abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:35:56 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109840384
Ik zie net dat er een Turkse tortel een nest aan het bouwen is in een conifeer slechts enkele meters van het nestkastje. Dat zou echter geen probleem moeten zijn lijkt me want dat zijn vegetariers en geen babyeters. Die tortels zijn leuk zoals ze momenteel takjes uitzoeken voor hun nest :)

Er is plotseling ook een winterkoninkje luid aan het zingen en showen dus het wordt nog druk :P. Ik had bijna nog een tweede nestbox+cam geplaatst diep in de struiken, maar dan een open versie voor roodborstjes/ winterkoninkjes. Dat kan in dezelfde zone omdat ze niet concurreren met pimpelmezen/ koolmezen. Misschien volgend jaar....

Zojuist was er een paartje pimpelmezen op bezoek ik m'n kastje. Ik heb het op video met geluid dit keer (alleen zachte piepjes). Filmpje komt later online.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:35:07 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109842738
Pimpelmeesje lijkt partner te roepen. Deze hangt al een tijdje voor de ingang van het nestkastje, wat je kunt zien aan de lichtwisselingen (ik zag het ook vanuit mijn raam). Aan het eind van de video vliegt hij/zij naar binnen, terwijl de eerste vogel omhoog spring (zit daarna buiten het zicht bovenop de camera of op de draad er naartoe).

Met geluid is toch wel een stuk leuker, maar het is veel meer werk (ik kan de bewegingsdetector niet gebruiken dus moet het zelf in de gaten houden, opnames gaan ongecomprimeerd dus HD loopt snel vol. Vervolgens moet ik met de hand gaan knippen en comprimeren....)

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 03-04-2012 13:02:35 ]
Mijn reisverslagen
pi_109843442
^O^ Het wordt dus druk in je tuin! Tortels zijn trouwens heel onhandig wanneer het aankomt op nestbouw. Proberen met veel te grote takken op te vliegen...

Het gedrag van jouw pimpelmeesjes in het filmpje doet mij denken aan het schouwspel op het dak van mijn nestkast, een week voor de koolmezen begonnen met nestbouw. Een van de koolmezen zat in de nestkast terwijl de ander erbovenop zat en fladderde met z'n vleugeltjes. Daarbij hoorde ik eveneens van die typische, zachte 'tjilpjes', net als in jouw filmpje.

Vandaag is de nestbouw hier gewoon doorgegaan. Er hangt nu allemaal fluffy spul (en haar!) uit de invliegopening. Af en toe komt er een koolmees voorbij vliegen met sprietjes gras of stukken mos. Ze nemen hun taak als nestverdedigers uiterst serieus. Vanochtend zat er namelijk een kauwtje op het dak van de nestkast, maar die werd heel snel vakkundig verjaagd door het koolmezenkoppel. Dapper, hoor.
  dinsdag 3 april 2012 @ 15:52:00 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109853455
Er kwam zojuist weer een vrouwtje met nestdrang op bezoek! :). Ze zag er heel fluffy uit toen ze nog buiten het nestkastje was (ik heb gelezen dat dat hoort bij het paringsgedrag van de vrouwtjes) dus dat was al leuk om te zien.

Eenmaal binnen het kastje zie ik weer het waggelen met gespreide vleugels en ook af en toe pikken op de bodem, wat de vrouwtjes doen om de ondergrond te keuren. Ik zag alleen geen mannetje in de buurt.

Anyway, er wordt dus nog steeds gezocht naar broedplaatsen.

Mijn reisverslagen
pi_109864575
:s) Dat ziet er hoopvol uit! Ik vind het erg leuk dat je telkens de moeite neemt om alle filmfragmenten te bewerken en online te zetten.

Wist trouwens niet dat het tikken op de bodem/tegen het hout is om de ondergrond te keuren. De koolmezen hier hebben dat ook veel gedaan. Soms leek het bijna alsof er een specht in het nestkastje zat. Maar telkens bleek dat dat gewoon een koolmees te zijn.
pi_109867806
Selang, hoe zie je dat het een vrouwtje is?
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:14:15 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109872419
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 21:16 schreef computergirl het volgende:
Selang, hoe zie je dat het een vrouwtje is?
Puur aan het gedrag. De donsveertjes opzetten toen ze nog buiten het nestkastje was en vooral het "waggelen" met uitgespreide vleugeltjes zoals in het filmpje te zien is. Dat zijn kenmerken waarvan ik heb gelezen dat het typisch is voor vrouwelijke pimpelmeesjes tijdens de broedtijd.

Maar ik ben verder ook geen expert hoor. Voor mij is dit een soort leerprojectje :P
Mijn reisverslagen
pi_109878741
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:35 schreef SeLang het volgende:
Met geluid is toch wel een stuk leuker, maar het is veel meer werk (ik kan de bewegingsdetector niet gebruiken dus moet het zelf in de gaten houden)
Tweede scherm gebruiken? Zet een kleine scherm, tweedehands voor 40 euro heb je al eentje, naast je hoofdscherm. En activeer daarop je camerabeelden.

Dan computer je vrolijk verder door. Als er beweging is in je nestkastje, dan zie je dat direct naast je. :)
  woensdag 4 april 2012 @ 08:06:07 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109882852
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 00:09 schreef KeimpeHart het volgende:

[..]

Tweede scherm gebruiken? Zet een kleine scherm, tweedehands voor 40 euro heb je al eentje, naast je hoofdscherm. En activeer daarop je camerabeelden.

Dan computer je vrolijk verder door. Als er beweging is in je nestkastje, dan zie je dat direct naast je. :)
Dat is het probleem ook niet. Ik kan nu ook aan het geluid horen of er een vogeltje binnenkomt of buiten aan het kastje hangt. Maar ik wil niet pas de opname starten als dat gebeurt want dan mis je mogelijk een deel van de actie. Daarom laat ik de opname continue draaien en stop de "tape" elke 15-30 minuten en als er niets is gebeurd dan gooi ik het weg (het verbruikt ongeveer 1GB per minuut). Je moet er dus continue bij blijven, zelfs als je een hele grote HD hebt (wat ik niet heb) omdat het enorm veel werk is om achteraf al die opnames te scannen op actie als je niet weet of en wanneer er actie heeft plaatsgevonden. Vervolgens moet ik ook nog de relevante stukjes eruit knippen en dan videocompressie toepassen om de files van normale grootte te krijgen.

De makkelijke optie is iSpy software die ik gebruik want die kan zelf bewegingsdetectie doen in realtime en compressie in realtime. Dat is wat ik het meeste gebruik want dan hoef ik nieteens thuis te zijn en kan ik achteraf s'avonds zien wat er is gebeurd. De meeste filmpjes heb ik daarmee gedaan. Het nadeel is dat ik dan geen geluid heb omdat die software een sync probleem heeft met de audio dat niet valt te corrigeren.
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 april 2012 @ 10:22:44 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109885450
Vanmorgen weer een paartje dat het nestkastje bezoekt. Het ene vogeltje roept het andere vogeltje naar binnen!

Mijn reisverslagen
  woensdag 4 april 2012 @ 12:30:47 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109890083
Geen gebrek aan bezoek vandaag! Er komen verschillende paartjes langs en ik zie ook regelmatig het gedrag met vleugeltjes waggelen. Hier weer twee vogeltjes in het kastje:

Alleen wil ik nu eens dat een paartje definitief voor dit kastje kiest en een nestje gaat bouwen :P
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 april 2012 @ 12:58:00 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109891097
Net was er weer een paartje. Mannetje met z'n vleugeltjes breed sprong heen en weer in de struiken rond het nestkastje. Hier vliegt hij naar binnen en roept het vrouwtje (denk ik). Op het eind gaat hij in de opening zitten, lekker macho met z'n vleugeltjes breed, even laten zien wie er hier eindbaas is :7

Volgens mij is dit een regelmatige bezoeker is, al zijn die vogeltjes wel heel moeilijk uit elkaar te houden.
Mijn reisverslagen
pi_109892277
O+ Die 'tjilpjes' lijken op de 'tjilpjes' die de koolmezen hier maakten, een week voordat ze begonnen met het bouwen van hun nest. Dus nog even geduld, maar ik denk dat het wel goed komt.

Hier nog geregeld bezoek, al houd ik het niet heel scherp in de gaten. Zie ze geregeld de nestkast in- en uitvliegen. Ze brengen overigens geen fluffy spul meer mee, dus misschien begint het eieren leggen binnenkort.
  woensdag 4 april 2012 @ 14:03:37 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109893707
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 13:25 schreef Sodium het volgende:
O+ Die 'tjilpjes' lijken op de 'tjilpjes' die de koolmezen hier maakten, een week voordat ze begonnen met het bouwen van hun nest. Dus nog even geduld, maar ik denk dat het wel goed komt.

Hier nog geregeld bezoek, al houd ik het niet heel scherp in de gaten. Zie ze geregeld de nestkast in- en uitvliegen. Ze brengen overigens geen fluffy spul meer mee, dus misschien begint het eieren leggen binnenkort.
Het verwarrende op dit moment is dat er nog steeds verschillende paartjes het nestkastje bezoeken. Er is nog niet een duidelijke eigenaar. Kom op pimp! Claim dat nestkastje voor jezelf! :P

Er is wel veel te zien nu. Die Turkse tortel is ook grappig want die is steeds op zoek naar geschikte takjes. Jammer dat ik dat nest niet kan zien door de dichte begroeiing. En af en toe zit er een eekhoorn in de nestkastjes boom (roofdier, maar hij kan gelukkig niet naar binnen). En daarnet zat er ook zo'n mooie roze-oranje goudvink mannetje. Dat is de eerste keer dat ik die hier in de tuin zie (er zitten wel minimaal 3 paartjes in het park hier dichtbij).
Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 april 2012 @ 21:07:22 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109998895
Het lijkt erop dat er weer wordt overnacht in het nestkastje net zoals in de winter, maar dat is helaas buiten het zicht van de camera (het vogeltje zit dan OP de camera of op het snoer dat naar de camera loopt). Ik kan het dus niet checken, behalve aan het geluid (als ie nog wakker is) of door lichtwisselingen in het kastje of doordat ik soms een stukje staart zie. Het viel me vanmorgen vroeg ook al op dat er poepjes in het kastje lagen die er de avond ervoor nog niet waren.

Al met al een goed teken :)
Mijn reisverslagen
  zaterdag 7 april 2012 @ 09:53:46 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110015615
Interessante gebeurtenis in het nestkastje! Een vogeltje-1 bezoekt het kastje en roept zijn/haar partner. Er komt een ander vogeltje (vogeltje-2) binnen vliegen om het kastje te inspecteren. Vogeltje-1 vliegt weer naar buiten. Even later komt er een mannetje (vogeltje-3) woedend naar binnen vliegen die binnen een fractie van een seconde vogeltje-2 verjaagt.

Het is prachtig te zien hoe vogeltje-3 zich groot maakt door z'n vleugetjes licht te spreiden en z'n kruin op te zetten! Ik heb dat nog niet eerder zo mooi gezien.

Mijn reisverslagen
pi_110015837
nr 3 is ook echt groter volgens mij
Er wordt gevochten om jouw nestkastje ^O^
  zaterdag 7 april 2012 @ 10:39:06 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110016297
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 10:11 schreef computergirl het volgende:
nr 3 is ook echt groter volgens mij
Het is denk ik vooral een goed werkende bluf :P
Volgens mij is het dezelfde als in deze post, al is het heel moeilijk te vergelijken want je moet ze dan precies onder dezelfde hoek met dezelfde lichtval zien.

Hij lijkt trouwens ook wat groter omdat hij waarschijnlijk z'n poten strekt om "hoger" te worden dan zijn tegenstander. Daardoor komt hij dichter bij de (groothoek)lens van de camera en lijkt hij nog eens een stuk groter.

[ Bericht 12% gewijzigd door SeLang op 07-04-2012 10:48:25 ]
Mijn reisverslagen
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:03:10 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110016804
Ik zie dat territoriale mannetje nu ongeveer elke ~10 minuten het kastje even checken (kijkt alleen heel snel van buiten door het gat naar binnen zonder naar binnen te vliegen en vliegt gelijk weer weg). Ook zat ie daarnet hoog in een boom vlakbij te zingen. Momenteel kan ik hem vrij makkelijk herkennen door een stukje blauw dat door het wit naar de zwarte oogstreep loopt, al lijkt het op deze foto veel donkerder dan het in werkelijkheid is. Met m'n verrekijker kan ik het in elk geval ook duidelijk zien als hij in de buurt is. Ook de vorm van de zwarte vlekjes op z'n buik helpen bij de identificatie. Alleen zijn die beestjes zo snel....

Dit gaat hem worden denk ik :Y

Mijn reisverslagen
  zondag 8 april 2012 @ 08:57:38 #120
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110049377
Ik weet nu zeker dat er weer een vogeltje heeft overnacht in het nestkastje, maar ik weet niet wie want het is buiten het zicht van de camera. Ik kon hem echter horen via de microfoon :).

Het mannetje op de laatste foto zie ik nu steeds in de buurt van het kastje. Hij is ook steeds aan het zingen in een boom er vlakbij. Maar ik maak me wat zorgen.... heeft hij wel een vriendinnetje? :{ Ik zie hem namelijk bijna altijd alleen....
Mijn reisverslagen
pi_110049524
and now: the SeLang dating service for bluetits
  zondag 8 april 2012 @ 11:41:25 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110051640
Hij doet erg z'n best maar geen succes tot nu toe. In het onderstaande filmpje (zojuist opgenomen) probeert hij een vrouwtje het kastje in te lokken. Ze vliegt naar het kastje en gaat aan de buitenkant hangen om naar binnen te kijken (niet zichtbaar). Maar helaas, ze volgt hem niet naar binnen.

Als ze wegvliegt verlaat hij het kastje en gaat hij haar achterna, met weer heel macho z'n vleugeltjes breed enzo :P. Was erg leuk om te zien.
Mijn reisverslagen
pi_110078772
Ik heb ook maar een nestkastje aan de boom getimmerd, geen idee of ik nog op tijd ben :o

Zat een beetje krap bij kas, dus geen hendig sjiek camera geval, misschien volgend jaar.

[ Bericht 98% gewijzigd door tjoptjop op 08-04-2012 23:10:53 ]
  zondag 8 april 2012 @ 23:38:40 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110080889
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 23:03 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb ook maar een nestkastje aan de boom getimmerd, geen idee of ik nog op tijd ben :o

Zat een beetje krap bij kas, dus geen hendig sjiek camera geval, misschien volgend jaar.
Is aan de late kant maar het zou nog moeten kunnen. De pimpelmeesjes zijn in elk geval nog steeds op zoek. En anders hangt ie alvast voor volgend jaar :P

Ook vannacht overnacht er trouwens weer een pimpje in m'n nestkastje (helaas buiten het zicht van de camera). Voor zover ik kon zien (verrekijker) is het niet het bekende macho mannetje op de laatste foto's/ video maar een ander vogeltje. Het blijft spannend....
Mijn reisverslagen
  maandag 9 april 2012 @ 08:37:11 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110087036
Zojuist een gevecht in het nestkastje! De winnaar is het bekende "macho" mannetje. Hij verjaagt de indringer uit "zijn" nestkastje.

Nu moet hij nog een vriendinnetje vinden :P

Btw, mooi om te zien hoe de aangevallen vogel zijn postuur verandert vlak voor de aanval

[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 09-04-2012 10:53:19 ]
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 9 april 2012 @ 10:37:50 #126
163650 Greys
pi_110088385
Jerommeke mees!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 9 april 2012 @ 12:22:54 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110090932
OMG! De ontwikkelingen zijn nauwelijks meer te volgen! Slechts 3 uur nadat Jerommeke een indringer met succes naar buiten jaagde wordt hij geconfronteerd met een veel groter gevaar... een koolmees lijkt het nestkastje over te nemen!

Een vrouwtjes koolmees is druk bezig het hout te testen en doet haar waggeltjes met de vleugels gespreid. Ze komt steeds terug dus ze lijkt serieus over deze mogelijke nestplaats. Er is ook een mannetje bij. Verder heeft ze en passant nog even een wesp naar de eeuwige jachtvelden gestuurd! :D

Jerommeke sprong terwijl ze binnen was zenuwachtig op het dak van het nestkastje heen en weer en keek af en toe naar binnen, maar ging de confrontatie met de bijna 2x zo grote koolmees niet aan.

Beelden volgen, maar ik heb zoveel beeld (vele Gigabytes) dat het wel even gaat duren voordat ik wat interessante stukjes heb uitgezocht...
Mijn reisverslagen
  maandag 9 april 2012 @ 17:03:51 #128
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_110100012
Gaaf om te volgen! Wij hebben hier vorige week ook een vogelhuisje opgehangen, maar is nog weinig animo voor. :(
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 9 april 2012 @ 18:03:19 #129
163650 Greys
pi_110102205
Oei, stelletjes hebben voorrang op singles kennelijk voor het onderkomen.
Vinden ze zelf...

Klinkt als een kittige tante, die 'nieuwe'.
Wel sneu voor Jerommeke... :{
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 9 april 2012 @ 21:14:39 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110110439
Okee, ik heb een korte compilatie gemaakt van het bezoek van de koolmees in de nestbox.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen. De koolmees heeft vandaag meerdere bezoeken gebracht aan het kastje en heeft de structuur serieus geëvalueerd :D. Maar de laatste bezoekers waren toch weer twee pimpelmeesjes (niet Jerommeke!), waarvan het vrouwtje ook weer duidelijke nestdrang had (met de vleugeltjes wiegen).

En terwijl ik dit schrijf zit er ook weer een vogeltje in het kastje (buiten zicht van de camera). Heb hem niet naar binnen zien gaan maar ik kan hem/haar horen via de microfoon. Ik vermoed dat het een pimpelmees is want een koolmees maakt meer lawaai bij binnenkomst omdat die maar net door het gat past!

Ow, en ze heeft dus ook nog een wesp gemold :+. Dat heb ik in een apart filmpje gezet, hoewel het rond dezelfde tijd gebeurde.
Mijn reisverslagen
  maandag 9 april 2012 @ 21:18:53 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110110718
Koolmees versus wesp dus :+

Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 9 april 2012 @ 21:37:33 #132
163650 Greys
pi_110111916
Zo, daar moet je geen ruzie mee krijgen _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110112247
Maar een dode wesp is blijkbaar geen eten?
  maandag 9 april 2012 @ 22:22:56 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110115056
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:42 schreef computergirl het volgende:
Maar een dode wesp is blijkbaar geen eten?
Misschien is het giftig voor ze. Een wesp heeft natuurlijk gif in zich om te steken. Maar ik weet het verder ook niet :+
Mijn reisverslagen
pi_110125015
_O_ Al dat beeldmateriaal! Ik denk dat de koolmezen van de pimpelmezen gewonnen hebben. In de winter hebben hier in eerste instantie twee pimpelmezen overnacht, maar na een ruzie met een koolmezenkoppeltje zijn ze verdwenen. Voor het weekend heb ik het nest kort geïnspecteerd en het lijkt af te zijn: een basis van dor gras, blaadjes en mos, afgedekt met een laagje haar, pluisjes, veertjes en katoen. Volgens planning zou vandaag het eerste ei gelegd moeten worden.
  dinsdag 10 april 2012 @ 08:22:34 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110125170
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 08:03 schreef Sodium het volgende:
_O_ Al dat beeldmateriaal! Ik denk dat de koolmezen van de pimpelmezen gewonnen hebben. In de winter hebben hier in eerste instantie twee pimpelmezen overnacht, maar na een ruzie met een koolmezenkoppeltje zijn ze verdwenen.
Als ze beiden hetzelfde kastje willen dan wint de koolmees inderdaad. Die is bijna 2x zo zwaar. Maar zolang niemand zich definitief vestigt is de strijd nog onbeslist. Er is hier (nog?) geen confrontatie geweest tussen pimpelmees en koolmees. Daarnet had ik alweer een pimpelmees koppeltje in het nestkastje en daarna weer 2x een koolmees.

quote:
Voor het weekend heb ik het nest kort geïnspecteerd en het lijkt af te zijn: een basis van dor gras, blaadjes en mos, afgedekt met een laagje haar, pluisjes, veertjes en katoen. Volgens planning zou vandaag het eerste ei gelegd moeten worden.
Net geen paasei :P. Maar het gaat dus goed zo te zien! ^O^

Edit:
Update: Jerommeke zit weer lekker breed bovenin de boom te zingen. Daarnet zat hij samen met een koolmees in een struik op ca 2 meter van het kastje. Ik heb hem echter niet meer binnen in het kastje gezien.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 08:31:56 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 april 2012 @ 09:39:44 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110126399
De pimpelmees koppeltjes blijven gewoon komen

Het mannetje in dit koppel is niet Jerommeke. Mogelijk zijn het dezelfde die gisteren werden verjaagd door Jerommeke. Maar ik zie Jerommeke nog steeds elke zoveel tijd in het kastje gluren, dus ze zijn dan in een onbewaakt moment naar binnen geglipt.

Jerommeke heeft echter weer concurrentie van deze dame....

Wat een soap! :D Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!

[ Bericht 24% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 09:56:59 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 april 2012 @ 12:54:16 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110132467
OMG! Eerste nestpoging! Pimpelmees vrouwtje brengt eerste stukje mos binnen.

...maar als ik het goed zie wordt ze verjaagd door Jerommeke! :{
Beelden volgen nog...

Update:
Ze haalt haar vriendje erbij?? :D Maar volgens mij is dat die vogel die eerder al een pak slaag had gekregen :+
Nee, volgens mij is dit weer een ander koppeltje.

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 13:57:29 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 april 2012 @ 13:23:57 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110133527
Schitterende beelden!

Vrouwtje brengt het stukje eerste mos binnen. Nu zie je ook waar die uitgespreide vleugeltjes reflex voor dient: het verspreiden van nestmateriaal. Ongeveer midden in het filmpje zie je nu hetzelfde display als ik gisteren zag bij de koolmees: vleugeltjes en staart uitwaaieren. En tenslotte komt Jerommeke (?) binnenstormen in een dreigende houding en het vrouwtje vliegt meteen naar buiten.

Overigens zag ik Jerommeke net ook even met een vrouwtje, maar nu is hij weer alleen. Hij kreeg haar niet het nestkastje in.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 13:29:07 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 april 2012 @ 20:03:25 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110150844
Dat vrouwtje in het laatste filmpje + haar partner zijn hierna nog diverse keren samen langs geweest in de nestbox. Ze geven kennelijk niet op! Maar Jerommeke is de enige die ik steeds zie zingen in boomtoppen rondom het nestkastje, dus het ligt echt in zijn territorium. Ook komt Jerommeke steeds even in het nestkastje gluren (maar gaat niet naar binnen). Het lijkt wel of hij wil checken of er geen indringers zijn.

Ik heb Jerommeke vandaag een paar keer met een vrouwtje gezien (steeds dezelfde, ik herken haar nu ook) maar ik heb haar nog niet in de nestbox gezien.

Ik ga straks opnieuw proberen of ik een glimp kan opvangen van het vogeltje dat in het kastje overnacht. Wel lastig te zien want ik moet dan dus met de verrekijker een vogeltje herkennen dat in het schemerdonker het kastje binnen glipt....
Mijn reisverslagen
pi_110184981
*O* Het eerste ei is gelegd! Vanaf nu zal ik de nestkast niet meer controleren om het proces niet verder te verstoren.

Vandaag nog iets gebeurd in de nestkast?
  woensdag 11 april 2012 @ 16:06:16 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110185901
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 15:47 schreef Sodium het volgende:
*O* Het eerste ei is gelegd! Vanaf nu zal ik de nestkast niet meer controleren om het proces niet verder te verstoren.
*O*

quote:
Vandaag nog iets gebeurd in de nestkast?
Er gebeurt geen reet vandaag :P. Er is vanmorgen vroeg een pimpelmeesje binnen geweest (volgens mij het vrouwtje dat gisteren het stukje mos bracht) en een koolmees, dat is alles. En natuurlijk gluurt Jerommeke regelmatig naar binnen.

Vreemd is dat, het is me al eerder opgevallen: soms heb je dagen dan heb je achter elkaar bezoek (gisteren heb ik 19 opnamen gemaakt bijvoorbeeld) en soms gebeurt er bijna niets.

Ik wil nu ook wel eens een definitieve keuze van één paartje want ik word hier zenuwachtig van :P

Ow, één interessant ding nog: het vogeltje dat hier steeds overnacht is volgens mij niet Jerommeke. Het zou dat vrouwtje van gisteren kunnen zijn (dat een stukje mos binnen bracht) maar het is moeilijk te zien. Maar zij werd dus kennelijk door Jerommeke weggejaagd en er hoort een ander mannetje bij. Verder, het vogeltje dat soms met Jerommeke is is een andere, maar meestal is hij sowieso alleen. Het lijkt wel of hij desperate aan het worden is want ik zie/hoor hem steeds meer tijd besteden aan zingen :D
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 april 2012 @ 12:00:16 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110223616
Jerommeke zal toch niet gay zijn? :D
Het vogeltje dat zijn meest waarschijnlijke partner is (if any), is volgens mij een mannetje...

Zal ik net weer hebben :(
Mijn reisverslagen
pi_110253726
Ik vond net een dood embryo/kuikentje op het dak van m'n auto. Ik had niet de indruk dat het reeds geboren was maar zag ook geen eiresten. Zelfs geen boom in de buurt :?
  donderdag 12 april 2012 @ 22:41:49 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110255345
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 22:15 schreef tjoptjop het volgende:
Ik vond net een dood embryo/kuikentje op het dak van m'n auto. Ik had niet de indruk dat het reeds geboren was maar zag ook geen eiresten. Zelfs geen boom in de buurt :?
Mijn gok: doodgegaan in het nest en verwijderd door één van de ouders. Dat dumpen ze dan op geruime afstand van het nest en niet direct onder de boom waar het nest is om de lokatie van het nest geheim te houden. Ik weet dat ze dat doen met eierschillen en poepjes en ik kan me voorstellen dat ze dat ook doen met dode babies (maar dat weet ik niet 100% zeker).
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 april 2012 @ 12:46:26 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110311116
Het is de laatste dagen akelig stil in mijn nestkastje. Gisteren en eergisteren geen enkel bezoek in het kastje :{, afgezien van het vogeltje dat er overnacht. Jerommeke checkt het kastje wel regelmatig door naar binnen te kijken maar gaat zelf niet naar binnen.

Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
Mijn reisverslagen
pi_110343300
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:46 schreef SeLang het volgende:

Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
De terrorist... Nouja, maar even afwachten wat er gebeurt. Misschien krijg je wel een tweede-lichting-nestje. Volgens mij bestaat dat (vanaf mei/juni).
  zondag 15 april 2012 @ 15:55:42 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110353406
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:06 schreef Sodium het volgende:
Volgens mij bestaat dat (vanaf mei/juni).
...maar niet gebruikelijk in Engeland.

Hij doet in elk geval wel z'n best om een vrouwtje te vinden. Hij zit de laatste dagen steeds meer te zingen. Misschien lukt het nog :P
Mijn reisverslagen
pi_110360448
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:46 schreef SeLang het volgende:
Misschien is dat ook wel een strategie, zo'n nestje is immers wel een asset voor een hitsig vrouwtje. Wellicht dat Jerommeke de ultieme player is en helemaal geen moeite voor de dames doet, ze komen uiteindelijk vanzelf wel naar hem toe :P
  zondag 15 april 2012 @ 19:10:03 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110360857
quote:
10s.gif Op zondag 15 april 2012 18:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Misschien is dat ook wel een strategie, zo'n nestje is immers wel een asset voor een hitsig vrouwtje. Wellicht dat Jerommeke de ultieme player is en helemaal geen moeite voor de dames doet, ze komen uiteindelijk vanzelf wel naar hem toe :P
Zou kunnen want het is best wel een baas inderdaad :7

Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 15 april 2012 @ 21:21:28 #151
163650 Greys
pi_110368778
Jerommeke wil er gewoon een vrijgezellenhok van maken.
Let maar op, binnenkort wordt er een flatscreen naar binnen gepropt...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110370960
Haha, en bierrrrrr

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 15-04-2012 22:05:40 ]
pi_110371859
Plus TV abbonement op Eredivisie Live.
pi_110427155
Er is nog activiteit te melden?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:37:56 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110427340
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 08:23 schreef komrad het volgende:
Er is nog activiteit te melden?
Niets ;(
Behalve dat één vogeltje er elke avond overnacht (weet niet wie) en Jerommeke gedurende de dag het kastje regelmatig checkt door naar binnen te gluren (maar niet naar binnen te gaan).
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 april 2012 @ 17:18:38 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110539311
Er kwam eindelijk weer eens een koppeltje voorbij vandaag. Eén vogeltje bracht ook een wit veertje binnen. Alleen trapt Jerommeke ze denk ik wel weer naar buiten, mochten ze het nestje willen doorzetten :+

Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 19 april 2012 @ 17:20:38 #157
163650 Greys
pi_110539398
Ze zien er een beetje verlegen uit, dit nieuwe koppeltje.
Niet alsof ze straks brute mezenseks gaan hebben...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110551279
en al actie??
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:10:46 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110551459
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 09:00 schreef komrad het volgende:
en al actie??
De situatie is onduidelijk. Er wordt nog steeds geen nestje gebouwd, maar er was vanmorgen wel weer eventjes een vogeltje op bezoek in het kastje (niet Jerommeke). Ook wordt er nog steeds overnacht in het kastje door iemand (ik weet niet welk vogeltje, maar ik denk nog steeds dat het niet Jerommeke is).

