Ik heb nu de beschikking over 2 nokkenassen. Een nokkenas voor een turbo-motor en een nokkenas voor een atmosferische motor. Beide nokkenassen passen in de motor, maar welke zal ik er daadwerkelijk in schroeven en waarom ?
Ik heb met hulp van een goede vriend (die techneut is) de nokkenassen vergeleken. Voor zover we dat kunnen vaststellen zijn de nokken voor de inlaatkleppen bij de turbomotor wat scherper dan bij de atmosferische motor. In de nokken voor de uitlaatkleppen lijkt (!) geen verschil te zitten. Dit hebben we vastgesteld door een stripje lood over de nokken heen te vouwen en vervolgens het stripje op de andere nok te leggen. Sluit het stripje helemaal aan dan zijn de nokken gelijk.
Wat foto's (allen klikbaar voor een groter exemplaar):
![DSCF9206Klein.jpg]()
Links: atmosferisch. Rechts: turbo.
De nokken op de voorgrond die omhoog staan zijn voor de uitlaatklep.
![DSCF9208Klein.jpg]()
Links: atmosferisch. Rechts: turbo.
De nokken op de voorgrond die omhoog staan zijn voor de uitlaatklep.
![DSCF9212Klein.jpg]()
Links: turbo. Rechts: atmosferisch.
De nokken op de achtergrond die omhoog staan zijn voor de inlaatkleppen.
![DSCF9213Klein.jpg]()
Links: turbo. Rechts: atmosferisch.
De nokken op de achtergrond die omhoog staan zijn voor de inlaatkleppen.
Er staan ook merktekens op de nokkenassen. Dit is aan de vliegwielzijde.
![DSCF9220Klein.jpg]()
Links: turbo. Rechts: atmosferisch.
![DSCF9224Klein.jpg]()
Turbo
![DSCF9223Klein.jpg]()
Atmosferisch
Overigens, de turbo gaat er af (ohja? Ja!) en daar voor in de plaats komt een krukas-aangedreven kompressor. Als de turbo gewoon bleef dan ging de orginele nokkenas er terug in.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/