abonnement Unibet Coolblue
pi_105048437
Kort vraagje, is er wettelijk iets geregeld over het weigeren van werk vanwege reistijd?

(Ik ben gedetacheerd en moet nu naar een nieuwe locatie die ver weg is, vandaar de vraag.)
As curvaceous as a toothpick with a pickle-shaped nose
pi_105048472
wat is in jouw ogen ver?
pi_105048524
Dit soort dingen staan toch juist in detacheringscontracten? Als dit daar binnen valt, en je hebt geen mogelijkheid om (1x per jaar oid) een detacheringsklus te weigeren, dan zal je wel moeten lijkt me?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_105048571
niets in de wet geregeld, enkel wat in je contract staat/wat je afgesproken hebt met je werkgever.

Hier kan je altijd afspraken over maken, maar als het er nu niet in staat en je werkgever wilt het al, is het voor jou moeilijker te regelen.

Kijk eventueel of je iets kan regelen met overnachtingen op locatie (werkgever betaald dat + eventuele "van huis" vergoedingen)
  donderdag 1 december 2011 @ 12:58:37 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105048627
Nee, daar is wettelijk niets voor geregeld. Als het op een rechtzaak aankomt kijken de rechters meestal wat 'in redelijkheid van je verlangd kan worden'. Bij detachering zal hier nog meer van je verlangd worden. Ben benieuwd over hoeveel reistijd we praten?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_105048819
Wij hanteren, ongeveer een uur woon werk verkeer, zonder file.
Anders in overleg. Ligt aan de duur van de werkzaamheden.
Bij een week tot maximaal een maand mag het wel wat langer van mij maar als het veel langer gaat duren dan zal ik het zeker weigeren.
pi_105048921
Je hebt niks te willen. Aan het werk jij.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_105048977
Even een wat uitgebreidere uitleg dan.

Ik werk nu bijna 8 jaar voor bedrijf X. In mijn oorspronkelijke contract staat dat mijn standplaats in en om Y (de stad waar ik woon) is. Ik heb ook altijd redelijk in de buurt gewerkt.
Tot voor kort was ik werkzaam op 2 locaties. Een locatie is weggevallen (ik werkte daar 1 dag per week), dus nu kom ik niet aan mijn contracturen.
Nu is er een locatie in stad Z bijgekomen, en het is de bedoeling dat ik daar ga werken, zodat ik aan mijn uren kom. Hemelsbreed is het nog geen 40 kilometer, maar de reistijd is bijna anderhalf uur (als ik met de auto ga vanwege gigantische files daar elke ochtend en met het openbaar vervooer moet ik tig keer overstappen).
Ik heb bij mijn werkgever opgevangen dat je in principe werk kan weigeren vanwege de afstand, vanaf anderhalf uur wordt dat niet als werkweigering gezien. Maar die tijd geldt voor fulltimers, en ik werk parttime, dus weet ik niet hoe dat voor mij zit.
Dat wil dus zeggen dat ik voor half 7 van huis moet en tegen half zeven weer thuis kom. Wat niet heel handig is, omdat ik alleen woon en een kind heb.
Het gaat dus niet om een werkplek aan de andere kant van het land ofzo, maar qua tijd die het me gaat kosten veel meer dan de uren die ik tekort kom.
Ik heb dit aangegeven bij mijn manager, die zei dat ik het toch maar moet doen, ik moet immers aan m'n uren zien te komen. Doe ik het niet, dan moet ik maar overwegen mijn contracturen te verminderen (wat niet gaat, dan kom ik niet meer rond).
As curvaceous as a toothpick with a pickle-shaped nose
pi_105049190
Voor hoelang is die 2e opdracht? Kun je voor die ene dag niet opvang regelen ofzo?
En ondertussen zou ik een vaste baan zoeken dicht bij huis, dan heb je wat meer zekerheid over je reistijden en contracturen etc.

Aangezien het bedrijf waar je werkt moeilijk doet over de allereerste 'weigering' in 8 jaar kun je concluderen dat het niet een bedrijf is waar ze rekening houden met de werknemers. Dus als die 2e locatie wegvalt en ze vinden alleen nog iets ver weg voor je, dan ben je waarschijnlijk de pineut,
Managers zijn eikels en denken alleen aan hun eigen hachie.
  donderdag 1 december 2011 @ 13:17:12 #10
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_105049372
quote:
Ik heb dit aangegeven bij mijn manager, die zei dat ik het toch maar moet doen, ik moet immers aan m'n uren zien te komen.
LOL, typische manager om van zijn probleem jouw probleem te maken...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  donderdag 1 december 2011 @ 13:22:58 #11
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_105049631
Kunnen de uren neit wat flexibeler ingedeeld worden? Of thuis werken en buiten de spits om contacturen op de zaak?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 1 december 2011 @ 13:42:00 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105050434
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:17 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

LOL, typische manager om van zijn probleem jouw probleem te maken...
Dit om mee te beginnen. Verder heb je een contract met hen voor een bepaald aantal uren, dat kan niet omaar veranderd worden. Als in je contract duidelijk in en om Y is, is dat dus niet Z.
Ergo, volgens je contract ben je niet verplicht om in Z te werken en kun je dit gewoon weigeren. Je zou natuurlijk een tegenvoorstel kunnen doen met reizen onder werktijd, om wel een beetje positief naar een oplossing mee te zoeken.

-edit- of zoals fathank ook aangeeft, thuiswerk.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105050558
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:08 schreef OlijfjeOyl het volgende:
Even een wat uitgebreidere uitleg dan.

Ik werk nu bijna 8 jaar voor bedrijf X. In mijn oorspronkelijke contract staat dat mijn standplaats in en om Y (de stad waar ik woon) is. Ik heb ook altijd redelijk in de buurt gewerkt.
Tot voor kort was ik werkzaam op 2 locaties. Een locatie is weggevallen (ik werkte daar 1 dag per week), dus nu kom ik niet aan mijn contracturen.
Nu is er een locatie in stad Z bijgekomen, en het is de bedoeling dat ik daar ga werken, zodat ik aan mijn uren kom. Hemelsbreed is het nog geen 40 kilometer, maar de reistijd is bijna anderhalf uur (als ik met de auto ga vanwege gigantische files daar elke ochtend en met het openbaar vervooer moet ik tig keer overstappen).
Ik heb bij mijn werkgever opgevangen dat je in principe werk kan weigeren vanwege de afstand, vanaf anderhalf uur wordt dat niet als werkweigering gezien. Maar die tijd geldt voor fulltimers, en ik werk parttime, dus weet ik niet hoe dat voor mij zit.
Dat wil dus zeggen dat ik voor half 7 van huis moet en tegen half zeven weer thuis kom. Wat niet heel handig is, omdat ik alleen woon en een kind heb.
Het gaat dus niet om een werkplek aan de andere kant van het land ofzo, maar qua tijd die het me gaat kosten veel meer dan de uren die ik tekort kom.
Ik heb dit aangegeven bij mijn manager, die zei dat ik het toch maar moet doen, ik moet immers aan m'n uren zien te komen. Doe ik het niet, dan moet ik maar overwegen mijn contracturen te verminderen (wat niet gaat, dan kom ik niet meer rond).
Het gaat dus om 1 dag per week zo te lezen? Dan is het vervelend, maar als het aangeboden alternatief vanuit de werkgever niet past (contract-uren minderen) lijkt me dat dan de aanpassing van jouw kant moet komen, en je je zal moeten schikken in die reistijd. Ik heb even bij ons in de arbeidsvoorwaarden gekeken, en daar staat niks in over aparte reistijden voor mensen die deeltijd werken, dus ik vermoed dat die 1½ uur bepaling ook gewoon voor jou geldt, en dan kan je dus niet weigeren om die reden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_105050596
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:17 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

LOL, typische manager om van zijn probleem jouw probleem te maken...
Hij biedt toch aan om minder uren te gaan werken, als keuze náást het schikken naar die reistijd?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_105050834
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:45 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hij biedt toch aan om minder uren te gaan werken, als keuze náást het schikken naar die reistijd?
Je ziet toch wel dat dat natuurlijk een kut-keuze is

Of niet? Als detacheerder neem je het risico dat niet iedereen voor de volle 100% te plaatsen is (ik kan het weten: ik werk OOK voor een detacheerder -- toevallig werk ik voor 110% de laatste tijd, maar dat terzijde). Dus om iemand een plek "ver" weg aan te bieden of om minder te werken, is gewoon irritant doen. Ik durf te wedden dat er ook collega's tussen zitten die meer contracturen hebben en gewoon nee zeggen (en er mee weg komen en NIET deze "aanbieding" krijgen).
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  donderdag 1 december 2011 @ 13:52:44 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_105050933
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:50 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Je ziet toch wel dat dat natuurlijk een kut-keuze is

Of niet? Als detacheerder neem je het risico dat niet iedereen voor de volle 100% te plaatsen is (ik kan het weten: ik werk OOK voor een detacheerder -- toevallig werk ik voor 110% de laatste tijd, maar dat terzijde). Dus om iemand een plek "ver" weg aan te bieden of om minder te werken, is gewoon irritant doen. Ik durf te wedden dat er ook collega's tussen zitten die meer contracturen hebben en gewoon nee zeggen (en er mee weg komen en NIET deze "aanbieding" krijgen).
Dan moet je niet voor een detacheerder gaan werken maar gewoon van 9 tot 5 op het gemeentehuis.

De ene keer heb je geluk, de andere keer heb je pech.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_105051069
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:52 schreef fathank het volgende:

[..]

Dan moet je niet voor een detacheerder gaan werken maar gewoon van 9 tot 5 op het gemeentehuis.

De ene keer heb je geluk, de andere keer heb je pech.
Dat je voor een detacheerder werkt wil niet automatisch zeggen dat ze je als een slaafje kunnen behandelen. Het is nou niet zo dat je als gedatacheerde blij mag zijn dat ze je geld toeschuiven, ze verdienen altijd nog voldoende aan je hoor. Meer dan voldoende.
pi_105051225
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:56 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Dat je voor een detacheerder werkt wil niet automatisch zeggen dat ze je als een slaafje kunnen behandelen. Het is nou niet zo dat je als gedatacheerde blij mag zijn dat ze je geld toeschuiven, ze verdienen altijd nog voldoende aan je hoor. Meer dan voldoende.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:56 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Dat je voor een detacheerder werkt wil niet automatisch zeggen dat ze je als een slaafje kunnen behandelen. Het is nou niet zo dat je als gedatacheerde blij mag zijn dat ze je geld toeschuiven, ze verdienen altijd nog voldoende aan je hoor. Meer dan voldoende.
IDD, kijk aan idioten als mij verdienen ze natuurlijk. Ik werk van (minimaal) 6 tot 5, op een plek 130 kilometer van mijn woonplaats.

Maar ik ben ook niet altijd goed snik. En ik heb thuis heel weinig (nog) dus ik kan het me veroorloven.

Maar als je WEET dat iemand al relatief weinig uren werkt (want: part-time) en een kind thuis heeft. Dan ga je er over nadenken als manager. En niet er vanuit gaan dat iedereen maar plat gaat omdat je gesproken hebt.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  donderdag 1 december 2011 @ 14:08:50 #19
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_105051568
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:56 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Dat je voor een detacheerder werkt wil niet automatisch zeggen dat ze je als een slaafje kunnen behandelen. Het is nou niet zo dat je als gedatacheerde blij mag zijn dat ze je geld toeschuiven, ze verdienen altijd nog voldoende aan je hoor. Meer dan voldoende.
Ik noem een alternatief 40 km van huis vandaan voor 1 dag in de week geen slavenbehandeling.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_105051721
Die "bijna ½ uur" aan reistijd vallen binnen de bepalingen binnen de afgesproken contracten zo te lezen, en die contracten waren allemachtig prachtig de laatste 8 jaar toen er lekker in/nabij de woonplaats gewerkt kon worden, maar nu de 20 eurocent de andere kant op valt moet de werkgever maar door de bocht?

Ik snap het vervelende van de situatie, maar arbeidsvoorwaarden werken 2 kanten op, en het is mijn ogen ietwat hypocriet om een concessie van de werkgever te verwachten, als er 2 handtekeningen onder dat arbeidscontract staan.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 1 december 2011 @ 14:13:11 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105051732
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:08 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik noem een alternatief 40 km van huis vandaan voor 1 dag in de week geen slavenbehandeling.
De rechter doorgaans ook niet...
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_105052047
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:08 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik noem een alternatief 40 km van huis vandaan voor 1 dag in de week geen slavenbehandeling.
Dat is ook zo, maar uit het verhaal maak ik op dat men maar op twee manieren naar het probleem kijkt:

Of je volgt de aanbieding -- of je neemt maar genoegen met een vermindering in geld. Ik proef uit het verhaal dat er niet even overlegd, dan wel beschouwd wordt door de detacheerder. Maar gewoon een "take it or leave it" houding.

En dat is WEL kwalijk (mijn detacheerder overlegt op zijn minst nog, en peilt of er interesse is!)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_105054102
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:08 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik noem een alternatief 40 km van huis vandaan voor 1 dag in de week geen slavenbehandeling.
Dat pur sec niet nee, maar de manier waarop er met TS word omgegaan na 8 jaar lang geld opbrengen wel: geduldloos, compromisloos, begriploos.

Ze kunnen ook zeggen tegen TS dat ze deze opdracht even laten schieten en op zoek gaan naar iets anders. Het is nou niet dat ze 6 maanden jobloos thuis zit.
pi_105091732
quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:17 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

LOL, typische manager om van zijn probleem jouw probleem te maken...
A, het ligt dus niet aan mij dat ik dat denk?

quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:22 schreef fathank het volgende:
Kunnen de uren neit wat flexibeler ingedeeld worden? Of thuis werken en buiten de spits om contacturen op de zaak?
Nee, helaas heb ik geen baan waarin dat kan. Ik zit achter de receptie, en dat gaat niet vanuit huis :)
En ik moet er zijn als het bedrijf open is, daar is niet aan te knabbelen...

quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:42 schreef error_404 het volgende:

[..]

Dit om mee te beginnen. Verder heb je een contract met hen voor een bepaald aantal uren, dat kan niet omaar veranderd worden. Als in je contract duidelijk in en om Y is, is dat dus niet Z.
Ergo, volgens je contract ben je niet verplicht om in Z te werken en kun je dit gewoon weigeren. Je zou natuurlijk een tegenvoorstel kunnen doen met reizen onder werktijd, om wel een beetje positief naar een oplossing mee te zoeken.
Reistijd wordt in principe niet gezien als werktijd. En als ze dat wel doen komt dat ook heel slecht uit, dan val ik in een soort grijs tussengebied waarin wel toeslagen die ik krijg wegvallen, maar ik niet genoeg extra verdien om dat te compenseren. Erg nadelig dus.

Ik ben in 2007 overgegaan naar een andere CAO en heb dus ook een nieuw contract gekregen. Daar staat niks in over werklocaties, dus ik weet niet of ik daar nog iets mee kan...


quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:44 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Het gaat dus om 1 dag per week zo te lezen? Dan is het vervelend, maar als het aangeboden alternatief vanuit de werkgever niet past (contract-uren minderen) lijkt me dat dan de aanpassing van jouw kant moet komen, en je je zal moeten schikken in die reistijd. Ik heb even bij ons in de arbeidsvoorwaarden gekeken, en daar staat niks in over aparte reistijden voor mensen die deeltijd werken, dus ik vermoed dat die 1½ uur bepaling ook gewoon voor jou geldt, en dan kan je dus niet weigeren om die reden.
Er staat in m'n contract noch in m'n CAO iets over reistijd, dus daar kan ik sowieso niet op terugvallen.
Maar ik hoopte op ergens toch iets van menselijk en meedenken. Ik heb al die jaren dat ik daar werk me ingezet en veel extra gedaan. Ik heb in vakanties gewerkt, als ik eigenlijk in m'n bed had moeten liggen vanwege ziek, als het nodig was, was ik er. Ik heb ontzettend veel geslikt (10 managers in 8 jaar, wanbeleid, fouten in de planning, verkeerd uitbetalen, ik noem maar wat) en er is nooit iemand geweets die klachten over me heeft gehad. Sterker nog, ik denk dat als ik niet bij tijd en wijle het een en ander had rechtgepraat, we al veel eerder die locatie waren kwijtgeraakt, en degene waar ik nu zit waarschijnlijk ook. Dus ik heb het idee dat ze wel wat aan me te danken hebben. Op zich een logische instelling vind ik, als je ergens werkt moet je er wel voor gaan en je inzetten, het lijkt me alleen wel dat dat ook van 2 kanten kan komen. Personeel is niet ondergeschikt en minderwaardig, en zo voelt het nu wel een beetje.

quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:45 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hij biedt toch aan om minder uren te gaan werken, als keuze náást het schikken naar die reistijd?
Ja, stukken beter. Ik snap niet dat ik moeilijk doe, met zo'n keus...

quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:50 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Je ziet toch wel dat dat natuurlijk een kut-keuze is
Dat

quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:52 schreef fathank het volgende:

[..]

Dan moet je niet voor een detacheerder gaan werken maar gewoon van 9 tot 5 op het gemeentehuis.

De ene keer heb je geluk, de andere keer heb je pech.


Op donderdag 1 december 2011 13:56 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Dat je voor een detacheerder werkt wil niet automatisch zeggen dat ze je als een slaafje kunnen behandelen. Het is nou niet zo dat je als gedatacheerde blij mag zijn dat ze je geld toeschuiven, ze verdienen altijd nog voldoende aan je hoor. Meer dan voldoende.
Precies. De locatie waar ik zit betaald mijn werkgever twee keer het bedrag dat ik ontvang. Dus in dat opzicht verdienen ze genoeg aan me ja :)

quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:59 schreef Ordos20 het volgende:

Maar als je WEET dat iemand al relatief weinig uren werkt (want: part-time) en een kind thuis heeft. Dan ga je er over nadenken als manager. En niet er vanuit gaan dat iedereen maar plat gaat omdat je gesproken hebt.
Precies. Er werd me indertijd een werkplek in de buurt gegarandeert (want dat stond in m'n contract), vandaar dat ik die baan heb aangenomen.

quote:
Op donderdag 1 december 2011 14:08 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik noem een alternatief 40 km van huis vandaan voor 1 dag in de week geen slavenbehandeling.
Klopt, is ook niet. Als ik er in 1 streep naartoe zou kunnen rijden was er ook niks aan de hand geweest. Het gaat erom dat ik er zo'n anderhalf uur mee kwijt ben.
Terwijl er ook mensen stukken dichterbij wonen. mensen overigens die 40 uur per week op de bank zitten...



quote:
Op donderdag 1 december 2011 15:08 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Dat pur sec niet nee, maar de manier waarop er met TS word omgegaan na 8 jaar lang geld opbrengen wel: geduldloos, compromisloos, begriploos.

Ze kunnen ook zeggen tegen TS dat ze deze opdracht even laten schieten en op zoek gaan naar iets anders. Het is nou niet dat ze 6 maanden jobloos thuis zit.
Hele mooie samenvatting van de reden waarom ik dit topic ben gestart :)
As curvaceous as a toothpick with a pickle-shaped nose
pi_105092085
Heb je al een gesprek bij de opdrachtgever gehad?
Je zou daar subtiel kunnen zeggen dat je vanwege het verkeer misschien niet altijd op tijd op het werk kunt komen en soms, heel soms, behoorlijk te laat.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')