abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105951729
Gisteren rond 21u naar bed gegaan en ben om 07:00 weer opgestaan. Ritme niet heel erg verstoord dus. Wel last van mijn neus/keel/oor-gebied door die nare droge lucht in het vliegtuig.

Geweldige site gevonden voor Sri Lankaanse recepten: http://www.srilankacooking.com/ *O* Ik ga vandaag nog met behulp van een kitspuit en wat PVC-buis o.i.d. zelf een string hopper-maker maken. :D

[ Bericht 55% gewijzigd door Isegrim op 23-12-2011 08:14:14 ]
  vrijdag 23 december 2011 @ 08:14:14 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105951934
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 05:40 schreef Isegrim het volgende:

Deze kraaiachtige (?) hebben we al vaker gezien, maar nog niet eerder op de foto gezet. Die rode ogen heeft 'ie van zichzelf, komt niet door de foto! :o Als ze vliegen zijn deze vogels echt prachtig. Hun lijf is zwart en hun vleugels zijn roodbruin.

[ afbeelding ]

Dat is een coucal. Prachtige vogels inderdaad :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 05:40 schreef Isegrim het volgende:

De mooiste foto tot nu toe van de lokale ijsvogelvariant:

[ afbeelding ]

White throated kingfisher :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 23-12-2011 08:21:00 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105951951
Cougal? Wat voor taal is dat? Wiki kent geen vogel genaamd cougal? Weet je de Latijnse naam?
  vrijdag 23 december 2011 @ 08:16:51 #229
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105951964
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 08:15 schreef Isegrim het volgende:
Cougal? Wat voor taal is dat? Wiki kent geen vogel genaamd cougal? Weet je de Latijnse naam?
Sorry, een coucal :P
Mijn reisverslagen
pi_105952011
Ah, die kent 'ie wel. :Y

Van de vijf primatensoorten hebben wij er drie gezien:

- Toque Macaque ('VVD-kapsel')
- Southern Gray Langur (Yala)
- Purple-faced Langur (ontbijt Field View)

De andere twee soorten zijn kleine lori's en dat zijn nachtdiertjes.

Alle soorten zijn bedreigd. De Southern Gray Langur zou (aldus Wikipedia) niet moeten voorkomen daar waar wij ze zagen, dus misschien / hopelijk gaat het beter met ze dan men denkt. Volgens de mensen van Fieldview wonen ze daar gewoon en komen ze regelmatig langs.

[ Bericht 12% gewijzigd door Isegrim op 23-12-2011 08:31:51 ]
  vrijdag 23 december 2011 @ 08:32:37 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105952104
Het is een mooi beestjes land zo te zien :Y
Sri Lanka kan weleens mijn volgende reis gaan worden...
Mijn reisverslagen
pi_105952209
Absoluut, als je ervan houdt om dieren in het wild te spotten, is Sri Lanka dé plek! Ik heb het ervaren als één grote dierentuin, maar dan veel leuker dan een dierentuin. En de planten zijn ook geweldig. Zoveel verscheidenheid en rijkdom aan alles wat leeft. O+ Sri Lanka is één van de 25 'biodiversity hotspots' van de wereld.
pi_105952993
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 01:07 schreef Bajskorv het volgende:
Ik gebruik echt nooit de LP, dan zit je altijd midden tussen enkel andere backpackers! Heerlijk verslag verder, mooi dingen herleven voor mij!
Waren het maar de backpackers! Je komt tussen de mensen van middelbare leeftijd die zo Westers mogelijk op vakantie willen.

Edit: En een toevoeging daarop, van de Bambarakanda falls zegt LP dat ze vrijwel aan de doorgaande weg zitten. In de praktijk zitten ze op 15 minuten lopen van een klein zij-weggetje, dat 6 kilometer van de hoofdweg zit, zeker niet loopbaar.

En zo zijn we nog een paar feitelijke incorrectheden tegengekomen waardoor we ons afvroegen of de dames en heren van Lonely Planet uberhaupt Sri Lanka wel bezocht hebben.

[ Bericht 24% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 23-12-2011 09:39:47 ]
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_105968627
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2011 09:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Waren het maar de backpackers! Je komt tussen de mensen van middelbare leeftijd die zo Westers mogelijk op vakantie willen.

Edit: En een toevoeging daarop, van de Bambarakanda falls zegt LP dat ze vrijwel aan de doorgaande weg zitten. In de praktijk zitten ze op 15 minuten lopen van een klein zij-weggetje, dat 6 kilometer van de hoofdweg zit, zeker niet loopbaar.

En zo zijn we nog een paar feitelijke incorrectheden tegengekomen waardoor we ons afvroegen of de dames en heren van Lonely Planet uberhaupt Sri Lanka wel bezocht hebben.
Ja, LP is zelden de juiste gids. Voor steden gebruik ik vaak van die "hippe" gidsen. Zijn duur, maar dan heb je vaak wel de betere clubs, winkels en restaurants gevonden. Voor backpacken gebruik ik voor het internet _O_
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105974212
LHO is nu een Srilankaans diner aan het maken. Curry met jackfruit & aardappel, dalcurry en sambol. :D We hebben aardig wat noodzakelijke ingrediënten kunnen vinden bij de Rotterdamse tokoboot.
pi_106003441
Ah, de vis die ons aanviel is een Picasso Triggerfish :D
pi_106022598
quote:
Heerlijk die dingen! Weet iemand hoe ze in het Nederlands heten???

quote:
6s.gif Op zondag 4 december 2011 15:04 schreef Isegrim het volgende:
[ afbeelding ]

String hoppers, een soort rijstmie.
Mijn moeder kan dat klaarmaken, gewoon hier in Nederland >:)

quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 15:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
(Isegrim)

Pen werkt ook prima. :D

We willen misschien nog wel een keer teruggaan en dan het noordelijk deel bezoeken. Gelden de Tamil als een soort tweederangs burgers? Hoe komt het dat zij armer zijn?

Het 'hotel' waar we van de week lunchten was ook een goede plek om een praatje te maken. En hier maken we tijdens het wandelen af en toe contact met voorbijgangers. LHO zou graag naar een toddybar gaan, maar klopt het dat daar helemaal geen vrouwen komen en dat je er als vrouw ook beter niet naartoe kunt?

Morgen gaan we naar Horton Plains National Park om te wandelen.
Lang verhaal idd, maar het komt er op neer dat de Tamils zich, als etnische minderheid, onderdrukt voelden. Een groep uit die Tamils is uiteindelijk in 1983 een burgeroorlog begonnen. Het resultaat is wat je nu ziet. De gebieden waar oorlog was, het noorden, is nu veel slechter af dan voorheen. Het was zelfs zo dat voor de onafhankelijkheid van Sri Lanka, de Tamils juist welvarender waren dan de Singhalezen.

Ik zelf ben vorige zomer ook naar Sri Lanka gegaan. Als kind van twee Tamils een heel ander Sri Lanka gezien dan wat jullie gezien hebben. Ik ben vooral in het noorden geweest (iets droger) en maar kort in het zuiden. Helaas zul je daar in het noorden veel meer sporen van de oorlog terugvinden. Zo was het dorp waar mijn moeder woonde pas vrijgegeven. Je zag daar dan ook meer verwoeste huizen, dan huizen waarin men kon leven :( . Ook vond ik dat de Tamils wel een stuk minder 'westers' waren dan de Singhalezen.

Voordeel is wel dat je veel minder toeristen ziet en mits je een goede local vindt zeer mooie plekken kan bekijken. Of de stad Jaffna, waar 'wij' veel invloed hebben gehad. Zo is er een gigantisch fort, "Dutch fort", welke gewoon zonder entreegeld of iets dergelijks te betreden is. Dit voordeel kan tegelijkertijd een nadeel zijn: doordat het (nog) niet zo op de toerisme is gericht, zal het moeilijker zijn om juist die plekken te vinden die het bekijken waard zijn. Onze 'driver'/local bracht ons bijvoorbeeld naar een strand. Volledig verlaten en ongelofelijk mooi, ook die krabbetjes in het zand :) Maar ook mijn vader kon mij gewoon op de fiets naar plekken brengen waar hij vroeger zijn tijd doorbracht :7

En wat de veiligheid betreft: er lopen nog heel veel militairen rond in tegenstelling tot het zuiden. En zijn er checkpoints waar je, nadat het donker is geworden je identiteit moet laten zien. Of het door de militairen komt weet ik niet, maar ik voelde me eigenlijk wel veilig O-)

(En tja, nogmaals, met ouders die hun jeugd in dit land doorbrachten zal het heel anders zijn dan iemand die verder geen band heeft met dit land)
pi_106023238
Ik heb vanmorgen string hoppers gemaakt. :Y Dus ik kan dat ook. :P
  woensdag 5 december 2012 @ 10:09:24 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_119947673
Dit is misschien een beetje mosterd na de maaltijd bijna een jaar na dato maar er waren wat vragen over de identiteit van bepaalde vogeltjes. Nu ik zelf ook in Sri-Lanka ben geweest ben ik redelijk vertrouwd geraakt met de vogels daar dus post ik even de identiteit van de vogels op de foto's uit dit verslag.

Cattle Egret

Yellow-billed Babbler

Common Myna

Sri-Lanka Grey Hornbill

Brown-headed Barbet

Brown Shrike

Lesser Goldenback

Loten's Sunbird (vrouwtje of jong)

Links: White-rumped Munia, rechts: Chestnut-headed Bee-eater

Chestnut-headed Bee-eater

Indian Peafowl (male)

Crested Hawk-eagle

Painted Stork

White-throated Kingfisher

Malabar Pied Hornbill

Rose-ringed Parakeet

Southern Coucal

Red-vented Bulbul

Sri-Lanka O+
Mijn reisverslagen
pi_119947728
Thanks! :D Een deel kenden we inmiddels zelf ook al, maar tof dat je nog reageert.

Wil graag gauw weer terug. O+
  woensdag 5 december 2012 @ 10:20:59 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_119947957
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:11 schreef Isegrim het volgende:
Thanks! :D Een deel kenden we inmiddels zelf ook al, maar tof dat je nog reageert.

Wil graag gauw weer terug. O+
Erg mooi land :Y. Jouw verslag + foto's van vogeltjes hebben mij een extra zetje gegeven om dit jaar ook te gaan, dus ik heb 4 weken in Sri-Lanka rondgereisd (en daarna nog 5 weken in n.w. India - ben maandagavond thuis gekomen). Verslag volgt nog, maar ik had alleen een pocketcamera mee dus weinig/geen beestjes foto's. Ik had wel een goede verrekijker mee en heb in Sri-Lanka ca 150 soorten vogels gespot en geindentificeerd :o ^O^
Mijn reisverslagen
pi_119948038
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Erg mooi land :Y. Jouw verslag + foto's van vogeltjes hebben mij een extra zetje gegeven om dit jaar ook te gaan, dus ik heb 4 weken in Sri-Lanka rondgereisd (en daarna nog 5 weken in n.w. India - ben maandagavond thuis gekomen). Verslag volgt nog, maar ik had alleen een pocketcamera mee dus weinig/geen beestjes foto's. Ik had wel een goede verrekijker mee en heb in Sri-Lanka ca 150 soorten vogels gespot en geindentificeerd :o ^O^
Ja, Sri Lanka is één groot dierenparadijs. Een dierentuin, maar dan heel veel beter. O+

Ik kan me niet voorstellen dat iemand naar Sri Lanka gaat en niet verliefd wordt op dat land. :N
pi_119948072
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

:D Gaaf. Welke gebieden in Sri Lanka ben je geweest?
  woensdag 5 december 2012 @ 10:35:29 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_119948331
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:24 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja, Sri Lanka is één groot dierenparadijs. Een dierentuin, maar dan heel veel beter. O+

Ik kan me niet voorstellen dat iemand naar Sri Lanka gaat en niet verliefd wordt op dat land. :N
Wat ik daar erg mooi vond is dat de natuur nooit ver weg is. Zelfs in de grotere steden hoef je maar een beetje weg te gaan van het drukke centrum en vind je rust en overal vogeltjes en eekhoorntjes. En zelfs in Colombo heb je overal fruitbats in de bomen en pelikanen in meertjes of rustend op lantarenpalen langs de drukke weg.

quote:
2s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

:D Gaaf. Welke gebieden in Sri Lanka ben je geweest?
Zo'n beetje het hele land door. Colombo - Kandy - Sigiriya - Anaradhapura - Jaffna - Kandy - Ella - Pottuvil/Arugam Bay - Yala/ Bundala - Galle - Deniyaya (Sinharaja N.P.) - Haputale - Colombo.

Maar zoals gezegd, uitgebreid verslag + foto's volgt nog over een week ofzo... :)
Mijn reisverslagen
pi_119948388
Ik kan nu al niet wachten!
  maandag 11 februari 2013 @ 10:14:53 #248
62913 Blik
The one and Only!
pi_122742916
kleine tvp voor de vakantie komende zomer
pi_122746866
Goede kick. Leuk om het topic eens te lezen. Ik ga er komende zomer ook hoogstwaarschijnlijk naar toe.
pi_122747172
http://www.lonelyplanet.c(...)13/top-10-countries/

Sri Lanka staat op nummer 1 dit jaar, gaat druk worden :D (ben er in 2011 geweest :) )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')