abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105215156
Hallo,

Binnenkort hebben mijn vriendin een samenlevingscontract en wonen we samen in een koophuis.
Via de hypotheek nemen we een verzekering dat als ik of zij komt te overlijden, de ander in het huis kan blijven.

Stel ik kom te overlijden, naar wie gaat mijn spaargeld dan.
Gaat dat dan naar mijn ouders, naar haar of naar de belasting?
Of moet ik hiervoor een testament op laten stellen en daarin zetten wie het krijgt?

Wat staat er allemaal in een samenlevingscontract eigenlijk? (in grote lijnen)
pi_105215305
Wat zei je notaris toen je belde?

Overigens gaan jouw eigendommen naar jouw ouders/broers/zussen en het huis naar haar in die situatie.
  maandag 5 december 2011 @ 17:14:37 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105215364
Jouw spaargeld naar naar jouw nabestaanden.

Het samenlevingscontract is hoofdzakelijk vanwege de koop van het huis, dat jullie samen een huishouden hebben en samen zorg dragen dat de hypotheek betaald wordt.

Bij je overleidensrisicoverzekering zijn jullie als elkaars nabestaanden geregistreerd. Als zij komt te overleiden dan wordt een deel van de hypotheekschuld ingelost, zodat jij er in je eentje kunt blijven wonen en andersom.

Deze dingen gaan dus in hoofdzaak over jullie samen gekochte huis en zegt niets over andere erven. Het is dus ook iets heel anders dan een testament.

O, ik heb precies dezelfde situatie gehad en een testament heb je echt niet nodig. Ze proberen het je wel aan te smeren, omdat het lekker oplevert voor hen....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105215881
Dankjewel Error, duidelijk
  maandag 5 december 2011 @ 17:29:46 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_105216022
Ik zou toch nog eens advies vragen over dat testament. Een samenlevingscontract is geen gemeenschap van goederen. Als jij komt te overlijden, heeft jouw vriendin niet automatisch recht op jouw nalatenschap.
The love you take is equal to the love you make.
pi_105216334
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:14 schreef error_404 het volgende:
Jouw spaargeld naar naar jouw nabestaanden.

Het samenlevingscontract is hoofdzakelijk vanwege de koop van het huis, dat jullie samen een huishouden hebben en samen zorg dragen dat de hypotheek betaald wordt.
Dat is deels waar. Een samenlevingsovereenkomst neem je ook voor een pensioen en de vrijstelling in de schenk- en erfbelasting.

Maar uiteraard ook wie in welke mate in de gemeenschappelijke lasten bijdraag etc.

quote:
O, ik heb precies dezelfde situatie gehad en een testament heb je echt niet nodig. Ze proberen het je wel aan te smeren, omdat het lekker oplevert voor hen....
Veel te voorbarig om te zeggen. TS heeft nog niet eens aangegeven of de woning wel gezamenlijk is gekocht, anders heb je sowieso een testament nodig omdat je niks hebt aan een verblijvingsbeding.

Het is meestal verstandig om een testament bij je samenlevingscontract te nemen, omdat je ook dingen wilt regelen ten aanzien van vererven, toekomstige kinderen en zulks.

O, en voor de wijze opmerking dat ze je dingen proberen 'aan te smeren' omdat het 'lekker oplevert', wat een populistisch gezever weer. Ik zal je een geheimpje verklappen, het personen- en familierechtgedeelte levert notarissen vrijwel niks op. Sterker nog, het is dikwijls het verlieslijdende gedeelte van een notariskantoor.
  maandag 5 december 2011 @ 20:36:15 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105224389
Mijn schoonzus is notaris en een van de onderdelen waar zij makkelijk op verdienen zijn de testamenten. Veel standaard en met de pas weer gewijzigde wetgeving een lekkere bijkomstigheid, omdat veel oude testamenten aangepast moeten worden. Dus niet populistisch gezever, lieve schat.

Daarbij zal TS heus nog wel verder kijken dan zijn neus lang is. Vooralsnog heeft hij het huis nog niet eens gekocht :*
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105227786
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:37 schreef Maharbal het volgende:
Sterker nog, het is dikwijls het verlieslijdende gedeelte van een notariskantoor.
De paus zal eerder moslim worden dan dat een notaris verlies lijdt ergens op :')
pi_105241502
quote:
19s.gif Op maandag 5 december 2011 20:36 schreef error_404 het volgende:
Mijn schoonzus is notaris en een van de onderdelen waar zij makkelijk op verdienen zijn de testamenten. Veel standaard en met de pas weer gewijzigde wetgeving een lekkere bijkomstigheid, omdat veel oude testamenten aangepast moeten worden. Dus niet populistisch gezever, lieve schat.

Daarbij zal TS heus nog wel verder kijken dan zijn neus lang is. Vooralsnog heeft hij het huis nog niet eens gekocht :*
Ik heb zelf op een notariskantoor gewerkt, een aantal van m'n vrienden en oud studiegenoten werken op zo'n kantoor. Er zit vrijwel geen marge op het personen- en familierecht gedeelte, alleen nu moeten er toevallig door belastingtechnische redenen testamenten worden aangepast.

Één van de redenen hiervoor is omdat vanuit de KNB is besloten dat dit gedeelte juist goedkoop moet worden gehouden om het 'aantrekkelijk' te maken, en omdat men vindt dat dat inherent is aan de aktes die ervoor gemaakt moeten worden. Ze wilden dus geen hoge drempel opwerpen.

Het wordt daarentegen weer gecompenseerd door het gedeelte voor registergoederenrecht en ondernemingsrecht.

Als je het niet erg vindt houd ik het dus nog steeds op 'ik heb gehoord van xx' verhalen die hier heel vaak voorbij komen.

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 21:28 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

De paus zal eerder moslim worden dan dat een notaris verlies lijdt ergens op :')
Dank voor je constructieve bijdrage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')