abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104848217
Belachelijk, gelukkig zal dit in Nederland nooit gebeuren, zoveel zelfrespect hebben we gelukkig nog wel.

Niets aanpassen, of je doet mee, of je doet niet mee en dan wacht je tot kerst als je dat tenminste wilt vieren. Zo niet, even goede vrienden, maar ga niet zeuren dat anderen hun feest niet mogen vieren.

Ik doe ook niet mee met suikerfeest, maar ga niet op hoge toon eisen dat daar broodjes oude kaas gegeten moeten worden. Ik heb er niets mee, dus bemoei ik me er niet mee.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_104848795
Maar is het in dienst nemen van een neger dan ook racisme? Ik bedoel, neem McDonalds als voorbeeld. Daar werken ook vele negers in een door de baas gekozen uniform voor een blanke werkgever.
  zaterdag 26 november 2011 @ 18:21:23 #103
341872 spookje-van-het-noorden
eng, maar toch best lief
pi_104849041
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef Drinky het volgende:
negers horen sowieso niets te willen over feesten waarin zij ondergeschikten zijn. Klagen doe je maar in afrika, of canada
jij praat al jaren hier, niets meer dan stinkende poep :{w
pi_104849793
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om de kinderen. Die hebben dat binnen 2 jaar niet eens meer door. Het gaat erom dat wij onze eigen tradities niet meteen hoeven te veranderen wanneer 'nieuwkomers' dat op hoogdravende toon eisen, na vijf jaar in NL een uitkering getrokken te hebben.

In plaats van zich druk te maken over Zwarte Pieten zouden zwarten beter eens hun best kunnen doen om hun thuislanden op een enigszins acceptabel niveau te brengen, in plaats van de poelen van ziekte, corruptie, criminaliteit, oorlog, onderdrukking, geweld, verkrachting, armoede en ellende die het nu zijn. Dat lijkt me nuttiger. Maar ook wat lastiger als hier vanuit de luie stoel met een bak kippenvleugeltjes op schoot commentaar te geven op de traditie van een land waar ze werkelijk alles aan te danken en niks aan bijgedragen hebben.
Gefeliciteerd , jouw reactie is genomineerd voor meest kansloos en achterlijk van 2011! w/
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  zaterdag 26 november 2011 @ 18:51:24 #105
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104850044
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 18:21 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:

[..]

jij praat al jaren hier, niets meer dan stinkende poep :{w
Ik praat geen neger
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:11:58 #106
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104850599
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 18:14 schreef Nielsch het volgende:
Maar is het in dienst nemen van een neger dan ook racisme? Ik bedoel, neem McDonalds als voorbeeld. Daar werken ook vele negers in een door de baas gekozen uniform voor een blanke werkgever.
quote:
Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Probleem zit 'm in het feit dat zwarte Piet dus geen eenduidige rol speelt. Ik weet niet hoe het er nu aan gaat, maar in de jaren 80 groeide ik op met het beeld van de domme zwarte PIet als knecht van de wijze Sinterklaas.

Dat is een invulling van de rol gebaseerd op het koloniale en racistische gedachtengoed van de blanke als wijze overheerser en de zwarte als domme hulpjes.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze invulling nu nog overal wordt gehanteerd. En dat wil al helemaal niet zeggen dat men (en met name kinderen) er op deze manier naar kijken.

Feit blijft echter dat de niet eenduidige invulling van de rol leidt tot het langs elkaar heen praten. Sommige mensen praten over zwarte Piet terwijl ze in gedachte een vriendelijke slimme jongen in gedachten hebben en andere praten over zwarte Piet met in gedachte een dom zwart hulpje. (Ik ben benieuwd welke invulling in Canada het meest voorkomt).

Tuurlijk is het in dienst nemen van een neger geen racisme. Maar wanneer wordt gesproken over zwarte Piet gaat het niet over een normaal dienstverband, maar gaat het om een traditie deels gebaseerd of in ieder geval gevormd door een rollenpatroon dat afstamt van het racistische gedachtengoed dat toen de tijdsgeest was.

Of je daar nu nog druk om moeten maken, aangezien de meesten zich niet meer met dat gedachtengoed bezighouden (behalve op FOK! dan :P), dat laat ik even in het midden. Wel kan ik begrijpen dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen. En al helemaal in het buitenland.
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:14:48 #107
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104850695
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

In plaats van zich druk te maken over Zwarte Pieten zouden zwarten beter eens hun best kunnen doen om hun thuislanden op een enigszins acceptabel niveau te brengen, in plaats van de poelen van ziekte, corruptie, criminaliteit, oorlog, onderdrukking, geweld, verkrachting, armoede en ellende die het nu zijn.
Welke zwarten en welke thuislanden?
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:19:26 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104850836
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Welke zwarten en welke thuislanden?
Die protestpieten. Waar ze ook vandaan komen.
The End Times are wild
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:42:40 #109
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104851640
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die protestpieten. Waar ze ook vandaan komen.
In veel gevallen Nederland? En in een deel v/d gevallen Canada. In beide landen is momenteel volgens mij geen oorlog e.d.
Krekker is de bom!
pi_104851885
In Noord-Amerika ligt discriminatie jegens zwarte Amerikanen net iets gevoeliger dan hier in Europa. Dat dient ook maar eens begrepen te worden.
Haha
pi_104851899
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:25 schreef LXIV het volgende:
Maar mensen die hier in Nederland tegen Zwarte Piet zijn mogen wat mij betreft op de stoomboot naar Spanje (die dan daar niet afmeert, maar nog even doorvaart naar het Takkie-Takkie oerwoud).
Jij begint steeds meer dictatoriale trekjes te vertonen.

Waar is de nuchtere discussie onder het mom vrijheid van meningsuiting?
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:51:05 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104852010
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:48 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Jij begint steeds meer dictatoriale trekjes te vertonen.

Waar is de nuchtere discussie onder het mom vrijheid van meningsuiting?
Nee hoor. Maar ik heb ondertussen wel genoeg van allerlei randfiguren die maar door blijven hameren op afschaffen van onze geliefde tradities. Hun punt is zo ondertussen wel gemaakt en verworpen. Laat ze zich druk maken over belangrijkere zaken (zoals alle ellende in Afrika)
The End Times are wild
pi_104852150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee hoor. Maar ik heb ondertussen wel genoeg van allerlei randfiguren die maar door blijven hameren op afschaffen van onze geliefde tradities. Hun punt is zo ondertussen wel gemaakt en verworpen. Laat ze zich druk maken over belangrijkere zaken (zoals alle ellende in Afrika)
In Nederland geef ik je bijna volkomen gelijk maar in Noord-Amerika, zoals ik al zei, ligt dit net iets anders gezien hun Geschiedenis. Daar kan de plaatselijke Nederlandse bevolking ook rekening mee houden, dat hebben ze ook gedaan volgens mij, dus wat dat betreft lijken mij daar weinig problemen te vormen.
Haha
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:55:59 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104852255
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:53 schreef Joker89 het volgende:

[..]

In Nederland geef ik je bijna volkomen gelijk maar in Noord-Amerika, zoals ik al zei, ligt dit net iets anders gezien hun Geschiedenis. Daar kan de plaatselijke Nederlandse bevolking ook rekening mee houden, dat hebben ze ook gedaan volgens mij, dus wat dat betreft lijken mij daar weinig problemen te vormen.
Dat vind ik ook een wat andere situatie, want die Nederlanders daar zijn de Canadese cultuur binnengekomen (en moeten zich dus aanpassen aan die normen). Dat is essentieel anders als buitenlanders die zich hier volstrekt ongevraagd naar binnen wurmen en dan opeens de locale tradities van hier gaan bekritiseren. Blijf dan lekker thuis in je apenland, denk ik dan.
The End Times are wild
pi_104852363
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat vind ik ook een wat andere situatie, want die Nederlanders daar zijn de Canadese cultuur binnengekomen (en moeten zich dus aanpassen aan die normen). Dat is essentieel anders als buitenlanders die zich hier volstrekt ongevraagd naar binnen wurmen en dan opeens de locale tradities van hier gaan bekritiseren. Blijf dan lekker thuis in je apenland, denk ik dan.
Dat denk jij maar wat zeg jij dan als jij dat dan denkt?
Haha
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:01:45 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104852494
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:58 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dat denk jij maar wat zeg jij dan als jij dat dan denkt?
Dat dacht ik toen ik het tikte. Ik tikte dat in. Ik zei niets.
The End Times are wild
pi_104852549
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

En dan nog als het tradities zijn? Je mag er toch wel een discussie over voeren? Net zoals je toch ook gewoon een discussie over het offerfeest of over weet ik wat voor feest je een discussie mag voeren?

Dat je "bang" bent dat je tradities verdwijnen, toont enkel je geringe zelfvertrouwen in je eigen tradities aan.
pi_104852587
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat dacht ik toen ik het tikte. Ik tikte dat in. Ik zei niets.
Je impliceert dat je dat in dergelijke situaties denkt, dus ik ben benieuwd, of je dat ook zegt als iemand anders die jouw cultuur bekritiseert tegenover je staat.
Haha
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:04:00 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104852588
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:03 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En dan nog als het tradities zijn? Je mag er toch wel een discussie over voeren? Net zoals je toch ook gewoon een discussie over het offerfeest of over weet ik wat voor feest je een discussie mag voeren?
Ga vooral discussie voeren, maar val er de mensen als zij dit feest vieren niet mee lastig.
The End Times are wild
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:04:27 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104852606
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:03 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Je impliceert dat je dat in dergelijke situaties denkt, dus ik ben benieuwd, of je dat ook zegt als iemand anders die jouw cultuur bekritiseert tegenover je staat.
Natuurlijk zeg ik het dan. Maar dat komt eigenlijk zelden voor.
The End Times are wild
pi_104852627
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ga vooral discussie voeren, maar val er de mensen als zij dit feest vieren niet mee lastig.
In Nederland alhoewel het best gezegd mag worden, daar niet van, dat er duidelijk gerelativeerd kan worden ik hoop dat we in een samenleving leven waar beide kanten mogelijk zijn.
Haha
pi_104852668
quote:

[..]

Ga vooral discussie voeren,
Daarnet zei je heel wat anders:

quote:
Maar mensen die hier in Nederland tegen Zwarte Piet zijn mogen wat mij betreft op de stoomboot naar Spanje
pi_104852678
quote:

[..]

Natuurlijk zeg ik het dan. Maar dat komt eigenlijk zelden voor.
Ik vraag me oprecht af of je dat ook in iemands gezicht gaat zeggen of dat het slechts grootspraak is op het internet. Ik denk, laat maar lullen, maar probeer er nog wel rationeel op in te gaan.
Haha
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:07:08 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104852746
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:05 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik vraag me oprecht af of je dat ook in iemands gezicht gaat zeggen of dat het slechts grootspraak is op het internet. Ik denk, laat maar lullen, maar probeer er nog wel rationeel op in te gaan.
Natuurlijk houd ik gewoon de beleefdheidsregels in acht. Al zou ik me ook kunnen voorstellen tijdens een intocht een stel van die protestpieten wat 'hardere' woorden toe te spreken.
The End Times are wild
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:12:24 #125
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_104852974
Niet doorhebben dat dat hele sinterklaasgebeuren een diabolisch complot van links is om de kinderen al van jongs af aan te indoctrineren dat je blij moet zijn als veel Mauro's naar Nederland komen :')
Laffe huichelaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')