Verslagje van onze dag van vandaag!

![Vogelboom.jpg]()
Gisteravond zaten er vele tientallen (zo niet honderden) witte vogels in de bomen, een sprookjesachtig gezicht. We dachten dat het ibissen waren, maar volgens mij hebben die gebogen snavels en deze vogels hebben rechte snavels.
![Lotus.jpg]()
Lotusbloem? In elk geval een waterlelie-achtige bloem die 's avonds opengaat en overdag gesloten is.
![Ontbijt2.jpg]()
String hoppers, een soort rijstmie.
![Ontbijt1.jpg]()
Ontbijtbordje met stringhoppers met daar overheen een heerlijke dahl. Erbij een soort kokosraita (pittig, zoals vrijwel alles hier behalve de thee

).
![Tuktuk.jpg]()
Straatbeeld met de alomtegenwoordige tuktuks. Vervoer in een tuktuk kost ongeveer 20 eurocent per kilometer. Als je een beetje op je qui-vive bent tenminste, want ze vragen ook gerust vijf keer zoveel van een blanke buitenlander.
![Hindoe-tempel.jpg]()
Een tempel die we tegenkwamen in Pettah, de bazaarwijk. Erg mooi en kleurrijk. De tempel was helaas gesloten.
![Markt4.jpg]()
Groentemarkt. Wij waren de enige blanke mensen daar en een soort bezienswaardigheid. Mannen kijken ongegeneerd (zowel naar mij als naar Jeroen, die bijna twee meter is en dus extra opvalt tussen al die kleine Srilankaantjes (Srilankezen?). Vrouwen zijn wat behoedzamer en kijken gauw de andere kant uit als je terugkijkt. Kinderen zijn gewoon ongegeneerd nieuwsgierig.
![Markt3.jpg]()
Een ons onbekende groente, zoals er wel meer lagen. Misschien weet RobinOok te vertellen wat dit is.

We kochten ook een zuurzak maar die bleek helaas nog niet rijp.

![Markt2.jpg]()
Sfeerbeeld in de bazaarwijk.
![Markt1.jpg]()
"Hello sir, hello mam, how are you, please come in!" - bijna alle marktkooplui doen hun uiterste best om je naar binnen te lokken. Sowieso lopen er heel wat mensen rond die op je geld uit zijn en die je zogenaamd spontaan allerlei (al dan niet voor de hand liggende) wetenswaardigheden gaan vertellen. Het kost soms wat moeite om ze af te schudden. Ze hopen natuurlijk op toeristen die ze maar wat geven, al was het maar om van ze af te zijn.
![Kids.jpg]()
Een groepje kinderen dat in het park een praatje met ons kwam maken in vlekkeloos Engels. Waar we vandaan kwamen, of we speciaal waren gekomen om Sri Lanka te zien. Ze wilden zelfs dat we bij hen en hun familie kwamen zitten.

Steeds renden ze weer terug om te vertellen wat ze over ons te weten waren gekomen om een paar minuten later weer langs te komen om meer vragen te stellen. Ze wilden natuurlijk erg graag poseren voor een foto. Echt leuke, beleefde kindjes.

![Vogel.jpg]()
Een reigerachtige vogel in het stadspark.
![Fruitbat.jpg]()
Fruitbats (vliegende honden?) in de bomen in het park. Er zaten er vele honderden. En ze hebben ook op me gepoept.

![Olifant.jpg]()
Onze eerste Srilankaanse Olifant, ook in het park. Even later zagen we deze olifant op de straat terug als onderdeel van een parade van jeugd van de Lion's Club.
![Tempel.jpg]()
We bezochten een boeddhistische tempel in de buurt van het stadspark. Deze tempel was niet helemaal wat wij verwachtten. Allemaal pracht en praal, honderden beelden, veel kitsch. Wij associëren boeddhisme toch meer met eenvoud. Maar deze tempel heeft een museum vol met 'donaties' waaronder een Rolls Royce en allerlei ivoren voorwerpen. In de tuin van de tempel stond een jonge olifant, misschien een jaar of vijf, zes oud, geketend tussen vier pilaren. Het dier kon geen kant op, had dode ogen en vertoonde aan één stuk door stereotiep gedrag (heen en weer wiegen). Een heel droevig beeld. Als ik het van tevoren geweten had, had ik de mensen geen geld willen geven. Ze weten misschien niet beter, maar de ellende was duidelijk af te lezen aan het beestje.
![Intratuin.jpg]()
De lokale vestiging van de Intratuin

, onderdeel van de tempel hierboven. Geen idee wat de bedoeling hiervan is, er stonden vele tientallen identieke beelden, eentje week af en was van koper o.i.d.
Vandaag hebben we gereisd per tuktuk, vanaf het hotel naar Pettah, van Pettah naar Cinnamon Gardens en weer terug naar het hotel. Een beetje onderhandelen is een must, anders betaal je echt te veel. Volgens de Lonely Planet is de prijs 50-80 lkr per kilometer, maar dat is echt te veel. 30 is realistischer, en veel tuktuks hebben dat ook als prijs op de voorkant staan. Die kun je het beste nemen, want die belazeren je niet.

Op de heenweg naar de stad hadden we een tuktuk van het hotel. De tuktuk van Pettah naar Cinnamon Gardens hebben we echt te veel betaald, maar goed, heeft die man ook een mazzeltje. Met de tuktuk van de terugreis hadden we een prijs van 1000 lkr afgesproken (dat is wat we 's ochtends ook betaald hadden voor dezelfde afstand) en die wilde aan het einde 1500 hebben omdat het 2 km

verder was dan het dorp waarvan we hem de naam hadden gegeven (totale afstand ongeveer 25-30km). Mooi niet, hij heeft uiteindelijk 1100 gekregen. Het is ook een spelletje.

We zijn ook naar het Dutch Period Museum geweest. Dat bleek dicht, maar de meneer die in de deuropening stond (en waarvan LHO vermoedde dat hij helemaal niet bij het museum hoorde) wilde ons wel even een paar dingetjes laten zien. Dus we hebben gekeken naar wat Nederlandstalige grafstenen, wat koloniale Nederlandse meubels die je voor ons gevoel ook in Nederland op de rommelmarkt aantreft (alleen dan niet van teak of ebbenhout

) en wat VOC-schilderijen. Weinig boeiend allemaal. Meneer wilde er beslist 500 lkr voor hebben wat echt te veel is, maar vooruit. Hij was verder wel aardig en wist ook wel het een en ander te vertellen dus soit.
Nog geen plannen voor morgen. Wat mij betreft hoef ik niet zo nodig nog een keer Colombo in, maar bij het hotel (resort) waar we nu zitten, moest je minimaal drie nachten boeken. Misschien even kijken of hier in de buurt nog wat te doen valt. De omgeving is hier in elk geval prachtig, met rijstvelden en jungle overal. De jungle doet me denken aan Lost.

Ik verwacht elk moment dat de Black Smoke eruit komt zetten.

We zitten nu op onze veranda en gaan zo weer even een hapje eten in het hotel. Dat beviel gister prima. Vooral de muziek is leuk; country & western en kerstliedjes.

Zit je tussen de palmbomen te luisteren naar "Winter Wonderland".