Vorige week heb ik de nokkenassen laten meten bij
Hurricane Racing. Ik werd prettig geholpen en er werd geen verkoop-praatje gehouden om mij (nog) snellere nokkenassen aan te smeren. De eerste tip was om zowieso de nokkenassen van de atmosferische diesel te gebruiken. Citaat: "Als het ook maar half mogelijk is gebruik ik atmosferische nokkenassen". Dat ga ik dus ook doen. Maar ik was niet voor niets de afsluitdijk over gecrossed, dus de nokkenassen mochten ook even op de meetbank. Daarvan is dit het resultaat (de afbeeldingen zijn klikbaar voor een groter formaat):
![Nokkenas21ltrD-orgineel_Klein.jpg]()
![Nokkenas21ltrD-aanwijzingen_Klein.jpg]()
Ik heb voor 4 lijnen aangegeven waarvoor ze staan. De overige lijnen hebben te maken met de snelheid waarmee de kleppen bewegen en de versnelling/acceleratie van de kleppen. Dat is voor mij niet interessant omdat dit orginele nokkenassen zijn voor een relatief langzaam lopende dieselmotor en niet hele wilde nokkenassen voor een sneller lopende benzinemotor waarvoor er ook andere aanpassingen nodig zijn.
Uit de grafiek kan je concluderen dat de uitlaatkleppen van zowel de turbomotor als de atmosferische motor op dezelfde manier open en dicht gaan, maar dat dat bij de turbo wat eerder gebeurt. Ik vermoed zelf dat dat is zodat er wat meer druk in de uitlaat komt om de turbo aan te drijven.
De inlaatkleppen gaan bij zowel de turbomotor als de atmosferische motor op dezelfde manier open en dicht, alleen bij de turbomotor gaan de inlaatkleppen iets minder ver open. Waarom dat is, is mij een raadsel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/