In Nederland ook. 24 van de 296 proefpersonen overleden. (Bron)quote:Op zondag 18 december 2011 18:21 schreef emss het volgende:
Voor mij leek het ooit ook wel een leuke bijverdienste, weekje relaxen in een kliniek, ondertussen studeren voor tentamens, en tegelijkertijd geld verdienen.. maar sinds dat akkefietje in Engeland een paar jaar geleden waarbij een paar proefpersonen doodziek zijn geworden (en volgens mij ook overleden) neem ik het risico toch maar niet.
quote:Op zich is er volgens haar bij het onderzoek niets misgegaan. ,,Alleen de uitkomst is dramatisch anders dan was verwacht.''
Ja want totaal hebben er in heel Nederland nooit meer dan 296 mensen meegedaan aan onderzoeken.quote:Op zondag 18 december 2011 19:23 schreef Dromer het volgende:
[..]
In Nederland ook. 24 van de 296 proefpersonen overleden. (Bron)
Ach... nog geen 1 op de 10. Gewoon doen joh.
Andere neveneffecten dan de dood worden dan ook wat minder breed uitgemeten in het nieuws.quote:Op zondag 18 december 2011 19:29 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ja want totaal hebben er in heel Nederland nooit meer dan 296 mensen meegedaan aan onderzoeken.
Oh wacht.
Ik ben er nog steeds niet over uit,quote:Op zondag 18 december 2011 18:29 schreef Ryon het volgende:
Ik denk dat elke student wel eens op het briljante plan is gekomen om hier aan mee te doen. 3000 euro verdienen in 5 dagen tijd door met name heel veel te slapen is makkelijk verdiend. Een voormalig huisgenoot van mij heeft er ook wel wat mee ingecasht. De risico's vallen best mee en er bestaat een kans dat je in de placebo groep valt. Het enige wat je kwijt bent is een paar dagen van je leven en een paar nachten slaap.
Belangrijk nadeel:
Alleen man, blank en niet roken zijn is niet goed genoeg. Half armoedig Nederland is dat en reageert en masse op de advertenties. Dat betekent dat er een vrij strenge selectie gemaakt wordt op basis van de kandidaten. Heb je wel een last gehad van aardbeien allergie toen je vier was? Einde oefening, er heeft ook iemand zich aangemeld die daar geen last van heeft. Hier wordt erg streng op geselecteerd aangezien een allergische reactie op een middel het onderzoek flink kan verstieren en jou als persoon in gevaar brengt.
Kwestie van een boel aanmelden en hopen dat er eentje bij zit waar je door kan komen.
In mijn familie komt suikerziekte veel voor. Voornamelijk bij de vrouwelijke familieleden, dat weer wel. Maar het geld is heel aanlokkelijk, zo snel kom je niet aan zulke bedragen. Of je moet een hele goede baan hebben!quote:Op zondag 18 december 2011 02:41 schreef jcdragon het volgende:
Zelfs huidige medicijnen kunnen bepaalde aandoeningen aanwakkeren of verergeren. Als je genetische aanleg hebt voor bepaalde ziektes en je hebt er nu geen last van, kan het een oorzaak zijn dat je het alsnog krijgt.
Misschien dat ik het niet doe, na het lezen van dit bericht. Ik heb nooit de ambitie gehad om op mijn 21ste onder de zoden te gaan liggen. Dan maar wat minder geld!quote:Op zondag 18 december 2011 19:23 schreef Dromer het volgende:
[..]
In Nederland ook. 24 van de 296 proefpersonen overleden. (Bron)
Ach... nog geen 1 op de 10. Gewoon doen joh.
Ook zo'n mooie quote:
[..]
Ik ben toch wel wat angstig geworden na het lezen van de bovenstaande berichten. Dan maar minder geld!quote:Op zondag 18 december 2011 23:00 schreef summer2bird het volgende:
Gewoon doen joh! Wat maakt het nou uit dat je misschien over 20 jaar ernstige problemen ervaart als je nu dat geld kan krijgen toch.
Maar aan de andere kant. Misschien gebeurt er niks en heb je voor 2 dagen bed liggen mooi wat geld verdient
Mijn buurman zou daar nee tegen zeggen! Maar misschien wil jij voor mij in de plaats. Dan geef je het geldpapier aan mij!.quote:Op zondag 18 december 2011 23:07 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Kan je niet je buurman opgeven![]()
(Hem dronken voeren en vol spuiten met testmedicijn) en jij vangt de knikkers![]()
Je moet hem ook eerst dronken voeren voordat je ... laat maarquote:Op maandag 19 december 2011 17:22 schreef Prive1990 het volgende:
[..]
Mijn buurman zou daar nee tegen zeggen!
Dat had ik begrepen! Maar een biertje drinken zou hij ook weigeren.quote:Op maandag 19 december 2011 20:49 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Je moet hem ook eerst dronken voeren voordat je ... laat maar
Een duidelijke omschrijving. Thanks.quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:07 schreef Robertable het volgende:
Ik weet een beetje hoe het eraan toe gaat bij PRA
Je kunt je opgeven voor een studie, waarna je wordt uitgenodigd voor een keuring. Tijdens die keuring krijg je eerst ALLE informatie over de studie, inclusief info over de medicatie, bijwerkingen, risico's, de handelingen die uitgevoerd moeten worden en de eisen waar je aan moet voldoen. Dat formulier/boekwerk moet je eerst ondertekenen voordat er überhaupt iets gedaan wordt.
Mocht je op dat moment vinden dat het risico te groot is, of om wat voor reden niet mee willen doen, kun je ALTIJD afzien van deelname.
Ook als je tijdens het onderzoek om wat voor reden wil stoppen, kan dat ook. Je krijgt dan uiteraard niet de volledige vergoeding.
Verder heb je, naast een voorkeuring, ook een nakeuring. Deze is om er zeker van te zijn dat er niets meer van de medicatie is achtergebleven in je lichaam. Mocht er op de nakeuring iets nog niet in orde zijn, wordt er nog een tweede of eventueel zelfs een derde nakeuring ingepland, om er zeker van te zijn dat je net zo gezond weer naar huis gaat als toen het onderzoek van start ging.
Met betrekking tot het geld: de hoogte van de vergoeding is absoluut NIET afhankelijk van het risico, maar van het aantal dagen dat je daadwerkelijk bij PRA verblijft, het aantal dagen dat je terug moet komen en het aantal handelingen dat er uitgevoerd wordt tijdens het onderzoek. Wettelijk gezien mag de vergoeding namelijk niet toenemen wanneer het risico dat de vrijwilliger loopt hoger is.
Verder valt de vergoeding gewoon onder inkomsten waarover je aangifte moet doen bij de Belastingdienst...
Mocht je nog vragen hebben... Stel ze maar!
Edit: De veiligheid van een studie wordt beoordeeld door een onafhankelijke Medisch Ethische Toetsingscommissie, die onder controle staat van het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |