In principe zijn Labradors en Golden's beiden betrouwbare rassen, mits ze een goede start en opvoeding gehad hebben. Ze worden niet voor niets vaak gebruikt als hulp- en blinde geleide honden.
Zelf heb ik een Golden en hoewel hij nog maar 5,5 maanden oud is, ben ik er al hartstikke dol op.

Ik heb hem overgenomen van familie, dus het was niet echt alsof ik hem zelf uitgezocht heb, maar het is een prima hond. Wat betreft ziektes zijn de ouders wel getest op o.a. HD en waren allebei HD vrij. Het blijft soms een risico, ondanks testen, maar het is wel goed om het even na te gaan.
Let ook goed op de omgeving waarin ze opgroeien. Huiselijke sfeer, nest in het huis en niet in een donkere, afgelegen kennel. Gedrag van de moeder (heel belangrijk!), gedrag van de puppies. En natuurlijk van tevoren al bedenken wat voor karaktertje je in huis wil halen. Sommige zijn van nature rustig en onderdanig, sommige weer wat actiever en vereisen wat meer discipline.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.