Ik ben het eens met de eerste 3 punten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:40 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk!
Kan hem eigenlijk niet kwalijk nemen op deze leeftijd.
Accountants verdienen relatief veel, alleen maken ze ook langere weken waardoor het uurloon niet erg hoog uit komt. Daarnaast is de RA studie zeer pittig (en dus niet voor iedereen weggelegd). Het loon na zo'n studie valt dus best tegen. Alleen als partnet bij de Big4 verdien je dat. Daarvoor moet je:
- Heel sociaal zijn (lees: goed met mensen kunnen omgaan)
- Veel talent hebben
- Heel hard werken
- Een zware studie afgerond hebben
- Mazzel hebben dat nou net jij partner wordt.
Ben ook echt serieus geintereseerd in accountancy, ik doe niet voor niks naast mijn HAVO voor mijn profielwerkstuk op een HBO school zodat ik daar al kennis kan maken met verschillende vakgebieden.quote:Op woensdag 30 november 2011 17:49 schreef Bajskorv het volgende:
Het probleem van accountancy is inderdaad dat je het echt leuk moet vinden, het vakgebied is op een bepaalde manier ook vrij beperkt. Da's natuurlijk geen enkel probleem als je er je passie in vindt, maar ik ken ook vrij veel accountants die na een paar jaar Big4 ook weer iets anders willen doen. Dan merk je soms dat het vakgebied wat beperkt is. Neemt niet weg dat het een goeie "basis kennis" vormt voor een verdere carriere.
En TS: Goed verdienen kan je in vele carrieres. De voorwaarde is over het algemeen dat je passie hebt voor je werk, want goed verdienen zal altijd bepaalde offers vragen. Zorg dus dat je jezelf de kans geeft uit te vinden wat je leuk vindt, en vervolgens daar je werk van maakt. Simpelweg een studie kiezen, omdat je daarmee goed denkt te verdienen, heb ik nog nooit voor iemand zien werken.
Een partnet is over het algemeen wel RA volgens mij (in mijn opinie een vrij zware opleiding).quote:Op woensdag 30 november 2011 18:04 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Ik ben het eens met de eerste 3 punten.
Een zware studie is echter totaal niet nodig, sterker nog ik durf te wedden dat partners voornamelijk de mensen zijn die flink wat hebben afgezopen tijdens hun studie en slechts bedrijfskunde/bedrijfseconomie hebben gedaan.
Mazzel heb je er ook weinig voor nodig. Als je de vaardigheden, in de ruime zin, hebt, is er vrij weinig wat je tegenhoudt.
Goed van je!quote:Op woensdag 30 november 2011 18:05 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Ben ook echt serieus geintereseerd in accountancy, ik doe niet voor niks naast mijn HAVO voor mijn profielwerkstuk op een HBO school zodat ik daar al kennis kan maken met verschillende vakgebieden.
Zoals MIM, dus commercieel
FEM dus accountancy bedrijfseconomie.
En HBS hospitily etc.
Dus ik ben echt wel bezig met wat ik leuk vind.
Jullie draven allemaal door omdat ik alleen maar vraag hoeveel je als accountant verdient.
Ik heb eerst VWO gedaan, maar daar ging ik op 1 punt onderuit.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:09 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Goed van je!
Ik dacht aan de hand van je OP dat je álleen naar accountancy keek voor het geld. Blijkbaar is je view breder. Dat is alleen maar goed! Maak je keuze alleen niet op basis van geld, daar krijg je echt spijt van.
Overigens moet je wel meer kritiek kunnen verwerken. Dat is namelijk niet geheel onbelangrijk voor een accountant.
Waar ga je eigenlijk studeren?
Volgens mij draafde ik niet echt door, ik probleem enkel mijn feedback te geven (werk veel met de Big4). Vergeet niet dat je nu pas Havo doet, je mening zal de komende jaren waarschijnlijk nog wijzigen en dus is het altijd handig je opties open te houden. Maar altijd leuk als je nu al enigzins weet wat je mooi vindt.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:05 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Ben ook echt serieus geintereseerd in accountancy, ik doe niet voor niks naast mijn HAVO voor mijn profielwerkstuk op een HBO school zodat ik daar al kennis kan maken met verschillende vakgebieden.
Zoals MIM, dus commercieel
FEM dus accountancy bedrijfseconomie.
En HBS hospitily etc.
Dus ik ben echt wel bezig met wat ik leuk vind.
Jullie draven allemaal door omdat ik alleen maar vraag hoeveel je als accountant verdient.
Als je uni gaat doen heb je (neem ik aan) wel een rijbewijs. Als je dan ook al een auto hebt kan je gewoon met de auto gaan. Als je echt RA gaat doen werk je vaak al en heb je waarschijnlijk ook wel een auto van de zaak.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:14 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Ik heb eerst VWO gedaan, maar daar ging ik op 1 punt onderuit.
Dus ben toen HAVO gaan doen en haal nu voornamelijk 8 en.
Tot zover mijn voorgeschiedenis.
Ik woon in de buurt van Deventer dus wil op Saxion Accountancy gaan doen.
Saxion vind ik nu al een slechte school want ik doe daar ook mijn profielwerkstuk.
Maar dit is de enige HBO school in de buurt en wil niet op mijn 16 op kamers.
En hoop dit in 4 jaar af te kunnen sluiten, fijn is wel dat de eerste twee jaar samen is met bedrijseconomie dus je kunt nog switchen zonder achterstand.
Ik kies voornamelijk ook accountancy omdat ik heb gelezen dat de baankans bijna 100% is.
Daarna naar Universiteit, maar weet niet welke verwacht geen Amsterdam en Rotterdam dus waarschijnlijk Tilburg,
er is namelijk verder geen Universiteit in de buurt.
Dus is het mogelijk dat ik dan (21) gewoon in Apeldoorn kan blijven wonen en dan elke dag een uur moet rijden naar school (overings fiets ik nu ook elke dag 2 uur van en naar school)quote:Op woensdag 30 november 2011 18:17 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Als je uni gaat doen heb je (neem ik aan) wel een rijbewijs. Als je dan ook al een auto hebt kan je gewoon met de auto gaan. Als je echt RA gaat doen werk je vaak al en heb je waarschijnlijk ook wel een auto van de zaak.
Bedrijfseconomie lijkt inderdaad heel veel op accountancy. 90% van de opleiding is hetzelfde.
Met bedrijfseconomie kan je iets meer kanten op, maar als je RA bent kan dat uiteraard ook.
Nee, ik ben dan een jaar ouder dan 16, sorry ik ging uit van de leeftijd die ik nu ben.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:24 schreef Ryon het volgende:
Beetje avontuurlijke instelling is ook wat waard
16 is nog wel heel erg jong trouwens om al aan een vervolgopleiding te beginnen. Is het niet verstandiger om door te stromen naar vwo6, dat jaartje extra oriëntatie te gebruiken. En eventueel op je 18e meteen al te beginnen aan een WO studie?
Ik ken ook op hun 16e begonnen met een vervolgopleiding. Is prima te doen hoor.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:24 schreef Ryon het volgende:
Beetje avontuurlijke instelling is ook wat waard
16 is nog wel heel erg jong trouwens om al aan een vervolgopleiding te beginnen. Is het niet verstandiger om door te stromen naar vwo6, dat jaartje extra oriëntatie te gebruiken. En eventueel op je 18e meteen al te beginnen aan een WO studie?
Je woonde toch in Deventer en niet in Apeldoorn?quote:Op woensdag 30 november 2011 18:22 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Dus is het mogelijk dat ik dan (21) gewoon in Apeldoorn kan blijven wonen en dan elke dag een uur moet rijden naar school (overings fiets ik nu ook elke dag 2 uur van en naar school)
Dat zou wel ideaal zijn.
(Ervaring?)
Nee, ik woon in een dorp tussen Deventer en Apeldoorn, maar dat ken je toch niet,quote:Op woensdag 30 november 2011 18:28 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Je woonde toch in Deventer en niet in Apeldoorn?
En ja, dat kan. Enige nadeel zijn de files, maar alles is beter dan het OV.
Ik zag het al ja, zie vorige post.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:30 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Nee, ik woon in een dorp tussen Deventer en Apeldoorn, maar dat ken je toch niet,
Daar waar de mensen nog Kiek em goang zeggen.
Saxion (je zult ook regelmatig naar Enschede moeten, ook al zit je in Deventer) biedt een prima accountancy-opleiding aan. Eerste twee jaar gezamenlijk met bedrijfseconomie en fiscale economie, dus je kunt altijd nog switchen.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:14 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Ik heb eerst VWO gedaan, maar daar ging ik op 1 punt onderuit.
Dus ben toen HAVO gaan doen en haal nu voornamelijk 8 en.
Tot zover mijn voorgeschiedenis.
Ik woon in de buurt van Deventer dus wil op Saxion Accountancy gaan doen.
Saxion vind ik nu al een slechte school want ik doe daar ook mijn profielwerkstuk.
Maar dit is de enige HBO school in de buurt en wil niet op mijn 16 op kamers.
En hoop dit in 4 jaar af te kunnen sluiten, fijn is wel dat de eerste twee jaar samen is met bedrijseconomie dus je kunt nog switchen zonder achterstand.
Ik kies voornamelijk ook accountancy omdat ik heb gelezen dat de baankans bijna 100% is.
Daarna naar Universiteit, maar weet niet welke verwacht geen Amsterdam en Rotterdam dus waarschijnlijk Tilburg,
er is namelijk verder geen Universiteit in de buurt.
Nee, ik ga liever op de fiets 10 minuutjes fietsen en HU vind ik althans in Amersfoort niet zo'n denderende school.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:28 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Je woonde toch in Deventer en niet in Apeldoorn?
En ja, dat kan. Enige nadeel zijn de files, maar alles is beter dan het OV.
-Edit- Zie nu dat je in de buurt van deventer woont. Is er geen treinverkeer tussen Apeldoorn en Utrecht? Kan je naar de HU.
Ik dacht altijd dat het overal was:quote:Op woensdag 30 november 2011 18:31 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Saxion (je zult ook regelmatig naar Enschede moeten, ook al zit je in Deventer) biedt een prima accountancy-opleiding aan. Eerste twee jaar gezamenlijk met bedrijfseconomie en fiscale economie, dus je kunt altijd nog switchen.
Als je advies en samenstellen leuker vindt, dan kun je misschien beter voor bedrijfseconomie óf de AA-accountant kiezen.
Het loon zal na een paar jaar ervaring een mooi bedrag zijn. Mocht je het precies willen weten, kijk dan eens naar het beloningsonderzoek van 2011:
http://www.accountant.nl/(...)erzoek%202011_LR.pdf
De HU Amersfoort heeft geen accountancy denk ik. Hebben in Amersfoort maar een paar opleidingen.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:32 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Nee, ik ga liever op de fiets 10 minuutjes fietsen en HU vind ik althans in Amersfoort niet zo'n denderende school.
En Saxion scoort op alle punten hoog, en verder ik moet het toch zelf doen, maar daar zorg ik wel voor.
Sowieso geen AA ik wil RA.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:31 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Saxion (je zult ook regelmatig naar Enschede moeten, ook al zit je in Deventer) biedt een prima accountancy-opleiding aan. Eerste twee jaar gezamenlijk met bedrijfseconomie en fiscale economie, dus je kunt altijd nog switchen.
Als je advies en samenstellen leuker vindt, dan kun je misschien beter voor bedrijfseconomie óf de AA-accountant kiezen.
Het loon zal na een paar jaar ervaring een mooi bedrag zijn. Mocht je het precies willen weten, kijk dan eens naar het beloningsonderzoek van 2011:
http://www.accountant.nl/(...)erzoek%202011_LR.pdf
quote:Op woensdag 30 november 2011 18:33 schreef SayWhats het volgende:
[..]
Sowieso geen AA ik wil RA.
Om drie redenen:
-Ik wil mijn Drs. titel. Je moet doen wat je leuk vind, titel zegt weinig
-Je verdient meer als RA. Zelfde als hierboven
-Ik werk liever voor grotere bedrijven. Dan moet je inderdaad voor RA kiezen. AA = MKB
Het is net iets anders (bij Saxion):quote:Op woensdag 30 november 2011 18:33 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het overal was:
eerste jaar: accountancy, bedrijfseconomie én commerciële economie.
tweede jaar: accountancy / bedrijfseconomie.
Dat vind ik ook. Een AA verdient namelijk ook genoeg om rond te kunnen komen.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:36 schreef Bajskorv het volgende:
Dus salaris is toch wel enigzins belangrijk, het blijft terug komen in je argumenten. Maakt niet uit, daar ben je ook niet uniek in natuurlijk. Vergeet alleen nooit dat je ook op andere manier veel kunt verdienen, als dat belangrijk voor je is.
Ja, maar ik heb vrienden die nu in 4 VMBO zitten en die bijvoorbeeld bouwvakker (elecktricien,) en ken ook mensen die bijvoorbeeld bouwvakker worden.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:36 schreef Bajskorv het volgende:
Dus salaris is toch wel enigzins belangrijk, het blijft terug komen in je argumenten. Maakt niet uit, daar ben je ook niet uniek in natuurlijk. Vergeet alleen nooit dat je ook op andere manier veel kunt verdienen, als dat belangrijk voor je is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |