Serieus, wat is dit voor onzin

?!
http://www.onlyforladies.nl/quote:
Ik ben dit bedrijf begonnen omdat er een grote vraag was onder vrouwen om in manloze leswagens hun rij opleiding te kunnen genieten. Ikzelf heb ervaren dat rij- instructeurs soms onwenselijke opmerkingen maken, een hoop vrouwen delen dergelijke ervaringen. Ze wil geen mannen in de auto om een ontspannen sfeer te kunnen creëren voor vrouwen. Ze vindt het namelijk best intiem om voor langere tijd in zo een kleine ruimte te zitten met een onbekende man of mannen. Vaak gaan gesprekken ook over privé dingen en daar is niet iedere vrouw van gediend. Als je bij een reguliere rijschool lest kan het gebeuren dat je door een mannelijke medestudent wordt opgehaald en naast een andere man of jongen op de achterbank plaats moet nemen, zeker als er meerdere mannen in de auto zitten kan dit als intimiderend ervaren worden. Mijn rij-instructeur destijds maakte zelfs wel eens een opmerking waarmee hij aangaf dat sommige van zijn leerlingen in natura betaalden. Dit soort dubbelzinnigheden zijn volgens haar niet uniek. Een hoop van haar klanten hebben eerst bij een reguliere rijschool lessen gehad, vaak is een opmerking van een instructeur of medeleerling aanleiding om te stoppen met lessen. In de meeste gevallen zijn de opmerkingen niet zo zwaar als eerdergenoemde uitspraak van haar eigen instructeur, toch voelen veel vrouwen zich niet op hun gemak bij de joviale toenaderingspraatjes van sommige instructeurs. De verhouding allochtone – autochtone vrouwen die lessen bij mij volgen is ongeveer zeventig – dertig.
Ook zijn er veel moslima’s die vanuit hun geloof niet met onbekende mannen in een kleine ruimte mogen zitten, dit is koren op de molen voor mij. Een moslima die deze regels aanhangt mag niet onbegeleid lessen als zij een mannelijk instructeur heeft of mannelijke medeleerlingen die geen familie van haar zijn. Hierdoor zijn zij genoodzaakt om altijd een familielid of een bekende mee te nemen. Niet iedere reguliere rijschool is bereid om hun roosters aan te passen aan de wensen van deze dames; vrouwelijke instructeurs en geen mannelijke leerlingen voor of na de les in de auto. Dit maakt voor veel vrouwen de drempel om rijlessen te gaan volgen te hoog.
Volgens ons heeft een vrouw veel aan een rijbewijs: “ Je bent toch een stuk onafhankelijker, je kan overal naartoe, je kan naar een andere stad toe, je kan je kinderen naar school brengen, noem maar op”. Ook vergroot het de baankans en de zelfstandigheid van deze vrouwen, je bent een aantrekkelijkere werknemer als je een rijbewijs hebt en je bent niet langer afhankelijk van het openbaar vervoer.
Maar mag dit eigenlijk wel? Is het niet discriminerend om mannen geen les te geven? Ik vind van niet.
Mensen vinden het nogal generaliserend en een belediging dat een vrouw mannen niet bij haar in de auto zou willen hebben wegens haar geloof of omdat mannen in het verleden weleens dubbelzinnige opmerkingen op flauwe grappen hebben gemaakt waar zij zich niet prettig bij voelden. Meestal hoor ik hoe je anders een baan kan vinden als je er moeite mee hebt met onbekende mannen te communiceren? Wat heb je tijdens een sollicitatiegesprek aan een rijbewijs als je het gesprek niet met een man in een aparte ruimte wil voeren? Volgens mij zijn dit twee verschillende dingen:”Het gaat om de 1 op 1 situatie, op de meeste werkvloeren heb je dit minder vaak, dan ben je meestal met een grotere groep mensen en zijn er ook vrouwen bij. Tijdens rijlessen zit je soms wel twee uur bij elkaar in de auto, erg dicht bij elkaar. Veel vrouwen vinden dat toch te intiem. Op de werkvloer is het contact bovendien vaak professioneler.”
Al met al levert deze organisatie in mijn ogen wel een bijdrage aan de integratie. Er zijn namelijk veel vrouwen die dankzij dit bedrijf hun rijbewijs hebben kunnen halen. Dat brengt ze toch dichterbij onafhankelijkheid en deelname aan de maatschappij op een manier die zowel door de betrokken vrouwen als door de maatschappij als positief moet worden gezien. Het is wellicht slechts een kleine stap richting de zelfstandigheid van vrouwen maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.
Serieus, wat een overdreven gedoe

!