http://www.volkskrant.nl/(...)r-extra-zitten.dhtmlquote:De rechters in Nederland zijn strenger gaan straffen voor moord en doodslag. De gemiddelde straf voor deze delicten is in de periode 2006-2010 met ruim twee jaar gestegen. Vorig jaar moesten moordenaars gemiddeld 14,7 jaar naar de cel en plegers van doodslag 10,7 jaar. Bij een derde van de veroordeelden kwam daar nog een tbs-behandeling bovenop.
Dat blijkt uit een groot onderzoek van de Volkskrant, op basis van 770 uitspraken van rechtbanken die zijn gepubliceerd op de website rechtspraak.nl of zijn opgevraagd bij gerechtelijke instanties.
Jaren zestig
Volgens de Raad voor de rechtspraak tonen de cijfers aan dat rechters luisteren naar de roep om zwaardere straffen. 'De jaren zestig zijn definitief voorbij', zegt de Haarlemse rechter Takvor Avedissian namens de Raad. 'Rechters zijn deel van de maatschappij, we geven ons rekenschap van veranderde opinies. We zijn strenger geworden. Maar dat laat onverlet dat rechters elke zaak op zijn merites beoordelen, ook als de publieke opinie luidt dat Barbertje moet hangen.'
De bevindingen sluiten aan op eerder onderzoek van Paul Nieuwbeerta en Sigrid van Wingerden. Zij constateerden dat de straffen voor moord en doodslag tussen 1993 en 2004 enkele jaren hoger zijn geworden. 'De stijgende trend zet dus door', zegt Nieuwbeerta, hoogleraar criminologie in Leiden. 'Uit ons onderzoek bleek dat het niet kwam doordat delicten ernstiger waren geworden. Dat ligt nu ook niet voor de hand. De meest logische verklaring is dat rechters en officieren van justitie steeds harder oordelen.'
Ook de Nederlandse Vereniging van Strafrechtadvocaten herkent de trend. 'De straffen gaan gierend omhoog', zegt voorzitter Bart Nooitgedagt.
Menselijke maat
'Het is tijd om deze trend te stoppen, want de menselijke maat raakt zoek. Daders zijn lang niet allemaal keiharde moordenaars. Vergelding is niet het enige dat telt, je wil ook voorkomen dat iemand opnieuw in de fout gaat. Dat lukt niet op deze manier', vindt Nooitgedagt.
De strafeisen voor moord zijn sinds 2006 met drie jaar gestegen. In 2010 was de gemiddelde eis 16,8 jaar cel, zo blijkt uit de Volkskrant-database. Rechters straffen vaak lager dan het Openbaar Ministerie had geëist. In 54 procent van de moordzaken was de uitspraak milder dan het OM wilde, bij doodslag speelde dat nog vaker. Het scheelde gemiddeld ruim drie jaar.
'Dat is een punt van zorg', zegt VVD-Kamerlid Ard van der Steur. 'Officieren van justitie eisen soms bewust iets te hoog, omdat ze anticiperen op strafvermindering. Maar doorgaans zijn hun eisen realistisch. Als ze niet op één lijn zitten met rechters, is dat eigenlijk niet goed.'
Ja, oké. Maar feit is DAT mensen zaniken. Hoe kun je dat verminderen of voorkomen?quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:03 schreef Id_do_her het volgende:
Nee, mensen moeten niet zo zaniken.
Goed punt, geheel in lijn met de realiteit ook.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:07 schreef MouzurX het volgende:
Het probleem is dat de straffen niet proportioneel zijn met de schade die het de maatschappij toebrengt.
Hoge straffen voor moorden is leuk, maar iemand die 100 huizen beroofd kan 10 dagen schoffelen.
Weer zoiets dat nergens op slaat.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:07 schreef MouzurX het volgende:
Het probleem is dat de straffen niet proportioneel zijn met de schade die het de maatschappij toebrengt.
Hoge straffen voor moorden is leuk, maar iemand die 100 huizen beroofd kan 10 dagen schoffelen.
Dat er strenger wordt bestraft betekent niet gelijk dat we geen lage straffen hebben natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)r-extra-zitten.dhtml
Er is dus geen sprake in Nederland van lage straffen. Sterker nog, we straffen al als één van de strengsten in Europa en voor moord wordt het alleen maar meer. Waarom dan toch al dat gehuil over de hoogte van straffen hier op het forum en in de samenleving? Moet Justitie aan betere PR gaan doen?
Wat is er eigenlijk mis met moordenaars streng te straffen?quote:nselijke maat
'Het is tijd om deze trend te stoppen, want de menselijke maat raakt zoek. Daders zijn lang niet allemaal keiharde moordenaars. Vergelding is niet het enige dat telt, je wil ook voorkomen dat iemand opnieuw in de fout gaat. Dat lukt niet op deze manier', vindt Nooitgedagt.
Door de straffen meer naar voren te halen in nieuwsberichten, mits die mensen ze dan ook lezen. Maar voorkomen kun je dit nooit.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, oké. Maar feit is DAT mensen zaniken. Hoe kun je dat verminderen of voorkomen?
Het zaniken heeft blijkbaar geholpen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, oké. Maar feit is DAT mensen zaniken. Hoe kun je dat verminderen of voorkomen?
Gelukkig kan jij uit zo'n klein krantenartikel een goede strafmaat bepalen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
http://www.rechtspraak.nl(...)SandraHazeleger.aspx
Ik vind dit toch nog steeds niet echt zwaar, het spijt me zeer. De 2/3e regel is toch nog steeds actief? Dat betekent dat iemand na 8 jaar normaliter vrijkomt. Trek daar gemiddeld een jaar voorarrest van af en dat iemand ook al een tijd voor hij vrijkomt op verlof mag. Dat betekent dat zo iemand na een jaar of 5 al weer voor het eerst buiten rondloopt.
Er staat toch ook een verklaring bij?quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
http://www.rechtspraak.nl(...)SandraHazeleger.aspx
Ik vind dit toch nog steeds niet echt zwaar, het spijt me zeer. De 2/3e regel is toch nog steeds actief? Dat betekent dat iemand na 8 jaar normaliter vrijkomt. Trek daar gemiddeld een jaar voorarrest van af en dat iemand ook al een tijd voor hij vrijkomt op verlof mag. Dat betekent dat zo iemand na een jaar of 5 al weer voor het eerst buiten rondloopt.
Oh ik mag er totaal geen mening over hebben? Sluit de boel dan maar. Ik vind gewoon dat zo iets niet erg streng bestraft is voor de daad.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:19 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Gelukkig kan jij uit zo'n klein krantenartikel een goede strafmaat bepalen.
Tja. Dat vind ik (let op mening) een kutsmoes. Niets meer, niets minder. Het doet verder ook niets af aan de daad en het slachtoffer is er niet mee geholpen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:19 schreef joostvena het volgende:
[..]
Er staat toch ook een verklaring bij?
Verminderd toerekeningsvatbaar is verminderd toerekeningsvatbaar, bijvoorbeeld.
Maar (zeker bij moord) gaat het niet zozeer om het helpen van het slachtoffer.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Tja. Dat vind ik (let op mening) een kutsmoes. Niets meer, niets minder. Het doet verder ook niets af aan de daad en het slachtoffer is er niet mee geholpen.
Ik vind een hoop zaken in het strafrecht inderdaad lulsmoezen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:31 schreef joostvena het volgende:
[..]
Maar (zeker bij moord) gaat het niet zozeer om het helpen van het slachtoffer.
Het gaat om schuld van de dader. Minder toerekeningsvatbaar is minder schuld. Je kunt het een lulsmoes vinden, maar bedenk wel dat je dan de feitelijke basis van het strafrecht dus een lulsmoes vindt.
Waarschijnlijk een kwestie van te weinig kennis van de fundamenten. Niet lullig bedoeld, maar die basis is heel aardig over nagedacht hoor.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik vind een hoop zaken in het strafrecht inderdaad lulsmoezen.
Vertel?quote:Om nog maar te zwijgen van de organisatie vd rechterlijke macht in NL.
Ook niet altijd hoor. Het zijn vaak ook maar geformaliseerde meningen. En die zijn niet absoluut.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:37 schreef joostvena het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een kwestie van te weinig kennis van de fundamenten. Niet lullig bedoeld, maar die basis is heel aardig over nagedacht hoor.
Die benoeming voor het leven en de vrijwel onmogelijkheid om ze weg te sturen. Terwijl er de laatste jaren genoeg naar buiten is gekomen over ronduit corrupte rechters.quote:Vertel?
De basis heb ik het over. Dat het wetboek een rotzooi is, dat zul je mij niet horen ontkennen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ook niet altijd hoor. Het zijn vaak ook maar geformaliseerde meningen. En die zijn niet absoluut.
Okee, kan ik deels in meegaan.quote:Die benoeming voor het leven en de vrijwel onmogelijkheid om ze weg te sturen. Terwijl er de laatste jaren genoeg naar buiten is gekomen over ronduit corrupte rechters.
(Ver)minder(d) toerekeningsvatbaar betekent toch ook een grotere kans op herhaling? Daar hebben we dan weliswaar de mogelijkheid tot het opleggen van TBS voor, maar dat systeem faalt echt hopeloos. Sommige moordenaars dien je gewoon letterlijk levenslang op te sluiten, niet uit vergelding, niet om Henk en Ingrid blij te maken, maar om de samenleving tegen een gevaarlijke geesteszieke te beschermen. En daar hoort in mijn optiek al helemaal geen verlof bij...quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:31 schreef joostvena het volgende:
[..]
Maar (zeker bij moord) gaat het niet zozeer om het helpen van het slachtoffer.
Het gaat om schuld van de dader. Minder toerekeningsvatbaar is minder schuld. Je kunt het een lulsmoes vinden, maar bedenk wel dat je dan de feitelijke basis van het strafrecht dus een lulsmoes vindt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |