Ik zou het sowieso doen. Beide studies sluiten erg goed op elkaar aan en deze combinatie is erg uitdagend. De aansluiting op de arbeidsmarkt is meteen een stuk groter, veel beroepen en functies vragen om een zekere juridische kennis en daarnaast kan je letterlijk alle kanten op. De mogelijkheden worden dan praktisch eindeloos. Daarnaast geeft het ook een kick om zoveel dingen te leren, zowel je academisch denkvermogen als je praktische vaardigheden worden gestimuleerd.
Ik denk zelf dat je de voordelen ook wel inziet, daarom ga ik het alleen hebben over een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
Rechten heeft weinig contacturen, maar de stof is pittiger dan je denkt, zeker in vergelijking met geschiedenis wat op een andere manier stof behandelt. Dit is met name een probleem tijdens de tentamenweken. Negen (deel)tentamens in tien dagen was voor mij altijd een beetje schrikken. Kwestie van knop omzetten en gaan met die banaan.
De kans op studievertraging is ook aanzienlijk. Als je nog een beetje een leven hebt naast het studeren kan het heel lastig/vrij wel onmogelijk zijn om continu alle vakken aan te houden. Ook kunnen andere activiteiten (stage, buitenland etc) vertraging opleveren. Schipperen met de tijd en tentamens en gewoon accepteren dat het allemaal wat langer duurt kan uitkomst bieden.
De kosten: zowel rechten als geschiedenis zijn literatuurstudies. Veel verplichte boeken en readers. Voor mij nooit een probleem geweest (kwestie van bonnetjes declareren bij ouders) maar voor studiegenoten wel. Reader (20 - 50 euro), boek (30 - 90 euro) en jurisprudentie (15 - 35 euro) is verplicht per vak. Daarnaast kocht ik ook altijd aanvullend studiemateriaal (samenvattingen, tentamens, werkboeken een aansluitende stof) en je hebt diverse wetbundels nodig.
Dat was het eigenlijk wel.. Bedenk dat de universiteit niet zaligmakend is. Op het moment dat je alles uit de universiteit haalt kan het zijn dat je vervreemd van de wereld daarbuiten en ben je alsnog nergens. Laat twee studies dan ook niet ten koste gaan van de activiteiten, werk en andere dingen die je buiten de universiteit doet!
Als je hier allemaal rekening mee houdt en je er niet door laat afschrikken dan kom je er wel
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon