abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4943064
Ik ben op zoek naar meningen over mijn "probleem"....die heb ik zelf ook wel, maar twijfel of ik niet egoistisch bezig ben...

Om te beginnen: in 1999 heb ik aan vrienden een behoorlijke som geld geleend....dit omdat zij gedeeeltelijk door eigen schuld in de problemen waren gekomen finacieel....ze hadden een gigantische schuld opgebouwd en zouden hun huis uitgezet worden o.a. zij samen met 3 kinderen...
Er was een afspraak gemaakt dat ik dit bedrag verspreid over 3 jaar terug zou krijgen....de eerste maanden ging het goed....kreeg netjes iedere maand het afgesproken bedrag....maar na een maand of 3 begon het.....het eerste telefoontje dat ze het geld niet hadden die maand, geen probleem wat mij betreft en heb hen dit verteld....

De financiele problemen bleken echter niet opgelost....sterker nog, ze werden slechts groter bleek nog enige tijd later.....omdat er ook bedrijven bij zaten die hun geld wilden hebben, hebben we het maandelijkse bedrag stilzwijgend verlaagt....omdat ik ze het geld geleend had om hen te helpen, niet omdat ik het bedrag perse binnen die 3 jaar terug wilde.

Hier liep het helemaal in het honderd.....iedere maand kreeg ik inmiddels het standaard verhaal dat er geen geld was om mij terug te betalen.......met telkens de belofte dat het de volgende maand anders zou zijn.

Nu ondertussen 3 jaar later heb ik in totaal slecht een klein deel (+/-€1000) ontvangen van het geleende bedrag en zijn ze gelukkig tot de ontdekking gekomen dat ze het niet alleen kunnen en hebben schuldhulpverlening ingeschakeld.
Deze helpen ze met het rondkomen van hun geld, en het aflossen van schulden.....maar omdat de lening die ze bij mij hadden een particuliere is, word deze niet meegenomen....volgens eigen zeggen is het zelfs nog erger.....als zij mij toch betalen wil de schuldhulpverlening hen niet meer helpen...

Op de vraag hoe lang de shv denkt bezig te zijn met hun schulden krijg ik slechts een ontwijkend antwoord....

Nu is mijn punt dat ik vind dat de afspraak met mij ook belangrijk is en wil ik, al is het maar een klein bedrag per maand, graag dat er moeite genomen word om de afspraak die ze met mij hadden na te komen......ben ik nou egoistisch, of is het terecht dat ik dit wil....

[edit] even een aanvulling, zij hebben een minimum inkomen, ik zit wat dat betreft wat beter....niet dat ik een topsalaris verdien, maar ik hoef niet iedere euro om te draaien[/edit]

dinsdag 9 juli 2002 @ 15:32:44 #2
31978 Quosego
> > > NON-FRIENDLY &l
pi_4943127
Geheel terecht.
Maaruh heb je de afspraken met hun op papier staan en ook staan hoeveel ze geleend hebben?
Zo nee, dan heb jij helaas geen poot om op te staan, maaruh het is absoluut niet egoistisch van je.

Ik hoop dat je het geld snel terug hebt.

grtnx

> > > Who needs an enemy if you have me as a friend < < <
pi_4943159
nee, je bent niet egoistisch
zij zou zelf met oplossingen aan moeten dragen
in principe hoor jij hier niet achteraan te gaan.

dus blijven vragen aangezien zij nix onderneemt

ps, rookt ze? oplossing, stop met roken, geld dat ze overhoud gaat naar jou toe. voorbeeld
ff goed zoeken en ze kan wellicht ergens op bezuinigen zonder dat de hulpinstantie dat weet.

ook nog njet
pi_4943174
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 15:32 schreef Quosego het volgende:
Geheel terecht.
Maaruh heb je de afspraken met hun op papier staan en ook staan hoeveel ze geleend hebben?
Zo nee, dan heb jij helaas geen poot om op te staan, maaruh het is absoluut niet egoistisch van je.

Ik hoop dat je het geld snel terug hebt.

grtnx

Het bedrag hebben we op papier staan.....dit omdat het me toendertijd verstandig leek om dit vast te leggen.....de afspraken over het terugbetalen niet....was misschien ook verstandig geweest, maar weet niet hoeveel toegevoegde waarde die zou hebben in deze situatie
pi_4943234
Geld lenen aan vrienden, ik heb er eigenlijk heel nare ervaringen mee. Krijg het nooit terug. Als ik alles bij elkaar optel krijg ik nog minstens 1000 euro van verschillende mensen. Weet nu al dat ik dat geld nooit ga krijgen en die mensen zijn inmiddels geen echte vrienden meer. Zelf ben ik ook nog zo'n 350 euro schuldig aan vrienden, maar van mezelf weet ik dat ik dat geld absoluut terugbetaal. Kan er namelijk helemaal niet tegen dat ik geld schuldig ben aan mensen die ik tot mijn vrienden reken.

Het probleem is vaak niet degene die het geld heeft gegeven om 'wanneer je maar weer geld hebt' een keer teug te betalen. Het is vaak degene die het geld nodig had die ontwijkend gaat doen. Elke keer zeggen dat je geen geld hebt is enorm vervelend. En hoe kan je die vriend nou onder ogen komen met je nieuwe kleurentelevisie/jurk/bankstel terwijl je net hebt gezegd geen geld te hebben. De schuld is ook niet zo moeilijk, een deurwaarder of zoiets komt er ook nooit aan te pas, dus het enige wat je verspeelt is de vriendschap. Valt mee te leven. Toch...

Egoistisch ben je absoluut niet, het ligt allemaal niet aan jou. Jij had juist een hart van goud om ze dat geld te lenen, ik vind het erg jammer dat je vrienden het nooit echt hebben kunnen terug betalen en zelf denk ik dat je naar het geld kunt fluiten.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 9 juli 2002 @ 15:45:04 #6
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_4943321
Ik zou in jouw geval jezelf aangetekend melden bij de schuldbemiddelaar als eisende partij. De kern van een sanering is dat ALLE schulden na een periode van drie jaar maximale capaciteit aflossen niet meer opeisbaar zijn. Meld jij je dus na die drie jaar weer om de vordering op te eisen, dan kun je naar je geld fluiten.

P.

[Dit bericht is gewijzigd door Pagan op 09-07-2002 15:46]

Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
pi_4943347
Inderdaad ben ik ook bang dat ik het geld niet terug zie, ondanks vele beloften.....

Ikzelf durf mensen wie ik geld schuldig ben amper recht in de ogen te kijken als ik de betaling uit heb moeten stellen.....

Ze zeggen het ook heel erg te vinden dat ze het niet terug kunnen betalen nu, en ik weet dat ze het menen ook...maar daar schiet verder niemand wat mee op...

pi_4943352
Geld lenen aan vrienden draait in de meeste gevallen uit op ellende en einde vriendschap.
Ik heb zelf een goede vriendschap van 9 jaar zien verdwijnen doordat ik steeds meer het gevoel had een wandelende bank te zijn voor zijn financiele misere.
Advies: leen nooit geld aan vrienden!!
life is short have fun while u see it passing by...
  dinsdag 9 juli 2002 @ 15:49:21 #9
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_4943388
Ze moeten blij zijn dat je geen intresten vraagt!
Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar ik heb het zelf al meegemaakt dat ik nog geld van iemand kreeg. Als ik er dan zelf achter moet vragen (wat niet leuk is) krijg je soms de gekste dingen. "Nee, kheb nou geen geld" en dan wel 20km rijden om bij de Mac te gaan eten en ook nog ff in de shop binnenspringen voor een 2 geeltjes wiet. Dan gaat het niet over gigantische bedragen, maar je voelt je gewoon genaaid. Zolang je schulden hebt, moet je geen geld opmaken aan duur eten (want MacDonalds is belachelijk duur voor hetgeen je krijgt), genotsmiddelen (mooi woord ): sterke drank/bier/cigaretten/... Als je ze hier op kunt betrappen, zou ik daar zeker een opmerking op maken. Het is niks spectaculairs, maar het laat wel zien dat ze niet ECHT in de problemen zitten. Ik bedoel, als ik op het einde vd maand niet toekom, ga ik niet naar de shop voor wiet en haal ik ook geen nieuwe bak bier in huis.
Stel je ook de vraag of het dan nog wel om echte vrienden gaat...
pi_4943415
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 15:45 schreef Pagan het volgende:
Ik zou in jouw geval jezelf aangetekend melden bij de schuldbemiddelaar als eisende partij. De kern van een sanering is dat ALLE schulden na een periode van drie jaar maximale capaciteit aflossen niet meer opeisbaar zijn. Meld jij je dus na die drie jaar weer om de vordering op te eisen, dan kun je naar je geld fluiten.

P.

Jezus, dat meen je niet! Wat een onzingedoe dan, die schuldsanering als ze schulden van particulieren bij voorbaat al niet opnemen. Dat kan je toch niet maken?? En die vrienden zullen zich daar toch niet op gaan beroepen of zo?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_4943579
Jeetje wat kut voor je! Het gaat gelukkig om "MAAR" ¤1000,- maar het is gewoon klote als je je eigen geld niet terugkrijgt. Ik snap zowiezo niet dat mensen in financiele problemen kunnen komen, maar dat terzijde.

Ik zelf leen ook niet zulke grote bedragen uit. Als het om een klein bedrag gaat dat ik een dag of een week later terugkrijg is het natuurlijk geen probleem, maar er zijn er ook bij die het gewoon vergeten. jaja

Daar heb ik wel een hekel aan en die mensen leen ik dan ook niks meer uit, ik kan zelf voor mijn zaken zorgen en vind dat een ander dat ook moet kunnen en niet van mij afhankelijk moet zijn.

dinsdag 9 juli 2002 @ 16:02:33 #12
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_4943581
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 15:46 schreef skyhigh het volgende:
...
Ze zeggen het ook heel erg te vinden dat ze het niet terug kunnen betalen nu, en ik weet dat ze het menen ook...maar daar schiet verder niemand wat mee op...
Kijk hier verschillen we van mening. Denk je nu echt dat als jij je rug gekeerd heb, zij nog iets van de spijt voelen ? Ik denk dus van niet.

Ik ben ook 2000 piek aan een onderhuurster kwijt geraakt; met haar straalblauwe ogen kwam zij dus goed weg...

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 9 juli 2002 @ 16:05:11 #13
31978 Quosego
> > > NON-FRIENDLY &l
pi_4943618
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 15:35 schreef skyhigh het volgende:

[..]

Het bedrag hebben we op papier staan.....dit omdat het me toendertijd verstandig leek om dit vast te leggen.....de afspraken over het terugbetalen niet....was misschien ook verstandig geweest, maar weet niet hoeveel toegevoegde waarde die zou hebben in deze situatie

Heel veel, je kunt aantonen dat zei jou nog geld schuldig zijn, dit is een gerechtigd middel en daarmee kan je met hun schuldafhandelaar praten.
> > > Who needs an enemy if you have me as a friend < < <
  dinsdag 9 juli 2002 @ 16:06:21 #14
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_4943629
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 16:02 schreef noki_JA het volgende:
...Het gaat gelukkig om "MAAR" ¤1000...
niet zo goed gelezen dan...
die 1000 ¤ is slechts een klein deel vh geheel.
  dinsdag 9 juli 2002 @ 16:11:45 #15
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_4943716
Herkenbaar

Ikzelf leen bijna nooit geld uit en leen het zelf ook zelden. Als het gebeurd is het altijd bij zelfde persoon en is het 20 of 50 euro en niet meer..

Ken wel iemand die nog weet ik hoeveel geld krijgt van iemand, dat staat nu zo'n 6 maanden open en er is totaal 1/6 van betaald na heel lang zeuren..

