abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2011 @ 22:20:18 #126
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_104655257
Maareh... - correct me if I'm wrong - deze discussie over Canada begon toch gewoon omdat gesteld werd dat ook daar een huizenzeepbel gaande is? Alleen concentreert die zich daar blijkbaar alleen in de steden. Ook niet zo heel verwonderlijk, denk ik?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_104655412
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 22:20 schreef Jane het volgende:
Maareh... - correct me if I'm wrong - deze discussie over Canada begon toch gewoon omdat gesteld werd dat ook daar een huizenzeepbel gaande is? Alleen concentreert die zich daar blijkbaar alleen in de steden. Ook niet zo heel verwonderlijk, denk ik?
Ben ik met je eens denk ik, het is met name een concentratie van mensen in verstedelijkte gebieden resp. gebieden met concentratie ecomische activiteit.

Maar het punt is dat Nederland daar een schoolvoorbeeld van is.

Wat in Ontario een kippe-eindje is (moose-end?) is in Nederland het hele land door. Alleen is dat hier bijzonder. Daar as usual. Ach, de waarheid in het midden, vermoed ik.
  maandag 21 november 2011 @ 22:39:28 #128
1986 Jane
pi_104656492
Ik denk dat je toch wel objectief kunt constateren dat het voor Nederlanders niet echt een optie is om elke dag (bijna) het hele land door te reizen naar je werk. En niet omdat we allemaal van die zeiksnorren zijn, maar omdat we in dit land nu eenmaal ook een verkeersprobleem hebben.

Ik persoonlijk vind het onbegrijpelijk dat er niet veel meer druk wordt gezet (met name ook op werkgevers) om mensen plaatsonafhankelijk te laten werken. Als de overheid zich dan ergens mee moet bemoeien... Het helpt tegen het fileprobleem, het helpt op de woningmarkt, het helpt de leegloop uit sommige regio's te beperken... maar nee hoor. Op af en toe een paar laffe radiospotjes na niks. :N
pi_104657072
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 22:39 schreef Jane het volgende:
Ik denk dat je toch wel objectief kunt constateren dat het voor Nederlanders niet echt een optie is om elke dag (bijna) het hele land door te reizen naar je werk. En niet omdat we allemaal van die zeiksnorren zijn, maar omdat we in dit land nu eenmaal ook een verkeersprobleem hebben.

Ik persoonlijk vind het onbegrijpelijk dat er niet veel meer druk wordt gezet (met name ook op werkgevers) om mensen plaatsonafhankelijk te laten werken. Het helpt tegen het fileprobleem, het helpt op de woningmarkt, het helpt de leegloop uit sommige regio's te beperken... maar nee hoor. Op af en toe een paar laffe radiospotjes na niks. :N
Jarenlang gedaan (ruim 1,5 uur reizen, enkele reisafstand, een beetje gestoord geef ik achteraf toe....), maar verder eens hoor. Voor Nederlanders althans. In den vreemde heel andere ervaringen. Daar werd 2 uur enkele reisafstand als heel normaal ervaren. Temeer omdat dichterbij wonen een dito prijskaartje had. Het blijkt in de pratijk altijd een compromis. Gelukkig dat we hier in de regel een keuze hebben, imho

Ik zou er nu niet meer voor kiezen.
  maandag 21 november 2011 @ 22:59:22 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104657641
Mijn reistijd enkel is nu ca 1 uur 15 minuten. Wel fors, maar gelukkig allemaal 1e klas in de trein. Dat is best dragelijk. Sterker nog, het zijn de enige 2 uur per dag dat ik een zekere mate van rust aan mijn hoofd heb en iets kan lezen ofzo!
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:00:38 #131
1986 Jane
pi_104657709
Ik heb er meerdere malen 1,5 uur over gedaan om van het Gooi naar Utrecht te komen of vice versa. :{ Zowel met de trein als met de auto. Dat is nog vervelender, imho. En ook het echte probleem, denk ik. Er hoeft maar dít te gebeuren of je hebt een klein verkeersinfarct (in de Randstad dan). Dus als je dan in een buitengebied gaat wonen, maar je moet wel naar je werk in de Randstad, dan ben je niet alleen de tijd kwijt die je gezien de afstand kunt incalculeren, maar zeer regelmatig komt er dan nog een half uur/uur/whatever bij omdat je niet door het verkeer heen komt of omdat er weer iets mis is op het spoor rond Utrecht (en dus alles ontregeld is). En dan worden dat ineens wel héle lange ritjes.
  maandag 21 november 2011 @ 23:00:42 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104657710
Met de auto zou ik nooit langer dan een uur willen reizen. Heb dat ook wel gedaan, maar dan kom je uitgeput thuis. Na een treinreis ben ik juist beter uitgerust.
En het financiële aspect speelt toch wel degelijk mee. Als je 100 km enkele reis hebt, is dat dus 1000 km per week, is ca. 800 euro reiskosten per maand. Krijg je maar 200 max terug, is dat toch 600 euro netto. Voor veel mensen gewoon een boel geld.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:02:18 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104657804
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 23:00 schreef Jane het volgende:
Ik heb er meerdere malen 1,5 uur over gedaan om van het Gooi naar Utrecht te komen of vice versa. :{ Zowel met de trein als met de auto. Dat is nog vervelender, imho. En ook het echte probleem, denk ik. Er hoeft maar dít te gebeuren of je hebt een klein verkeersinfarct (in de Randstad dan). Dus als je dan in een buitengebied gaat wonen, maar je moet wel naar je werk in de Randstad, dan ben je niet alleen de tijd kwijt die je gezien de afstand kunt incalculeren, maar zeer regelmatig komt er dan nog een half uur/uur/whatever bij omdat je niet door het verkeer heen komt of omdat er weer iets mis is op het spoor rond Utrecht (en dus alles ontregeld is).
Ik denk dat ik per jaar ongeveer 150 dagen met de trein reis. Ik heb misschien 5x een vertraging van 30 minuten en 5x een vertraging van een uur of meer. Mijn ervaring is dat het allemaal best wel mee valt. Afgelopen 6 maanden misschien 2x vertraagd ofzo. Deze winter zal het wel wat meer worden.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:03:08 #134
1986 Jane
pi_104657853
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat ik per jaar ongeveer 150 dagen met de trein reis. Ik heb misschien 5x een vertraging van 30 minuten en 5x een vertraging van een uur of meer. Mijn ervaring is dat het allemaal best wel mee valt. Afgelopen 6 maanden misschien 2x vertraagd ofzo. Deze winter zal het wel wat meer worden.
Moet je langs Utrecht?
  maandag 21 november 2011 @ 23:11:24 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104658358
quote:
15s.gif Op maandag 21 november 2011 23:03 schreef Jane het volgende:

[..]

Moet je langs Utrecht?
Tot aan Utrecht. Prima hoor.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:17:33 #136
1986 Jane
pi_104658719
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tot aan Utrecht. Prima hoor.
Mazzelpik! That's all I can say. :P

-edit- Misschien is dat wel de oplossing. Uitzoeken op welk traject de treindienst het betrouwbaarst is en aan het eind daarvan ergens gaan wonen. B-)
  maandag 21 november 2011 @ 23:19:22 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104658825
quote:
12s.gif Op maandag 21 november 2011 23:17 schreef Jane het volgende:

[..]

Mazzelpik! That's all I can say. :P
Is jouw ervaring dan zo slecht? Ik houd wel vrij nauwkeurig bij hoe vaak ik vertraging heb, want ik dien altijd een claim in. Dan zie je dat het over een jaar toch wel meevalt.
(Bovendien levert een uur vertraging mij netto 18 euro op, dan zit ik met een boekje rustig te lezen in de trein dus vind ik dat prima verdiend)
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:21:09 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104658921
Dat is waarschijnlijk weer het verschil tussen de huurder en huizenbezitter: ik heb op één tijdelijke uitzondering na nooit verder dan 5km van mijn werk gewoond. Nieuw werk = verhuizen. Ik heb nooit begrepen waarom mensen onbetaald in hun eigen tijd urenlang in auto of openbaar vervoer gaan zitten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 21 november 2011 @ 23:23:24 #139
1986 Jane
pi_104659032
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Is jouw ervaring dan zo slecht? Ik houd wel vrij nauwkeurig bij hoe vaak ik vertraging heb, want ik dien altijd een claim in. Dan zie je dat het over een jaar toch wel meevalt.
(Bovendien levert een uur vertraging mij netto 18 euro op, dan zit ik met een boekje rustig te lezen in de trein dus vind ik dat prima verdiend)
Omdat ik zo'n kleine afstand reis en een 2e klas-abonnement heb (pauper ja :P) laat ik claims meestal maar zitten. Kom je namelijk nauwelijks voor in aanmerking. 1x gedaan toen ik echt een uur had stilgestaan in een ijskoude trein die compleet was uitgevallen midden tussen de weilanden. Toen meer uit frustratie dan vanwege het geld.
  maandag 21 november 2011 @ 23:24:27 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104659083
quote:
3s.gif Op maandag 21 november 2011 23:21 schreef SeLang het volgende:
Dat is waarschijnlijk weer het verschil tussen de huurder en huizenbezitter: ik heb op één tijdelijke uitzondering na nooit verder dan 5km van mijn werk gewoond. Nieuw werk = verhuizen. Ik heb nooit begrepen waarom mensen onbetaald in hun eigen tijd urenlang in auto of openbaar vervoer gaan zitten.
Als je bijvoorbeeld een gezin hebt en iedere 3 jaar van functie wisselt moet je kiezen. Of je neemt die reistijd, of je verkast het hele gezin. Je vrouw moet daar dan ook werk vinden, je kinderen zijn al hun vriendjes kwijt. Voor één keer niet zo erg, maar na 4x juist weer wel.
Bovendien investeren mensen veel in de sociale contacten in hun omgeving. Als je 100km verderop verhuist ben je toch weer alleen en kun je bij 0 beginnen. Pas na een jaar of 2, 3 leer je echt mensen kennen in je dorp.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:25:15 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104659123
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 23:23 schreef Jane het volgende:

[..]

Omdat ik zo'n kleine afstand reis en een 2e klas-abonnement heb (pauper ja :P) laat ik claims meestal maar zitten. Kom je namelijk nauwelijks voor in aanmerking. 1x gedaan toen ik echt een uur had stilgestaan in een ijskoude trein die compleet was uitgevallen midden tussen de weilanden. Toen meer uit frustratie dan vanwege het geld.
Het is toch maar één minuut werk online? Meer verdienen op uurbasis doe ik niet hoor!
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:29:13 #142
1986 Jane
pi_104659313
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is toch maar één minuut werk online? Meer verdienen op uurbasis doe ik niet hoor!
Heb nu geen zin om de regels op te zoeken (sta op het punt om naar bed te gaan :P), maar toen was het iig zo dat ik er nauwelijks ooit voor in aanmerking kon komen. Iets met een minimumbedrag of zo? Weet het niet meer precies... Staat me iets van bij dat het er op neer kwam dat het alleen bij echt een uur treinvertraging kon... Maar misschien is het inmiddels anders, dat kan. Ik praat wel van vóór de chipkaart, he? :P
Moest er toen ook nog speciaal een formulier voor bij de balie halen. Lang geleden, idd.
  maandag 21 november 2011 @ 23:31:06 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104659422
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 23:29 schreef Jane het volgende:

[..]

Heb nu geen zin om de regels op te zoeken (sta op het punt om naar bed te gaan :P), maar toen was het iig zo dat ik er nauwelijks ooit voor in aanmerking kon komen. Iets met een minimumbedrag of zo? Weet het niet meer precies... Staat me iets van bij dat het er op neer kwam dat het alleen bij echt een uur treinvertraging kon... Maar misschien is het inmiddels anders, dat kan. Ik praat wel van vóór de chipkaart, he? :P
Moest er toen ook nog speciaal een formulier voor bij de balie halen. Lang geleden, idd.
Als het niet online kan (bijvoorbeeld als ik naar Den Haag gegaan ben en een ticket heb moeten kopen), dan doe ik het ook niet. Teveel gedoe. Maar online is echt klik, klak, 18 euro.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:31:56 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104659466
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld een gezin hebt en iedere 3 jaar van functie wisselt moet je kiezen. Of je neemt die reistijd, of je verkast het hele gezin. Je vrouw moet daar dan ook werk vinden, je kinderen zijn al hun vriendjes kwijt. Voor één keer niet zo erg, maar na 4x juist weer wel.
Bovendien investeren mensen veel in de sociale contacten in hun omgeving. Als je 100km verderop verhuist ben je toch weer alleen en kun je bij 0 beginnen. Pas na een jaar of 2, 3 leer je echt mensen kennen in je dorp.
Mwah, ik vind toch dat mensen vaak rare keuzes maken hoor. Mijn onderburen bijvoorbeeld (jong stel zonder kinderen): Meisje werkt in Londen (1,5 uur rijden met niet teveel file), jongen werkt op The Isle of Wight en moet dus elke dag een uur met de boot :') de andere kant op. Hun logica was hier wonen want dat is ongeveer in het midden kwa reistijd. Maar dat doe je jezelf toch niet aan? Zo bijzonder zijn die banen niet dat je niet gewoon samen in ongeveer dezelfde omgeving iets kunt zoeken en dan op fietsafstand wonen. Bovendien zijn ze de helft van hun geld aan reiskosten kwijt volgens mij, maar het kost vooral heel veel tijd.
Mijn reisverslagen
  maandag 21 november 2011 @ 23:33:11 #145
1986 Jane
pi_104659530
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het niet online kan (bijvoorbeeld als ik naar Den Haag gegaan ben en een ticket heb moeten kopen), dan doe ik het ook niet. Teveel gedoe. Maar online is echt klik, klak, 18 euro.
Oh, kan het nu alleen online als je de ov-chipkaart gebruikt? Nou, dan is dat voor mij dus ook al een reden. Ik heb een abonnement dat ik gewoon laat zien. Niks geen inchecken enzo.
  maandag 21 november 2011 @ 23:35:41 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104659654
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mwah, ik vind toch dat mensen vaak rare keuzes maken hoor. Mijn onderburen bijvoorbeeld (jong stel zonder kinderen): Meisje werkt in Londen (1,5 uur rijden met niet teveel file), jongen werkt op The Isle of Wight en moet dus elke dag een uur met de boot :') de andere kant op. Hun logica was hier wonen want dat is ongeveer in het midden kwa reistijd. Maar dat doe je jezelf toch niet aan? Zo bijzonder zijn die banen niet dat je niet gewoon samen in ongeveer dezelfde omgeving iets kunt zoeken en dan op fietsafstand wonen. Bovendien zijn ze de helft van hun geld aan reiskosten kwijt volgens mij, maar het kost vooral heel veel tijd.
Halverwege heb ik ook altijd een rare keuze gevonden. Laat dan één zijn baan opgeven en wat anders zoeken. Dat heeft mijn vrouw ook gedaan toen we naar de huidige locatie gingen. (Die redelijk ligt).
Zelf zou ik het trouwens ook heel erg fijn vinden om op fietsafstand (15 km ofzo) te werken, maar zo is het nu even niet. En ik zou qua werkinhoud veel inleveren als ik hier ging werken. En qua woonomgeving veel inleveren als ik naar de Randstad moest. Dus tja, het werkt zo.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:36:38 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104659705
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 23:33 schreef Jane het volgende:

[..]

Oh, kan het nu alleen online als je de ov-chipkaart gebruikt? Nou, dan is dat voor mij dus ook al een reden. Ik heb een abonnement dat ik gewoon laat zien. Niks geen inchecken enzo.
Nee, het kan ook met een trajectkaart, heb ik ook. Gewoon inloggen op ns.nl en dan invoeren. Als het goed is heb je ooit een account gekregen.
The End Times are wild
  maandag 21 november 2011 @ 23:38:02 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104659788
Ik heb verhuizen altijd juist een kans gevonden om weer iets nieuws te gaan ontdekken. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat het anders ligt als je met een gezin moet rekening houden.
Mijn reisverslagen
  maandag 21 november 2011 @ 23:44:23 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104660109
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:38 schreef SeLang het volgende:
Ik heb verhuizen altijd juist een kans gevonden om weer iets nieuws te gaan ontdekken. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat het anders ligt als je met een gezin moet rekening houden.
Als vrijgezel keek ik er ook heel anders tegenaan. Toen vond ik dat ook prima. Bovendien stel je dan ook minder hoge eisen aan woonomgeving qua groen, ruimte, veiligheid en dergelijke.
The End Times are wild
pi_104666479
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:38 schreef SeLang het volgende:
Plus dat het over het algemeen toch wel een forse financiele impact heeft. Inderdaad, als je huurt een stuk minder, maar de realiteit is dat er toch veel mensen gekocht hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')