quote:
Op woensdag 28 december 2011 00:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:Een christen zij mij dat de Koran en de islam en het ontstaan ervan samenhingen met het katholicisme, dat er in ieder geval iets niet pluis zou zijn. Het viel mij op dat er inderdaad veel zaken uit de Bijbel zijn overgenomen in de Koran, zij het in een iets andere vorm, zo is het verhaal van de Tuin van Eden minder uitgebreid in de Koran ten opzichte van de Bijbel.
Weet iemand hier meer van af, van een vermeende relatie met het katholicisme? Dat is ook de reden dat veel christenen de islam en de koran als duivels opvatten, omdat er dus ook die relatie met het katholicisme zou zijn en Allah eigenlijk een maangod of vruchtbaarheidsgod zou zijn geweest, hoewel ik hier zelf te weinig verstand van heb om daar een oordeel over te kunnen doen. Ik ben echter wel benieuwd naar of het klopt wat deze mensen zeggen en wat dan de eventuele tegenargumentatie is.
Mja, eerlijk gezegd heb ik dat nooit echt begrepen, het zou hetzelfde zijn als : Dawkins heeft veel van Darwin overgenomen... terwijl Dawkins dit ook zelf in zijn boek aangeeft. Dit is ook zo met de Bijbel en Koran, De Koran spreekt over de Bijbel ( OT / NT ) als een voorganger van de Koran van dezelfde God.
Ik zou niet willen zeggen dat de Islam is geïnspireerd door het Katholicisme, zij is namelijk één interpretatie van het Christendom, wat in verloop van de middeleeuwen meest dominante vorm van het Christendom werd, historisch gezien had het ook anders kunnen blijken. Persoonlijk geloof ik dat gewoon als argument wordt gegeven om de Islam te diskwalificeren en onderuit te halen.
Theologisch gezien staat het Jodendom dichterbij de Islam dan Jodendom en Christendom met elkaar of Christendom met de Islam, met name wanneer de Koran over Joodse profeten spreekt, daar vrijwel de helft van het boek aan besteed en het helemaal terugvoert naar de 2 zonen van Abraham.
Wat betreft dat Allah een maangod(in) zou zijn? Neuh, onverdedigbaar. Al voor dat Mohammed überhaupt geboren was noemden Arabische christenen en Joden hun God 'Allah'.
Verder verwerpt de Koran zelf dat de maan een goddelijk entiteit is in welk vorm dan ook :
quote:
" En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden."