abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105569338
Ik heb sinds eind oktober ineens muizen. Ben in maart dit jaar verhuisd naar deze flat en had nooit verwacht dat hier muizen zouden zijn. De buurvrouw zei wel al dat ze ze had, maar daar was ik alleen maar erg verbaasd over
.
Nou liep er dus twee maanden geleden (volgens mij via mijn balkondeur die openstond) een muis naar binnen en sindsdien is de hel losgebroken! Ik had een maand nergens last van en hoopte dattie weg was naar een andere woning.
Maar.. ik liet een maand geleden een pan linzensoep 's nachts op het fornuis staan en sindsdien zijn ze mijn keuken aan het terroriseren (ja de soeppan is allang van het aanrecht :P).

Ik heb een open keuken en daar zit een soort berging aan vast via een deur naas het fornuis. Er liggen telkens keutels in de twee hoeken van mijn aanrecht (die naast het fornuis staat) en vaak op het fornuis. Verder achter het fornuis op de vloer.
Ik ben er sinds vorige week achtergekomen dat ze via de berging steeds op onderzoek uit gaan in de keuken. Dus ze komen onder de deur van de berging naar de keuken, is mijn idee.

Wat ik heb geprobeerd:
1) Een klinisch schone keuken, nergens ligt eten. Zelfs alle apparaten en het droogrek enzo staan er niet meer op.
Resultaat: ze blijven komen en er is echt GEEN eten te vinden! Ik stofzuig ook regelmatig en ik dweil..
2) Meteen na die nacht met de soeppan op het fornuis heb ik een hele grote bus muizen-/rattengif gekocht van SORKIL-G en die in schaaltjes overal waar ze liepen neergezet.
Resultaat: ze knaagden soms aan één korreltje maar echt eten deden ze niet. Heb de bus gif naar de dierenwinkel gebracht en heb lijm meegekregen:
3) Muizenlijm op karton smeren (ja sneu ja), over de gehele lengte van het aanecht langs het fornuis plaatsen zodat ze er haast wel langs móeten.
Resultaat: één muis gevangen.
5) De randjes langs het keukenblok afkitten.
Resultaat: niks. Ze zitten blijkbaar niet achter/onder de keuken zelf.
6) De kartonnen met lijm voor de deur naar de keuken in de berging leggen.
Resultaat: ging tot vannacht een paar dagen goed. Blijkbaar komen ze er toch langs met hun ieniemienie-ruggengraatjes.

Zit nu te denken om op slimme wijze de ingang naar de keuken te blokkeren (kartonnetjes met lijm zelfs op de muur te plakken (want ze lopen ook op de muur omhoog?) bijvoorbeeld). Dan komen ze in ieder geval niet mijn keuken meer binnen en zoeken ze het maar uit in de berging.
Ik word echt gek! Ik snap niet waarom ze komen. Ik ben nu bang dat ze in mijn appartement opgesloten zitten, terwijl ik eerst dacht dat ze waarschijnlijk in het hele flatgebouw moeten zitten en overal door de muren lopen. Maar het lijkt wel of dit groepjes muizen alleen bij mij zit en kan echt niet vinden in de berging waar ze in kunnen ofzo! Ik zie wel gaten voor de afvoer van de wasmachine en het ventileringssysteem maar die kan ik moeilijk afkitten.

Wat moet ik in godsnaam doen?
Ik heb bewust de 1e stap van muizenvallen overgeslagen omdat ik daar bijna alleen maar verhalen over hoor dat ze niet werken. En als gif niet werkt, en ze zo slim zijn niet over lijmplankje te lopen, wat the hell heb ik dan voor slimme muizen in huis?!
  woensdag 14 december 2011 @ 11:29:51 #2
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_105569444
Kat.
pi_105569486
quote:
5s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:29 schreef blup het volgende:
Kat.
Geen optie als TS ze niet als fulltime huisdier wilt hebben ;)

Betere optie: Leen van iemand een paar fretten, laat ze een nachtje rondlopen door je huis en gegarandeerd nooit meer last van muizen.
pi_105569556
quote:
14s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:31 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Geen optie als TS ze niet als fulltime huisdier wilt hebben ;)

Betere optie: Leen van iemand een paar fretten, laat ze een nachtje rondlopen door je huis en gegarandeerd nooit meer last van muizen.
Of de fretten ook nog kwijt... als ze namelijk genoeg voer vinden dan blijven ze wel even zitten.

Muizenvallen! En laat ze maar wegrotten in de val. Verder ook leuk maar misschien niet echt nuttig, vislijnnen spannen met rotjes gekoppeld aan electronische ontstekers!

Mocht het allemaal niet helpen dan adviseer ik dat je een livestream opzet. Er zijn genoeg FOK!ers welke zich snachts vervelen. Beloning van een kratje bier en de volgende dag staat je PMbox vol met antwoorden waar ze vandaan komen.

En tja met de lijm... nu hebben ze lijm aan hun pootjes en kunnen ze zelf ondersteboven tegen het plafond lopen. Spidermice!
pi_105569622
Inderdaad bestaan er slimme muizen, daarom moet je als slimmem man ook een slimme val plaatsen!
Dus een muizenval met verse worst erin die alleen van de voorkant benaderd kan worden. Dus de val aan drie kanten dichtbouwen met houtblokjes. Geheid dat ie erin loopt (in de val dus).

Dooie muis gelijk verwijderen, val afsoppen want van muizenlijkenlucht zijn ze bang, de volgende muis loopt er dan met een grote boog omheen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105569624
Wij hebben in ons vorige huis twee methoden toegepast met wisselend succes:

Methode 1:
Apparaatjes die je in het stopcontact kan stoppen en hoge geluidsfrequenties uitzend. Dit werkte tijdelijk, maar doordat die apparaatjes kwalitatief niet optimaal waren, verlaagde die geluidsfrequentie op een gegeven moment, waardoor ik die piep constant hoorde. Ook leek het erop dat die muizen maar tijdelijk wegbleven.

Methode 2:
'Leen' een kat.
  woensdag 14 december 2011 @ 11:37:31 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_105569675
Als je buurvrouw nog steeds muizen heeft, heb je een probleem. Als zij ze niet bestrijdt, blijven ze bij jou ook langskomen.

En zoveel mogelijk gaten/gaatjes dichtstoppen met proppen aluminiumfolie. Kijk die hele bijkeuken maar na.
pi_105569951
Muis heeft genoeg aan een gaatje van een 10 eurocent muntje: als z'n schedeltje er door kan wringt ie z'n schouders er ook wel door en raak.

Muizen komen vaak naar binnen als het buiten kouder wordt (Oktober is zo'n moment)

Gif en vallen altijd langs muren zetten, muizen lopen altijd langs een muur (vinden ze veiliger). Zet eventueel 3 vallen op een rijtje naast elkaar op plekken waar ze vaak komen. Er hoeft niet eens wat in te zitten als er achter iets lekkers staat. Op deze manier hebben wij ooit 56 muizen in 4 maanden gevangen. Toen waren ze op denk ik. Achter aanrechtkastjes enz. zitten bijna altijd gaatjes waar ze door kunnen: aan/afvoerleidingen voor water enz. achter plintjes en dat soort dingen.

Als ze het ene gif niet lekker vinden, probeer dan toch nog een andere. En blijven volhouden: steeds kijken of er van gegeten is en dan bijvullen. Ze moeten er echt wel een aantal dagen van eten wil het werken. En er moet geen alternatief zijn: als jij je keuken vrijhebt van etenswaren waar ze bij kunnen, moeten je buren dat eigenlijk ook doen natuurlijk.
pi_105569971
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Als je buurvrouw nog steeds muizen heeft, heb je een probleem. Als zij ze niet bestrijdt, blijven ze bij jou ook langskomen.

En zoveel mogelijk gaten/gaatjes dichtstoppen met proppen aluminiumfolie. Kijk die hele bijkeuken maar na.
Dit dus. Je moet het wel met zijn allen aanpakken. Desnoods professioneel laten doen! Ik heb overigens in een eengezinswoning gewoon alle kieren (vooral op zolder) die de buren met mij verbinden opnieuw met PUR-schuim afgedicht. Ook met de "gaten" naar de kruipruimte gedaan. Laat ze daar maar lekker violen als ze willen, dan vriezen ze 's winters wel dood ^O^
  woensdag 14 december 2011 @ 11:49:26 #10
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_105570040
Het beste middel tegen muizen blijft toch een kat. Ik heb zelf katten en nog nooit een muis in huis gehad terwijl mijn bovenburen laatst nog klaagden.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  woensdag 14 december 2011 @ 11:52:38 #11
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_105570152
Ik wil eigenlijk niet weten hoe het afloopt als ze in die lijm terechtkomen. :{
From feudal serf to spender.
pi_105572108
Ik ga niet weer gif proberen, heb al twee soorten geprobeerd en werkt niet en is reteduur. Ze kakten zelfs in die schaaltjes met gif dus blijkbaar eten ze het gewoon niet.

Ik kan altijd nog muizenvallen proberen ja.. maar ik heb gewoon echt zo'n vermoeden dat dat niet werkt met deze krengen. Toen ik in de dierenwinkel vroeg hoe die meneer voor wilde doen hoe je ze moest zetten, kon hij het zo ongeveer zelf niet eens voordoen en dacht ik: okee..... dat wordt het dus niet.

En ja, ik wil al jaren een kat, maar ik reis redelijk veel dus het is nog even geen optie helaas. :( En lenen is geen optie.

Over die lijm: die lijm komt echt niet aan hun pootjes waarna ze vrolijk doorlopen hoor.. Ik weet niet of je die lijm zelf wel eens hebt geprobeerd/gezien, maar het is super sterk spul en als ze het aan je eigen vingers komt ben je al niet blij. Terpentine en boenen maar.

Maar goed, ze lopen dus om de kartonnen heen en zoals ik zei zoek ik denk ik dan nu maar een manier om de deur tussen berging en keuken goed af te sluiten op zo'n manier dat ik er zelf dus nog wel gebruik van kan maken. Denk ik?

Tja,en als de buurvrouw en weet ik wie in de flat ze nog heeft, word ik helemaaaal hopeloos in m'n kop.. Dan kan ik er vrij weinig aan doen.

Heeft iemand trouwens nog een idee waarom ze blijven komen terwijl er daadwerkelijk niks te vinden is in mijn keuken? Heb alles grondig afgesopt al meerdere malen; ook het fornuis en die helemaal van z'n plek gehaald enzo.
pi_105572223
Muizenval met pindakaas.
  woensdag 14 december 2011 @ 13:20:19 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105572780
quote:
Heeft iemand trouwens nog een idee waarom ze blijven komen terwijl er daadwerkelijk niks te vinden is in mijn keuken? Heb alles grondig afgesopt al meerdere malen; ook het fornuis en die helemaal van z'n plek gehaald enzo.
dat weten die muizen toch niet ? Die komen gewoon steeds even kijken of er dan misschien wel iets te halen valt..
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_105573298
Als gif geen optie is blijft toch het valletje over. Zo'n valletje zetten is supersimpel: Iets lekkers erop (niet te groot en moet wel beetje vast blijven zitten zodat ze er moeite voor doen om het eraf te krijgen (engelse drop werkt prima)). Dan klem naar achteren doen. Armpje er over heen en onder het haakje doen. Zorg dat het armpje echt zo miniem mogelijk onder het haakje zit: hij mag in ieder geval al niet het haakje voorbij steken. Dan heel voorzichtig neerzetten, als ie te scherp staat kan ie dan bij het neerzetten al knallen, maar goed dat is even oefenen. Als je het goed kunt kan het zelfs al eens gebeuren dat bij het afkoelen van de keuken, hij alsnog afgaat. Muisjes gaan heel voorzichtig op het eten af en zodra ze het raken wil je ze eigenlijk te pakken hebben. Voordeel is ook dat ze dan het aas nog niet ophebben zodat je het kunt hergebruiken.

Afspoelen van de val i.v.m. lijklucht van andere muisjes: maakt niet uit.
pi_105573437
Let op je vingers ij het spannen van de val; niet fijn als ie over je vinger dichtklapt. Kan je gelijk niet meer vingeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105574426
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:37 schreef blomke het volgende:
Let op je vingers ij het spannen van de val; niet fijn als ie over je vinger dichtklapt. Kan je gelijk niet meer vingeren.
Zie dat maar als een steile leercurve... ;) Krijg je meteen een kleine beleving van wat de muis zal doormaken ...
  woensdag 14 december 2011 @ 17:35:57 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_105582806
Als je echt denkt dat ze uit de berging komen kun je dan de deur tussen berging en keuken niet 'dichtmaken' met van die tochtstrips? Je hebt er vrij stevige tussenzitten volgens mij. En dan de drempel verhogen, maar ja, dat zal een zwak punt blijven. Iemand daar een idee voor?
pi_105583299
quote:
3s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:04 schreef Cracka-ass het volgende:
Muizenval met pindakaas.
Dit dus op je val idd. Pindakaas krijgen ze er niet zomaar vanaf en blijft heel erg lang een goed lokprodukt. Laatst nog een muis in de buitenberging gevangen met een val met pindakaas die al bijna 2 jaar stond!
pi_105584029
Ik heb er ook een tijdje last van gehad. Gif, vallen, schone keuken maakte allemaal niets uit. Het is opgehouden nadat ik me een paar uur bezig heb gehouden met een tube plamuurmiddel ieder gaatje dicht te stoppen. Dus waar de leidingen het huis binnen komen, en doorvoer daarvan bij muren (zeker bij oude huizen wil daar nog wel wat speling inzitten). Kieren in plinten. extra fijn gaas bij ventilatieroosters plaatsen (muizen kunnen door héle kleine gaten) en dergelijke

Sindsdien geen last meer van gehad.
  FOK!fotograaf woensdag 14 december 2011 @ 19:19:57 #21
17893 Forno
pi_105586391
Muizenvallen werken echt heel goed. Beetje verse pindakaas op smeren daar houden ze van.

Hier zat tijdens de verbouwing ook een muis in huis. 8 vallen gekocht en bij iedere mogelijke toe- of doorgang een val neergezet. Binnen een dag *bam*. Beter een val te veel dan een te weinig.
pi_105801863
Sorry voor de up (en dus late reactie) maar: ik heb al 4 dagen geen muizenkeutels meer gezien en fingers crossed dat dit het dan was!

Wat ik heb gedaan: gezocht naar hoe ze van de bijkeuken naar de keuken kwamen. Los van grote ventilatiebuizen die eindigen in van die afzuigkapjes boven 't fornuis (waar ze neem ik aan niet in kunnen komen), vond ik slechts twee spleten/gaten: 1tje waar twee verwarmingsbuizen door de muur gingen van bijkeuken naar keuken, en onder de deur. Ik heb beiden met aluminiumfolie dicht gepropt en voila! Al die ellende dus een beetje voor niks. In de bijkeuken zoeken ze het maar uit; ze vreten tot nu toe helemaal niks aan dus denk dat dit mijn remedie is vanaf nu. :)
Wel beetje irritant dat ik elke keer als ik de deur open doe vervolgens weer de aluminiumfolie na het dichtdoen onder de deur moet proppen. :')

Bedankt voor de tips iig.
pi_105801956
Kun je hetzelfde niet ook bij de bijkeuken doen?
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:50:10 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105810078
Als ze eenmaal binnen zijn en niet meer naar buiten kunnen, zullen ze inderdaad eten blijven zoeken. En naar buiten gaan doen ze niet als het vriest.

Laat ik het zo zeggen: ik heb pas een oud zwaar orgel gesloopt: daar lag een dode muis in, en een nest gebouwd van materiaal van een van de speakers! Oftewel ze kunnen zich vrijwel overal in je huis verstoppen, ook in je bank bijvoorbeeld.

Je zegt dat een kat geen optie is, maar het werkt wel. Hier heb ik geen last van muizen in m'n vorige huis wel, maar dankzij een kat (ook bij de buren!) niet meer.
censuur :O
pi_105813368
@tjoptjop: nou.. ik ben een meisje en weet maar weinig van enge buizen die ik allemaal in de bijkeuken zie. Zo heb ik een megagroot ventilatiesysteem-ding aan de muur hangen en zie ik daarachter in de muur een gat; een gat waar een snoer heen loopt, en durf dat bijvoorbeeld niet met aluminium vol te proppen. Ook zie ik dat de afvoer van de wasmachine 'open' is (moeilijk uit te leggen) maar daar ga ik dus ook niet zo even iets in stoppen..

@RemcoDelft: ja dat ze zich overal in kunnen nestelen had ik al vermoed; toen een keer een monteur voor de ketel langskwam en hij de kap eraf haalde, vlogen de muizenkeutels in de rondte. Dus ze zitten gewoon ook in/rond de ketel, en trouwens ook 'in' de koelkast! (aan de achterkant natuurlijk).
Die kat - ik wil dolgraag een kat, heb al bijna op het punt gestaan van de zomer, maar ik reis heel veel en dat wil ik dat beestje niet aandoen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')