abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112090242
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:24 schreef Tchock het volgende:

[..]

En verse groenten en fruit, brandstof, ga zo maar door. Je kunt echt niet een hele winter jezelf opsluiten en leven op blik en gevriesdroogd voer.

En zelfs al kon dat wel, het valt sowieso op als je een verwarmde schuilplaats hebt. Cue plunderingen.
Je kunt rustig een hele winter op gevriesdroogde maaltijden en vitaminepillen leven. In voreger tijden deed men dat met ingemaakte spullen.

Je schuilplaats moet ook ondergronds zijn en bij voorkeur afgelegen. En idd een rookkanaal oid moet niet opvallen.
pi_112090374
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je kunt rustig een hele winter op gevriesdroogde maaltijden en vitaminepillen leven. In voreger tijden deed men dat met ingemaakte spullen.

Je schuilplaats moet ook ondergronds zijn en bij voorkeur afgelegen. En idd een rookkanaal oid moet niet opvallen.
En dat heb je al? Of ga je dan opzoeken als er een ramp uitbreekt?
pi_112090634
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:35 schreef Tchock het volgende:

[..]

En dat heb je al? Of ga je dan opzoeken als er een ramp uitbreekt?
Ik ben geen prepper... Ik wil niet eens iets dergelijks overleven.
pi_112090664
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik ben geen prepper... Ik wil niet eens iets dergelijks overleven.
Oh, okay. Ik zou graag een echte prepper zien reageren. Ik geloof namelijk dat ze niets anders doen dan nu het leven nog goed is hun tijd verspillen :')
pi_112090886
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef Tchock het volgende:

[..]

Oh, okay. Ik zou graag een echte prepper zien reageren. Ik geloof namelijk dat ze niets anders doen dan nu het leven nog goed is hun tijd verspillen :')
Weet ik niet.. Ik denk wel dat je je kunt voorbereiden op zoiets. Mits je bv. in een dunbevolkt gebied op het platteland leeft. Ik denk dat dat in NL heel moeilijk is. Mss. dat een oud huis ergens in oost Groningen met een enorme kelder eronder nog enigszins te doen is.
Ik denk alleen steeds aan de volgende stap: dan heb je je lange tijd schuilgehouden, het gros van de mensen is dood. En dan?
Je bent alleen in een verwoeste wereld, je weet niet eens of er wel andere overlevenden zijn en hoe die op je zullen reageren.
En dan? Samen een beschaving weer opbouwen? Het is in wezen een terugval naar het stenen tijdperk. Er is geen wet, geen beschaving, alleen complete barbarij en je zult dan alsnog snel sterven want er is geen medische hulp en je moet maar afwachten of je groentetuintje voldoende oplevert voor de volgende winter.
pi_112090965
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Weet ik niet.. Ik denk wel dat je je kunt voorbereiden op zoiets. Mits je bv. in een dunbevolkt gebied op het platteland leeft. Ik denk dat dat in NL heel moeilijk is. Mss. dat een oud huis ergens in oost Groningen met een enorme kelder eronder nog enigszins te doen is.
Ik denk alleen steeds aan de volgende stap: dan heb je je lange tijd schuilgehouden, het gros van de mensen is dood. En dan?
Je bent alleen in een verwoeste wereld, je weet niet eens of er wel andere overlevenden zijn en hoe die op je zullen reageren.
En dan? Samen een beschaving weer opbouwen? Het is in wezen een terugval naar het stenen tijdperk. Er is geen wet, geen beschaving, alleen complete barbarij en je zult dan alsnog snel sterven want er is geen medische hulp en je moet maar afwachten of je groentetuintje voldoende oplevert voor de volgende winter.
Precies. Wat ik trouwens ook betwijfel is of we daadwerkelijk in die staat terechtkomen. Ik denk niet dat er een ramp kan plaatsvinden groot genoeg om een land als Nederland geheel af te sluiten van noodhulp. Het enige wat ik kan bedenken is een kernoorlog, maar de kans dat dat gebeurt schat ik niet hoger dan 0. Voor de rest: aardbevingen, stormen, overstromingen: allemaal te lokaal om zo'n effect te hebben.
pi_112091084
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Wat ik trouwens ook betwijfel is of we daadwerkelijk in die staat terechtkomen. Ik denk niet dat er een ramp kan plaatsvinden groot genoeg om een land als Nederland geheel af te sluiten van noodhulp. Het enige wat ik kan bedenken is een kernoorlog, maar de kans dat dat gebeurt schat ik niet hoger dan 0. Voor de rest: aardbevingen, stormen, overstromingen: allemaal te lokaal om zo'n effect te hebben.
Ik zou me iets kunnen voorstellen bij een zonnevlam die alle electronica ter wereld verwoest.. Of mss. idd een grootschalige kernoorlog, mensen die in relatief onbesmette streken wonen zouden zoiets kunnen overleven.
Inslag van een komeet zou ook nog kunnen.
pi_112091203
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik zou me iets kunnen voorstellen bij een zonnevlam die alle electronica ter wereld verwoest.. Of mss. idd een grootschalige kernoorlog, mensen die in relatief onbesmette streken wonen zouden zoiets kunnen overleven.
Inslag van een komeet zou ook nog kunnen.
Inslag van een komeet is of te klein om wereldwijde steun te verhinderen, of zo groot dat de aarde onbewoonbaar wordt. Dus dan heeft een groep preppers er niets aan.

En die zonnevlam kan wel kloppen ja, maar ik betwijfel of er dan een doomsday-scenario ontstaat omdat maar heel weinig mensen zullen overlijden en de overheid alles zal doen om de veiligheid te bewaren.
pi_112091440
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:01 schreef Tchock het volgende:

[..]

Inslag van een komeet is of te klein om wereldwijde steun te verhinderen, of zo groot dat de aarde onbewoonbaar wordt. Dus dan heeft een groep preppers er niets aan.

En die zonnevlam kan wel kloppen ja, maar ik betwijfel of er dan een doomsday-scenario ontstaat omdat maar heel weinig mensen zullen overlijden en de overheid alles zal doen om de veiligheid te bewaren.
Alle communicatie zal verstoord zijn als alle electronica uitvalt. De chaos zal compleet zijn..

Een inslag van een komeet kan zoveel stof in de atmosfeer blazen, dat de zon maandenlang verduisterd blijft. Dat zou werelwijd grote gevolgen hebben. Ook omdat al het plantaardige leven zal sterven..
Maar goed, we kunnen door blijven speculeren :P
Ik denk dat een wereldwijde ramp niet erg waarschijnlijk is. Dat ben ik wel met je eens.
pi_112091469
Ik besteed mijn tijd en energie liever aan leven, dan voorbereiden op iets wat hoogstwaarschijnlijk niet gaat gebeuren. En als ik dan als het wel gebeurd als een van de eersten de klos ben, so be it :D
pi_112091536
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:11 schreef Tchock het volgende:
Ik besteed mijn tijd en energie liever aan leven, dan voorbereiden op iets wat hoogstwaarschijnlijk niet gaat gebeuren. En als ik dan als het wel gebeurd als een van de eersten de klos ben, so be it :D
Ik zou een methode willen hebben om snel en pijnloos zelfmoord te kunnen plegen als ik een wereldwijde catastrofe zou overleven.
Ik heb niks te zoeken in een verwoeste wereld. Als het al zou gebeuren, dan.
pi_112091654
quote:

[..]

Denk je echt dat de overheid alles maar kan oplossen?

Ik heb ergens gelezen dat het erg lang duurt om een transformator opnieuw te bouwen bijvoorbeeld, omdat die dingen op maat gemaakt moeten worden.
pi_112091672
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik zou een methode willen hebben om snel en pijnloos zelfmoord te kunnen plegen als ik een wereldwijde catastrofe zou overleven.
Ik heb niks te zoeken in een verwoeste wereld. Als het al zou gebeuren, dan.
Een pistool dus.. Dat is de reden waarom ik wel erg graag een wapen zou willen. Ook omdat je je dan kan verdedigen tegen eventuele plunderaars.
pi_112091715
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Green1 het volgende:

[..]

Denk je echt dat de overheid alles maar kan oplossen?

Ik heb ergens gelezen dat het erg lang duurt om een transformator opnieuw te bouwen bijvoorbeeld, omdat die dingen op maat gemaakt moeten worden.
Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk wel dat je individueel geen enkele kans maakt. Sterker nog: zoals ik net betoogde geloof ik dat je voorbereidingen je afremmen en je kans op overleven verkleinen.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:21:18 #90
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_112091716
quote:

Jij denkt dat er in zo'n geval nog een overheid is & dat die ook maar iets kan uitrichten ? :')

Dat er maar weinig mensen (direct) overlijden is eerder onderdeel van het probleem in deze.
16 miljoen NL'ers, zonder eten en drinken ... Veel plezier met 40.000 agenten, waarvan 3/4 niet meer op z'n werk zal komen opdagen in zo'n geval. (Militairen idem.) ... niet dat ze veel kunnen, zonder communicatie middelen en vervoer ...

Doe ik toch liever ZELF er alles aan om MIJN veiligheid te bewaren ipv te gaan hopen op de roverheid.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_112091749
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:21 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Jij denkt dat er in zo'n geval nog een overheid is & dat die ook maar iets kan uitrichten ? :')

Dat er maar weinig mensen (direct) overlijden is eerder onderdeel van het probleem in deze.
16 miljoen NL'ers, zonder eten en drinken ... Veel plezier met 40.000 agenten, waarvan 3/4 niet meer op z'n werk zal komen opdagen in zo'n geval. (Militairen idem.) ... niet dat ze veel kunnen, zonder communicatie middelen en vervoer ...

Doe ik toch liever ZELF er alles aan om MIJN veiligheid te bewaren ipv te gaan hopen op de roverheid.
Oh, jij kijkt er zo tegen aan. Nee, in dat geval zou ik een arsenaal geweren kopen en je inmetselen met een pak rijst.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:49:23 #92
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_112092566
Kijk maar naar de wat grotere rampen ... zoals Katrina & op Haiti, dan weet je genoeg. De wereld kan dat soort rampen al niet aan, Haiti is zelfs nog steeds een puinhoop. Laat staan als dit een heel continent betreft, of zelfs de hele wereld.

Je kunt alleen op jezelf vertrouwen voor je persoonlijke veiligheid en voedsel in zo'n situatie.
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:22 schreef Tchock het volgende:
Oh, jij kijkt er zo tegen aan. Nee, in dat geval zou ik een arsenaal geweren kopen en je inmetselen met een pak rijst.
Ook dan kom je niet ver.

"Stealth" is het enigste wat gaat werken. Geen muur. (& alleen rijst is te eenzijdig :P )

Anyway: Wellicht ook raadzaam je er eens wat verder in te verdiepen alvorens te oordelen, want als je nog denkt dat gevriesdroogd voer in de vriezer ligt en aangevuld dient te worden met vitamines ... :')

Er is zat voer te krijgen wat 5 tot 10 jaar bewaard kan worden. (& altijd handig om te hebben :P )
Diesel "bederft" niet. Oplaadbare batterijen gaan jaren mee. enz. enz.

Sowieso moet je je "bug out bag" elke zoveel maanden nakijken en spullen aanvullen/vervangen. Dat hoort er gewoon bij. Er klopt dus nogal wat niet aan je gedachtegang.

Een echte "killer" is persoonlijke medicatie. Je kunt er op voorhand geen fatsoenlijke voorraad van aanleggen en na een dergelijke ramp kun je nergens meer terecht met je recept.

Uiteraard kun je het te veel moeite en kostbaar vinden om te doen, terwijl je op voorhand niet weet of je het ooit nodig gaat hebben, maar hey, heb je een inboedel verzekering ? Brand verzekering ? Ongevallen verzekering ? Reisverzekering ?

Zie een voorraad maar als een "Rampen verzekering" (iets wat je bij geen enkele verzekeraar kunt krijgen overigens :P )
pi_112092881
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:49 schreef R0N1N het volgende:
Kijk maar naar de wat grotere rampen ... zoals Katrina & op Haiti, dan weet je genoeg. De wereld kan dat soort rampen al niet aan, Haiti is zelfs nog steeds een puinhoop. Laat staan als dit een heel continent betreft, of zelfs de hele wereld.

Je kunt alleen op jezelf vertrouwen voor je persoonlijke veiligheid en voedsel in zo'n situatie.

[..]

Ook dan kom je niet ver.

"Stealth" is het enigste wat gaat werken. Geen muur. (& alleen rijst is te eenzijdig :P )
Dat was niet serieus bedoeld ;)
quote:
Anyway: Wellicht ook raadzaam je er eens wat verder in te verdiepen alvorens te oordelen, want als je nog denkt dat gevriesdroogd voer in de vriezer ligt en aangevuld dient te worden met vitamines ... :')
Dat van die vriezer is mijn fout, maar ja sorry :@ Daarom vraag ik het ook heel normaal :P
quote:
Er is zat voer te krijgen wat 5 tot 10 jaar bewaard kan worden. (& altijd handig om te hebben :P )
Diesel "bederft" niet. Oplaadbare batterijen gaan jaren mee. enz. enz.
Dit weet ik dan weer wel. Diesel is niet onbeperkt houdbaar. Na zeer korte tijd ontstaat er schimmel en vervuiling als het in contact komt met water, en zeker in een doomsday-scenario heb je niet de middelen om je brandstof zo goed te bewaren dat dat niet gebeurt. En wat is het nut van oplaadbare batterijen? Je verliest heel veel energie bij het opladen, als de energie (die je neem ik aan, uit zonnepanelen haalt?) direct gebruikt is dat veel efficiënter. En ze gaan echt niet zo lang mee in vochtige/koude condities. Welke natuurlijk aanwezig zijn als er bijvoorbeeld massale stroomuitval of aswolken zijn.
quote:
Sowieso moet je je "bug out bag" elke zoveel maanden nakijken en spullen aanvullen/vervangen. Dat hoort er gewoon bij. Er klopt dus nogal wat niet aan je gedachtegang.
Waarom klopt dat dan niet? :P Dat was vrijwel precies wat ik zei. Dat je bepaalde spullen om de zoveel maanden moet vervangen.
quote:
Een echte "killer" is persoonlijke medicatie. Je kunt er op voorhand geen fatsoenlijke voorraad van aanleggen en na een dergelijke ramp kun je nergens meer terecht met je recept.
Dus hoe los jij dat op?
quote:
Uiteraard kun je het te veel moeite en kostbaar vinden om te doen, terwijl je op voorhand niet weet of je het ooit nodig gaat hebben, maar hey, heb je een inboedel verzekering ? Brand verzekering ? Ongevallen verzekering ? Reisverzekering ?

Zie een voorraad maar als een "Rampen verzekering" (iets wat je bij geen enkele verzekeraar kunt krijgen overigens :P )
Leuk in theorie. Maar als je huis afbrandt geeft verzekering je de garantie dat je geld terugkrijgt. Een rampenpakket heeft dat absoluut niet, laat staan op lange termijn. Bovendien zijn al die dingen iets wat zeer regelmatig voorkomt, en een ramp van die proporties niet. Zeker niet in Nederland.
  zondag 27 mei 2012 @ 17:17:03 #94
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_112093356
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:59 schreef Tchock het volgende:
Dat was niet serieus bedoeld ;)
I know ;)

quote:
Dat van die vriezer is mijn fout, maar ja sorry :@ Daarom vraag ik het ook heel normaal :P

[..]

Dit weet ik dan weer wel. Diesel is niet onbeperkt houdbaar. Na zeer korte tijd ontstaat er schimmel en vervuiling als het in contact komt met water, en zeker in een doomsday-scenario heb je niet de middelen om je brandstof zo goed te bewaren dat dat niet gebeurt. En wat is het nut van oplaadbare batterijen? Je verliest heel veel energie bij het opladen, als de energie (die je neem ik aan, uit zonnepanelen haalt?) direct gebruikt is dat veel efficiënter. En ze gaan echt niet zo lang mee in vochtige/koude condities. Welke natuurlijk aanwezig zijn als er bijvoorbeeld massale stroomuitval of aswolken zijn.
Ik probeer (voor zover ik uberhaubt spullen heb, ben zelf geen actief prepper ;) ) batterijen zoveel mogelijk te vermijden, maar sommige dingen doen het niet zonder.

Zo heb ik een radio/zaklamp met zonnepanelen en cranck (dus ook zonder zonlicht te gebruiken).
Kan er zelfs via USB alles mee opladen wat er op aan te sluiten is (via USB dus ;) ) zoals je mobiel of tablet (wat je daar mee moet in zo'n geval ? Informatie ! (PDF's e.d. die je er op kunt zetten))

quote:
Waarom klopt dat dan niet? :P Dat was vrijwel precies wat ik zei. Dat je bepaalde spullen om de zoveel maanden moet vervangen.
Ja, en dat noem je onpraktisch. Was het nou elke zoveel dagen ja, maar 2 keer per jaar je spullen nakijken hoort er gewoon bij en kan ik niet als onpraktisch bestempelen.

quote:
Dus hoe los jij dat op?
Niet. :P

Zelf heb ik gelukkig geen medicijnen nodig, maar voor wie dat wel heeft houdt het vrij snel op vrees ik. Survival of the fittest is hier van toepassing.

quote:
Leuk in theorie. Maar als je huis afbrandt geeft verzekering je de garantie dat je geld terugkrijgt. Een rampenpakket heeft dat absoluut niet, laat staan op lange termijn. Bovendien zijn al die dingen iets wat zeer regelmatig voorkomt, en een ramp van die proporties niet. Zeker niet in Nederland.
Nee, het is allerminst een zekerheid, maar geeft je iig een (betere) kans.

Failing to prepare is preparing to fail.
pi_112093500
Het lijkt me ongelofelijk onverstandig om energie aan een tablet te besteden, trouwens :P PDF's ja. Leuk. Ik denk dat je die veel beter uit kunt printen en in een waterdichte map kunt stoppen. Verder heb je toch niets aan je tablet :P
  zondag 27 mei 2012 @ 17:28:50 #96
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_112093645
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:23 schreef Tchock het volgende:
Het lijkt me ongelofelijk onverstandig om energie aan een tablet te besteden, trouwens :P PDF's ja. Leuk. Ik denk dat je die veel beter uit kunt printen en in een waterdichte map kunt stoppen. Verder heb je toch niets aan je tablet :P
Ja fijn met tig kilo aan papier op je rug rondhuppelen ...
Die tablet kan een complete bibliotheek bevatten, je rugzak niet.

Daarbij hangt het er compleet vanaf of je energie te besteden hebt. Met zonnepanelen je tablet van stroom voorzien klinkt misschien als "verspilling", maar als je er toch niets anders mee doet (?)

ga je je stroom opwekken met een generator op b.v. Diesel, ja dan moet je je serieus gaan afvragen waar je die "energie" aan gaat besteden, maar met zonne- wind- en opwindenergie moet je niet zo moeilijk doen :P

Vergeet overigens ook het entertainment gehalte niet (= goed voor je moraal).
Je grootste vijand in dergelijke slechte tijden ... verveling !
  zondag 27 mei 2012 @ 18:52:32 #97
365714 Vansschoen
Beetje raar, maar wel lekker!
pi_112096029
Ik zou kwa medicijnen waar je je niet goed op kunt voorbereiden gewoon wat basis
dingen doen zoals paracetamol en diaree remmers. En voor het vitamene tekort is al gauw opgelost met vitaminne pillen.
pi_112096431
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 18:52 schreef Vansschoen het volgende:
Ik zou kwa medicijnen waar je je niet goed op kunt voorbereiden gewoon wat basis
dingen doen zoals paracetamol en diaree remmers. En voor het vitamene tekort is al gauw opgelost met vitaminne pillen.
Die zijn allemaal niet lang houdbaar. En belangrijker nog: het verval versnelt exponentieel als ze te koud of warm zijn.
pi_112099495
En als je afhankelijk bent van insuline hoef je je niet voor te bereiden.. Je weet zeker dat je het niet gaat redden.
  zondag 27 mei 2012 @ 22:00:50 #100
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_112103766
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Daar missen heel veel vitale voedingsstoffen uit die je hard nodig hebt om te overleven. Om vitamine C maar eens als schrijnend voorbeeld te noemen.
Zolang je nog wat kan eten en genoeg vocht binnen krijgt overleef je het wel een lange tijd hoor, een mens kan sowieso een maand of 2 zonder eten toch? Niet dat het uber gezond is, maar iets is beter dan niets!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')