Ik snap dat soort mensen niet eerlijk gezegd.. Ik zorg altijd dat ik binnen week terugbetaal, ik leen ook niet als ik weet dat ik het niet haal. Maar soms gebeurd het wel eens dat je al gepind hebt, geen zin hebt om te gaan pinnen of als je gewoon ff niet uitkomt die maand.. Maar voor zover ik weet heb ik nooit meer dan 200 euro ofzo geleend van iemand...

tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  dinsdag 9 juli 2002 @ 16:25:48 #16
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_4943910
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 15:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Jezus, dat meen je niet! Wat een onzingedoe dan, die schuldsanering als ze schulden van particulieren bij voorbaat al niet opnemen. Dat kan je toch niet maken?? En die vrienden zullen zich daar toch niet op gaan beroepen of zo?

Het is niet zo dat particuliere schuldeisers buiten de boot vallen, beslist niet. er kunnen twee processen gaan lopen, te weten;

Schuldsanering. eerst een inventarisatie van alle schulden en afloscapaciteit. Dan een rekensommetje: Tel 36 maanden maximale afloscapaciteit bij elkaar op en deel dat door de totale schuld. Dan blijkt meestal dat de schuld in drie jaar tijd slechts gedeeltelijk kan worden afbetaald. Dat percentage wordt aan de eisers doorgegeven, meestal gaan ze daarmee accoord. Zij zien daarmee af van incassereing van het restbedrag na deze drie jaar. Mislukt dit proces dan volgt het tweede traject.

Persoonlijk faissement. Je wordt onder curatele geplaatst, en een curator beheert je geldzaken, meestal krijg je op weekbasis leefgeld. Ook hier geld drie jaar maximaal. De schuldeisers hebben nu geen vrije keus meer om met het percentage accoord te gaan, en na drie jaar ben je absoluut vrij van opeisbare schulden. Deze regeling is absoluut geen pretje, al je post wordt geopend, je salaris gaat naar de curator en je hebt geen nagel meer om aan je reet te krabben, alle niet noodzakelijke spullen van waarde worden verkocht. Maar na deze drie jaar ben je wel vrij om opnieuw te beginnen met een schuldenvrij leven.

P.

dinsdag 9 juli 2002 @ 16:30:12 #17
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_4943977
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 16:25 schreef Pagan het volgende:

[..]

Het is niet zo dat particuliere schuldeisers buiten de boot vallen, beslist niet. er kunnen twee processen gaan lopen, te weten;

Schuldsanering. eerst een inventarisatie van alle schulden en afloscapaciteit. Dan een rekensommetje: Tel 36 maanden maximale afloscapaciteit bij elkaar op en deel dat door de totale schuld. Dan blijkt meestal dat de schuld in drie jaar tijd slechts gedeeltelijk kan worden afbetaald. Dat percentage wordt aan de eisers doorgegeven, meestal gaan ze daarmee accoord. Zij zien daarmee af van incassereing van het restbedrag na deze drie jaar. Mislukt dit proces dan volgt het tweede traject.

Persoonlijk faissement. Je wordt onder curatele geplaatst, en een curator beheert je geldzaken, meestal krijg je op weekbasis leefgeld. Ook hier geld drie jaar maximaal. De schuldeisers hebben nu geen vrije keus meer om met het percentage accoord te gaan, en na drie jaar ben je absoluut vrij van opeisbare schulden. Deze regeling is absoluut geen pretje, al je post wordt geopend, je salaris gaat naar de curator en je hebt geen nagel meer om aan je reet te krabben, alle niet noodzakelijke spullen van waarde worden verkocht. Maar na deze drie jaar ben je wel vrij om opnieuw te beginnen met een schuldenvrij leven.

P.

ok, maar....
vergeet niet dat het hier om vrienden gaat.
zolang je niet hebt uitgemaakt of je ze nog als vrienden beschouwt, zijn zulke stappen iets te drastisch, vind je niet?
  dinsdag 9 juli 2002 @ 16:42:26 #18
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_4944132
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 16:30 schreef realist_ik het volgende:

[..]

ok, maar....
vergeet niet dat het hier om vrienden gaat.
zolang je niet hebt uitgemaakt of je ze nog als vrienden beschouwt, zijn zulke stappen iets te drastisch, vind je niet?

