Puur aan het gedrag. De donsveertjes opzetten toen ze nog buiten het nestkastje was en vooral het "waggelen" met uitgespreide vleugeltjes zoals in het filmpje te zien is. Dat zijn kenmerken waarvan ik heb gelezen dat het typisch is voor vrouwelijke pimpelmeesjes tijdens de broedtijd.quote:Op dinsdag 3 april 2012 21:16 schreef computergirl het volgende:
Selang, hoe zie je dat het een vrouwtje is?
Tweede scherm gebruiken? Zet een kleine scherm, tweedehands voor 40 euro heb je al eentje, naast je hoofdscherm. En activeer daarop je camerabeelden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:35 schreef SeLang het volgende:
Met geluid is toch wel een stuk leuker, maar het is veel meer werk (ik kan de bewegingsdetector niet gebruiken dus moet het zelf in de gaten houden)
Dat is het probleem ook niet. Ik kan nu ook aan het geluid horen of er een vogeltje binnenkomt of buiten aan het kastje hangt. Maar ik wil niet pas de opname starten als dat gebeurt want dan mis je mogelijk een deel van de actie. Daarom laat ik de opname continue draaien en stop de "tape" elke 15-30 minuten en als er niets is gebeurd dan gooi ik het weg (het verbruikt ongeveer 1GB per minuut). Je moet er dus continue bij blijven, zelfs als je een hele grote HD hebt (wat ik niet heb) omdat het enorm veel werk is om achteraf al die opnames te scannen op actie als je niet weet of en wanneer er actie heeft plaatsgevonden. Vervolgens moet ik ook nog de relevante stukjes eruit knippen en dan videocompressie toepassen om de files van normale grootte te krijgen.quote:Op woensdag 4 april 2012 00:09 schreef KeimpeHart het volgende:
[..]
Tweede scherm gebruiken? Zet een kleine scherm, tweedehands voor 40 euro heb je al eentje, naast je hoofdscherm. En activeer daarop je camerabeelden.
Dan computer je vrolijk verder door. Als er beweging is in je nestkastje, dan zie je dat direct naast je.
Het verwarrende op dit moment is dat er nog steeds verschillende paartjes het nestkastje bezoeken. Er is nog niet een duidelijke eigenaar. Kom op pimp! Claim dat nestkastje voor jezelf!quote:Op woensdag 4 april 2012 13:25 schreef Sodium het volgende:
Die 'tjilpjes' lijken op de 'tjilpjes' die de koolmezen hier maakten, een week voordat ze begonnen met het bouwen van hun nest. Dus nog even geduld, maar ik denk dat het wel goed komt.
Hier nog geregeld bezoek, al houd ik het niet heel scherp in de gaten. Zie ze geregeld de nestkast in- en uitvliegen. Ze brengen overigens geen fluffy spul meer mee, dus misschien begint het eieren leggen binnenkort.
Het is denk ik vooral een goed werkende blufquote:Op zaterdag 7 april 2012 10:11 schreef computergirl het volgende:
nr 3 is ook echt groter volgens mij
Is aan de late kant maar het zou nog moeten kunnen. De pimpelmeesjes zijn in elk geval nog steeds op zoek. En anders hangt ie alvast voor volgend jaarquote:Op zondag 8 april 2012 23:03 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb ook maar een nestkastje aan de boom getimmerd, geen idee of ik nog op tijd ben![]()
Zat een beetje krap bij kas, dus geen hendig sjiek camera geval, misschien volgend jaar.
Misschien is het giftig voor ze. Een wesp heeft natuurlijk gif in zich om te steken. Maar ik weet het verder ook nietquote:Op maandag 9 april 2012 21:42 schreef computergirl het volgende:
Maar een dode wesp is blijkbaar geen eten?
Als ze beiden hetzelfde kastje willen dan wint de koolmees inderdaad. Die is bijna 2x zo zwaar. Maar zolang niemand zich definitief vestigt is de strijd nog onbeslist. Er is hier (nog?) geen confrontatie geweest tussen pimpelmees en koolmees. Daarnet had ik alweer een pimpelmees koppeltje in het nestkastje en daarna weer 2x een koolmees.quote:Op dinsdag 10 april 2012 08:03 schreef Sodium het volgende:
Al dat beeldmateriaal! Ik denk dat de koolmezen van de pimpelmezen gewonnen hebben. In de winter hebben hier in eerste instantie twee pimpelmezen overnacht, maar na een ruzie met een koolmezenkoppeltje zijn ze verdwenen.
Net geen paaseiquote:Voor het weekend heb ik het nest kort geïnspecteerd en het lijkt af te zijn: een basis van dor gras, blaadjes en mos, afgedekt met een laagje haar, pluisjes, veertjes en katoen. Volgens planning zou vandaag het eerste ei gelegd moeten worden.
quote:Op woensdag 11 april 2012 15:47 schreef Sodium het volgende:
Het eerste ei is gelegd! Vanaf nu zal ik de nestkast niet meer controleren om het proces niet verder te verstoren.
Er gebeurt geen reet vandaagquote:Vandaag nog iets gebeurd in de nestkast?
Mijn gok: doodgegaan in het nest en verwijderd door één van de ouders. Dat dumpen ze dan op geruime afstand van het nest en niet direct onder de boom waar het nest is om de lokatie van het nest geheim te houden. Ik weet dat ze dat doen met eierschillen en poepjes en ik kan me voorstellen dat ze dat ook doen met dode babies (maar dat weet ik niet 100% zeker).quote:Op donderdag 12 april 2012 22:15 schreef tjoptjop het volgende:
Ik vond net een dood embryo/kuikentje op het dak van m'n auto. Ik had niet de indruk dat het reeds geboren was maar zag ook geen eiresten. Zelfs geen boom in de buurt
De terrorist... Nouja, maar even afwachten wat er gebeurt. Misschien krijg je wel een tweede-lichting-nestje. Volgens mij bestaat dat (vanaf mei/juni).quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:46 schreef SeLang het volgende:
Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
...maar niet gebruikelijk in Engeland.quote:
Misschien is dat ook wel een strategie, zo'n nestje is immers wel een asset voor een hitsig vrouwtje. Wellicht dat Jerommeke de ultieme player is en helemaal geen moeite voor de dames doet, ze komen uiteindelijk vanzelf wel naar hem toequote:Op zaterdag 14 april 2012 12:46 schreef SeLang het volgende:
Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
Zou kunnen want het is best wel een baas inderdaadquote:Op zondag 15 april 2012 18:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Misschien is dat ook wel een strategie, zo'n nestje is immers wel een asset voor een hitsig vrouwtje. Wellicht dat Jerommeke de ultieme player is en helemaal geen moeite voor de dames doet, ze komen uiteindelijk vanzelf wel naar hem toe
Nietsquote:
De situatie is onduidelijk. Er wordt nog steeds geen nestje gebouwd, maar er was vanmorgen wel weer eventjes een vogeltje op bezoek in het kastje (niet Jerommeke). Ook wordt er nog steeds overnacht in het kastje door iemand (ik weet niet welk vogeltje, maar ik denk nog steeds dat het niet Jerommeke is).quote:
Nee dat werkt averechts omdat dat ook andere vogels (en andere beesten) aantrekt. Je moet nestkastjes ook nooit te dicht bij voederplankjes plaatsen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:38 schreef KeimpeHart het volgende:
Wellicht zou je wat voedsel kunnen gooien rond het nestkastje? Dan blijven de mezen daar langer, denkende dat ze goed voorzien zijn van voedsel wanneer ze hun intrek daar nemen.
Hij doet ook wel zijn best hoor, hij zingt de longen uit z'n lijf! Al loopt het nu wat in de soep want er zijn hier steeds hagelbuien...quote:Op vrijdag 20 april 2012 17:06 schreef komrad het volgende:
het wordt gewoon tijd dat Jerommeke zijn charmes in de strijd gooit richting de dames
Ja het duurt inderdaad wat te lang, maar toch zijn er dus nog steeds bezoeken. Ik schat de kansen wel slechter in nu.quote:Op vrijdag 20 april 2012 21:02 schreef Sodium het volgende:
...oh! Die foto van een paar posts geleden gaf mij wel hoop dat er toch heel snel iets zou gaan gebeuren, maar dit duurt een beetje te lang. Ik hoop nog steeds dat je een 'laat nestje' krijgt. Hoe gaat het met de tortel, trouwens? Nest af?
Dit is in elk geval een pimpelmeesje, maar de nestbouwers zijn dus koolmeesjes? Heb je ze ook met materiaal binnen zien vliegen?quote:Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen. Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).
Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen.
Noordoost is meer dan prima. Zolang de aanvliegroute vrij is en er geen katten of andere jagers bij het kastje kunnen komen, is er niets aan de hand. Je zou de vogeltjes eens een tijdje moeten observeren om te zien of ze fluffy spul, mos en gras mee het nestkastje in nemen. Zoja: bingo!quote:Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).
Pimpelmees, inderdaad. Koolmees heeft een zwart 'petje' en is groter dan de pimpelmees.quote:Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups
[ afbeelding ]
Ja, ik vrees ook een beetje. Maar gewoon maar afwachten, misschien krijgen ze toch nog ineens de lente in hun kopquote:Op vrijdag 20 april 2012 21:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja het duurt inderdaad wat te lang, maar toch zijn er dus nog steeds bezoeken. Ik schat de kansen wel slechter in nu.
Die tortel zie ik amper meer. Volgens mij zit die nu verborgen in het nest te broeden, maar dat is van buitenaf niet te zien.
Er was in elk geval gisteren nog een paartje, inclusief een "waggelend" vrouwtje. Dus er zijn nog steeds vogeltjes naar nestruimte op zoek. 2,5 week geleden was er ook even een periode waarin er niets gebeurde en plotseling kwamen ze weer allemaal tegelijkertijd. Ik geef dus nog even niet opquote:Op vrijdag 20 april 2012 21:34 schreef Sodium het volgende:
Ja, ik vrees ook een beetje. Maar gewoon maar afwachten, misschien krijgen ze toch nog ineens de lente in hun kop
Nee, het is gewoon pech.quote:Op vrijdag 20 april 2012 23:39 schreef tjoptjop het volgende:
Kan het zijn dat dat IR licht toch van invloed is? Of is het gewoon pech?
Ik vind het al knap dat je kunt zien dat het individuele vogeltjes zijn. Een pimpelmees kan ik nog wel van een koolmees onderscheiden, een mannetjeskoolmees kan ik nog wel van een vrouwtjeskoolmees onderscheiden, maar daarna houdt het wel op.quote:Op zaterdag 21 april 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
Okee, Jerommeke is er nog steeds volgens mij. Maar de markeringen waaraan ik hem herkende zijn aan het vervagen. Lastig hoor, om die individuele vogeltjes uit elkaar te houden....
Haha, die hebben aan het mos gezetenquote:
Dat was mijn ervaring ook. Bijna alle actie is voor het middaguur en vooral laat in de middag gebeurt er weinig meer. Daarom had ik de camera ook niet meer aanquote:Op zaterdag 21 april 2012 22:36 schreef Sodium het volgende:
Hoezeeee!
Ik weet niet hoe het met pimpelmezen gaat, maar mijn koolmezen bouwden vooral in de ochtenduren. 's Middags na een uur of een was er geen vogel meer te bekennen.
Bij mij overnacht er al geruime tijd (in elk geval sinds 6 april) dagelijks een vogeltje. Alleen lukt het me nooit om dat vogeltje goed te zien want dat moet gebeuren vlak voor het binnengaan en daar heb ik geen goed zicht op. Bovendien is het dan al aan het schemeren. Ik dacht steeds te zien dat het niet Jerommeke was (al ben ik dus niet 100% zeker) en het zou dus zijn vriendinnetje kunnen zijn, maar zeker ben ik daar niet van. Ik had inderdaad ook gelezen dat het de vrouwtjes zijn die er normaal gesproken overnachten.quote:Het begon inderdaad met mos, daarna werden gras en dorre blaadjes aangevoerd om te eindigen met veel fluffy spul. Duurde een dag of vijf-zeven, geloof ik. Zover ik heb gelezen zal het vrouwtje vanaf nu geregeld in het kastje overnachten en zullen beide vogeltjes het kastje actief verdedigen.
Ik denk dat het met die snelheid moet om ook werkelijk het nest veilig te stellen. Ik kan mij voorstellen dat een ander koppeltje, zonder geschikte nestplaats, een mosnestje heel interessant vindt... Scheelt weer werk. Maar ook dat zijn slechts menselijke interpretaties.quote:Op zaterdag 21 april 2012 23:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat was mijn ervaring ook. Bijna alle actie is voor het middaguur en vooral laat in de middag gebeurt er weinig meer. Daarom had ik de camera ook niet meer aan. Ze heeft dat mos wel heel snel binnen gebracht.
quote:Op zondag 22 april 2012 08:40 schreef SeLang het volgende:
OMG! Er wordt nu elke 20-30 seconden materiaal binnen gebracht!
Is Ellen ook een idee? :pquote:In De knokkersburcht wordt Jerom verliefd op Ellen, de dochter van de hoofdman van "The Black Hand Clan".
Het moet lief klinkenquote:Op zondag 22 april 2012 15:29 schreef komrad het volgende:
Sidonia was dan ook niet serieus.
Heb je een thema/richting in gedachten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |