abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105614512
Hallo allemaal,

Ben bezig met het opknappen van een woning. Nu ben ik bezig met het verwijderen van een houten vloer op de eerste verdieping. Alleen loop op tegen het volgende probleem:

De planken lopen door in de muur, en afzagen gaat niet want er zit een draagbalk in de weg. Hoe en met welk apparaat kan ik dit het beste doen? Zie foto's ter verduidelijking.

Heb al geprobeerd de planken zo kort mogelijk op de balk af te zagen en dan met een bijtel de plank door te krijgen maar dat is een hels karwei. Wie heeft er tips?

Hoop dat het duidelijk genoeg uitgelegd is.

Alvast dankt!

donderdag 15 december 2011 @ 13:49:34 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105614594
Het is me een beetje te weinig info, maar ik zou zeggen dat het iets van een soort gipsplaat wandje is, dat later op de vloer is gezet. Dus niet dragend en zo weg te slopen. Maar goed dat is heel kort door de bocht, zonder echte info....

Offtopic: waarom moet die vloer eruit eigenlijk?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105614852
hamer met beitel
tis wat werk maar t werkt
pi_105614868
Het is idd een gipswand. Deze gipswand staat alleen in contact met mijn buren. Deze kan ik dus niet zomaar verwijderen.
Ik wil deze vloer eruit halen om daarna zwaluwstaartplaten te monteren en er een cementdekvloer van te maken voor de badkamer.
pi_105615014
Het kan ook met een invalcirkelzaag of lamellenfrees, de 2e is wellicht wat minder geschikt. Helemaal tot aan de muur zul je met allebei niet komen. Met een bosch trilding zou het ook moeten kunnen maar is het nog steeds vrij veel werk.
live your fears, fear your live
  donderdag 15 december 2011 @ 14:04:23 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105615016
Hakken en beitelen idd, of met een minicirkelzaagje (dremel oid). Dan kun je een klamp oid op de balk zetten, zodat je wat meer breedte hebt, waar je lewisplaat op kan rusten.
pi_105615048
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 13:59 schreef M1983V het volgende:
Het is idd een gipswand. Deze gipswand staat alleen in contact met mijn buren. Deze kan ik dus niet zomaar verwijderen.
Ik wil deze vloer eruit halen om daarna zwaluwstaartplaten te monteren en er een cementdekvloer van te maken voor de badkamer.
Is het niet een gipswandje tegen een bestaande stenen wand, hoewel het kan, lijkt het me sterk dat er een gipswandje als scheidingswand met de buren is gebruikt.
pi_105615968
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 14:05 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Is het niet een gipswandje tegen een bestaande stenen wand, hoewel het kan, lijkt het me sterk dat er een gipswandje als scheidingswand met de buren is gebruikt.
Lijkt mij ook sterk.

Kun je het niet weg slijpen/zagen met een haakse slijper? En eventueel de laatste randjes hammer + beitel.
Blessed is the mind too small for doubt.
  donderdag 15 december 2011 @ 14:37:20 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105616000
NIET met een slijptol proberen! Dat gaat faliekant fout!

-edit- gevonden, in dit topic en soortgelijk probleem.
pi_105616300
Waarom maak je je betonvloer niet gewoon op de bestaande houten vloer?

Folie leggen, bij de wanden omhoog, wapening leggen (2 - 3 cm vanaf de ondervloer) en volstorten met beton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105616346
Is idd wel sterk dat ze door zouden lopen naar de buren. Als het een oud huis is heb je kans dat het tig lagen stuc werk zijn en dat de planken 1 (of een paar) cm onder het stucwerk doorlopen. Dan zou je ze gewoon los kunnen wringen. Je het dan wel kans op beschadiging van het stucwerk, maar dat is ook te repareren.
live your fears, fear your live
pi_105618162
Zo te horen gaat het alleen lukken met een beitel helaas....

Maar even een uitleg hoe de muur tussen de woningen is opgebouwd:
Tussen de woningen zit alleen een gipswand meer niet. Deze gipswand bestaat wel uit 2 maal een metalstud (75mm breed) met daartussen isolatie. Tussen deze 2 metalstud frames zijn de planken wel doorgezaagd om contact geluid te verkomen.
Tegen de metalstud zit 2 maal een laag van gipsplaten.
pi_105618231
Waarom ik de betonnen vloer niet maak op de houten vloer? Dat is omdat de rest van de verdieping wel gewoon hout blijft. En wanneer ik dit op het hout ga plaatsen wordt het hoogte verschil me te groot en dat vind ik niet mooi.
pi_105618901
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 14:04 schreef refro het volgende:
Met een bosch trilding zou het ook moeten kunnen maar is het nog steeds vrij veel werk.
Ja die dus, daarmee kun je mooi langs de muur zagen. Ik heb er bv. laminaat mee gezaagd dat door onverlaten strak tegen de muur was gelegd. Het gaat niet heel snel, maar ik denk wel veel sneller dan met een beitel.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  donderdag 15 december 2011 @ 16:11:17 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105619202
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:40 schreef M1983V het volgende:
Waarom ik de betonnen vloer niet maak op de houten vloer? Dat is omdat de rest van de verdieping wel gewoon hout blijft. En wanneer ik dit op het hout ga plaatsen wordt het hoogte verschil me te groot en dat vind ik niet mooi.
Je kunt nog een stukje lager gaat door je lewisplaat tussen je balken te leggen. Scheelt je weer 16mm.
pi_105620418
Het is veel slimmer om een lewis plaat over meerdere velden te leggen error, ivm stijfheid. Daarnaast zou je al die platen moeten doorzagen... ook niet heel fantastisch om te doen lijkt me....
  donderdag 15 december 2011 @ 17:10:31 #17
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105621221
Dat is prima te doen hoor. De plaat ligt nog steeds op een zelfde veldbreedte, dus dat maakt niets uit.
Ik heb het meerdere malen zou door aannemers uit laten voeren en geen een stribbelde tegen. Ook gewoon onder garantie en nooit problemen mee gehad.
pi_105621444
quote:
De plaat ligt nog steeds op een zelfde veldbreedte, dus dat maakt niets uit.
Als je een plaat over meerdere velden legt dan zijn de momenten en vervormingen kleiner. Ik betwist ook niet dat het niet kan/mag ;) Ik zou het alleen nooit doen. Niet voor een ander en niet voor mezelf.
pi_105622400
Laten zitten.
Als je het wil gaan vrezen. De planken zitten geheid nog vast met spijkers op hun uiteinden.. Niet vrezen of dergelijke... gewoon laten zitten..
Wil je beton storten dan?
pi_105624077
Ik zou er een cirkelzaag langs halen. Ribbetje 45x70 aan de draagbalk schroeven voor opligging van de lewisplaat.

Het hele nut ontgaat me trouwens, waarom de vloer verwijderen, leg de zwaluwstaart er gewoon op.
met een koekje
  donderdag 15 december 2011 @ 19:24:53 #21
545 dop
:copyright: dop
pi_105626554
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 18:32 schreef koffielepel het volgende:
Ik zou er een cirkelzaag langs halen. Ribbetje 45x70 aan de draagbalk schroeven voor opligging van de lewisplaat.

Het hele nut ontgaat me trouwens, waarom de vloer verwijderen, leg de zwaluwstaart er gewoon op.
lewisplaat kun je zelfs beter helemaal niet gelijk op de vloerbalken schroeven.
dat geeft een groot risico op vocht problemen. lewisplaat is metaal en vaak kouder als de omgeving.
daar door ontstaat er condens als dit in contact staat met lucht

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_105626592
Weet je dat zeker koffielepel?
Zoals ik zei, kom je spijkers tegen (zie plaatje)

Waarom moest die houten vloer er uit? Vertel ons..

pi_105629340
pneumatische vijl
pi_105631327
De betonvloertjes voor badderkamers (max. 2 x3) heb ik altijd op de bestaande houten vloer gestort, dus geen Lewisplaat; alleen folie en wapening, kimband langs de randen en dan volstorten. 5 cm dik beton, altijd probleemloos gebleven. Voor een woonkamer vloer zou ik een grotere dikte nemen, maar een 2 x 3 vloertje...

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 15-12-2011 21:06:52 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105632003
Toevallig ben ik zelf ook met deze situatie bezig op dit moment. Badkamer van 2 bij 3 ook.

Bij mij lag er een gestorte vloer in met wapening. Werkt prima, maar loodzwaar. Ter vervanging kies ik nu ook voor lewisplaten. Morgen zaag ik de vloer open en loop ik tegen hetzelfde "probleem" aan. Ik had dus al besloten een klamp/rib tegen de balk aan te schroeven.

Indien gewenst kan ik morgen wel een foto maken als je wilt.
met een koekje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')