Op zaterdag 1 februari 2014 01:56 schreef Flixxy het volgende:Man man man man..
Eerste paar seizoenen gekeken, hooked door de Red John-draad, maar verveeld door de 'case of the week'. Meestal stond de aflevering op de achtergrond aan, en als ik iets van Red John hoorde ging ik even kijken, verder saaie kutserie (na 5 afleveringen heb je t wel gezien).
Ongeveer
alles is fout aan deze serie.
Jane runt ongeveer single-handedly de hele CBI, nog nooit heeft volgens mij iemand anders een case gesloten op die afdeling. Lisbon's script komt zelden verder dan:
"We're with the CBI, we're gonna have to ask you some questions". Van Pelt die een paar afleveringen uit de serie wordt geschreven (privé-omstandigheden? zwanger?) om te leren hacken(?). Komt na een maand terug als volleerd computernerd. Gelukkig zien we Rigsby en Van Pelt niet alleen romantisch en zoetsappig doen, ook benoemt Rigsby iedere aflevering even hoe goed/slecht de seks gaat (hihi, Amerika, hij zei seks), en om wat kijkers te winnen laat Van Pelt een halve second haar ontblote bovenlichaam zien. Fapfapfap. Over Cho hoeven we niks te zeggen, of niks
tegen te zeggen. Is ongeveer de slechtste vriend/collega die je je kunt bedenken.
"Gezellig dat je er weer bent, Jane!"... onee, toch niet.
Dan hebben we het nog niet eens over de Red John case.
Patrick Jane, lost 100% van zijn cases binnen een paar uur/dagen op. Behalve bij Red John.
Tien jaar. Tien jaar lang wordt hij geplaagd en geteisterd door Red John. Een man met een IQ van 170+ en een netwerk van honderden of duizenden aanhangers. De enige case die Jane niet kan oplossen in een paar uurtjes, duurt 10 jaar lang. Opzich niets mis mee, maar waar blijft dan die waardige tegenstander met dat torenhoge IQ en mega-netwerk? Een sheriff in de middle of nowhere, yea, sounds legit.
Met vrienden als Lisbon heb je geen vijanden meer nodig. Riskeert jarenlang onderzoek van Jane door de meest retarded shit uit te halen. Ik kan alle domme shit uittypen, maar dan zitten we hier beide morgen nog. Laten we zeggen dat als je dat zelf niet door had, je misschien ook niet tot de slimste behoort. Kan gebeuren, maar hopelijk werk je dan niet als teamleider aan moordonderzoeken.
Red John zelf is de grootste anticlimax. Misschien omdat er erachter komen dat Bruno Heller pas recentelijk heeft bedacht wie RJ moest spelen. Niks terugkijken van vorige seizoenen om hints op te pikken, nee, die zijn er niet. Geen uitleg over de briljante en vrijwel onmogelijke dingen die RJ heeft uitgehaald. Geen uitleg, want die is er simpelweg niet. We moeten maar gewoon accepteren dat het zo is, en niet teveel vragen stellen. Als klap op de vuurpijl smeekt RJ nog om zijn leven, totaal out of character, maarja who cares.
Was er nog iets positiefs?
Simon Baker is een briljant acteur. RJ verhaal had enorm veel potentie, goed achtergrond verhaal en veel suspense. De schrijvers hebben iedere week een creatieve oplossing, en relatief intelligente murder-cases. Helaas leek het wel of het team dat deze murdercases schreef, niets met het RJ verhaal te maken had. Wellicht hadden ze wat schrijvers moeten inhuren van andere series om het RJ verhaal uit te rollen of af te ronden. Met de juiste (intelligente) schrijvers had het een briljante serie kunnen zijn, in de lijn van Dexter, Breaking Bad, Prison Break, Lost etc. (al dan niet delen van deze series). Nu is het 'just another CSI case of the week'-serie.
Ik ben blij dat deze kutserie erop zit (voor mij). Geen verplichte SBS6 TV meer kijken voor een kleine 10 seconden per aflevering aan RJ. De schrijvers durfden het herhaal niet aan, en toen ze min of meer gedwongen werden door de fans, hebben ze groots gefaald. Jammer.