abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 december 2011 @ 15:23:19 #1
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105253940
Wat is schizofrenie?

Schizofrenie is een ziekte van (bepaalde delen van) de hersenen waarbij gebleken is dat iemand psychotisch (wat is psychose) kan worden en niet meer goed kan functioneren. Met 'niet goed meer functioneren' wordt bedoeld dat iemand minstens een half jaar minder goed functioneert dan men op grond van z'n talenten, opvoeding, opleiding en kansen zou mogen verwachten. Men spreekt van "een knik in de levenslijn".
Voor het functioneren geldt dat men de situatie moet kunnen vergelijken met vroeger.
Psychotisch is men als men, gedurende een maand, door verstoring van de waarneming (hallucinaties), het denken (verstoorde gedachtegang en wanen) en/of het gedrag (schokkerige bewegingen, zich terugtrekken, verwaarlozing), het contact met de realiteit (ten dele) verliest.
Hallucinaties zijn waarnemingen zonder dat de zintuigen geprikkeld worden en komen het meeste voor in de vorm van een stem of meerdere stemmen die vaak commentaar geven op wat degene die hallucineert net denkt of aan het doen is. Hallucinaties kunnen ook de andere zintuigen betreffen, zoals de reuk, de smaak, de tast-/aanrakingszin en het gezichtsvermogen. Vaak ziet men wel aan iemand of hij of zij hallucineert. Familieleden merken dat iemand zit te luisteren naar iets wat zij niet kunnen horen.

Verstoorde gedachtegang blijkt direct wanneer we iemand niet meer kunnen volgen omdat wat gezegd wordt onlogisch is, onsamenhangend of verward. Het is een heel nare ervaring om te merken dat op deze manier geen echt contact meer mogelijk is.
Wanen zijn denkbeelden of overtuigingen die onjuist zijn. Iemand is er bijvoorbeeld van overtuigd dat hij of zij afgeluisterd wordt door de televisie of dat de dingen die men op de televisie ziet een speciale boodschap voor betrokkene inhouden.

Verstoorde bewegingen worden vaak ervaren als bewegingen die door iemand anders gedaan worden. Soms is er verminderde beweging, tot volledige stilstand toe. De patiënt heeft er meestal geen verklaring voor en als als hij die wel heeft, dan zien we de verstoorde gedachten: "Buitenaardse krachten hebben chips in mijn hersenen geplaatst waardoor zij precies weten wat ik denk en waardoor zij mij kunnen bewegen."

Bij verstoord sociaal gedrag leeft de patiënt vaak teruggetrokken en dreigt men sociaal geïsoleerd te raken. Ook zelfverwaarlozing en vervuiling zou je hier onder kunnen rekenen. Zwerven over straat, in zichzelf lopen te praten of juist zomaar tegen iemand beginnen te schreeuwen is ook verstoord sociaal gedrag. Voor familieleden en vrienden is het meestal snel duidelijk of iemand "verstoord" gedrag heeft.

Om goed in kaart te brengen om welke ziekteverschijnselen (symptomen) het gaat onderscheidt men zgn. positieve en negatieve symptomen.

Positieve symptomen zijn verschijnselen die aanwezig zijn en er niet horen te zijn. Hieronder vallen:

• wanen
• hallucinaties
• vreemd gedrag

Negatieve symptomen zijn verschijnselen die ontbreken waar ze wel zouden moeten zijn. Hieronder vallen:

• geen of weinig gevoelsmatige betrokkenheid (afgevlakt affect, apathie)
• geen spontane deelname aan een gesprek (apathie)
• geen of weinig vermogen om initiatieven te nemen (avolitie, apathie)
• weinig wilskracht/doorzettingsvermogen (apathie)
• onvermogen om ergens plezier aan te beleven (anhedonie, apathie)
• geen of weinig deelname aan sociale interacties (apathie)
• weinig aandacht en concentratievermogen

Negatieve symptomen kunnen aan een eerste psychose vooraf gaan. Ze worden dan vaak niet herkend als symptomen van schizofrenie. De diagnose "schizofrenie" kan pas worden gesteld als er een psychotische episode van een maand (geweest) is en iemand minstens een half jaar minder goed kan functioneren.

Bron: http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/schizofrenie.php
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  dinsdag 6 december 2011 @ 15:39:18 #2
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105254619
@Gro: Ik doe inderdaad een LOI-opleiding.
Maar als ik het maar 45 minuten per dag kan volhouden, gaat het niet echt snel ...
Ik heb al wel de helft gehad, dus dat scheelt.

* Madame_Paon heeft over 5 jaar waarschijnlijk die opleiding afgerond. 8)7
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105257156
Een nieuw deel.

Ik probeer mijn leven zo goed mogelijk te leven, en net als je denkt dat je op de goede weg bent krijg je weer een klap in je gezicht. Alles gaat zo verdomd moeilijk.
pi_105261882
Hallo allemaal

Ik had niet in de gaten dat het topic alweer bijna vol stond, daarom plaats ik deze link nogmaals in het nieuwe deel :)

http://www.ervaringswijzer.nl/start/

Mischien hebben degene die "woningzoekend" zijn, iets aan bovenstaande link
Er staan ook enkele ervaringverhalen op.

@Madame_Paon

Als je over 5 jaar je papiertje hebt waar je nu zo je best voor doet is dat toch ook mooi, je
probeert het wel allemaal ^O^ dus zet hem op :)

Dit vind ik nu altijd zo'n lekker nummertje :D


w/ fijne avond
pi_105277365
Zo irritant. Wil ik een nieuwe afspraak maken met m'n hulpverlener, wat ik binnen 2 weken zou doen, kan ik pas een afspraak over 3 weken krijgen. Blijft vervelend, want er veranderd nog best veel de laatste tijd.
Het beheer van z'n agenda is laatst overgenomen door z'n secretaresse.

Ik moet een dagboek gaan bij houden zeggen ze. Zowel bij m'n cursus als mijn hulpverlener. Ik lijk er te lui voor, maar vergeet het gewoon.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105282903
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 december 2011 18:18 schreef zusterclivia het volgende:
Hallo allemaal

Ik had niet in de gaten dat het topic alweer bijna vol stond, daarom plaats ik deze link nogmaals in het nieuwe deel :)

http://www.ervaringswijzer.nl/start/

Mischien hebben degene die "woningzoekend" zijn, iets aan bovenstaande link
Er staan ook enkele ervaringverhalen op.

@Madame_Paon

Als je over 5 jaar je papiertje hebt waar je nu zo je best voor doet is dat toch ook mooi, je
probeert het wel allemaal ^O^ dus zet hem op :)

Dit vind ik nu altijd zo'n lekker nummertje :D


w/ fijne avond
Dat Duitse accent is toch prachtig. :D

Je wil niet weten hoeveel cd's ik heb van Reinhard Mey. Kan hier wel favoriete liedjes gaan opnoemen maar het zijn er zoveel.

Reinhard Mey straalt echt in zijn live-albums. De beste vind ik: Die grosse Tournee '86, Lebenszeichen en zijn meest recente: Danke, liebe gute Fee. Vooral zijn anti-oorlogsliederen zijn mooi.
pi_105283013
@ Zusterclivia

Als je Reinhard Mey kan waarderen vind je dit misschien ook goed.


Misschien wel zijn mooiste lied. Luister zelf al de hele week niks anders meer. :7

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2011 07:18:27 ]
pi_105287870
Deze week lijkt haast alles mis te gaan. Vooral redelijk kleine dingen, dat wel, maar het begint haast lachwekkend te worden. Enige wat wel goed gaat is in bed liggen.

Besef me sinds vandaag dat de feestdagen nu best wel dichtbij komen. Wij gaan met Oudjaarsdag oliebollen bakken en dat betekent dat ik er weer een stuk of 20 op eet. Heb er nu al trek in. :9
pi_105288796
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 07:13 schreef Gewas het volgende:
@ Zusterclivia

Als je Reinhard Mey kan waarderen vind je dit misschien ook goed.


Misschien wel zijn mooiste lied. Luister zelf al de hele week niks anders meer. :7
Mijn Duits is het niet helemaal Gewas maar ik kwam toen op dit filmpje nav een
filmpje die jij al eens eerder gepost had.....zoals jij bovenstaande nummer kan beluisteren
zo had ik het met Goede nacht...staat onder mijn favorieten nu :)
Wat vind je van Boudewijn de Groot?
pi_105289036
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:51 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Mijn Duits is het niet helemaal Gewas maar ik kwam toen op dit filmpje nav een
filmpje die jij al eens eerder gepost had.....zoals jij bovenstaande nummer kan beluisteren
zo had ik het met Goede nacht...staat onder mijn favorieten nu :)
Wat vind je van Boudewijn de Groot?
Ik heb alles van Boudewijn de Groot (geen grap). Een van mijn favoriete Nederlandstalige muzikanten. :Y Beste album vind ik Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser.

Wel leuk dat we het hier ook over muziek kunnen hebben. w/

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2011 11:57:41 ]
pi_105290445
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:56 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ik heb alles van Boudewijn de Groot (geen grap). Een van mijn favoriete Nederlandstalige muzikanten. :Y Beste album vind ik Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser.

Wel leuk dat we het hier ook over muziek kunnen hebben. w/
De eenzame fietser die kromgebogen.........Hoe vaak ik dit de afgelopen dagen op mijn fiets aan dit liedje gedacht heb... :D wat een wind pffffff

Meisje van 16 en het testament van zijn jeugd. Ben vooral fan van de hitjes die hij maakte.

Op het klassieke muziek topic ben ik wel wezen lurken, maar erover meepraten lukt me niet zo.
Maar wel al heel vaak prachtige muziek geluisterd dankzij dat topic.

De teksten van Robert Long, tijdloos.


w/
pi_105302309
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:37 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

De eenzame fietser die kromgebogen.........Hoe vaak ik dit de afgelopen dagen op mijn fiets aan dit liedje gedacht heb... :D wat een wind pffffff

Meisje van 16 en het testament van zijn jeugd. Ben vooral fan van de hitjes die hij maakte.

Op het klassieke muziek topic ben ik wel wezen lurken, maar erover meepraten lukt me niet zo.
Maar wel al heel vaak prachtige muziek geluisterd dankzij dat topic.

De teksten van Robert Long, tijdloos.


w/
Ja, er staat zeker een harde wind!

Dat lied van Robert Long, die melodie heb ik ergens eerder gehoord.

Als je af en toe in het klassieke muziektopic kijkt, dan heb je vast ook gelezen dat ik de afgelopen tijd veel Handel luister? Vredevolle muziek. O+ Toch blijft het moeilijk om nieuwe mensen aan te trekken voor dat topic, maar aangezien hij best veel word bekeken denk ik dat er nog meer lurkers zijn.

Maar goed, vandaag rustige dag gehad. Vanavond Ajax kijken. Daar heb ik nou echt zin in. w/
pi_105317818
Veel plezier met kijken, Gewas. :)
  woensdag 7 december 2011 @ 22:22:01 #14
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105317972
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 23:10 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Zo irritant. Wil ik een nieuwe afspraak maken met m'n hulpverlener, wat ik binnen 2 weken zou doen, kan ik pas een afspraak over 3 weken krijgen. Blijft vervelend, want er veranderd nog best veel de laatste tijd.
Het beheer van z'n agenda is laatst overgenomen door z'n secretaresse.

Ik moet een dagboek gaan bij houden zeggen ze. Zowel bij m'n cursus als mijn hulpverlener. Ik lijk er te lui voor, maar vergeet het gewoon.
Wat denk je zelf dat je hebt qua stoornissen? Waar herken je je het meest in?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105320861
quote:
5s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:22 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Wat denk je zelf dat je hebt qua stoornissen? Waar herken je je het meest in?
Ik vind het allemaal erg verwarrend. Bij de instelling waar ik als eerst binnen kwam (GGZ voor jongeren), wat nu nog mijn hulpverlener is werd zodra ik een pauze in mijn verhaal liet vallen eigenlijk al als diagnose "psychose" gegeven.
Vervolgens 2 maanden later naar het Universitair Medisch Centrum in Utrecht gestuurd, waar mijn diagnose werd bijgesteld naar "Psychose NAO". Ik kreeg een diagnose die ze niet eerder hadden gegeven. "Hallucinaties met intacte realiteitstoetsing". Wat in mijn ogen dus geen psychose was, want ze legde ook uit dat het dan niet zou komen door "foute verbindingen in de hersenen", maar door een te sterke fantasie werd veroorzaakt.

Op dat moment voelde ik me nogal in de steek gelaten, want buiten de GGZ om was er niemand meer die me serieus nam; zelfs m'n ouders dachten dat ik het hele verhaal een soort van verzonnen had.
Had het gevoel er een beetje bij alsof "Goh, nou, nu kun je weer verder met je leven, succes!".

Nu noemen ze het bij m'n psycho educatie cursus "schizofrenie". Het blijft dus erg vaag en voor mij schept het weinig duidelijkheid.

Om eventjes de huidige situatie te schetsen:
Ik heb voortdurend hallucinaties. Voornamelijk zien, horen vrij regelmatig en voelen soms. Ik heb last van stemmingswisselingen. En ik heb last van dwang gedrag.

Voor de rest krijg ik ook van alles suggestief aangewezen, maar dat vind ik irrelevant en te vaag/onduidelijk.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  donderdag 8 december 2011 @ 00:09:02 #16
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105323879
Wel vreemd allemaal ja.
Je kunt toch ook psychotisch zijn zonder de grip op de realiteit te verliezen?
Het klinkt in ieder geval wel als een psychose of in ieder geval psychotische verschijnselen.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105325948
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 23:02 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal erg verwarrend. Bij de instelling waar ik als eerst binnen kwam (GGZ voor jongeren), wat nu nog mijn hulpverlener is werd zodra ik een pauze in mijn verhaal liet vallen eigenlijk al als diagnose "psychose" gegeven.
Vervolgens 2 maanden later naar het Universitair Medisch Centrum in Utrecht gestuurd, waar mijn diagnose werd bijgesteld naar "Psychose NAO". Ik kreeg een diagnose die ze niet eerder hadden gegeven. "Hallucinaties met intacte realiteitstoetsing". Wat in mijn ogen dus geen psychose was, want ze legde ook uit dat het dan niet zou komen door "foute verbindingen in de hersenen", maar door een te sterke fantasie werd veroorzaakt.

Op dat moment voelde ik me nogal in de steek gelaten, want buiten de GGZ om was er niemand meer die me serieus nam; zelfs m'n ouders dachten dat ik het hele verhaal een soort van verzonnen had.
Had het gevoel er een beetje bij alsof "Goh, nou, nu kun je weer verder met je leven, succes!".

Nu noemen ze het bij m'n psycho educatie cursus "schizofrenie". Het blijft dus erg vaag en voor mij schept het weinig duidelijkheid.

Om eventjes de huidige situatie te schetsen:
Ik heb voortdurend hallucinaties. Voornamelijk zien, horen vrij regelmatig en voelen soms. Ik heb last van stemmingswisselingen. En ik heb last van dwang gedrag.

Voor de rest krijg ik ook van alles suggestief aangewezen, maar dat vind ik irrelevant en te vaag/onduidelijk.
wat in ieder geval wel zo is is dat je als een psychotische episode hebt gehad, dat niet meteen betekent dat je schizofreen bent :) die diagnose krijg je pas als psychoses een terugkomend ding zijn in je leven :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 8 december 2011 @ 01:39:08 #18
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105326229
Oud artikel, maar wel toepasselijk:

quote:
Datum uitgifte Open Geest: 2008-03
Nr 52

Autisme en schizofrenie

Op dinsdagavond, 13 november 2007 hielden mevrouw J. van der Meijden en P. van de Sande een informatieavond bij Ypsilon Eindhoven die ging over het verband tussen autisme en schizofrenie.

Allereerst gaf mevrouw Van der Meijden een inleiding over autisme en zei dat het rond 1940 ontdekt werd door de Nederlandse arts Leo Kanner en de Oostenrijkse arts Asperger en wel onafhankelijk van elkaar.
Autisme heeft te maken met de wijze van informatie verwerken door de hersenen wat bij de patiënten niet normaal verloopt. Er is een bepaald onvermogen om in de ander te kunnen verplaatsen met gedachten, andere prikkelverwerking, meer gedetailleerdheid en moeilijkheden met plannen en organiseren en daardoor met veranderingen. Je hebt de volgende drie verschillende vormen van autisme, namelijk klassiek autisme bij verstandelijk gehandicapten, het syndroom van Asperger en de restcategorie PDD-NOS.
Het is echter complex om een diagnose te stellen en daarbij wordt dan met name gelet op de volgende aspecten:

a) sociale interactie, ofwel is er geen wederkerigheid in contact met de ander
b) communicatie, houdt de patiënt vaak monologen of weinig spraak
c) verbeelding en voorstellingsvermogen, is er weinig fantasie
d) zintuiglijke prikkelverwerking, raakt de persoon makkelijk overprikkeld
e) opvallende patronen, stelsels van gedrag
f) planning en organisatie, loopt dit moeilijk

Veel autistische mensen moeten de meeste voorgaande aspecten positief beantwoorden. Er is sprake van erfelijkheid, het komt voor bij 1 op de 165 mensen en in sommige gebieden zelfs meer (Eindhoven, Twente), 4 keer vaker bij jongens dan bij meisjes, 50% heeft een verstandelijke beperking.

Vervolgens kwam de heer Van de Sande aan het woord en hij gaf aan dat bij mensen met autisme toch soms de verkeerde diagnose schizofrenie gesteld werd.
Zeker als de persoon positieve symptomen, ofwel een psychose had rond de 20 tot 25 jaar. Dit kan voorkomen als de persoon erg uit balans werd gebracht. De symptomen zijn dan nog gevaarlijker dan dat bij een persoon die gewoon schizofrenie heeft. Andersom kan ook dat bij mensen met schizofrenie er zo weinig positieve symptomen waren dat onterecht aan autisme gedacht wordt. De overeenkomsten tussen schizofrenie en autisme liggen op het gebied van de problemen met taal en het hebben van problemen op meerdere levensgebieden en last hebben van “negatieve” symptomen. De verschillen tussen beide zijn vooral het ontstaan: schizofrenie in de adolescentie en autisme bij de geboorte, en het beloop van de klachten.

Stan van H.
Bron: http://www.anoiksis.nl/content/autisme-en-schizofrenie

Toch bijzonder dat het zo veel op elkaar kan lijken en dat er zelfs in de 21 eeuw nog verkeerde diagnoses worden gegeven.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105334418
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 01:21 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

wat in ieder geval wel zo is is dat je als een psychotische episode hebt gehad, dat niet meteen betekent dat je schizofreen bent :) die diagnose krijg je pas als psychoses een terugkomend ding zijn in je leven :Y
Ik heb al hallucinaties en ook enige achterdocht voor zolang ik me kan herinneren. M'n eerste herinnering van een hallucinatie, waar ik me bewust van was, was toen ik 6 jaar oud was. Daarvoor zeggen mijn ouders ook dat ik altijd bang was in het donker et cetera. En dan echt buitengewoon erg. (Ze hebben nog 2 zoons)

Voor de rest dingen in m'n persoonlijkheid die er een beetje aan doen denken; Altijd redelijk vlakke emoties, mensen beschuldigen van achter mijn rug om over me praten, vaak teruggetrokken, bang om alleen te zijn, onprettig voelen in grote groepen mensen, altijd ogen in m'n rug voelen en zo kan ik vast nog wel tig dingen noemen.
Het is natuurlijk ook gewoon deel van mijn persoonlijkheid, maar werd bij mij als peuter ooit al door een psychiater gezegd dat hij dacht dat ik autistisch was (wat ik dus niet ben), maar nu vallen de puzzelstukjes voor mij wel een beetje op de plek. Het blijft vaag, maar ik snap al meer van mezelf.

Ik kan me ook herinneren dat ik vaak geneigd was om de trap op te rennen omdat ik het gevoel had dat ik door iets/iemand werd achtervolgd.

Ik durf het eigenlijk al niet een "episode" te noemen, omdat het eigenlijk nooit echt weg is geweest. Het is alleen in de tijd voordat ik werd opgenomen een stuk erger geweest en ik kreeg black-outs, concentratie problemen en depressieve gevoelens (en ook daden).
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105334581
volgens mij kun je op zo'n jonge leeftijd nog geen psychoses hebben. Wel het gevoel van derealisatie enzo, maar een ecte pshychose ontwikkelt zich normaal gesproken pas na je 20e ofzo ( kan wel iets eerder, maar doorgaans niet)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_105335416
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:03 schreef littledrummergirl het volgende:
volgens mij kun je op zo'n jonge leeftijd nog geen psychoses hebben. Wel het gevoel van derealisatie enzo, maar een ecte pshychose ontwikkelt zich normaal gesproken pas na je 20e ofzo ( kan wel iets eerder, maar doorgaans niet)
Ik denk ook niet dat ik op die leeftijd psychotisch ben geweest, ik twijfel zelfs of ik überhaupt een psychose heb gehad. Ik weet echt niet welk labeltje ik er op moet plakken, maar ik word door de GGZ naar psychose en schizofrenie geduwd en daar lijkt het ook wel op, zo word het ook behandeld.
Eigenlijk het enige wat ik over toen kan zeggen is dat ik hallucinaties had en een nogal afwijkende persoonlijkheid van m'n leeftijdsgenootjes.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105337161
ik heb altijd geleerd dat als je twijfelt of je een psyshose hebt gehad, dat je het dan niet zo was. Het kan wel dat je randpsychotisch bent geweest en op tijd bent afgeremd door bijv medicatie.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_105337317
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 14:18 schreef littledrummergirl het volgende:
ik heb altijd geleerd dat als je twijfelt of je een psyshose hebt gehad, dat je het dan niet zo was. Het kan wel dat je randpsychotisch bent geweest en op tijd bent afgeremd door bijv medicatie.
Eigenlijk boeit het me heel weinig hoe je het noemt. Ik heb hallucinaties dat is het belangrijkste. Ja, misschien dan geen psychose of schizofrenie, maar ik heb wel klachten en die lijken in de DSM-IV op psychose en het is chronisch, maar ik kan wel weer gaan als ik hier niet binnen pas.

Ik heb maar heel even medicijnen gebruikt, maar had daar alleen een nogal ernstige bijwerking van. En dan heb ik misschien al 10 jaar een "randpsychose", dan heb ik nogal het gevoel dat de zorgverzekering straks zegt "Ja, dat is niet echt iets ernstigs, we vergoeden de GGZ niet meer voor je" :')
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105339533
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 14:23 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Eigenlijk boeit het me heel weinig hoe je het noemt. Ik heb hallucinaties dat is het belangrijkste. Ja, misschien dan geen psychose of schizofrenie, maar ik heb wel klachten en die lijken in de DSM-IV op psychose en het is chronisch, maar ik kan wel weer gaan als ik hier niet binnen pas.

Ik heb maar heel even medicijnen gebruikt, maar had daar alleen een nogal ernstige bijwerking van. En dan heb ik misschien al 10 jaar een "randpsychose", dan heb ik nogal het gevoel dat de zorgverzekering straks zegt "Ja, dat is niet echt iets ernstigs, we vergoeden de GGZ niet meer voor je" :')
Iedereen is toch welkom hier? :D Volgens mij heeft Madame Paon ook een iets andere diagnose dan schizofrenie. Maar zoals al gezegd is hebben veel stoornissen overlappingen met elkaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 14:18 schreef littledrummergirl het volgende:
ik heb altijd geleerd dat als je twijfelt of je een psyshose hebt gehad, dat je het dan niet zo was. Het kan wel dat je randpsychotisch bent geweest en op tijd bent afgeremd door bijv medicatie.
Volgens de psychologen/psychiaters ben ik sowieso psychotisch geweest, maar eerlijk, ik kan niet precies vertellen wanneer. Misschien juist een onderdeel van de psychose dat je het zelf niet doorhebt?
pi_105340430
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:25 schreef Gewas het volgende:

[..]

Iedereen is toch welkom hier? :D Volgens mij heeft Madame Paon ook een iets andere diagnose dan schizofrenie. Maar zoals al gezegd is hebben veel stoornissen overlappingen met elkaar.

[..]

Volgens de psychologen/psychiaters ben ik sowieso psychotisch geweest, maar eerlijk, ik kan niet precies vertellen wanneer. Misschien juist een onderdeel van de psychose dat je het zelf niet doorhebt?
Over dat laatste heb ik wel twijfel, ik heb juist het gevoel dat ik een stuk meer heb mee gekregen van m'n opnamen dan m'n psychiater . Was een beetje slecht daar xD bijna nooit contact met ze, alleen tijdens het eten en ophalen van medicijnen, ik zat toch vooral op m'n kamertje naar het plafon te staren.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  donderdag 8 december 2011 @ 16:43:10 #26
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105342385
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:03 schreef littledrummergirl het volgende:
volgens mij kun je op zo'n jonge leeftijd nog geen psychoses hebben. Wel het gevoel van derealisatie enzo, maar een ecte pshychose ontwikkelt zich normaal gesproken pas na je 20e ofzo ( kan wel iets eerder, maar doorgaans niet)
Schizofrenie ontwikkelen als je jonger bent dan 13, is enorm zeldzaam. Maar het kan wel.
Psychotische verschijnselen komen vaker op jonge leeftijd voor.
Ik heb toen ik 9 was een paar weken lang audio-hallucinaties gehad.

Autismespectrumstoornissen en schizoïdespectrumstoornissen worden nog regelmatig door elkaar gehaald vanwege de overlappingen en de genetische overeenkomsten.
Soms wordt een diagnose nog gewijzigd na 10 jaar psychische hulp.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105344593
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:43 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Schizofrenie ontwikkelen als je jonger bent dan 13, is enorm zeldzaam. Maar het kan wel.
Psychotische verschijnselen komen vaker op jonge leeftijd voor.
Ik heb toen ik 9 was een paar weken lang audio-hallucinaties gehad.

Autismespectrumstoornissen en schizoïdespectrumstoornissen worden nog regelmatig door elkaar gehaald vanwege de overlappingen en de genetische overeenkomsten.
Soms wordt een diagnose nog gewijzigd na 10 jaar psychische hulp.
Daarom heb ik ook een diagnose met een ander naampje en een andere oorzaak. Word nog steeds het zelfde behandeld en heeft vergelijkbare symptomen. Ik kom op een zelfde afdeling als ik word opgenomen, krijg de zelfde psycho-educatie, zelfs de zelfde medicijnen.
Het is dus idd geen schizofrenie, maar erg anders dan een verschil in naam is het niet.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105345705
Hallo allemaal.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:50 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Over dat laatste heb ik wel twijfel, ik heb juist het gevoel dat ik een stuk meer heb mee gekregen van m'n opnamen dan m'n psychiater . Was een beetje slecht daar xD bijna nooit contact met ze, alleen tijdens het eten en ophalen van medicijnen, ik zat toch vooral op m'n kamertje naar het plafon te staren.
Wanneer men opgenomen is in een kliniek is het stabiliseren van de geest het belangrijkste
dus worden er weinig prikkels qua behandeling gedaan.
Wanneer de cliënt weer zover is dat hij veilig naar buiten/huis kan, beginnen meestal de behandelingen.
Of komt er bemoeizorg opgang en komt er regelmatig een coach op bezoek
bij de cliënt thuis en zij helpen de cliënt met de sociale/maatschappelijke problematiek en houden zo een oogje in het zeil en zorgen ervoor dat de cliënt een afspraak bij de psychiater krijgt als blijkt dat het wat minder gaat met de cliënt zodat terugval minder uit de hand hoeft te lopen.Soms is daar wel een korte opname voor nodig, maar vaker probeert men toch met medicatie het tij te keren.

Het is voor de cliënt dus belangrijk dat hij een nazorgtraject ingaat en vanuit daar is het dan mogelijk om allerlei onderzoeken en behandelingen poliklinisch aan te bieden en gebruik van te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:49 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ja, er staat zeker een harde wind!

Dat lied van Robert Long, die melodie heb ik ergens eerder gehoord.
Zou best mogelijk zijn hoor, maar ken je de artiest?
quote:
Als je af en toe in het klassieke muziektopic kijkt, dan heb je vast ook gelezen dat ik de afgelopen tijd veel Handel luister? Vredevolle muziek. O+ Toch blijft het moeilijk om nieuwe mensen aan te trekken voor dat topic, maar aangezien hij best veel word bekeken denk ik dat er nog meer lurkers zijn.

Ieder heeft zo zijn voorkeur en dat maakt muziek nu zo bijzonder, ik kan er niet bij dat mensen niet van muziek luisteren houden, ongeacht welke smaak dan ook.
En de lurkers (waaronder ik) komen daar vooral voor de vaak prachtige werken die jullie daar neerposten ^O^ nog bedankt :D

quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 01:39 schreef Madame_Paon het volgende:
Oud artikel, maar wel toepasselijk:

[..]

Bron: http://www.anoiksis.nl/content/autisme-en-schizofrenie

Toch bijzonder dat het zo veel op elkaar kan lijken en dat er zelfs in de 21 eeuw nog verkeerde diagnoses worden gegeven.
Het hele gebied rondom de hersenen en vooral wat doe wat en waarom, is tot de dag van vandaag nog een groot duister gebied, ze zien wel overeenkomsten, maar het waarom is vaak
nog niet te achterhalen.
Mijn jongste dochter behept met het Tourret syndroom kreeg last van haar handen om dat zij daar een tic had, de huisarts laten verwijzen naar de neuroloog en deze schreef een medicatie voor die behalve op haar klachten een goede invloed hebben, in 1ste instantie ontwikkeld en gebruikt werden/worden als bloeddrukverlager.
Toevallig ontdekt, maar zij heeft er zo een baat bij, de tics zijn geheel verdwenen waardoor haar handen weer pijnloos werden.
Waarom werkt dit vroeg ik de neuroloog.....hij moest het antwoordt schuldig blijven :o
  donderdag 8 december 2011 @ 18:29:17 #29
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105345979
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:18 schreef zusterclivia het volgende:
Het hele gebied rondom de hersenen en vooral wat doe wat en waarom, is tot de dag van vandaag nog een groot duister gebied, ze zien wel overeenkomsten, maar het waarom is vaak
nog niet te achterhalen.
Mijn jongste dochter behept met het Tourret syndroom kreeg last van haar handen om dat zij daar een tic had, de huisarts laten verwijzen naar de neuroloog en deze schreef een medicatie voor die behalve op haar klachten een goede invloed hebben, in 1ste instantie ontwikkeld en gebruikt werden/worden als bloeddrukverlager.
Toevallig ontdekt, maar zij heeft er zo een baat bij, de tics zijn geheel verdwenen waardoor haar handen weer pijnloos werden.
Waarom werkt dit vroeg ik de neuroloog.....hij moest het antwoordt schuldig blijven :o
Bizar hoe dat soms kan werken.
Je hoort ook wel eens iets over mensen die veel minder last hebben van hun psychische stoornis door hun eetpatroon aan te passen.
Blijkbaar hebben bepaalde vitaminen en mineralen ook invloed op de geestelijke gezondheid.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105346024
Hoi mensen,

Nu ik lees dat ook mensen zonder schizofrenie hier mogen posten doe ik ook maar even een vraagje.

Acht maanden geleden heb ik een behoorlijk heftige psychose gehad door verkeerd medicijngebruik. Ik was in deze psychose zo de weg kwijt dat ik dacht dat die medicijnen mij juist zouden helpen in plaats van de psychose te verergeren. Dit heeft zo'n twee maanden geduurd. Diagnose: psychotisch door middelen in remissie.

Nu een half jaar later voel ik me nog steeds verrot, antipsychotica is na 2 maanden afgebouwd en ik heb soms lorazepam tegen de spanning. Wel wordt deze spanning steeds minder. Ook heb ik vaak een soort van licht gevoel van hoofdpijn. Geen pijn, pijnstillers werken ook niet echt, hooguit een benzo (lorazepam) dat verlicht het wel iets. Ook heb ik soms last van niet zo scherp zien/dubbel zien en duizeligheid. Kortom ik voel me gewoon raar en anders dan voorheen.

Nu zitten hier natuurlijk de kenners (helaas) en ik vraag me dan ook af hoe jullie de tijd na de eerste psychose ervaren hebben en hoe lang het heeft geduurd totdat het eigenlijk weer beter ging. Ging dit geleidelijk en hoelang duurde dat?

Nu weet ik niet of het erg netjes van me is om dit hier te vragen omdat ik weet dat schizofrenie eigenlijk inhoudt dat je meerdere malen psychotisch wordt. Maar ik denk, toch maar wat informatie inwinnen want de psych zegt dat ik maar gewoon vertrouwen moet hebben en dat er geen reden is te vermoeden dat ik hier wat aan overhoudt. Toch merk ik zelf dat ik nog niet de oude ben.

Bedankt alvast! :)

Edit: En ik vergeet het belangrijkste nog: MOE! Heel zo erg ontzettend moe.

[ Bericht 2% gewijzigd door b4kl4p op 08-12-2011 18:38:03 ]
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105346379
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:18 schreef zusterclivia het volgende:
Hallo allemaal.

[..]

Wanneer men opgenomen is in een kliniek is het stabiliseren van de geest het belangrijkste
dus worden er weinig prikkels qua behandeling gedaan.
Wanneer de cliënt weer zover is dat hij veilig naar buiten/huis kan, beginnen meestal de behandelingen.
Of komt er bemoeizorg opgang en komt er regelmatig een coach op bezoek
bij de cliënt thuis en zij helpen de cliënt met de sociale/maatschappelijke problematiek en houden zo een oogje in het zeil en zorgen ervoor dat de cliënt een afspraak bij de psychiater krijgt als blijkt dat het wat minder gaat met de cliënt zodat terugval minder uit de hand hoeft te lopen.Soms is daar wel een korte opname voor nodig, maar vaker probeert men toch met medicatie het tij te keren.

Het is voor de cliënt dus belangrijk dat hij een nazorgtraject ingaat en vanuit daar is het dan mogelijk om allerlei onderzoeken en behandelingen poliklinisch aan te bieden en gebruik van te maken.
Ik ben opgenomen geweest voor diagnosestelling. Niet omdat ik instabiel was of een gevaar voor mezelf/andere was. Dat maakt wel een verschil. Wel erg vervelend dat nu de diagnose er is er maar amper nazorg is.
Er is vrij weinig veranderd door de opnamen, ze hebben het alleen een naam gegeven. Nu ben ik wel blij met mijn hulp verlener, want daar zit wel enigszins nazorg in, als ik problemen heb met school/ziekenhuis of iets dergelijks heb ik meestal wel via zijn contacten meteen iemand die me samen met hem advies kunnen geven. Zo heb ik contact gehad met een speciaal onderwijs school ergens 80KM hier vandaan, maar wilde dit echt niet, omdat de reis elke dag me te veel stress zou opleveren.
Het meest frustrerende is toch dat er niet echt veel veranderd. Ik kan me langzaam aan weer een beetje concentreren en ik ben niet meer depressief of angstig. Het gaat allemaal alleen zo langzaam en dat vind ik erg vervelend.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105346927
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:42 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Ik ben opgenomen geweest voor diagnosestelling. Niet omdat ik instabiel was of een gevaar voor mezelf/andere was. Dat maakt wel een verschil. Wel erg vervelend dat nu de diagnose er is er maar amper nazorg is.
Er is vrij weinig veranderd door de opnamen, ze hebben het alleen een naam gegeven. Nu ben ik wel blij met mijn hulp verlener, want daar zit wel enigszins nazorg in, als ik problemen heb met school/ziekenhuis of iets dergelijks heb ik meestal wel via zijn contacten meteen iemand die me samen met hem advies kunnen geven. Zo heb ik contact gehad met een speciaal onderwijs school ergens 80KM hier vandaan, maar wilde dit echt niet, omdat de reis elke dag me te veel stress zou opleveren.
Het meest frustrerende is toch dat er niet echt veel veranderd. Ik kan me langzaam aan weer een beetje concentreren en ik ben niet meer depressief of angstig. Het gaat allemaal alleen zo langzaam en dat vind ik erg vervelend.
Dat is een heftige tijd voor je geweest, ik bedoel de opname.
Dat het zo langzaam gaat is stront vervelend natuurlijk, maar ik lees toch wel vooruitgang in je post, dat is waar je je aan vast moet houden. En 80 km reizen......naja dat zou ik net als jij ook niet doen, maar ik woon in een grote stad dus dat is eigenlijk wel een beetje makkelijk praten, maar goed 80 km dd met de kans op overprikkeling....je hebt gelijk.
Maar is je behandelaar wel verder voor je aan het zoeken?
Wat is je leeftijd? Daar jeugd en volwassenzorg nogal verschil uitmaakt qua behandelaanbod.
pi_105347594
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:57 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Dat is een heftige tijd voor je geweest, ik bedoel de opname.
Dat het zo langzaam gaat is stront vervelend natuurlijk, maar ik lees toch wel vooruitgang in je post, dat is waar je je aan vast moet houden. En 80 km reizen......naja dat zou ik net als jij ook niet doen, maar ik woon in een grote stad dus dat is eigenlijk wel een beetje makkelijk praten, maar goed 80 km dd met de kans op overprikkeling....je hebt gelijk.
Maar is je behandelaar wel verder voor je aan het zoeken?
Wat is je leeftijd? Daar jeugd en volwassenzorg nogal verschil uitmaakt qua behandelaanbod.
Er is ook wel wat verbetering, ik ben toen gewoon een beetje gecrasht. nou, die school op 80 km afstand was degene die het dichtste bij was. Zit nog in de jeugdzorg. Alhoewel de cursus/psycho educatie die ik de laatste paar maanden heb gevolgd een groepje was waarvan (buiten mij om de jongste begin 30 was).

Ik ben trouwens 17.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105355814
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:13 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Er is ook wel wat verbetering, ik ben toen gewoon een beetje gecrasht. nou, die school op 80 km afstand was degene die het dichtste bij was. Zit nog in de jeugdzorg. Alhoewel de cursus/psycho educatie die ik de laatste paar maanden heb gevolgd een groepje was waarvan (buiten mij om de jongste begin 30 was).

Ik ben trouwens 17.
Die cursus wordt in de volwassenzorg idd veel gebruikt, maar goed te lezen dat Jeugd ook meer gebruik gaat maken van deze vorm.

Dan val je voorlopig nog onder Jeugdzorg tot 21/22 jaar :)

Vervelend dat je overal zover weg woont -O-

Heb je nu wel een bezigheid op de dag?
pi_105356404
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:49 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Die cursus wordt in de volwassenzorg idd veel gebruikt, maar goed te lezen dat Jeugd ook meer gebruik gaat maken van deze vorm.

Dan val je voorlopig nog onder Jeugdzorg tot 21/22 jaar :)

Vervelend dat je overal zover weg woont -O-

Heb je nu wel een bezigheid op de dag?
Ik heb wel hobby's en drink de hele dag koffie, langzaamaan kom ik de dag wel door. Heb ook maar 7 uurtjes school per week.
Ik kom anders dan voorheen wel weer in de ochtend m'n bed uit (uitzonderingen daar gelaten), geen idee waarom eigenlijk, nya, ik kan me niet meer tot 6 uur 's nachts vermaken en ga vanzelf naar bed.

ADD: Wat overigens wel mee weegt is dat ik voor m'n cursus 2 keer in de week om 9 uur uit bed moet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Demon_from_heaven op 08-12-2011 22:11:57 ]
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105360410
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:00 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Ik heb wel hobby's en drink de hele dag koffie, langzaamaan kom ik de dag wel door. Heb ook maar 7 uurtjes school per week.
Ik kom anders dan voorheen wel weer in de ochtend m'n bed uit (uitzonderingen daar gelaten), geen idee waarom eigenlijk, nya, ik kan me niet meer tot 6 uur 's nachts vermaken en ga vanzelf naar bed.

ADD: Wat overigens wel mee weegt is dat ik voor m'n cursus 2 keer in de week om 9 uur uit bed moet.
Wat zijn je hobby's?
En wat is de reden dat je de hele dag koffie drinkt? Is het om de caffeine? of gewoon omdat je koffie zo lekker vindt? In het laatste geval zou ik je aanraden om caffeinevrij te gaan drinken.
Als ik b.v. na 18.00 nog cola of koffie drink slaap ik niet goed, kom bijna niet in slaap en/of slaap heel licht.
Je hebt op 2 dagen na dus eigenlijk van de dag een nacht gemaakt?
pi_105360701
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 23:25 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Wat zijn je hobby's?
En wat is de reden dat je de hele dag koffie drinkt? Is het om de caffeine? of gewoon omdat je koffie zo lekker vindt? In het laatste geval zou ik je aanraden om caffeinevrij te gaan drinken.
Als ik b.v. na 18.00 nog cola of koffie drink slaap ik niet goed, kom bijna niet in slaap en/of slaap heel licht.
Je hebt op 2 dagen na dus eigenlijk van de dag een nacht gemaakt?
Op het moment ben ik vooral bezig met de politiek volgen en mensen op forums lastig vallen xD

Maar heb juist niet meer dat m'n ritme is verstoord. Ik lig vrijwel altijd voor 2 uur in bed en ben er bijna altijd ook weer voor 10 uur uit. Geen al te verkeerd ritme.

En drink koffie voor beide redenen. Geeft me geen moeite met slapen, als m'n hoofd maar tot rust komt is het geen probleem en kan ik zelfs in bed nog cafeïne drinken >.<

binnenkort gaat hopelijk mijn hobby over in fursuiting, dat zal er ook voor zorgen dat ik wat meer buiten kom en minder op deze paar vierkante meter leef.

Ik heb een relatie en een aantal vrienden (Stuk minder dan voor mijn opname) dus echt desocialiseren doe ik niet.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105361506
Ach ik dacht te lezen dat je altijd tot half 6 opbleef in je eerdere post,.... verkeerd begrepen.

Wat is fursuiting?

Naar buiten is sws altijd goed :Y

Goed te lezen dat je nog een sociaal leven hebt :D
pi_105361731
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 23:51 schreef zusterclivia het volgende:
Ach ik dacht te lezen dat je altijd tot half 6 opbleef in je eerdere post,.... verkeerd begrepen.

Wat is fursuiting?

Naar buiten is sws altijd goed :Y

Goed te lezen dat je nog een sociaal leven hebt :D


En nya, het is niet zo zeer dat ik "nog steeds" een sociaal leven heb, het is meer ik heb "weer" een sociaal leven >.<
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105361812
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:43 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Schizofrenie ontwikkelen als je jonger bent dan 13, is enorm zeldzaam. Maar het kan wel.
Psychotische verschijnselen komen vaker op jonge leeftijd voor.
Ik heb toen ik 9 was een paar weken lang audio-hallucinaties gehad.

Autismespectrumstoornissen en schizoïdespectrumstoornissen worden nog regelmatig door elkaar gehaald vanwege de overlappingen en de genetische overeenkomsten.
Soms wordt een diagnose nog gewijzigd na 10 jaar psychische hulp.
sowieso mag de diagnose shizofrenie niet gesteld worden voordat iemand volwassen is, omdat er dan nog zoveel andere dingen kunnen spelen door hormonen etc waardoor diagnose niet betrouwbaar is. Je kan natuurlijk wel een diagnose krijgen als "persoonlijkheidsproblemen met kenmerken van...."

en het is idd heel zeldzaam dat het zo jong voorkomt..
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_105366636
Veel reacties. w/

quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:18 schreef zusterclivia het volgende:
Hallo allemaal.

[..]
Zou best mogelijk zijn hoor, maar ken je de artiest?

[..]

Ieder heeft zo zijn voorkeur en dat maakt muziek nu zo bijzonder, ik kan er niet bij dat mensen niet van muziek luisteren houden, ongeacht welke smaak dan ook.
En de lurkers (waaronder ik) komen daar vooral voor de vaak prachtige werken die jullie daar neerposten ^O^ nog bedankt :D

Robert Long heb ik van naam wel gehoord, maar ken hem verder niet. Waarschijnlijk heb ik dat lied gewoon ergens een keer op de radio gehoord. ;)

Maar over klassieke muziek. Het feit dat ik klassieke muziek luister en het begrijp is voor mij het bewijs dat het nog wel redelijk goed zit in de bovenkamer. :@ :D

Nee echt, klassieke muziek is het mooiste wat ik de afgelopen jaren heb ontdekt en ik ben dankbaar dat ik het kan luisteren. :Y

Straks een ochtend werken en dan begint voor mij het weekend. Ga helemaal niks doen dit weekend. :D
pi_105371951
Deze tekening had ik hier geloof ik nog niet neergezet.

  vrijdag 9 december 2011 @ 14:35:16 #43
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105377668
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:31 schreef b4kl4p het volgende:
Hoi mensen,

Nu ik lees dat ook mensen zonder schizofrenie hier mogen posten doe ik ook maar even een vraagje.

Acht maanden geleden heb ik een behoorlijk heftige psychose gehad door verkeerd medicijngebruik. Ik was in deze psychose zo de weg kwijt dat ik dacht dat die medicijnen mij juist zouden helpen in plaats van de psychose te verergeren. Dit heeft zo'n twee maanden geduurd. Diagnose: psychotisch door middelen in remissie.

Nu een half jaar later voel ik me nog steeds verrot, antipsychotica is na 2 maanden afgebouwd en ik heb soms lorazepam tegen de spanning. Wel wordt deze spanning steeds minder. Ook heb ik vaak een soort van licht gevoel van hoofdpijn. Geen pijn, pijnstillers werken ook niet echt, hooguit een benzo (lorazepam) dat verlicht het wel iets. Ook heb ik soms last van niet zo scherp zien/dubbel zien en duizeligheid. Kortom ik voel me gewoon raar en anders dan voorheen.

Nu zitten hier natuurlijk de kenners (helaas) en ik vraag me dan ook af hoe jullie de tijd na de eerste psychose ervaren hebben en hoe lang het heeft geduurd totdat het eigenlijk weer beter ging. Ging dit geleidelijk en hoelang duurde dat?

Nu weet ik niet of het erg netjes van me is om dit hier te vragen omdat ik weet dat schizofrenie eigenlijk inhoudt dat je meerdere malen psychotisch wordt. Maar ik denk, toch maar wat informatie inwinnen want de psych zegt dat ik maar gewoon vertrouwen moet hebben en dat er geen reden is te vermoeden dat ik hier wat aan overhoudt. Toch merk ik zelf dat ik nog niet de oude ben.

Bedankt alvast! :)

Edit: En ik vergeet het belangrijkste nog: MOE! Heel zo erg ontzettend moe.
Ik heb nog nooit een echte psychose gehad, alleen psychotische verschijnselen.
Maar ik weet wel dat het een paar jaar kan duren voordat je volledig hersteld bent.
Sommige mensen herstellen zelfs nooit meer volledig ...

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 11:54 schreef Gewas het volgende:
Deze tekening had ik hier geloof ik nog niet neergezet.

[ afbeelding ]
Mooi. :Y
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105381307
Ben blij dat je het mooi vind, Madame Paon!

Maar het wordt nog mooier want het heeft ook een betekenis: de driehoek symboliseert de vicieuze cirkel van het leven. Bovenste poppetje staat op de top en juicht = positief. Maar, dan loopt dat andere poppetje richting de afgrond = de put. Maar alles wat naar beneden gaat komt weer omhoog, dus dat andere poppetje loopt weer richting de positiviteit (let er op dat het lijkt alsof hij danst).

Dat ventje rechtsboven is een beetje achterdochtig en staat niet met beide benen op de grond (let op zijn voeten). En dat ventje rechtsonder heeft op die tekeningen VEEL te veel gezopen.

(Grote fantasie.)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2011 16:20:43 ]
pi_105392379
quote:
Ik ben toch maar gaan Googlen, en wat blijkt kwam ik in een door jou geopend topic, maar wauw ...dat is wel een bijzondere hobby!

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:20 schreef Gewas het volgende:
Ben blij dat je het mooi vind, Madame Paon!

Maar het wordt nog mooier want het heeft ook een betekenis: de driehoek symboliseert de vicieuze cirkel van het leven. Bovenste poppetje staat op de top en juicht = positief. Maar, dan loopt dat andere poppetje richting de afgrond = de put. Maar alles wat naar beneden gaat komt weer omhoog, dus dat andere poppetje loopt weer richting de positiviteit (let er op dat het lijkt alsof hij danst).

Dat ventje rechtsboven is een beetje achterdochtig en staat niet met beide benen op de grond (let op zijn voeten). En dat ventje rechtsonder heeft op die tekeningen VEEL te veel gezopen.

(Grote fantasie.)
Ik beschrijf de tekening zo;

De poppetjes op of in de driehoek voelen zich goed, zelfs buiten de driehoek. Ze stralen kracht uit.
De dronken en het schattige "pechvogel" poppetje beschrijft voor mij meer de onderkant van de maatschappij. Geen grip meer hebben. En voor het poppetje buiten de driehoek is het een kleine moeite om dit pechvogel poppetje weer op de kant te trekken.......de alcoholist gaat 1st maar langs de detox :( ...

Maar los van die poppetjes, hahaha., toppie tekening Gewas,goed gelukt..
pi_105401143
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:20 schreef Gewas het volgende:

Dat ventje rechtsboven is een beetje achterdochtig en staat niet met beide benen op de grond (let op zijn voeten). En dat ventje rechtsonder heeft op die tekeningen VEEL te veel gezopen.

(Grote fantasie.)
Die rechtsboven is superonzeker !
pi_105407485
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:52 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Ik ben toch maar gaan Googlen, en wat blijkt kwam ik in een door jou geopend topic, maar wauw ...dat is wel een bijzondere hobby!

[..]

Ik beschrijf de tekening zo;

De poppetjes op of in de driehoek voelen zich goed, zelfs buiten de driehoek. Ze stralen kracht uit.
De dronken en het schattige "pechvogel" poppetje beschrijft voor mij meer de onderkant van de maatschappij. Geen grip meer hebben. En voor het poppetje buiten de driehoek is het een kleine moeite om dit pechvogel poppetje weer op de kant te trekken.......de alcoholist gaat 1st maar langs de detox :( ...

Maar los van die poppetjes, hahaha., toppie tekening Gewas,goed gelukt..
Jij hebt ook een grote fantasie. _O_

Ik hoop dat nog meer mensen een eigen uitleg gaan geven over deze tekening. :7

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 23:26 schreef Gentileschi het volgende:

[..]

Die rechtsboven is superonzeker !
En een beetje paranoide. :P
pi_105409140
Pfffff na drie pogingen heb ik eindelijk sigaretten. Eerste keer kwam ik tot aan de winkel maar er stonden teveel mensen. Tweede keer was ik halverwege overgestoken op de weg en ben toen teruggegaan. Derde keer eindelijk in de winkel gekomen maar werd "lichtelijk" gek.

Op zulke momenten besef je dat je niet helemaal spoort. :{

Maar ik heb nu wel sigaretten. *O*
pi_105458937
Hoe gaat het leven met iedereen? O~)

Vandaag heb ik alles in me kamer schoongemaakt. En mezelf. Alles is weer helemaal fris dus. oO<

Vanavond film kijken ofzo. ^O^
pi_105464639
Laatste paar dagen weer extreme moeite met concentreren. Best lastig aangezien ik nog redelijk wat school werk heb. Kan ook totaal niet in slaap komen en weer wakker worden. Ook word m'n al ruim een halfjaar aanhoudende "hoofdpijn" weer eens wat erger, gelukkig werkt paracetamol weer. Ik was na lang gebruik helemaal aan die zooi gewent geraakt, het veroorzaakte meer klachten dan het verhielp.

Voor de rest gaat het juist wel weer goed. (jammer genoeg) morgen laatste dag van m'n 17 weken durende cursus. Dan moet ik weer alleen met een hulpverlener proberen verder te komen. Misschien dat ik binnenkort weer bij iets anders instroom, het geeft ook een beetje invulling.

Als ik een beetje geluk heb, krijg ik er volgende week een ruimte bij, dan krijg ik een wat rustigere ruimte en een werkplek waar ik eindelijk kan beginnen aan mijn nieuwe hobby, waar ik al een jaar naar uit kijk. Ik heb de eerste aankopen al gedaan, komt ook in de komende week binnen als ik geluk heb.

Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk weer rust nodig heb, gaat niet bepaald de goede kant op. Even rustig aan dingen werken en met het nu bezig zijn. Niet zo veel naar de toekomst kijken als ik nu doe, want eerlijk gezegd zie ik er zo weinig en interesseert het me niet echt.
Als ik nu terug kijk erger ik me eigenlijk alleen maar aan mezelf, meteen na zo'n toch wel ingrijpend gebeuren wilde ik meteen weer het leven oppakken, zo snel ik maar kon. Ik had misschien toch moeten kiezen voor een wat rustiger jaar, maar werd zowel door mezelf als mijn ouders meteen weer vooruit geduwd. Weer hard aan het werk, dat was het idee. Alleen wel erg jammer dat het voor geen meter werkt.

Nu vraag ik me toch af, zijn er hier mensen die achteraf kijkende eigenlijk vinden dat ze de boel weer te snel hebben opgepakt?
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')