Ik word niet wijs uit jouw lap tekst. Wat is je afhankelijke variabele (en meetschaal) en wat zijn je onafhankelijke variabelen (en meetschaal) per hypothese? Dan kunnen we even wat gerichter kijken.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:55 schreef Kneivster het volgende:
Verder, wat voor verdere analyse zouden jullie uitvoeren hierop om uiteindelijk de hypotheses te testen? Ik lees overal verschillende dingen, de één voert een Mann-Whitney U Test uit (Niet parametrische test tussen 2 onafhankelijke samples), de ander een One-sample Kolmogorov Test (ook niet parametrisch, maar met 1 sample). Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Alvast vele malen dank voor de hulp!
quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:55 schreef Kneivster het volgende:
maar hoe kan ik van 2 (of meer) variabelen het gezamenlijke gemiddelde en standaarddeviatie laten berekenen zodat dit een samengevoegde variabele wordt en ik deze variabele later ook weer kan gebruiken in verdere statische analyses?
Volgens mij ben ik er, wat dit deel betreft, zelf uitgekomen. Klopt het als je dit doet: Transform -> compute new variable -> naam nieuwe variabele; MEAN(variabele 1, variabele 2, enz)?quote:[Nou kan het dus zijn dat 2 onafhankelijke variabelen samen genomen moeten worden omdat ze uitmaken van 'grotere' onafhankelijke variabele (bijvoorbeeld: onder dezelfde hypothese als bovenstaand zijn er ook twee vragen met betrekking tot de beoordeling van het huidige kostensysteem t.o.v. activity-based costing. Deze twee vragen hebben alletwee een aparte onafhankelijke variabele en worden ook alletwee apart getoetst, maar ik wil ze ook samenvoegen om, in dit geval, het geheel van de beoordeling van het huidige kostensysteem te toetsen aan de adoptie van activity-based costing.
Zoek de originele bron eens op en kijk wat daar in staat beschreven.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:57 schreef Oidipous het volgende:
Dag,
Ik heb een sample van 40.000 bedrijfsjaren waarover ik een regressie laat uitvoeren door SPSS.
Nu staat het volgende in vergelijkbaar onderzoek:
To control for error dependence of firm observations, we use Rogers (1993) standard errors clustered at the firm level in all regressions (Petersen 2009).
Hoe doe ik dit in SPSS? Is daar een functie voor? Ik maak gebruik van PASW statistics 18.
Ik kan je daar geen antwoord op geven, maar misschien heb je hier wat aan: http://www.theanalysisfac(...)tors-and-covariates/quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:26 schreef yozd het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat in SPSS het verschil is tussen een "fixed factor" en een "covariate" bij bijvoorbeeld univariate variantie analyse?
Omdat je bij de afhankelijke variabele alleen de uitkomsten 1 of 0 hebt en waardes daartussen geen interpretatie hebben, terwijl die uitkomsten wel mogelijk zijn met een normale lineaire regressie. Een logistische regressie model modelleert de uitkomst in kansen op 1 en 0 die je kunt omzetten naar uitkomsten 1 en 0.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:11 schreef koenvanveen het volgende:
Bij mij zijn alleen de onafhankelijke variabelen (verklaring en empathie) dichotoom. De afhankelijke en medierende variabelen zijn gewoon dichotoom. Een aantal controle variabelen zijn daarentegen weer nominaal.
Maar je geeft aan dat de X toch gewoon dichotoom kan zijn bij lineaire regressie. Waarom zou ik dan logistische regressie moeten gebruiken? En waarom zou dat script dan moeten detecteren of de X dichotoom is om zo logistische regressie te gebruiken?
Ik zit op die functie te zoeken, maar het wordt me nog niet helemaal duidelijk wat je er mee kan. Zou je in een (paar) simpele zin(nen) uit kunnen leggen wat je er mee kan? Heb er geen ervaring mee.quote:
Ik lees je reactie nu pas, had deze functie zelf al gevonden ja. Bedankt!quote:
Nu heb ik voor variabele 1 de volgende normal line:quote:Assumptions
There are a number of assumptions common to all the techniques covered in part Four. These are discussed below. You will need to refer back to these assumptions when performing any of the analyses covered in Chapters 11, 12, 13, 14 and 15.
[...]
Normality
Scores on each variable should be normally distributed. This can be checked by inspecting the histograms of scores on each variable (see Chapter 6) for instructions).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |