Ik ga ff off topic, maar bevalt het? ik heb exact dezelfde siuatie als jij, maar ben er nog niet uit of het bevalt, de hoofd vloerverwarming, het duurt vrij lang voordat het warm is, en dan voelt het ook totaal anders aan.. Voordeel is wel dat zodra die op temperatuur is ik hem ook meteen uit doe, omdat het ongelooflijk lang warm blijft. Voorbeeld, ik kom 18 uur thuis, verwarming aan, 19.30 volledig op temperatuur, van 15 naar 20gr. Doe ik hem om 20.00 uit, en 's ochtends is het nog 19 gr.. Maar ik mis de broeiende warmte van de normale verwarming welquote:Op donderdag 8 december 2011 09:48 schreef Freudie het volgende:
Hallo,
Ik heb in mijn huis vloerverwarming als hoofdverwarming aan laten leggen (op water gebaseerd). Nu wil ik een nieuwe thermostaat aanschaffen. Ik heb nu een aan/uit thermostaat ,maar wil er eentje waar ik op tijd kan instellen wat de temperatuur moet zijn. Nu heb ik een ketel die kan moduleren. Kan ik, met het oog op de vloerverwarming, beter een thermostaat met of zonder modulatie aanschaffen?
Ter info: Beneden geen radiatoren meer, op de 1e en 2e verdieping nog wel.
Dat is snel! Ik dacht dat een verwarming een opwarmsnelheid van 1,5 graad/uur moet halen onder de meest winterse conditie. Daar zit jij ver boven. Overigens moet je je themostaat zo prgrammeren dat je niet zelf hoeft te schakelen Je stelt de gewenste tijden met temperaturen in en de thermostaat moet dan de ketel verder zelf stoken, m.b.v. een adaptieve en modulerende regeling.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:22 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Voorbeeld, ik kom 18 uur thuis, verwarming aan, 19.30 volledig op temperatuur, van 15 naar 20gr.
ik wil ook nog niet echt spreken over de meest winterse conditie op dit moment, daarnaast heb ik een slimme thermostaat, maar wilde daar niet al te veel over uitwijden om het te complex te maken. Binnenkort krijg ik een dikke pur laag onder mn vloer, waardoor ik efficienter ga verwarmen en vermoedelijk ook sneller omdat hij zijn warmte niet naar beneden kwijt kan dus automagisch omhoog gaat.. Tenminste dat maakt mijn eigen logica me wijsquote:Op donderdag 8 december 2011 12:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is snel! Ik dacht dat een verwarming een opwarmsnelheid van 1,5 graad/uur moet halen onder de meest winterse conditie. Daar zit jij ver boven. Overigens moet je je themostaat zo prgrammeren dat je niet zelf hoeft te schakelen Je stelt de gewenste tijden met temperaturen in en de thermostaat moet dan de ketel verder zelf stoken, m.b.v. een adaptieve en modulerende regeling.
Zoals bijna iedereen jaquote:Op donderdag 8 december 2011 12:58 schreef blomke het volgende:
Je hebt nu een ongeïsoleerde betonvoer dan?????
ow op die fiets, zou kunnen durf daar geen uitspraak over te doen, Het is hier aardig standaard en geen piepschuim of harde platen oid, maar binnekort zit er 9cm pur tegen aanquote:Op donderdag 8 december 2011 14:25 schreef blomke het volgende:
Ik dacht dat een betonvloer altijd op isolatie werd gestort? Hetzij harde platen, hetzij zo'n broodjes vloer van piepschuim.
Bedoel je mij? Elektrisch is erg hoog bij mij ja. Gas weet ik niet, daar heb ik me nog niet zo in verdiept omdat ik ook bewust wel kies voor een stukje comfort en dat kost wat meer.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:53 schreef blomke het volgende:
Je gasverbruik is laag, zal wel door die vloerverwarming komen.
Je electrisch is hoog, door de badkamer??
De ruimte is sneller op temperatuur, als de ruimte en dus de vloer echt koud is, duurt het veel langer voor hij op temperatuur is. De installateur vertelde mij dat ik beter de ruimte op 18 graden kon houden en 's avonds een uurtje moest bijstoken om zo een hoger rendement te halen.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:53 schreef RanTheMan het volgende:
@Adolecense, welke impact heeft het niet laten dalen onder de 18 gr dan op je energierekening?
Dat is dus onzin. Hoe lager de binnentemperauur, des te lager het warmteverlies naar buiten. Het beste laat je de vloer 's avonds afkoelen en begin je ruim voordat je opstaat, met opwarmen op lage watertemperatuur zodat alles warm is als je opstaat.quote:Op donderdag 8 december 2011 15:00 schreef Adolecens het volgende:
De ruimte is sneller op temperatuur, als de ruimte en dus de vloer echt koud is, duurt het veel langer voor hij op temperatuur is. De installateur vertelde mij dat ik beter de ruimte op 18 graden kon houden en 's avonds een uurtje moest bijstoken om zo een hoger rendement te halen.
Ga ik in mee en de praktijk werkt ook zo. 's Avonds om 22:00 uur vliegt ie van 21 graden terug naar 18 graden en 's morgens om 7 uur gaat ie naar 20 graden (voor één uur). Overdag staat ie op 19 graden en springt ie een aantal maal aan om bij te stoken.quote:Op donderdag 8 december 2011 15:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus onzin. Hoe lager de binnentemperauur, des te lager het warmteverlies naar buiten. Het beste laat je de vloer 's avonds afkoelen en begin je ruim voordat je opstaat, met opwarmen op lage watertemperatuur zodat alles warm is als je opstaat.
Dit is dus én comfort en ultiem rendement!quote:Op donderdag 8 december 2011 15:38 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Ga ik in mee en de praktijk werkt ook zo. 's Avonds om 22:00 uur vliegt ie van 21 graden terug naar 18 graden en 's morgens om 7 uur gaat ie naar 20 graden (voor één uur). Overdag staat ie op 19 graden en springt ie een aantal maal aan om bij te stoken.
Ons gasverbruik is bijna 1800 m3, dat kan best nog wel beter. Maar op zich valt het me niks tegen, als je bedenkt dat we tot eind van de zomer ook alleen nog maar een bad hadden en pas sinds eind augustus weer kunnen douchen.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus én comfort en ultiem rendement!
1 Dat klopt helemaal. Plus dat de ketel dan ook z'n warmtewisselaar op temperatuur moet brengen, allemaal extra verlies. Een close-in boiler is een grote besparing.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:03 schreef Adolecens het volgende:
1 En dat van die close-in snap ik dan weer niet, want nu zet ik de kraan open en heb ik direct warm water. Als het van zolder moet komen staat het veel langer open en heb je veel meer warmte verlies.
2 Ook staat ie 'maar' ingesteld op 45 graden, aangezien voor de vaat, de vaatwasser wordt gebruikt. Maar goed, da's offtopic.
Dat was in 2008, denk dat die energie label controleurs nog niet zo goed getraind waren..quote:Op donderdag 8 december 2011 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
1 Dat klopt helemaal. Plus dat de ketel dan ook z'n warmtewisselaar op temperatuur moet brengen, allemaal extra verlies. Een close-in boiler is een grote besparing.
Nooit aan gedachtquote:2 Is dat niet te laag ivm legionella ?
Net even doorgetikt naar 65 graden nu. Hij stond trouwens op 50 graden als minimum zag ik.quote:Legionella, ook wel “veteranenziekte” genoemd, is ontdekt in 1976 en is dus niet iets nieuws. De legionellabacterie komt veelvuldig in water voor. Het is op zich ongevaarlijk, mits de bacterie zich niet vermenigvuldigt. Dit kan gebeuren in water met een temperatuur tussen de 25 °C en 55 °C. Wanneer het water een lange tijd stilstaat kunnen hierbij grote aantallen bereikt worden en kan men ziek worden wanneer dit water vervolgens via (douche) nevel wordt ingeademend
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |