abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104837065
quote:
Zwarte Piet verbannen bij Sinterklaasfeest in Canada

zaterdag 26 november 2011 10:24

Zwarte Piet is niet welkom bij de Sinterklaasviering in het Canadese New Westminster, vlakbij de stad Vancouver. Na klachten over racisme hebben de organisatoren besloten 'Black Peter' uit te bannen op het volksfeest voor Nederlandse Canadezen.

Niet toegestaan in Canada Niet toegestaan in Canada

Mijter Sint ook omstreden
Niet alleen Zwarte Piet heeft last van politieke correctheid. Een paar jaar geleden bleek ook de mijter van Sinterklaas plotseling omstreden omdat er een christelijk kruis op staat.
Gemeenten willen kruisloze multicultimijter Sinterklaas

Lees ook de weblog van Liesbeth Wytzes over Zwarte Piet: Koesteren van tradities maakt je nog geen nazi

Het is de eerste keer sinds 1985 dat Zwarte Piet niet bij het feest zal zijn, schrijft de Vancouver Sun.

Zwarte Canadezen hadden geklaagd over de aanstaande komst van het hulpje van Sinterklaas, die volgens hen een racistisch stereotype is en daarom beledigend. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven.

Zwarte gezichten
'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben,' zegt Sinterklaas-organisator Tako Slump.

'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'

Achterkamertjes
Het is onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes.

Zwarte Piet is buiten Nederland omstreden. Sinterklaasvieringen in de Verenigde Staten worden vaak gehouden in achterkamertjes, zodat Zwarte Piet zich niet in het openbaar hoeft te vertonen.
bron.
Blijkbaar wordt ons o, zo onschuldige kinderfeest in andere contreien gezien als racistische stereotypering... waar ik het overigens wel mee eens ben trouwens. Zullen wij volgend jaar dan eindelijk de Canadese-Nederlanders volgen op hun lichtend pad?
I´m back.
pi_104837169
:')
Feyenoord Rotterdam
pi_104837190
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:01 schreef o.us het volgende:
:')
Ze hebben wel een punt toch?
I´m back.
pi_104837242
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je het verhaal niet snapt zeg dan niks.
History became legend, legend became myth.
pi_104837276
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja zeker.

Dat betekent echt niet dat in vervolg in Nederland zou moeten krijgen.

Ik kan me best voorstellen dat bepaalde mensen deze stereotypering niet wenselijk vinden, maar ik vind hun belang ondergeschikt aan een van de weinige Nederlandse tradities die nog een breed draagvlak heeft.
pi_104837284
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:03 schreef valek het volgende:

[..]

Als je het verhaal niet snapt zeg dan niks.
Je bedoelt als je de interpretatie van een verhaal niet snapt, neem ik aan?
En jouw interpretatie is dan de waarheid, en mijn interpretatie niet, en die van de inwoners van Canada en de VS niet, zo iets?
I´m back.
pi_104837304
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:05 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ja zeker.

Dat betekent echt niet dat in vervolg in Nederland zou moeten krijgen.

Ik kan me best voorstellen dat bepaalde mensen deze stereotypering niet wenselijk vinden, maar ik vind hun belang ondergeschikt aan een van de weinige Nederlandse tradities die nog een breed draagvlak heeft.
Sinterklaas kalft wel af hoor.
Ik geloof nooit dat dit kinderfeest zo ontzettend populair meer is.
I´m back.
pi_104837327
quote:
'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'
Zo te zien zijn negers niet welkom :')
pi_104837368
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Alle volkseigen tradities kalven af naarmate de opmars van de multiculturele samenleving doorzet, dit inherent aan elkaar. Dit betekent niet dat iedereen dit gewenst vindt.
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 11:13:12 #10
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_104837441
Ik vind dat de kleur zwart een andere naam moet hebben. Aanstootgevend enzo.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 26 november 2011 @ 11:13:46 #11
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_104837452
Eerst de gouden koets en nu dit. :'). Straks mag je geen koe geen eten omdat het een heilig is in India en de varkens gaan eruit om rekening te houden met de moslims. Bier drinken mag niet meer van de AA en een boekje lezen mag niet meer van de anti-leesclub. Hou eens op.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 26 november 2011 @ 11:14:18 #12
361419 DrBill
Horror Psychiater
pi_104837469
Ik zoek voor volgend jaar een negroide jongeman die bereid is te solliciteren als bonte Piet.

Het doel laat zich raden: aangenomen worden, maar op het moment supreme weigeren zich te schminken, en vervolgens aangifte doen van discriminatie: Piet mag blijkbaar geen neger zijn.

Als je interesse hebt, of een neger hebt liggen, PM me dan. Uiteraard wordt het hele zooitje gedocumenteerd, omdat een klucht als dit nooit genoeg achterlijkheid kan herbergen.
I beat that pussy up, there's no denyin'...
pi_104837471
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:13 schreef borisz het volgende:
Eerst de gouden koets en nu dit. :'). Straks mag je geen koe geen eten omdat het een heilig is in India en de varkens gaan eruit om rekening te houden met de moslims.
Je vergeet de negerzoenen die al in de ban gedaan zijn :')
pi_104837483
Debiel.

Zwarte Piet is zwart.

.
pi_104837500
Darth Vader mag die nog?
pi_104837533
Ik kan het me nog voorstellen dat in Canada zoiets gebeurt, daar is het namelijk geen traditie. Maar dan meteen hier aanpakken... :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_104837550
Misschien kunnen ze daar nu zwarten wit schminken die dan cadeautjes kunnen rondbrengen?
pi_104837623
De elfjes van de Kerstman mogen die nog?

Zijn er al "Ban The Elves" actie groepen van de kleine medemensen?
pi_104837626
Dat de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zich moet schikken in zijn minderheidsrol en dat er in het buitenland nogal vreemd tegen zwarte piet aangekeken wordt, snap ik wel.

Maar hier in Nederland hoor je met je fikken van de sinterklaastraditie af te blijven, dat is nu eenmaal ons stukje achterlijke cultuur. Onze tegenhanger van onverdoofde dieren slachten, stierenvechten en vrouwen in brand steken omdat ze het gore lef hadden zich te laten verkrachten. Wat mij betreft vieren we het feest in de huidige vorm, mét zwarte piet, nog tot in lengte der dagen...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_104837653
Hear , hear!
pi_104837737
Kopieergedrag.
En daarom moet je nooit aan die ellende toegeven.
  zaterdag 26 november 2011 @ 11:25:20 #22
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_104837739
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dat de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zich moet schikken in zijn minderheidsrol en dat er in het buitenland nogal vreemd tegen zwarte piet aangekeken wordt, snap ik wel.

Maar hier in Nederland hoor je met je fikken van de sinterklaastraditie af te blijven, dat is nu eenmaal ons stukje achterlijke cultuur. Onze tegenhanger van onverdoofde dieren slachten, stierenvechten en vrouwen in brand steken omdat ze het gore lef hadden zich te laten verkrachten. Wat mij betreft vieren we het feest in de huidige vorm, mét zwarte piet, nog tot in lengte der dagen...
Exact.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 11:26:01 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104837760
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:13 schreef 3-voud het volgende:
Ik vind dat de kleur zwart een andere naam moet hebben. Aanstootgevend enzo.
Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.
Carpe Libertatem
pi_104837787
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik was laatst nog bij de intocht in Utrecht (dus niet eens de landelijke in Dordrecht) en er was meer dan genoeg animo kan ik je vertellen!
PWBF
pi_104837789
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:26 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.
Negers die zeggen dat ze donker wit zijn ipv zwart zijn baas.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')