FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Duitsland kwaad over grenscamera's
Guus Muisarmdonderdag 1 december 2011 @ 17:52
quote:
Duitsland heeft bij de Europese commissie geklaagd over camera's die Nederland ophangt bij grensovergangen. Die zouden in strijd zijn met het vrije verkeer tussen de landen.

Camera's filmen de voorkant en het kenteken van auto's en geven een signaal af als het de moeite waard lijkt om de auto te controleren. Blijkt uit de gegevens van de camera's dat een voertuig mogelijk verdacht is, dan kan de marechaussee eropaf. Van grensverkeer waar niets mee aan de hand is, worden geen herleidbare gegevens als kentekens opgeslagen. Volgens het ministerie valt dit binnen de bevoegdheden van de marechaussee.
Tot nu toe gaat het om een proef, maar Nederland wil ze in januari ophangen bij 15 grensovergangen.
.

Wat is dat voor gezever? Als we de camera's na de eerste afslag ophangen mag het wel?

Ik heb trouwens liever dat ze bij de uitgaande wegen die dingen ophangen. Als ze een beetje vlug genoeg achter hun flitskast uitkomen pakken ze nog wat polen met gejatte auto's. Deze camera's dienen nog een doel, Eindhoven hangt vol met camera's en ik krijg brieven door die dingen of ik mee wil doen met allerhande kut onderzoeken en vragen ze mij om een chip in m'n auto te mogen bouwen om me te kunnen volgen via satteliet! (met de belofte dat ze me niet volgen als ik de grens over ga :D ) Als bedankje krijg ik dan een navigatieding voor 3 maanden te leen :')

Maar goed, dat Eindhoven gezever is eigenlijk z'n eigen topic waard maar m'n vraag is waar die duitsers zich druk om maken, alsof ze zelf nooit controles houden. Ik mis een beetje het punt van het tegen vrij verkeer van die dingen.
BasEnAaddonderdag 1 december 2011 @ 17:52
NL is controleerziek.
Chernadonderdag 1 december 2011 @ 18:38
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:52 schreef BasEnAad het volgende:
NL is controleerziek.
Het gaat voornamelijk om controle op het vrachtvervoer.
kawotskidonderdag 1 december 2011 @ 19:07
Ze moeten camera's ophangen tot aan Litouwen, Roemenie en Bulgarije.. vrij verkeer noemen ze dat.. Vrij verkeer van gestolen goederen bedoelen ze
Nobudonderdag 1 december 2011 @ 19:43
Want die moffen hebben zelf niet overal camera's hangen om Nederlandse vrachtwagens te kunnen belasten. :')
woidvrijdag 2 december 2011 @ 11:46
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:43 schreef Nobu het volgende:
Want die moffen hebben zelf niet overal camera's hangen om Nederlandse vrachtwagens te kunnen belasten. :')
idd.., alleen de NLse vrachwagens :')
StateOfMindvrijdag 2 december 2011 @ 12:29
"...Van grensverkeer waar niets mee aan de hand is, worden geen herleidbare gegevens als kentekens opgeslagen...."

Tuuuurlijk :')
eightvrijdag 2 december 2011 @ 12:36
Ik begrijp ophef van de Duitsers ook niet zo.
Het is toch enkel een camera die op kenteken controleert? Wat is daar mis mee?
Wokkelvrijdag 2 december 2011 @ 12:47
quote:
Van grensverkeer waar niets mee aan de hand is, worden geen herleidbare gegevens als kentekens opgeslagen.
Flauwekul, die dingen registreren wel degelijk kentekens. Als er bijvoorbeeld een bestelbusje elke dag langsrijdt worden er meer vlaggetjes getriggerd.
eightvrijdag 2 december 2011 @ 12:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:47 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Flauwekul, die dingen registreren wel degelijk kentekens. Als er bijvoorbeeld een bestelbusje elke dag langsrijdt worden er meer vlaggetjes getriggerd.
Technisch is het zeker mogelijk echter zijn er tienduizenden personenauto's, bestelbusjes en vrachtwagens die dagelijks langsrijden. Er is simpelweg te weinig mankracht om op deze manier verdachte voertuigen te selecteren.
Wokkelvrijdag 2 december 2011 @ 12:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:53 schreef eight het volgende:

[..]

Technisch is het zeker mogelijk echter zijn er tienduizenden personenauto's, bestelbusjes en vrachtwagens die dagelijks langsrijden. Er is simpelweg te weinig mankracht om op deze manier verdachte voertuigen te selecteren.
Er zijn natuurlijk wel meer selectie criteria, leeftijd voertuig, tijdstip passage, antecedenten eigenaar, herkomstland kenteken etc.

Juist de techniek maakt het makkelijker om gerichter te werk te gaan met minder mankracht.