abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105202023
Hij had er wel al is wat over losgelaten maar het fijne wist ik er nog niet van, hij wilde daar niet over praten, maar gisteren kwam het hoge woord er uit.
Hij was 10 jaar en een aangetrouwde oom vroeg of hij langs wilde komen omdat hij bezig was met een fotografen opleiding, na toestemming aan zijn ouders te hebben gevraagd is hij samen met zijn toen 13 jarige neef mee gegaan om de foto's door zijn aangetrouwde oom te laten maken.
De foto's werden genomen, daarna vroeg de oom om hij nog even mee ging naar een andere kamer waar het een en ander is voor gevallen, hij is daar seksueel misbruikt door die oom.
Op een gegeven moment kwam zijn zoon (dus de neef van mij vriend) er zelfs even bij kijken.
Mijn vriend heeft het nooit durven vertellen, toen hij rond de 20 jaar was heeft hij wel iets losgelaten aan zijn zus en zijn ouders maar verder is er nooit wat mee gedaan.
Toen mijn vriend 25 jaar was is hij naar die oom toe gegaan om verhaal te halen maar toen die oom de deur open deed en zei "wat zie je er mooi uit" klapte hij dicht en is meteen weer weg gegaan.
Mijn vriend komt uit een boeren gezin waar seksualiteit een behoorlijk taboe is, over misbruik praten is dan ook uit den boze en zal waarschijnlijk in de doofpot worden gestopt.
De moeder van mijn vriend is inmiddels overleden en met zijn vader heeft hij niet echt een goede band.
Het is nu 28 jaar geleden dat dit allemaal is voorgevallen maar het zit me totaal niet lekker, ik voel me ontzettend kwaad en verdrietig dat die kerel er gewoon mee weg komt.
In mijn hoofd sta ik al bij die kerel voor de deur om ze kop er af te slaan, maar daar schiet ik natuurlijk niks mee op.
Mijn vriend wilt het hele verhaal laten rusten maar bij mij borrelt het ontzettend.
Wat zouden jullie doen in een situatie zoals deze?
  maandag 5 december 2011 @ 11:22:29 #2
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_105202072
De huisarts kan je vaak verder helpen, al dan niet met een doorverwijzing.

Sterkte in ieder geval. :)
Do androids dream of electric sheep?
  maandag 5 december 2011 @ 11:25:04 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_105202147
Wat een lul, die oom. Ik weet niet of seksueel misbruik verjaart?
pi_105202172
Ik ben bang van wel....
  maandag 5 december 2011 @ 11:26:55 #5
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105202188
Los daarvan is het onmogelijk te bewijzen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 5 december 2011 @ 11:27:08 #6
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105202194
-weg + note opbokken naar ONZ-

[ Bericht 75% gewijzigd door Daniel1976 op 05-12-2011 11:32:08 ]
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_105202236
Het is de schok nu. Daarom borrelt het bij je. Laat het eerst gaan. Wordt rustig, praat er met hem over.

Uiteindelijk is het aan hem of er aangifte gedaan wordt.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  maandag 5 december 2011 @ 11:29:04 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_105202254
Ik kan me voorstellen dat je witheet bent. Vooral omdat je vriend dat niet is.

Praktisch: misschien kun je nog aangifte doen, al is het verjaard, maar dan ligt het in ieder geval ergens vast.

En verder: als het tussen jullie in gaat staan op welke manier dan ook, dan zal je vriend er toch wel iets mee moeten doen...
pi_105202285
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:20 schreef Madelief01 het volgende:

Mijn vriend wilt het hele verhaal laten rusten maar bij mij borrelt het ontzettend.
in zo'n geval is het belangrijker wat je vriend vind dan wat jij verder vind... zolang je vriend dus bepaalde keuzes maakt, is het beter hem daarin te steunen, en gewoon _zijn_ ervaring en houding als ook jouw beginpunt te maken, en niet zelf hem te dwingen 'anders' zich te gedragen.
Je moet niet van iets wat hij beleefd heeft zélf een groot probleem maken, omdat er wel een kans is dat je het erger maakt...

sowieso, strafrechterlijk is het allang verjaard en dus kun je weinig werkelijks eraan doen, alhoewel het mogelijk wel een grond kan zijn op te treen om te voorkomen dat het erger wordt... vooral die zin 'dat de 13-jarige zoon erbij kwam kijken' doet me zorgen hebben dat het misbruik veel grotere vormen aangenomen heeft en er mogelijk veel meer slachtoffers zijn en ook velen ervan wisten ..

Een tweede aspect is wel dat zoiets soms ook negatieve gevolgen kan hebben voor iemands huidige leven... als dat nu nog tot bepaalde problemen leidt kan een 'verwerking' ten doel hebben die huiidge problemen soms minder te maken...
hierbij moet je echter vooraf realiseren dat een therapie nu niet datgene wat toen gebeurt is 'anders' kan maken...
hooguit kan het iemand er nu anders mee leren omgaan....

als iemand echter zelf daar geen zin in heeft, houd het snel op en moet je volgens mij ook verder niet aandringen als er verder geen direkte grond lijkt te zijn (verstoord gedrag of sexuele problemen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_105202366
Heel erg bedankt voor de reacties, er is inderdaad wel sprake van enig gestoord gedrag in de "slaapkamer" hij is erg onzeker en dat is niet altijd even prettig.
Maar ik vind het heel moeilijk om daar met hem over te praten omdat ik hem geen pijn wil doen.
  maandag 5 december 2011 @ 11:34:43 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105202429
quote:
In mijn hoofd sta ik al bij die kerel voor de deur om ze kop er af te slaan, maar daar schiet ik natuurlijk niks mee op.
En toch, als je vriend het wil laten rusten - het is zijn verleden - dan zou je daar misschien ook wel respect voor kunnen hebben.
pi_105202504
Een beetje onzin om je je halve leven bezig te houden met één seksuele daad.
  maandag 5 december 2011 @ 11:37:28 #13
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_105202516
Ik zou in ieder geval melding ervan doen bij de politie, voor hetzelfde geld is die oom nog steeds bezig met het misbruiken van kinderen as we speak.

Noodbel luiden dus.

Zou dat als ik moeder was van een kind wel willen.
pi_105202545
quote:
En toch, als je vriend het wil laten rusten - het is zijn verleden - dan zou je daar misschien ook wel respect voor kunnen hebben.
Dat is waar... ik zal het er nog is goed met hem over hebben (als dat lukt) ik ben namelijk bang dat hij het wilt laten rusten omdat hij zich schaamt, of omdat hij denkt dat er toch niks meer aan gedaan kan worden.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
pi_105202548
quote:
Mijn vriend komt uit een boeren gezin waar seksualiteit een behoorlijk taboe is, over misbruik praten is dan ook uit den boze en zal waarschijnlijk in de doofpot worden gestopt.
Dat bepaalt je vriend toch lekker zelf? Wat een kulreden om er niks mee te doen.
  maandag 5 december 2011 @ 11:41:51 #16
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105202626
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:38 schreef Madelief01 het volgende:

[..]

Dat is waar... ik zal het er nog is goed met hem over hebben (als dat lukt) ik ben namelijk bang dat hij het wilt laten rusten omdat hij zich schaamt, of omdat hij denkt dat er toch niks meer aan gedaan kan worden.
Tsja ik snap je wel en ook dat je kookt van binnen. Maar zoiets moet zijn beslissing zijn.
En of hij nou aangifte doet of niet. Dat verandert voor jullie relatie niet zoveel. Behalve dat hij alles nog een keer moet oplepelen en ik kan me ook voorstellen dat hij daar niet op zit te wachten.
Al met al een lastige situatie
pi_105202704
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:32 schreef Madelief01 het volgende:
Heel erg bedankt voor de reacties, er is inderdaad wel sprake van enig gestoord gedrag in de "slaapkamer" hij is erg onzeker en dat is niet altijd even prettig.
Maar ik vind het heel moeilijk om daar met hem over te praten omdat ik hem geen pijn wil doen.
in dat geval denk ik dat je daar samen aan kunt werken ...
maar daarbij zou ik niet snel dat misbruik als 'centrale oorzaak' gaan zien, en ook niet hem gaan aanrekene 'dat hij fout zou reageren'... vermoedelijk zou zoiets iemand enkel nog onzekerder maken...

Misschien is juist ook voor jou de beste insteek om je vriend gewoon duidelijk te maken dat het misbruik dat hij beleefd heeft jouw gevoelens voor hem _niet_ veranderen en dat het ook jullie sexleven voor jou _niet_ veranderd.

Misschien kan het best voor die jongen vroeger of later beter zijn om een therapie of zoiiets te doen, maar hem daartoe onder druk zetten heeft meestal tegengestelde gevolgen; maakt iemand nog onzekerder en kan ook juist bij het slachtoffer 'schuldgevoelens' opwekken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 5 december 2011 @ 11:45:19 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_105202722
Dit zijn vreselijke dingen om over te praten, om boven te krijgen. Te verwerken. Het kan je alleen wel veranderen van een slachtoffer in een niet-slachtoffer, die er goed mee kan leven en voor wie het geen 'hoog woord' (zie eerste regel OP) meer is.

Laten rusten is ook wat voor te zeggen zoals Daniël zegt, maar dan wel om de goede redenen vind ik.
  maandag 5 december 2011 @ 11:48:49 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105202797
quote:
Laten rusten is ook wat voor te zeggen zoals Daniël zegt, maar dan wel om de goede redenen vind ik.
Ik zeg niets over een reden. Alleen zoiets moet van vriend zelf afkomen en daarin moet hij -volgens mij- niet gepushed worden door zijn partner.

Wat voor de ene persoon werkt om iets te verwerken, werkt voor de andere weer totaal niet
pi_105202875
28 jaar niks durven zeggen.. jees :{

Sterkte :*
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_105202890
quote:
Hij had er wel al is wat over losgelaten maar het fijne wist ik er nog niet van, hij wilde daar niet over praten, maar gisteren kwam het hoge woord er uit.
Hij was 10 jaar en een aangetrouwde oom vroeg of hij langs wilde komen omdat hij bezig was met een fotografen opleiding, na toestemming aan zijn ouders te hebben gevraagd is hij samen met zijn toen 13 jarige neef mee gegaan om de foto's door zijn aangetrouwde oom te laten maken.
De foto's werden genomen, daarna vroeg de oom om hij nog even mee ging naar een andere kamer waar het een en ander is voor gevallen, hij is daar seksueel misbruikt door die oom.
Op een gegeven moment kwam zijn zoon (dus de neef van mij vriend) er zelfs even bij kijken.
Mijn vriend heeft het nooit durven vertellen, toen hij rond de 20 jaar was heeft hij wel iets losgelaten aan zijn zus en zijn ouders maar verder is er nooit wat mee gedaan.
Toen mijn vriend 25 jaar was is hij naar die oom toe gegaan om verhaal te halen maar toen die oom de deur open deed en zei "wat zie je er mooi uit" klapte hij dicht en is meteen weer weg gegaan.
De moeder van mijn vriend is inmiddels overleden en met zijn vader heeft hij niet echt een goede band.
Het is nu 28 jaar geleden dat dit allemaal is voorgevallen maar het zit me totaal niet lekker, ik voel me ontzettend kwaad en verdrietig dat die kerel er gewoon mee weg komt.
Of je vriend er een zaak van wil maken is zijn keuze.
Ik zou wel in de verleiding komen die oom te laten weten dat je weet wat hij gedaan heeft.
Hij weet dan dat het bekend is en dat zal hem blijvend verontrusten, als hij schuldig is.
Als er niets te bewijzen valt en hij wil ook niet op een andere manier verhaal halen, dan is het het beste om het trauma te verwerken en samen gelukkig te worden. Genoegdoening kan goed zijn maar het verandert uiteindelijk niets aan de feiten.
Sterkte ermee!

edit: zedenzaken verjaren nooit.
pi_105203114
Ga vooral niet pushen als hij er over wil spreken praat gewoon met hem, Maar probeer hem niet over te halen tot dingen die hij misschien niet ziet zitten.
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:51 schreef pl4kkie het volgende:
28 jaar niks durven zeggen.. jees :{

Sterkte :*
Dat wil nogal eens normaal zijn dat het pas veel later eruit komt taak is dan om het gewoon rustig te openen en er aan te werken.

En zedenzaken verjaren nooit, Wel is het lastig om de personen die het gedaan hebben aan te pakken bewijslast is moeilijk en het kan veel vergen van het slachtoffer omdat alles er weer uit komt.
pi_105203141
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

edit: zedenzaken verjaren nooit.
onjuist, ook zedenzaken kennen een verjaringstermijn...
voor ontucht met een minderjarige is die 20 jaar, maar de telling daarvan begin vanaf het moment dat het slachtoffer meerderjarig is, dus 18 jaar oud geworden is....

in dit geval is er een kleine kans dat de zaak nog niet verjaard is, als het slachtoffer 10 was op het moment van de ontucht en dit nu 28 jaar terug gebeurd is (20 jaar verjaringstermijn,+ 8 jaar voordat het slachtoffer 18 werd)..

mogelijk kan er echter wel ook nadat de eventuele vervolging van de dader verjaard is, een schadevergoeding geclaimed worden door het slachtoffer... dit verjaard naar ik meen niet
pi_105203266
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 12:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

onjuist, ook zedenzaken kennen een verjaringstermijn...
voor ontucht met een minderjarige is die 20 jaar, maar de telling daarvan begin vanaf het moment dat het slachtoffer meerderjarig is, dus 18 jaar oud geworden is....

in dit geval is er een kleine kans dat de zaak nog niet verjaard is, als het slachtoffer 10 was op het moment van de ontucht en dit nu 28 jaar terug gebeurd is (20 jaar verjaringstermijn,+ 8 jaar voordat het slachtoffer 18 werd)
Ik meen toch sterk dat Teeven dat vorig jaar veranderd heeft..
  maandag 5 december 2011 @ 12:12:33 #25
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_105203577
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:38 schreef Madelief01 het volgende:

[..]

Waarom zou jij daar bang voor zijn? Jij hoeft helemaal niks te doen.

Hij heeft jou in het diepste vertrouwen iets verteld. En hij heeft niet aan jou gevraagd om boos te zijn, om actie te ondernemen, of weet ik veel wat. Hij heeft alleen maar aan je gevraagd om te luisteren zonder oordeel, en zonder zelf dingen te gaan bedenken.

Ik heb ook van iemand dichtbij een soortgelijke situatie gehoord. Heel boos om geweest -- maar uiteindelijk kun je er niks mee zonder die ander een probleem te bezorgen.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
pi_105204140
Wtf. Ik had die gast op mijn 25e een goed pak rammel verkocht.
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
  maandag 5 december 2011 @ 16:16:51 #27
362356 Zertab
Your heart is unreliable
pi_105213026
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:28 schreef zwaaibaai het volgende:
Het is de schok nu. Daarom borrelt het bij je. Laat het eerst gaan. Wordt rustig, praat er met hem over.

Uiteindelijk is het aan hem of er aangifte gedaan wordt.
Mee eens.
What doesn't kill you makes a fighter.
Footsteps even lighter.
Doesn't mean i'm over cause your gone.
pi_105213233
Stel de oom is metnog steeds bezig met deze praktijken, dan heb je toch op z'n minst een morele verantwoordelijkheid om aan de bel te trekken?
pi_105213909
Die neef had ik trouwens ook helemaal de tering in geslagen
pi_105216854
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2011 12:30 schreef Chuck_Norris het volgende:
Wtf. Ik had die gast op mijn 25e een goed pak rammel verkocht.
vast wel, held. :')

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 16:38 schreef Chillerd het volgende:
Die neef had ik trouwens ook helemaal de tering in geslagen
nog zo een. :')

begrijpelijke reactie maar totaal niet reëel en constructief. daarnaast staat al in de op dat hij bij de oom aan de deur heeft gestaan en dichtklapte, in plaats van erop klapte.

ik zou alles bij je vriend laten. als hij wil praten bied je een luisterend oor, als hij aangifte wil doen help je hem waar nodig, en als hij niks wilt doen dat ook respecteren.
pi_105217151
quote:
Dus..
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 16:22 schreef mootie het volgende:
Stel de oom is metnog steeds bezig met deze praktijken, dan heb je toch op z'n minst een morele verantwoordelijkheid om aan de bel te trekken?
Moreel gezien heb je gelijk, maar verder kun je er niet veel mee.
Who motivates the motivator?
pi_105217495
Ik zou me wel afvragen of hij nogsteeds met dergelijke dingen bezig is. En jonge familieleden uit de buurt houden. In de praktijk zal dat echter wel moeilijk zijn als je vriend het er zelf nog zo moeilijk mee heeft en er liever niet over praat.
pi_105217542
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:26 schreef eriksd het volgende:
Los daarvan is het onmogelijk te bewijzen.
En verjaard.
pi_105218341
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je witheet bent. Vooral omdat je vriend dat niet is.

Praktisch: misschien kun je nog aangifte doen, al is het verjaard, maar dan ligt het in ieder geval ergens vast.

En verder: als het tussen jullie in gaat staan op welke manier dan ook, dan zal je vriend er toch wel iets mee moeten doen...
haha, die laatste zin.. echt waar ja? really now? dan moet HIJ er iets mee doen? niet zij? dit is hem overkomen, hij beslist hoe en of hij dit wil verwerken. dat hij t zn vriendin vertelt heeft geeft haar niet opeens het recht om in deze dingen te eisen.

dus aan TS dan ook: helemaal niets zolang je vriend dat niet wil. hierin gaan lopen pushen puur omdat jij boos bent en wat wil doen, lijkt me ook helemaal niet bevorderend voor relatie en vriend.
"Pools are perfect for holding water"
pi_105218436
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:37 schreef Mishu het volgende:
Ik zou in ieder geval melding ervan doen bij de politie, voor hetzelfde geld is die oom nog steeds bezig met het misbruiken van kinderen as we speak.

Noodbel luiden dus.

Zou dat als ik moeder was van een kind wel willen.
en als ik vriendlief zou zijn zou ik daarna verdomde boos op je worden. waarom? omdat het voor mij al lastig zat is om daar over te praten, ik dat uiteindelijk in vertrouwen aan je vertel, en jij er vervolgens zonder mijn medeweten, toestemming en instemming, herrie om gaat lopen schoppen en ermee naar buiten stapt.

(want dat vriend dan een verklaring mag af gaan leggen bij de popo's lijkt me duidelijk, die maken daar geen melding van als een vriendin van tig jaar later opbelt)
"Pools are perfect for holding water"
pi_105218686
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:36 schreef probeer het volgende:

[..]

en als ik vriendlief zou zijn zou ik daarna verdomde boos op je worden. waarom? omdat het voor mij al lastig zat is om daar over te praten, ik dat uiteindelijk in vertrouwen aan je vertel, en jij er vervolgens zonder mijn medeweten, toestemming en instemming, herrie om gaat lopen schoppen en ermee naar buiten stapt.

(want dat vriend dan een verklaring mag af gaan leggen bij de popo's lijkt me duidelijk, die maken daar geen melding van als een vriendin van tig jaar later opbelt)
Je hebt dan liever dat er nog tig jongetjes worden aangerand?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')