Maar het interessantste is dat ik Jerommeke gisteren en vandaag niet heb gezien en dat ik gistermiddag een ander vogeltje zag zingen in Jerommeke's territorium. Impliceert dit een verandering van territorium of was dat een incident? Elke keer als ik een pimpelmees hoor zingen check ik of het Jerommeke is, maar tot nu toe heb ik hem nog niet gezien vandaag. Ik blijf het volgen....
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:14:05 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110556394
Hmmm... verwarrend allemaal. Ik zie nu weer een vogeltje zingen dat een beetje lijkt op Jerommeke maar niet helemaal. Zou hij gewoon van verenkleed zijn veranderd? Het waren tamelijk kleine details waar ik hem aan herkende....
Mijn reisverslagen
pi_110558882
Wellicht zou je wat voedsel kunnen gooien rond het nestkastje? Dan blijven de mezen daar langer, denkende dat ze goed voorzien zijn van voedsel wanneer ze hun intrek daar nemen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 16:52:33 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110561386
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:38 schreef KeimpeHart het volgende:
Wellicht zou je wat voedsel kunnen gooien rond het nestkastje? Dan blijven de mezen daar langer, denkende dat ze goed voorzien zijn van voedsel wanneer ze hun intrek daar nemen.
Nee dat werkt averechts omdat dat ook andere vogels (en andere beesten) aantrekt. Je moet nestkastjes ook nooit te dicht bij voederplankjes plaatsen.
Mijn reisverslagen
pi_110561895
het wordt gewoon tijd dat Jerommeke zijn charmes in de strijd gooit richting de dames :Y
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:12:09 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110562090
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:06 schreef komrad het volgende:
het wordt gewoon tijd dat Jerommeke zijn charmes in de strijd gooit richting de dames :Y
Hij doet ook wel zijn best hoor, hij zingt de longen uit z'n lijf! Al loopt het nu wat in de soep want er zijn hier steeds hagelbuien...

Huidige status rond Jerommeke is nog steeds onduidelijk (maar het weer helpt ook niet mee). Er zijn wel 3 bezoekjes geweest vandaag in het kastje van een enkel vogeltje.
Mijn reisverslagen
pi_110571735
...oh! Die foto van een paar posts geleden gaf mij wel hoop dat er toch heel snel iets zou gaan gebeuren, maar dit duurt een beetje te lang. Ik hoop nog steeds dat je een 'laat nestje' krijgt. Hoe gaat het met de tortel, trouwens? Nest af?
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:03:45 #166
18079 neok
all the way
pi_110571806
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen. Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).

Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups :)

Buenos dias Tristeza
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:13:10 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110572223
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:02 schreef Sodium het volgende:
...oh! Die foto van een paar posts geleden gaf mij wel hoop dat er toch heel snel iets zou gaan gebeuren, maar dit duurt een beetje te lang. Ik hoop nog steeds dat je een 'laat nestje' krijgt. Hoe gaat het met de tortel, trouwens? Nest af?
Ja het duurt inderdaad wat te lang, maar toch zijn er dus nog steeds bezoeken. Ik schat de kansen wel slechter in nu.

Die tortel zie ik amper meer. Volgens mij zit die nu verborgen in het nest te broeden, maar dat is van buitenaf niet te zien.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:20:19 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110572532
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen. Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).

Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups :)

[ afbeelding ]
Dit is in elk geval een pimpelmeesje, maar de nestbouwers zijn dus koolmeesjes? Heb je ze ook met materiaal binnen zien vliegen?
Mijn reisverslagen
pi_110573262
quote:
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen.
^O^ Goed zo!

quote:
Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).
Noordoost is meer dan prima. Zolang de aanvliegroute vrij is en er geen katten of andere jagers bij het kastje kunnen komen, is er niets aan de hand. Je zou de vogeltjes eens een tijdje moeten observeren om te zien of ze fluffy spul, mos en gras mee het nestkastje in nemen. Zoja: bingo!

quote:

[ afbeelding ]
Pimpelmees, inderdaad. Koolmees heeft een zwart 'petje' en is groter dan de pimpelmees.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja het duurt inderdaad wat te lang, maar toch zijn er dus nog steeds bezoeken. Ik schat de kansen wel slechter in nu.

Die tortel zie ik amper meer. Volgens mij zit die nu verborgen in het nest te broeden, maar dat is van buitenaf niet te zien.
Ja, ik vrees ook een beetje. Maar gewoon maar afwachten, misschien krijgen ze toch nog ineens de lente in hun kop ;)
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:43:26 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110573700
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:34 schreef Sodium het volgende:

Ja, ik vrees ook een beetje. Maar gewoon maar afwachten, misschien krijgen ze toch nog ineens de lente in hun kop ;)
Er was in elk geval gisteren nog een paartje, inclusief een "waggelend" vrouwtje. Dus er zijn nog steeds vogeltjes naar nestruimte op zoek. 2,5 week geleden was er ook even een periode waarin er niets gebeurde en plotseling kwamen ze weer allemaal tegelijkertijd. Ik geef dus nog even niet op :P

