Net zag ik een tweet van onze grote blonde leider waar hij stelt dat een groot percentage van het CDA voor een drastische verandering van ontwikkelingshulp politiek is. Van mij mag die hele ontwikkelingshulp per direct afgeschaft worden. Kijkend naar landen als Haiti, waar we toendertijd miljoenen in hebben gestoken en waar het nog steeds een grote chaos is, is het duidelijk dat die hulp niks aanricht. Van mij mogen ze alleen maar ergens geld in steken als ze weten dat de regering niet corrupt is, zoals toen met de aardbeving in Japan.
Jaarlijks worden we overspoeld met reclames over zielige hongerende negertjes en kindjes met lepra/een hazenlip/aids. Jaarlijks storten honderden mensen geld aan een goed doel, en ernaast stort de regering ook nog wat. Toch helpt het niet. Waarom doen we dat dan nog?
1. Schuldgevoel. Twee honderd jaar geleden waren er wat nederlanders die neger slaven vervoerden naar plantages, en daarom voelen we ons nu nog massaal schuldig om wat er in Afrika gebeurt. Als blanke ben je natuurlijk verantwoordelijk voor alle problemen daar. "We hebben ze gekoloniseerd/uitgebuit"is de gangbare gedachte. We? Driekwart van ons heeft er nooit wat mee te maken gehad...
2. Persoonlijk schuldgevoel. Een paar euro storten helpt je om je minder de bitch te voelen die je eigenlijk bent.
3. Christelijke moraal. Help je naasten! Wel geld geven aan negers met aids, maar condooms veroordelen (de Paus). Lekker krom.
Ondertussen zitten we in een crisis, schijten er bejaarden in luiers, het onderwijs gaat achter uit en er zijn steeds minder banen. Occupy hippies schreeuwen al maanden dat het anders moet, en ergens hebben ze ook gelijk. Maar niet op hun manier. Zet die hulp toch stop. Zolang regeringen corrupt zijn en de mensen daar zijn bevlogen met extreem (bij) geloof (waardoor aids e.d. zich kan verspreiden), zich gedragen als beesten en het geld toch wel van elkaar stelen (ik las dat radicale moslims in Afrika transporten belegeren omdat zij geen hulp willen van het westen), gaat het toch niet helpen. We kunnen dat geld beter uitgeven aan ons eigen volk, waarvan we weten dat het goed terecht komt.
Om nog radicaler te zijn: zij wilden geen kolonies meer zijn, waarom zouden ze dan wel afhankelijk moeten blijven van ons? Als mijn kind het huis uit gaat moet hij ook voor zichzelf leren zorgen en niet de hele tijd geld blijven vragen van papa en mama.