abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129497273
Ha, daar kan ik mee uit de voeten, nu meer keuzes.
Mijn doel is eerst ervaring opdoen met het fenomeen weer en weerstations en dit uit te breiden, misschien ook naar het internet. Ik weet dat ik zeer dicht bij weerstationdokkum zit ( Kollum), maar krijg daardoor wel een leuke peiling en vergelijk.
Ik ben mij bewust dat de nauwkeurigere uitlezingen een weerhut eisen, maar wanneer ik hierover google dan kom ik op een huis van 50cm. bij 50cm.
Moet ik daar vanuit gaan of is er een kleine uitvoering ook mogelijk en hoe en wat maak ik die?

De geribde huisjes die je bij sommige weerstations ziet kun je ook los krijgen, is dat ook een optie of functioneert dezen niet voor een juiste uitlezing?

[ Bericht 13% gewijzigd door Sa.Tan op 30-07-2013 10:13:24 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:26:38 #77
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_129516059
Aha oke, la crosse is een prima station om mee te beginnen dat was tevens ook mijn eerste merk van het weerstation die ik in 2004 aanschafte :)
Kollum is inderdaad niet zo heel ver weg, mocht je eens hulp nodig hebben dan hoor ik het wel :)

Je hoeft niet echt persee een huisje te maken, in de tijd dat ik een weerstation had deed ik er niet veel mee tot dat de zomer eraan kwam. Oplossing was dus 4 roosters aan het plankje schroeven waar de regenmeter op staan, op die manier hield ik het zonlicht dus buiten de sensor en kwam de temperatuur een stuk beter uit de meting. Let wel op dat je witte panelen neemt :)

Indien je deze oplossing niet hebt is een kleinere weerhutje natuurlijk ook mogelijk, de standaard norm die een weerhut moet hebben heeft te maken met de ruimte, in een krappere ruimte kan dus zijn dat de temperatuur iets te hoog kan zijn maar dit heb ik niet echt getest.

Wat je eventueel ook nog kunt doen is plastic witte borden aanschaffen, hier een gat doorheen boren waar de sensor ik kan hangen, op die manier krijg je een beetje het zelfde effect als dit:

Deze oplossing stond ook op het programma tot dat ik een meevaller had en de Vantage Pro 2 kocht, ik heb nu de Vue. Bij deze weerstations hoef je namelijk geen hut voor te maken :)
pi_129520809
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 20:25 schreef Sa.Tan het volgende:
Door budgettering kan ik op dit moment niet veel hoger gaan dan die 100 euro, dus zoek in deze prijsklasse een redelijk weerstation.
Als je iemand kent met een ING rekening kun je volgens mij nog steeds de Alecto WS 5000 krijgen voor 95 euro.
Ik heb hem nu een half jaar en hij bevalt erg goed moet ik zeggen.

Heb de opstelling helaas bij elkaar moeten houden door bevestigingsproblemen hier in de tuin waardoor de opstelling niet ideaal is. De windmeter staat op 5 meter afstand van 30 meter hoge bomen en meet dus niet zo veel. Echter de temperatuurmeting is uitstekend. Heb over het algemeen maar een hele kleine afwijking. Zorg er wel voor dat het station in de schaduw staat want anders heb je wel wat tuineffect.

Wat betreft de dataoverdracht is die ook erg goed, heb vrijwel nooit storingen. Slechts 1 maal een grotere storing gehad waardoor ik 2 uur data mistte maar verder niet. Er is genoeg ruimte op het binnenstation enkele weken niet aan de computer te koppelen maar leuker is natuurlijk om dat wel te doen. De meegeleverde software is daarvoor echter niet erg gecshikt. Wel zijn op internet genoeg gratis en betere alternatieven te vinden. Ik gebruik nu Cumulus en dat werkt uitstekend.
pi_129534548
Jammer zeg, ik zit hier zeker in een Rabo-hoek, diverse kennissen opgebeld maar helaas! Is ook een mooie optie.
Wat betreft de opstelling van de sensoren, ook ik ga tegen de beperkingen aanlopen ben ik bang. Mijn tuin grenst aan de rand van het dorp en inderdaad, omzoomd met redelijke hoge bomenrij. (Maar verhuizen naar Rottumerplaat)
Wat ik nu wel doorheb met de "goedkopere weerstations" is het allereerst maken van een weerhutje. Ga dan ook maar eens neuzen bij Action wat daar zoal voorhanden is aan schoteltjes ed om mijn creativiteit los te laten.
Eigenlijk vind ik dat met deze hobby ook het leuke ervan; oplossingen zoeken over plaatsingsproblematiek voor een zo zuivere readings.
Ga mij dus eerst focussen op het fenomeen weerhutje, alle ideeėn hierover zeer welkom.
Gegevens die ik weet:
Hoogte plaatsing 1.50mtr.
Kleur wit
Lamellen oid voor wind doorlating

Wat ik nog niet weet is het soort materiaal hiervoor en waar te vinden.
En wat ik mij ook nog afvraag; zijn die sensor huisjes die uitgevoerd zijn met die ribben niet voldoende?

[ Bericht 8% gewijzigd door Sa.Tan op 31-07-2013 09:48:34 ]
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:47:34 #80
34663 SpeedyGJ
pi_129542256
Die weerstation wat ik boven heb genoemd hebben dit helaas niet, en dan nog is het meestal een sier dop die je eroverheen kan doen.
Meestal bij goedkopere stations zitten den sensoren binnen in een gesloten behuizing, waarom dit nog steeds wordt gedaan is voor mij een totale raadsel.
De schotels werken dus alleen als er ventilatie aan de binnenkant kan komen en opzich is dit niet het grootste probleem :)

Materiaal:
Hard plastic borden
3 bouten zonder kop zodat je de borden op juiste hoogte kan afstellen, deze kun je vaak in de bouwmarkten krijgen.
Afhankelijk hoe groot de sensor is en hoeveel borden je nodig hebt komt er ook nog boutjes bij.
Dus als je een rij van 5 borden hebt, 5x3 is 15 boutjes :)
Ik raad je ook aan om afstandsbusjes erbij te doen, als het goed is kun je deze ook gewoon bij de bouwmarkten halen. De afstand weet ik zo niet 1.2.3 uit mijn hoofd dat moet ik even opzoeken.

Kortom, wat je eerst moet doen is een weerstation kopen, zodra je dit gedaan hebt kun je de sensor gaan opmeten, zorg ervoor dat er 2 borden onder en 2 boven aan ruimte over blijft.
pi_129557887
Dan worden het kinderbordjes, ik heb even in de kast staan turen, maar boerenbont is een "no"go"
volgens mijn vrouw. tevens heb ik rvs draadendjes M5, dus met een paar sierdopmoertjes en een aluminium buis a 6mm. doorsnee voor busjes ben ik daarvoor klaar.
Morgen maar even naar de Action en de local DHZ zaak.
Het binnen gat frees ik eruit denk ik.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 01:04:15 #82
34663 SpeedyGJ
pi_129566663
Met een frees gaat het inderdaad makkelijker :)
Succes en laat het maar even weten wat er van is geworden, indien je hulp nodig hebt je weet me te vinden ;)
pi_129576408
Vind die vierkante van Davis ook wel mooi trouwens, maar eens goed zoeken.
Wanneer ik hulp nodig heb buiten dit forum om geef ik echt wel een gil.
  maandag 7 september 2015 @ 19:54:15 #84
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_155903955
Speedy??
Wil een nieuwe weerstation, wij hebben nu een Alecto WS4500 maar wat een k*tding, allemachtig.

Ik zoek een weerstation die als buiten sowieso een zelflegende regenmeter, windmeter e.d.
Ook een duidelijk display voor binnen!

Ja ik heb google, vergelijk en kieskeurig e.d. maar toch zie ik door de bomen het bos ook niet.

En ik blijf een Nederlander.. dus budget is zo'n 100 Euro.

Heb nou deze op het oog, wat denk jij? http://www.weerstationexp(...)ic-wmr86-weerstation
of toch http://www.weerstationexpert.nl/ventus-w155
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 7 september 2015 @ 22:06:37 #85
34663 SpeedyGJ
pi_155909186
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 19:54 schreef uniekhoorn het volgende:
Speedy??
Wil een nieuwe weerstation, wij hebben nu een Alecto WS4500 maar wat een k*tding, allemachtig.

Ik zoek een weerstation die als buiten sowieso een zelflegende regenmeter, windmeter e.d.
Ook een duidelijk display voor binnen!

Ja ik heb google, vergelijk en kieskeurig e.d. maar toch zie ik door de bomen het bos ook niet.

En ik blijf een Nederlander.. dus budget is zo'n 100 Euro.

Heb nou deze op het oog, wat denk jij? http://www.weerstationexp(...)ic-wmr86-weerstation
of toch http://www.weerstationexpert.nl/ventus-w155
Prijs a 100 euro is redelijk veel van te vinden.
Tegenwoordig zijn alle regenmeters die zelf legen bij een compleet weerstation sets.
Wat is jou woon situatie? Heb je het liefst draadloos of mag bedrading ook (dus dat de regenmeter / windmeter worden aangesloten aan de temperatuursensor en deze dan draadloos wordt doorgestuurd naar de console (scherm).
Uiteraard is belangrijk om te weten hoe vaak je de gegevens wilt binnen hebben, de 1 heeft genoeg aan 2min interval maar de anders vind het erg belangrijk om snelle update's binnen te krijgen van minder dan 15 seconden of zelfs 4 seconden. 4 seconden is echter wel het minimale wat je kan krijgen voor rond de 100 euro.
Wat betreft de regenmeting, sommige stations geven vanaf 0.7mm een tip, de ander 0.2mm, daar zit nogal wat verschil in.
Daarom is het altijd belangrijk om te weten wat de eisen zijn, dit vergemakkelijkt het zoeken naar een juiste weerstation.
De beide stations zijn goed, hoewel ik en veel andere mensen toch wel negatieve ervaringen hebben over de windmeters van de Ventus die ook o.a worden gebruikt voor alecto, deze windmeters slijten snel waardoor ze snel vast blijven zitten, invetten is bij windmeters zeker geen oplossing omdat dit juist meer troep aantrekt en dat kan op gegeven moment fatale gevolgen hebben. Die van de oregon zijn wel goed, bedenk echter wel dat de update interval 56sec is.

Ik hoor het graag van je, en zal dan ook advies geven waar je het beste je station kan weg halen, want sommige webshops zitten met de bedragen soms 50 tot 80 euro duurder, vooral met Davis weerstation willen de extra kosten nog wel eens tot de 100 euro oplopen.
  dinsdag 8 september 2015 @ 15:30:00 #86
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_155924106
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 22:06 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Prijs a 100 euro is redelijk veel van te vinden.
Tegenwoordig zijn alle regenmeters die zelf legen bij een compleet weerstation sets.
Wat is jou woon situatie? Heb je het liefst draadloos of mag bedrading ook (dus dat de regenmeter / windmeter worden aangesloten aan de temperatuursensor en deze dan draadloos wordt doorgestuurd naar de console (scherm).
Uiteraard is belangrijk om te weten hoe vaak je de gegevens wilt binnen hebben, de 1 heeft genoeg aan 2min interval maar de anders vind het erg belangrijk om snelle update's binnen te krijgen van minder dan 15 seconden of zelfs 4 seconden. 4 seconden is echter wel het minimale wat je kan krijgen voor rond de 100 euro.
Wat betreft de regenmeting, sommige stations geven vanaf 0.7mm een tip, de ander 0.2mm, daar zit nogal wat verschil in.
Daarom is het altijd belangrijk om te weten wat de eisen zijn, dit vergemakkelijkt het zoeken naar een juiste weerstation.
De beide stations zijn goed, hoewel ik en veel andere mensen toch wel negatieve ervaringen hebben over de windmeters van de Ventus die ook o.a worden gebruikt voor alecto, deze windmeters slijten snel waardoor ze snel vast blijven zitten, invetten is bij windmeters zeker geen oplossing omdat dit juist meer troep aantrekt en dat kan op gegeven moment fatale gevolgen hebben. Die van de oregon zijn wel goed, bedenk echter wel dat de update interval 56sec is.

Ik hoor het graag van je, en zal dan ook advies geven waar je het beste je station kan weg halen, want sommige webshops zitten met de bedragen soms 50 tot 80 euro duurder, vooral met Davis weerstation willen de extra kosten nog wel eens tot de 100 euro oplopen.
Wat lief!
Maar mijn vriend werd niet goed van mij en heeft de Oregon wmr86 gisteravond stiekem besteld, nu net binnen.
Morgen maar even installeren (had ik nou maar eerder hier gevraagd :') )
Heb hem voor net geen 94 euro.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  woensdag 9 september 2015 @ 21:20:06 #87
34663 SpeedyGJ
pi_155958493
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 15:30 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Wat lief!
Maar mijn vriend werd niet goed van mij en heeft de Oregon wmr86 gisteravond stiekem besteld, nu net binnen.
Morgen maar even installeren (had ik nou maar eerder hier gevraagd :') )
Heb hem voor net geen 94 euro.
Kijk dat vind ik nou lief van jou vriend :) zeker mee gelezen? Zo niet dan heeft hij gelukkig de goeie uitgekozen :)
Ben benieuwd naar de bevindingen van dit station :)
  woensdag 9 september 2015 @ 21:54:45 #88
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_155959817
So far so good...
Even een lijstje erbij gemaakt :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou hij is al fijner dan die alecto 4500 OOIT is geweest.

Tige dank en nog een goejūn
pi_156316553
Mag ik iets vragen? Ik heb een nieuw weerstation (bij de vorige flipte de sensor bij dauw)

Ik wil graag een 'vogelhokje' maken om de sensor in te zetten maar mag die beschut zijn?

Ik heb nu een Bresser BF-7
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')