Ik heb sinds eind oktober ineens muizen. Ben in maart dit jaar verhuisd naar deze flat en had nooit verwacht dat hier muizen zouden zijn. De buurvrouw zei wel al dat ze ze had, maar daar was ik alleen maar erg verbaasd over
.
Nou liep er dus twee maanden geleden (volgens mij via mijn balkondeur die openstond) een muis naar binnen en sindsdien is de hel losgebroken! Ik had een maand nergens last van en hoopte dattie weg was naar een andere woning.
Maar.. ik liet een maand geleden een pan linzensoep 's nachts op het fornuis staan en sindsdien zijn ze mijn keuken aan het terroriseren (ja de soeppan is allang van het aanrecht

).
Ik heb een open keuken en daar zit een soort berging aan vast via een deur naas het fornuis. Er liggen telkens keutels in de twee hoeken van mijn aanrecht (die naast het fornuis staat) en vaak op het fornuis. Verder achter het fornuis op de vloer.
Ik ben er sinds vorige week achtergekomen dat ze via de berging steeds op onderzoek uit gaan in de keuken. Dus ze komen onder de deur van de berging naar de keuken, is mijn idee.
Wat ik heb geprobeerd:1) Een klinisch schone keuken, nergens ligt eten. Zelfs alle apparaten en het droogrek enzo staan er niet meer op.
Resultaat: ze blijven komen en er is echt GEEN eten te vinden! Ik stofzuig ook regelmatig en ik dweil..
2) Meteen na die nacht met de soeppan op het fornuis heb ik een hele grote bus muizen-/rattengif gekocht van SORKIL-G en die in schaaltjes overal waar ze liepen neergezet.
Resultaat: ze knaagden soms aan één korreltje maar echt eten deden ze niet. Heb de bus gif naar de dierenwinkel gebracht en heb lijm meegekregen:
3) Muizenlijm op karton smeren (ja sneu ja), over de gehele lengte van het aanecht langs het fornuis plaatsen zodat ze er haast wel langs móeten.
Resultaat: één muis gevangen.
5) De randjes langs het keukenblok afkitten.
Resultaat: niks. Ze zitten blijkbaar niet achter/onder de keuken zelf.
6) De kartonnen met lijm voor de deur naar de keuken in de berging leggen.
Resultaat: ging tot vannacht een paar dagen goed. Blijkbaar komen ze er toch langs met hun ieniemienie-ruggengraatjes.
Zit nu te denken om op slimme wijze de ingang naar de keuken te blokkeren (kartonnetjes met lijm zelfs op de muur te plakken (want ze lopen ook op de muur omhoog?) bijvoorbeeld). Dan komen ze in ieder geval niet mijn keuken meer binnen en zoeken ze het maar uit in de berging.
Ik word echt gek! Ik snap niet waarom ze komen. Ik ben nu bang dat ze in mijn appartement opgesloten zitten, terwijl ik eerst dacht dat ze waarschijnlijk in het hele flatgebouw moeten zitten en overal door de muren lopen. Maar het lijkt wel of dit groepjes muizen alleen bij mij zit en kan echt niet vinden in de berging waar ze in kunnen ofzo! Ik zie wel gaten voor de afvoer van de wasmachine en het ventileringssysteem maar die kan ik moeilijk afkitten.
Wat moet ik in godsnaam doen?
Ik heb bewust de 1e stap van muizenvallen overgeslagen omdat ik daar bijna alleen maar verhalen over hoor dat ze niet werken. En als gif niet werkt, en ze zo slim zijn niet over lijmplankje te lopen, wat the hell heb ik dan voor slimme muizen in huis?!