abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 22 juli 2012 @ 04:56:17 #126
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114521753
Er is een beschadigde klepstoter gesloopt en ik heb dat ding van voor tot achter op de foto gezet. Ik denk dat ik weet hoe die dingen werken. Helaas ben ik m'n camera vergeten, dus die foto's moeten nog even wachten.

Vandaag heb ik 48 metingen verricht. Uitkomst:

XUD11 BTE (Turbo)
Gemiddelde maximale nokhoogte inlaatklep: 4,80mm
Gemiddelde maximale nokhoogte uitlaatklep: 5,24mm

XUD11 A (Atmosferisch)
Gemiddelde maximale nokhoogte inlaatklep: 5,24mm
Gemiddelde maximale nokhoogte uitlaatklep: 5,21mm

Bij de nokkenas van de atmosferische motor is de maximale nokhoogte bij de inlaatkleppen 0,44mm meer.
Bij de nokkenas van de turbo motor is de maximale nokhoogte bij de uitlaatkleppen 0,03mm meer.

Als ik de uitleg over nokkenassen goed begrepen heb zullen de fabrikanten altijd de maximale lifthoogte gebruiken. Want hoe groter de lifthoogte hoe meer/gemakkelijker gassen de motor in en uit kunnen stromen. Als de lifthoogte nog groter wordt moeten de klepveren aangepast worden of er moet ruimte in de zuigers gemaakt worden of iets anders. Alleen de timing wordt aangepast. Klep korter open geeft dus een scherpere nok.

Maar aangezien de nokhoogte bij de inlaatkleppen van de verschillende nokkenassen duidelijk anders is kan je aan de hand van de optisch waargenomen scherpte niet zeggen bij welke nokkenas de inlaatkleppen langer open worden gehouden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 22 juli 2012 @ 08:33:22 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114522403
Om te weten of zoiets past zul je waarschijnlijk toch echt de boeken in moeten duiken.
  † In Memoriam † zondag 22 juli 2012 @ 19:55:33 #128
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114540359
Fysiek gaat het passen, probleem is alleen dat ik wil weten hoe de motorloop zal zijn met de verschillende nokkenassen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_114549625
even proberen is zo lastig hé
  † In Memoriam † zondag 22 juli 2012 @ 23:34:20 #130
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114550317
Klopt. De nokkenas zit in een soort rekje. Dat rekje moet er dan af. Maar er zit weer van alles op dat rekje geschroefd wat ook weer vast zit op de rest van de kop.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 24 juli 2012 @ 05:36:47 #131
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114593773
Ik bedacht me dat ik wel alles kan gaan leren over nokkenassen, maar als ik niet weet wat de openingshoek van die dingen is kan ik nog niets met die kennis. Is er misschien iemand die die info heeft ?

Ik heb ook foto's van de klepstoters (alle foto's zijn klikbaar voor een groter formaat):


Het halve bolletje links zit in de tuimelaar, de 'dikke' bus (cilinder) rechts zit in de kop.




Dat dopje onder op het 2e onderdeel van links is een soort kooitje waar een kogeltje (terugslagklepje) onder zit.


Nog een foto van het kooitje met het kogeltje.


Nog een foto van het kooitje met het kogeltje.


Hier kan je het kogeltje net zien.


Hier kan je het kogeltje net zien.


Het bovenste onderdeel met het halve bolletje wat in de tuimelaar zit. In de zijkant zit een gaatje (op deze foto niet te zien), verder geen bijzonderheden.


Het bovenste onderdeel met het halve bolletje wat in de tuimelaar zit. In de zijkant zit een gaatje, verder geen bijzonderheden.


Alles nog eens op een rijtje.

Volgens mij werken de stoters als een soort schokdemper. Via het kogelklepje/terugslagklepje kan er wel olie in komen, maar het moet via de ruimte tussen het zuigertje en het cilindertje er weer uit geperst worden. Dat gaat moelijk, dus als de nok de tuimelaar omlaag drukt komt de olie onder druk te staan, kan het zuigertje niet meer (snel genoeg) omlaag geduwd worden dus wordt tegen de veerdruk (van de klepveer) in de klep open geduwd. Wanneer er speling ontstaat komt er via het kogelklepje/terugslagklepje meer olie in het cilindertje en de speling wordt opgeheven.

Echter ik vraag me nou af of mijn theorie klopt. Kan iemand het bevestigen?

Zowieso vraag ik me af waarom er 2 zuigertjes op elkaar zitten. Dat had net zo goed 1 hogere zuiger kunnen zijn volgens mij. Dat moet uit één stuk materiaal te maken zijn en het is steviger. Er zal enige wrijving zijn tussen de nok en de tuimelaar en de klepstoter moet er voor zorgen dat de tuimelaar niet weggeduwd/weggetokken wordt. De kracht komt dan op het halve bolletje te staan en dat wordt dan weer tegen gehouden door het zuigertje wat er aan vast zit. Het onderste zuigertje vangt geen enkele (zijdelingse) kracht op. Als die 2 zuigertjes 1 zouden zijn of aan elkaar zouden zitten dan worden de krachten beter verdeeld en zijn ze ook minder groot vanwege het hefboom-effect. En zo te zien is PSA het met mij eens want ik kwam het volgende tegen:


Bij de onderste klepstoter (het cilindertje en het veertje staan niet op de foto) zitten de 2 zuigertjes aan elkaar vast. Ze lijken zelfs aan elkaar vast gelast te zijn (op deze foto niet goed te zien).


Met hulp van een een hamer en een bankschroef heb ik met veel moeite de 2 helften van elkaar af gemept. Het bovenste zuigertje (rechts) heeft een rand die in het onderste zuigertje geperst is. Je kan zelfs het oppervlak van een breuk zien. Daar zaten de 2 zuigertjes aan elkaar 'gelast'. Overigens staat het onderste zuigertje links, rechtop en op een moer. Het bovenste zuigertje met het halve bolletje staat rechts en ondersteboven.


Ter vergelijking: de bovenste 2 zuigertjes horen bij elkaar en de onderste 2 zuigertjes horen bij elkaar. Bij de losse zuigertjes is het gat in het bovenste zuigertje (met het halve bolletje) duidelijk kleiner dan bij de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Ook is de rand om de 2 zuigertjes aan elkaar vast ete laten klemmen duidelijk te zien.
Bij de zuigertjes die aan elkaar zitten is het gat in het onderste zuigertje (zonder het halve bolletje) groter (kleinere wanddikte dus).


Dit is het onderste zuigertje van de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Hier is duidelijk het breukvlak van het 'lasje' te zien.




Dit is het bovenste zuigertje van de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Hier is een braam te zien op de plaats van het 'lasje'.

Ik denk zelf dat het niets uit maakt, maar ik zie het graag bevestigd: kan je de verschillende klepstoters onderling uitwisselen ? Want als ze in elkaar zitten ken je het verschil niet zien. Misschien is de code op het blikken randje dat voorkomt dat ze uit elkaar vallen anders, maar dat is dan het enige waar het verschil aan te zien zou kunnen zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_114606467
je ontdoet je blok meteen wel even van alle onderdelen die er voor de show op zitten? :P

* Ou-Tannu vervloekt nog even een andere citroen
  † In Memoriam † dinsdag 24 juli 2012 @ 16:51:24 #133
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114608430
Waar heb je het over ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_114609589
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 16:51 schreef 2cv het volgende:
Waar heb je het over ?
net bij de auto van mn schoonouders de overtollige stukken metaal rond de brandstofpomp laten verwijderen.. anders was de lekkage niet te verhelpen :-P
pi_114614502
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 00:56:02 #136
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114629123
Mee eens :) Maar hoe meet ik dat zodat ik de verschillen tussen de beide nokkenassen precies kan bepalen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 18:20:30 #137
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114650992
Ik heb de lokale revisieboer gevraagd of zij de nokkenassen kunnen meten. Dat kunnen ze, dus moet ik de nokkenassen binnenkort maar eens langs brengen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 26 juli 2012 @ 22:07:40 #138
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114697102
Heeft een Mercedes C 180 Elegance Kompressor uit 2004 een intercooler ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:29:51 #139
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114717519
Zoja die wil je dan op je blok gaan zetten?
  † In Memoriam † vrijdag 27 juli 2012 @ 14:24:27 #140
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114719671
Yep :)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 29 juli 2012 @ 05:15:50 #142
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114792981
Vandaag heb ik een BX waar al een 2,1 liter turbodiesel motor in zit (niet orgineel) op de brug gezet om te kijken of de kompressor past op de plaats waar ik hem wil hebben. Ik kom ±3 cm te kort. Maar omdat de kompressor niet vastgezet wordt met luchthaken is het het handigste om hem aan de carterpan vast te knutselen. Echter, de kans dat de bevestigingspunten op de aluminium carterpan waar normaal de aircopomp aan hangt geschikt zijn om de kompressor aan te hangen zullen mimimaal zijn en de stalen carterpan is te slap om een paar oogjes aan te lassen, dus er zal wel een custom-made carterpan onder moeten. Die kan ik dan meteen aampassen om meer ruimte voor de kompressor te creeeren.

