TJ

. Jesper was ook zo'n slaapkopje. Maar in het begin kon ik er ook echt geen touw aan vastknopen. Tot ik dit boekje kreeg van het ziekenhuis:
Regelmaat brengt rust.Het was voor mij echt geweldig! Ik heb precies gedaan wat er stond en al na een paar dagen had ie echt een ritme. Vooral het zelf in slaap vallen was een eye opener voor me. Voordat ik dat las, legde ik hem steeds slapend weg, of bleef ik bij hem (aaien) tot hij sliep.
Kort gezegd komt de methode hier op neer:
Als je baby wakker wordt, krijgt hij een schone luier.
Daarna voeden.
Daarna knuffelen.
Daarna even 'zelf spelen'. (Ik legde hem dan een paar minuutjes in de box, langer hield ie echt niet vol, soms zelfs maar 1 minuut hoor

en dat dan opbouwen. Hij kan nu nog steeds supergoed zelf spelen).
Bij de eerste slaapsignalen (gapen, in de ogen wrijven, 'kermen'): naar bed toe. Strak instoppen, een aai over de bol en weg gaan.
Dat is het moeilijkste, want de baby moet er dan aan wennen om ook echt zelf in slaap te kunnen vallen. Dus dat is brullen in het begin (Jesper kon dat hard!). En dat vond ik ook echt niet leuk. Maar het stond wel in het boekje en ook dat bijna alle baby's na 15-20 minuten wel slapen. Het is de bedoeling dat je dan elke 5 minuten even heen gaat om ze weer gerust te stellen, laten weten dat je er nog bent, aai over de bol etc. En dan weer weg. De eerste twee dagen had hij geloof ik het volle kwartier nodig, daarna 10 minuten, toen 5 minuten en het huilen werd ook al stukken minder. Volgens mij had hij het na een week door! En ik vond het heel moeilijk en zielig hoor. Moest mezelf echt dwingen om beneden te blijven. Dan dacht ik: eerst de vaatwasser uitruimen en dan mag ik weer naar hem toe. En dan sliep ie dus meestal al als ik klaar was

.
Sindsdien is het echt een makkelijke slaper. Hij geeft geen kik als je m in bed legt. Het heeft voor hem ook heel veel rust en duidelijkheid gebracht. De volgende stap was voor hem ook gewoon voorspelbaar.
En ik wist niet wat me overkwam in het begin: ineens sliep ie zomaar steeds 2 uur achter elkaar. Zonder uitzondering. Hij werd wakker, ik volgde het lijstje (hij was dan in totaal krap een uurtje wakker, in het begin nog minder volgens mij, hing er ook vanaf hoe lang het voeden duurde), dan ging hij weer naar bed en sliep tot de volgende voeding. Hij kwam bij en ik ook! In die periode heb ik meteen maar z'n eerste foto album in elkaar gezet, ik had zeeen van tijd ineens

.
Het belangrijkste is dus dat je steeds dezelfde handelingen achter elkaar doet. Zodat je baby gaat leren 'wat er komt'. Ik ben hier mee begonnen toen hij 3 weken oud was.
Ik moet er nog even bij zeggen dat ik flesvoeding gaf. Ik weet niet of het wat uitmaakt. Volgens dat boekje is deze methode ook prima te volgen als je voedt op verzoek. Juist omdat het niet om tijd gaat, maar om voorspelbaarheid en rust.
Misschien heb je hier wat aan! (Hoewel voor veel moeders het 'laten huilen' misschien te barbaars klinkt... heb ik juist het gevoel dat ik Jesper hiermee een enorm plezier heb gedaan. Hij heeft al heel snel geleerd dat hij zelf in slaap kan vallen en dat ik echt niet weg ben (omdat je dus om de 5 minuten gaat geruststellen). Maargoed, dit is mijn baby en mijn manier

. Het moet bij je passen

).
[ Bericht 8% gewijzigd door Fee-nix op 04-12-2011 15:46:34 ]