Nee, ze zijn zelf het traject schuldhulpverlening ingegaan, dat is de eerste stap die ik hier beschrijf. Nu is wel het moment gekomen om te beslissen of hij de schuld aanmeld, of er definitief van af ziet. Als hij de schuld aanmeldt en er komt een bod van 20% in drie jaar tegen finale kwijting heeft hij nog een deel van het geld terug, en zij rust.

P.

dinsdag 9 juli 2002 @ 16:50:08 #19
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_4944229
tsja, daar kan ik niet veel zinnigs aan toevoegen of betwisten ...

't is en blijft een kutsituatie iig

pi_4946105
'Neither a borrower nor a lender be'

Shakespeare

Van lenen komt alleen maar ellende. Goede vrienden leen ik graag wat geld, maar als ik er ook maar 1 keer om moet blijven vragen om het terug te krijgen dan komen ze op mijn zwarte lijst en dan kunnen ze het shaken de volgende keer.
ENORM irritant, ben echt al zo vaak cd's kwijtgeraakt die uitgeleend waren

[b] You don't need to, emerge from nothing.... you don't need to tear away... [/b]
  dinsdag 9 juli 2002 @ 19:51:14 #21
21167 nrg
=meisje
pi_4946184
Ik heb precies hetzelfde, alleen ik krijg helemaal niets terug. Het gaat om 3000 gulden, die ik mijn ex heb geleend om op zichzelf te gaan wonen. Ik heb het gewoon maar opgegeven, en ik denk dat ik het nooit meer terug krijg. Elke maand vraag ik er nog naar, maar ik geloof er gewoon niet meer in (het is nu 2 jaar geleden dat ik het hem geleend heb). Als ik het toch ooit terug krijg ga ik er lekker van op vakantie.
Scary but true!
pi_4946301
Ik heb zoveel uitgeleend dat ik niet meer weet aan wie!! Stom natuurlijk om niet alles op te schrijven. Maar ja heb geld zat (op het moment) dusse...

Er zijn ook nog gerust mensen die nog wat van mij krijgen.. Maar dat zou ik allemaal niet weten.. Als ze het terug willen dan hoor ik het wel..

Neuj
pi_4946618
Zelf heb ik 2 jaar geleden 8000 gulden geleend aan een broer met financiele problemen. Natuurlijk wist ik diep in m'n hart dat de kans 90% was dat ik nooit een cent terug zou zien. Toch vond ik dat ik geen keuze had. Ik moest hem gewoon één keer het vertrouwen gunnen. De volgende keer kan ik nu met opgeheven hoofd een lening weigeren.
  dinsdag 9 juli 2002 @ 22:25:23 #24
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_4948410
Ik weet nu wel, als ik geld leen en ik krijg het niet terug dat ik dan na herhaaldelijk verzoek (keer of 10 max) toch echt maatregelen neem. Of dat nou gewoon spullen opeisen uit zijn/haar huis is of desnoods op het dak van zijn/haar auto springen, dat maakt mij niet uit..

Ik heb hekel aan dieven

tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_4952588
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 22:25 schreef thaduck het volgende:
Ik weet nu wel, als ik geld leen en ik krijg het niet terug dat ik dan na herhaaldelijk verzoek (keer of 10 max) toch echt maatregelen neem. Of dat nou gewoon spullen opeisen uit zijn/haar huis is of desnoods op het dak van zijn/haar auto springen, dat maakt mij niet uit..

Ik heb hekel aan dieven

Heel erg bedankt voor de reacties.....

Ik moet inderdaad maar eens na gaan denken wat die vriendschap betekent....en wat zij verstaan onder vriendschap.

Ergens had ik me al neergelegd bij het feit dat ik het geld niet terug zou krijgen.....

nogmaals bedankt

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')