Btw: terwijl ik dit schrijf overnacht er ook weer een vogeltje in het kastje. Ik kan hem/haar horen maar niet zien.
Mijn reisverslagen
pi_110579407
Kan het zijn dat dat IR licht toch van invloed is? Of is het gewoon pech?
  zaterdag 21 april 2012 @ 08:36:57 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110585918
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 23:39 schreef tjoptjop het volgende:
Kan het zijn dat dat IR licht toch van invloed is? Of is het gewoon pech?
Nee, het is gewoon pech.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2012 @ 09:03:04 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110586067
Okee, Jerommeke is er nog steeds volgens mij. Maar de markeringen waaraan ik hem herkende zijn aan het vervagen. Lastig hoor, om die individuele vogeltjes uit elkaar te houden....
Mijn reisverslagen
pi_110586729
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 april 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
Okee, Jerommeke is er nog steeds volgens mij. Maar de markeringen waaraan ik hem herkende zijn aan het vervagen. Lastig hoor, om die individuele vogeltjes uit elkaar te houden....
Ik vind het al knap dat je kunt zien dat het individuele vogeltjes zijn. Een pimpelmees kan ik nog wel van een koolmees onderscheiden, een mannetjeskoolmees kan ik nog wel van een vrouwtjeskoolmees onderscheiden, maar daarna houdt het wel op.
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:08:02 #175
18079 neok
all the way
pi_110589252
Ze zijn wel degelijk met hun nest bezig hier! Er wordt constant af en aan gevlogen door beide vogeltjes met af en toe een kleine pauze voor het mannetje om wat te zingen :) Hij gaat dan meestal wat hoger zitten op de rand van het dak zodat vrouwlief alles goed kan horen O+ Het zijn wel degelijk pimpelmeesjes zoals jullie al zeiden :)

Vandaag met een wat langere lens getrokken:

Buenos dias Tristeza
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:53:25 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110590300
Je kunt mooi zien hoe hij zijn in UV-licht helder reflecterende kruin opzet om te displayen ^O^
Wordt er al nestmateriaal binnen gebracht?
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2012 @ 13:28:25 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110591138
De BTO die veel statistiek heeft over vogeltjes in Engeland zegt dit over de pimpelmees in zuid Engeland:

First Clutches Laid: 26 Apr (12 Apr - 11 May)

Er is dus nog hoop :P ;(
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:48:19 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110608332
WTF!!!!!!!!

Weer de hele dag de camera aan gehad maar er gebeurde niks. Aangezien er later op de middag meestal niets meer gebeurt had ik hem maar uitgezet. Kom ik net terug van een rondje in het park, zie ik dit:

Game on, I guess? *O*

Alleen geen vogeltje te bekennen momenteel, dus ik heb nog onzekerheid of Jerommeke nu een vriendin heeft of dat dit van een paartje is dat weer buiten wordt gezet door Jerommeke zoals eerst....

In elk geval laat die vogel er geen gras over groeien (no pun intended) want dit is toch wel snel gedaan!
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 21 april 2012 @ 20:51:16 #179
163650 Greys
pi_110608496
Oeh! Dat ziet er hoopvol uit ja!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110608754
Ze zaten gewoon te wachten tot dat gegluur eindelijk over was. British tits :)
pi_110609158
_O_ ^O^
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:04:44 #182
18079 neok
all the way
pi_110609186
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:48 schreef SeLang het volgende:

Game on, I guess? *O*

Haha, die hebben aan het mos gezeten *O* Hier heb ik ze 1 keer met een blaadje oid gezien en dat werd gewoon in de opening van het kastje geworpen. Maar het is heel moeilijk te zien want het gaat heel snel . Ik wil ook zo'n camera :Y
Buenos dias Tristeza
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:26:45 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110610324
Okee, vogeltje is weer thuis en gaat weer in het nestkastje overnachten, buiten het zicht van de camera. Ik weet nog steeds niet wie dat is...Jerommeke, zijn eventuele vriendin of iemand anders...

Ik baal behoorlijk dat ik het binnenbrengen van dat mos nu net heb gemist, gezien alle uren die ik de camera heb laten draaien.... Maar het nest is nog niet af dus ik zet morgenvroeg mijn wekker om te zien of ik het vervolg kan zien.

Het blijft spannend hoor, want ik weet dus niet zeker of dit doorgaat. Als het niet de vriendin van Jerommeke is dan wordt ze gewoon weggejaagd ben ik bang.
Mijn reisverslagen
pi_110614095
*O* Hoezeeee!

Ik weet niet hoe het met pimpelmezen gaat, maar mijn koolmezen bouwden vooral in de ochtenduren. 's Middags na een uur of een was er geen vogel meer te bekennen. Het begon inderdaad met mos, daarna werden gras en dorre blaadjes aangevoerd om te eindigen met veel fluffy spul. Duurde een dag of vijf-zeven, geloof ik. Zover ik heb gelezen zal het vrouwtje vanaf nu geregeld in het kastje overnachten en zullen beide vogeltjes het kastje actief verdedigen.
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:27:23 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110616295
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:36 schreef Sodium het volgende:
*O* Hoezeeee!

Ik weet niet hoe het met pimpelmezen gaat, maar mijn koolmezen bouwden vooral in de ochtenduren. 's Middags na een uur of een was er geen vogel meer te bekennen.
Dat was mijn ervaring ook. Bijna alle actie is voor het middaguur en vooral laat in de middag gebeurt er weinig meer. Daarom had ik de camera ook niet meer aan ;(. Ze heeft dat mos wel heel snel binnen gebracht.

quote:
Het begon inderdaad met mos, daarna werden gras en dorre blaadjes aangevoerd om te eindigen met veel fluffy spul. Duurde een dag of vijf-zeven, geloof ik. Zover ik heb gelezen zal het vrouwtje vanaf nu geregeld in het kastje overnachten en zullen beide vogeltjes het kastje actief verdedigen.
Bij mij overnacht er al geruime tijd (in elk geval sinds 6 april) dagelijks een vogeltje. Alleen lukt het me nooit om dat vogeltje goed te zien want dat moet gebeuren vlak voor het binnengaan en daar heb ik geen goed zicht op. Bovendien is het dan al aan het schemeren. Ik dacht steeds te zien dat het niet Jerommeke was (al ben ik dus niet 100% zeker) en het zou dus zijn vriendinnetje kunnen zijn, maar zeker ben ik daar niet van. Ik had inderdaad ook gelezen dat het de vrouwtjes zijn die er normaal gesproken overnachten.

Morgen ga ik voor zonsopkomst de camera aanzetten want ik wil niks missen en zien of er verder wordt gebouwd aan het nest. Dan kan ik misschien ook uitvogelen (pun intended :P) of het een bekende is door te vergelijken met oud beeldmateriaal. Het zou best kunnen zijn dat het het vrouwtje is dat 1,5 week geleden al een stukje mos binnen bracht. Ik dacht toen dat ze bij een ander koppeltje hoorde en door Jerommeke werd verjaagd, maar misschien heb ik dat verkeerd geinterpreteerd.... (zie filmpje van 10 april).
Mijn reisverslagen
  zondag 22 april 2012 @ 07:36:38 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110622696
Okee, dit gaat helemaal goedkomen *O*

Jerommeke springt heel stoer heen en weer rond het nestkastje met z'n vleugeltjes breed en z'n staart uitgewaaierd, terwijl het vrouwtje af en aan vliegt met stukjes mos en het uitspreidt in het nestje.

In dit tempo zal het nestje snel klaar zijn!

Beelden komen later
Mijn reisverslagen
pi_110622716
gelukkig, voor Jou en voor Jerommeke. En natuurlijk voor ons want wij mogen meekijken *O*
  zondag 22 april 2012 @ 08:40:59 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110622904
OMG! Er wordt nu elke 20-30 seconden materiaal binnen gebracht!

M'n harddisk loopt wel snel vol nu dus hopelijk pauzeert ze straks even zodat ik even wat datareductie kan doen....
Mijn reisverslagen
pi_110623049
*O*
pi_110623583
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat was mijn ervaring ook. Bijna alle actie is voor het middaguur en vooral laat in de middag gebeurt er weinig meer. Daarom had ik de camera ook niet meer aan ;(. Ze heeft dat mos wel heel snel binnen gebracht.
Ik denk dat het met die snelheid moet om ook werkelijk het nest veilig te stellen. Ik kan mij voorstellen dat een ander koppeltje, zonder geschikte nestplaats, een mosnestje heel interessant vindt... Scheelt weer werk. Maar ook dat zijn slechts menselijke interpretaties.

quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 08:40 schreef SeLang het volgende:
OMG! Er wordt nu elke 20-30 seconden materiaal binnen gebracht!

:P Zeer herkenbaar! Bij mij bleven ze maar langsvliegen, dat was ook het moment waarop ik wist dat het goed zat. En toen ik een week later het eerste ei ontdekte, was ik helemaal blij met mijn koolmezen. Ben heel benieuwd naar je beeldmateriaal!
  zondag 22 april 2012 @ 10:08:56 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110623632
Eerste beeldmateriaal van vanmorgen vroeg. Inmiddels is het kastje alweer wat voller.

Het is nu even rustig dus eindelijk tijd om m'n harddisk op te ruimen (en te ontbijten/ thee te zetten)
Mijn reisverslagen
pi_110623772
O+ Wat doet ze 't goed! O+
  zondag 22 april 2012 @ 12:26:11 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110626319
Dit is wel interessant: vrouwtje bouwt nest en roept Jerommeke binnen. Ik weet niet waarom want echte pimpelmees mannen bouwen geen nesten :7. Het lijkt op een of ander display: vleugeltjes wat gespreid en staart uitgewaaierd. Lijkt op wat ik eerder al gezien had (en op video opgenomen). Jerommeke hangt het grootste deel van de tijd in de opening en je kunt nog een beetje zien hoe hij stoer zijn vleugeltjes breed maakt.

Hier de status van het nest per 10:21am Britse tijd

Het vrouwtje moet ook een passende naam krijgen. Iemand een idee? (iets liefs)
Mijn reisverslagen
pi_110628848
Sidonia _O-
pi_110631653
*O*. Het geduldige wachten wordt beloond. *O*.

Jerommeke & SIdiona, The Beginning.
  zondag 22 april 2012 @ 14:54:00 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110632011
Ik vind alleen Sidonia geen leuke naam voor dit lieve vogeltje -O-. Even iets beters verzinnen mensen :P

De bouwactiviteit gaat nog steeds door, maar nu wel met flinke pauzes ertussen. Ik zit echt te genieten vandaag :)
Mijn reisverslagen
pi_110633400
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jerom

quote:
In De knokkersburcht wordt Jerom verliefd op Ellen, de dochter van de hoofdman van "The Black Hand Clan".
Is Ellen ook een idee? :p

Overigens, je hebt echt van zulke zeikers:
[quote[Toch kreeg het personage ook kritiek te verwerken. Al bij zijn debuut ontving Vandersteen kwade lezersbrieven waarin lezers zeiden dat "hun ontbijt niet meer smaakte" als ze de figuur in hun krant zagen.[/quote]:')
pi_110633637
Sidonia was dan ook niet serieus.

Heb je een thema/richting in gedachten?
  zondag 22 april 2012 @ 16:15:11 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110635580
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:29 schreef komrad het volgende:
Sidonia was dan ook niet serieus.

Heb je een thema/richting in gedachten?
Het moet lief klinken O+. Iets uit een kinderboek ofzo :P
Mijn reisverslagen
  zondag 22 april 2012 @ 16:18:17 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110635705
Vanmorgen gefilmd: het vrouwtje decoreert de babykamer terwijl Jerommeke alleen maar in de weg loopt. Maar goed, dat soort dingen kun je inderdaad beter aan vrouwen over laten :P

Dit is het nest om 13:00 Britse tijd. Het vrouwtje heeft al een mooi holletje gemaakt in het mos maar er moet nog wat zacht spul op de bodem lijkt me.

Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')