Plan is om de bovenrand van de carterpan (waar vierhonderdzevenentachtigduizend-achthonderddrieenzestig boutjes doorheen gaan om hem aan de onderkant van het motorblok vast te schroeven) precies op te meten en d.m.v. lasersnijden na te laten maken en de pan zelf (die aan die rand hangt) uit plaatstaal te maken.

Ik heb de carterpan van een 'gewone' diesel (1905cc, turbovrij) af geplukt om te kijken hoeveel ruimte er in de carterpan is. Ik denk/hoop namelijk dat dat bij deze motor ongeveer hetzelfde is al bij de motor die in Driezel komt (2088cc, kompresor).

Foto's (klikbaar voor een groter formaat):

Doorsnede van de carterpan zoals deze orgineel is met rode lijnen aangegeven.



Doorsnede van de carterpan zoals ik hem ongeveer wil maken is met groene lijnen aangegeven.

Omdat ik nog niet weet wat de exacte vorm en afmetingen moeten worden ga ik de carterpan pas ontwerpen/bouwen als de motor gemonteerd is in een sloper. Dan pluk ik de orginele carterpan onder de motor vandaan, houd ik de kompressor er bij en ga ik kijken welke vorm/grootte de nieuwe carterpan moet hebben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 26 augustus 2012 @ 09:00:21 #143
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_116015011
En hoe staat het met de harttransplantatie?
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2012 @ 01:28:30 #144
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116135035
Ben nog steeds bezig :P Ik heb de Citroboer wat vragen gesteld, ik zal hun binnenkort eens aan de jas trekken voor wat antwoorden. Dan kan de nokkenas er in en kan ik het motorblok een leuk kleurtje geven.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_116214069
ja want zo rijd dat ding net als je eend nog lang niet rond ;)
  † In Memoriam † donderdag 30 augustus 2012 @ 23:53:53 #146
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116214432
Afgelopen week heb ik er anders wel 1334,7km met het ding afgelegd.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_116214757
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 23:53 schreef 2cv het volgende:
Afgelopen week heb ik er anders wel 1334,7km met het ding afgelegd.
kom je net 2,3 km te kort ;) :D
  † In Memoriam † woensdag 19 september 2012 @ 03:39:05 #148
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116967671
Vandaag eindelijk de hydraulische klepstoters getest. De 12 besten heb ik apart gelegd. De rest ook, gecategoriseerd op hoe goed ze zijn.

Eerst heb ik ze met rode diesel schoon gemaakt. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Dat heb ik gedaan door ze in een blikje rode diesel met een waterpomptang herhaaldelijk in te knijpen en weer los te laten net zo lang tot er geen donkere/zwarte 'wolk' meer uit komt. Uiteraard heb ik de diesel vaak genoeg ververst.

Het testen heb ik gedaan door ze een paar keer in te knijpen (weer met een waterpomptang in een blikje rode diesel) en de 12 klepstoters die het moeilijkst/zwaarst in te knijpen zijn, zijn in mijn ogen het beste.

Nu nog de nokkenassen (laten) meten. Ik ben er vrij zeker van dat ik de turbo-nokkenas in 1e instantie ga monteren. Met de gegevens van de metingen van de nokkenassen ga ik dan bepalen hoe in theorie de motor zou lopen met de andere nokkenas. En als dat dan beter is kan ik die er wellicht ook eens in stoppen.

Maarja, dat is (verre) toekomstmuziek. Eerst moet de motor maar eens in een BX hangen. En zo ver ben ik nog lang niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:30:11 #149
25682 2cv
Niet subtiel
pi_118626213
Hehe, eindelijk. A.s. dinsdag 6 november ga ik de nokkenassen laten meten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_118650192
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:30 schreef 2cv het volgende:
Hehe, eindelijk. A.s. dinsdag 6 november ga ik de nokkenassen laten meten.
hm ik dacht dat je dat intussen wel al gedaan had, niet dus :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')