bron.quote:Zwarte Piet verbannen bij Sinterklaasfeest in Canada
zaterdag 26 november 2011 10:24
Zwarte Piet is niet welkom bij de Sinterklaasviering in het Canadese New Westminster, vlakbij de stad Vancouver. Na klachten over racisme hebben de organisatoren besloten 'Black Peter' uit te bannen op het volksfeest voor Nederlandse Canadezen.
Niet toegestaan in Canada Niet toegestaan in Canada
Mijter Sint ook omstreden
Niet alleen Zwarte Piet heeft last van politieke correctheid. Een paar jaar geleden bleek ook de mijter van Sinterklaas plotseling omstreden omdat er een christelijk kruis op staat.
Gemeenten willen kruisloze multicultimijter Sinterklaas
Lees ook de weblog van Liesbeth Wytzes over Zwarte Piet: Koesteren van tradities maakt je nog geen nazi
Het is de eerste keer sinds 1985 dat Zwarte Piet niet bij het feest zal zijn, schrijft de Vancouver Sun.
Zwarte Canadezen hadden geklaagd over de aanstaande komst van het hulpje van Sinterklaas, die volgens hen een racistisch stereotype is en daarom beledigend. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven.
Zwarte gezichten
'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben,' zegt Sinterklaas-organisator Tako Slump.
'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'
Achterkamertjes
Het is onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes.
Zwarte Piet is buiten Nederland omstreden. Sinterklaasvieringen in de Verenigde Staten worden vaak gehouden in achterkamertjes, zodat Zwarte Piet zich niet in het openbaar hoeft te vertonen.
Ja zeker.quote:
Je bedoelt als je de interpretatie van een verhaal niet snapt, neem ik aan?quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:03 schreef valek het volgende:
[..]
Als je het verhaal niet snapt zeg dan niks.
Sinterklaas kalft wel af hoor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:05 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja zeker.
Dat betekent echt niet dat in vervolg in Nederland zou moeten krijgen.
Ik kan me best voorstellen dat bepaalde mensen deze stereotypering niet wenselijk vinden, maar ik vind hun belang ondergeschikt aan een van de weinige Nederlandse tradities die nog een breed draagvlak heeft.
Zo te zien zijn negers niet welkomquote:'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'
Alle volkseigen tradities kalven af naarmate de opmars van de multiculturele samenleving doorzet, dit inherent aan elkaar. Dit betekent niet dat iedereen dit gewenst vindt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Sinterklaas kalft wel af hoor.
Ik geloof nooit dat dit kinderfeest zo ontzettend populair meer is.
Je vergeet de negerzoenen die al in de ban gedaan zijnquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:13 schreef borisz het volgende:
Eerst de gouden koets en nu dit.. Straks mag je geen koe geen eten omdat het een heilig is in India en de varkens gaan eruit om rekening te houden met de moslims.
Exact.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dat de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zich moet schikken in zijn minderheidsrol en dat er in het buitenland nogal vreemd tegen zwarte piet aangekeken wordt, snap ik wel.
Maar hier in Nederland hoor je met je fikken van de sinterklaastraditie af te blijven, dat is nu eenmaal ons stukje achterlijke cultuur. Onze tegenhanger van onverdoofde dieren slachten, stierenvechten en vrouwen in brand steken omdat ze het gore lef hadden zich te laten verkrachten. Wat mij betreft vieren we het feest in de huidige vorm, mét zwarte piet, nog tot in lengte der dagen...
Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:13 schreef 3-voud het volgende:
Ik vind dat de kleur zwart een andere naam moet hebben. Aanstootgevend enzo.
Ik was laatst nog bij de intocht in Utrecht (dus niet eens de landelijke in Dordrecht) en er was meer dan genoeg animo kan ik je vertellen!quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Sinterklaas kalft wel af hoor.
Ik geloof nooit dat dit kinderfeest zo ontzettend populair meer is.
Negers die zeggen dat ze donker wit zijn ipv zwart zijn baas.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |