abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104270825
Hallo,
ik ben niet de originele topic starter maar vorig topic was vol. Weerstations (user ervaringen).

Beetje een kick-off OP, om de bedoeling van dit topic duidelijk te maken.

Vantage Pro
Het ultieme weerstation voor de echte weeramateur, maar ook geschikt voor (semi) professionele toepassingen, onderwijs, algemene toepassingen zoals bij watersport, campings, milieu etc.

Het Vantage Pro weerstation ziet er fantastisch uit en biedt veel mogelijkheden,
bijvoorbeeld standaard:

> temperatuur (binnen en buiten)
> vochtigheid (binnen en buiten)
> windsnelheid
> windrichting
> luchtdruk
> neerslag: met dag/maand/jaar totalen en regen intensiteit (mm/uur)
> tevens o.a.: gevoelstemperatuur, weersvoorspellingen, maanstand,
tijden van zonopkomst en ondergang, instelbare alarmen etc!

Met uitbreidingsmogelijkheden:
> computer aansluiting (opslag en presentatie van gegevens ook op uw website)
> het meten van zon en UV-straling, zonne-energie, gewasverdamping
(evapotranspiratie) deze en andere begrippen zijn hier uitgelegd , graaddagen,
etc.

Alle gegevens kunnen indien gewenst met een personal computer opgeslagen
(ook bij uitgeschakelde pc!) worden en in grafieken weergegeven worden. Verkrijgbaar met draadloze sensoren en vele opties en uitbreidingsmogelijkheden
oa:
> extra temperatuur sensoren (draadloos)
> zender om de windmeter draadloos op het dak of mast te plaatsen
> koppeling van de weergegevens aan uw eigen website of netwerk!

Voorbeelden van toepassingen zijn o.a.:
* Agro meteorologie: Aan de hand van de gegevens van het teeltgraaddagen-systeem kunnen landbouwers en telers het beste tijdstip bepalen waarop ze moeten poten, bemesten, pesticiden moeten toepassen en moeten oogsten. Met de informatie van het evapotranspiratiesysteem kunnen tuiniers en landschapsarchitecten waterbronnen ontzien door op optimale tijden te irrigeren; veefokkers kunnen de hittespanning voor hun werknemers en vee in de gaten houden; en brandweerkorpsen kunnen vaststellen of er potentieel brandgevaar is op grond van de temperatuur, de wind en het vochtverlies van de vegetatie in de buurt. Met het uitgebreide Vantage Pro Systeem is dit en nog veel meer mogelijk. Gemakkelijk afleesbaar door van achteren verlicht display.
Ook kunt u de volgende toepassingen gebruiken

* Energie: Aan de hand van het energiegraaddagen-systeem kunnen distributeurs van gas of olie en openbare nutsbedrijven het brandstof- en elektriciteitsverbruik schatten. Beheerders en ontwikkelaars van onroerend goed kunnen de energievereisten voor verwarming en koeling schatten. Ingenieurs kunnen met het windenergiesysteem potentiéle locaties voor windenergie evalueren en met het zonne-energiesysteem de prestaties van zonneboilersystemen in woonhuizen en bedrijfsgebouwen optimaliseren. Met het uitgebreide energiesysteem kunt u dit en nog veel meer doen. Gemakkelijk afleesbaar door van achteren verlicht display.

* Gezondheid: Met onze Vantage Pro kunt u ook de omstandigheden bewaken die kunnen leiden tot gezondheidsgevaren zoals zonnebrand, huidkanker, hittespanning, of onderkoeling. Gebruik het Heat Stress System om de temperatuur-vochtigheidsindex in de gaten te houden. Gebruik het UV-systeem om de intensiteit van ultraviolette straling te meten, en het Full Apparent Temperature System om het effect van de zon, de wind en de vochtigheid op de schijnbare temperatuur te zien. Voor een uitgebreid gezondheidssysteem voegt u alle optionele sensors toe. Ideaal voor gebruik door radio- en TV-stations, kinderdagverblijven, scholen, pretparken en vakantieoorden - overal waar gezondheid en comfort prioriteit hebben. Gemakkelijk afleesbaar door van achteren verlicht display.

User ervaringen : Non, ik heb zo\'n ding helemaal niet. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door gerspie op 11-11-2011 23:34:16 ]
  zaterdag 12 november 2011 @ 00:35:04 #2
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_104274606
Ik heb je foto's even bekeken, het wordt inderdaad wat lastig als ik het zo bekijk.
Hoe zit het met die kleine verhoging op dak? Is het alleen lood of zit er nog wat achter.
pi_104276984
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 00:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik heb je foto's even bekeken, het wordt inderdaad wat lastig als ik het zo bekijk.
Hoe zit het met die kleine verhoging op dak? Is het alleen lood of zit er nog wat achter.
bedoel je de scheiding met de buren? dat is enkel lood tegen hun muur. Als ik hun huis had was het makkelijker, van hen is het een half open bebouwing en hun tuin is dubbel zo groot :) Maar zoiezo zou het eigenlijk ter hoogte van m'n dak moeten komen. Ik ben nl van plan om ipv zonnepanelen zo'n windmolen met verticale as te plaatsen. De gewone zijn hier niet toegelaten maar die verticale zouden wel mogen. Dus ik wil eens kijken als er genoeg wind is om rendabel te zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door gerspie op 13-11-2011 01:59:36 ]
  zondag 13 november 2011 @ 17:49:06 #4
34663 SpeedyGJ
pi_104322849
Hmm ja dat wordt wel lastig.
Op de achtertuin foto, rechter huis is dat het einde? Dus een hoek?
Mocht je eventueel goeie contacten hebben met de buren, misschien dat je em daar op de hoek kan plaatsen?

Als je de Vue neemt heb je 300m bereik zonder bedrading. Je zou het kunnen overleggen.
pi_104327222
we wonen hier nog maar een paar maand. Heb ze die buren nog bijna niet gezien. Ze hebben nl nog een huis en zijn vaak op reis :) ofwel moet ik een lange paal aan m'n tuinhuis vastmaken. dan staat het op mijn grond. kzal dan eens kijken om één te bestellen, of zijn er binnenkort solden? :)
  zondag 13 november 2011 @ 22:40:57 #6
34663 SpeedyGJ
pi_104336394
Hmm oke dat is wel jammer maar goed niks aan te doen.
Geen optie om een gat door het dak te maken? Dit heb ik in Dokkum toen gedaan, geen schoorsteen dus dan op deze manier, het is maar een optie natuurlijk ;)
Met de Vue wordt het wel top zwaar, ook moet er niet al te veel beweging in zitten, dit kan de regenmetingen beïnvloedenden :)

Ik weet niet in welke richting je woont?
pi_104409297
ben er weer opgeraakt si :) wist het paswoord niet meer. Als je een gat in je dak gemaakt had, was het dan nog waterdicht? Want heb geen zin om met emmertjes water te sleuren :) Nu, in 't begin zal ik het op een paal zetten in de tuin. Vrijdag moet ik geopereerd worden aan m'n knie, dus dan zal ik een paar maand niet op m'n dak geraken. Dus eerst een paal met de windmeter en zo erop. Weet je toevallig hoeveel die windmeter en regenmeter en zo weegt? de achterzijde van de woning waar de tuin is, is naar het noorden gericht allé, als de tuin bvb 12u is op een klok, dan is het noorden op 12u05 :)
  dinsdag 15 november 2011 @ 21:36:56 #8
34663 SpeedyGJ
pi_104414206
Volgens de specs:

6250
Complete Station 3.12 kg
6351

Console 0.80 kg

6357
ISS 2.47 kg

Voor de rest, probeer het eerst indd maar eens in de achter tuin en dan kijk je later weer :)
Er zijn speciale dakpannen te koop waar je de paal doorheen kan doen :)
pi_104459359
3 kg maar? :) ja, dat zal m'n dak wel aankunnen ;) ja, kzal het eerst in m'n tuin zetten nu, als ik tenminste een gat kan graven met m'n nieuwe kruisband :) en dan eens kijken als er veel verschil is met de metingen, alhoewel de wind veranderlijk is en de temperatuur zodat je dat eigenlijk moeilijk kan vergelijken als je niet op hetzelfde moment de metingen doet. Maar dan kan ik ondertussen al dat computergramma bekijken als ik het versta :)
azo, als er zo'n dakpannen zijn is dat geen probleem. Dat zal ik onthouden. merci voor de tip :)
  donderdag 17 november 2011 @ 01:11:35 #10
34663 SpeedyGJ
pi_104462882
Het station zelf is 2.5kg ;) en ja de daken moeten dat makkelijk aan kunnen,ik heb aan mijn schoorsteen 2X 3 kilo aan beugels, 6/7 kilo aan buis hangen, dan komt het weerstation er nog bij, kortom de schoorsteen krijgt bij flink wat wind toch behoorlijk wat te voorduren.

Anyway hou me maar op de hoogte, en ja het weer is zo veranderlijk als wat dus je kan niet 1 2 3 even een vergelijking maken.
Graag gedaan ;)
pi_104463846
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 01:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het station zelf is 2.5kg ;) en ja de daken moeten dat makkelijk aan kunnen,ik heb aan mijn schoorsteen 2X 3 kilo aan beugels, 6/7 kilo aan buis hangen, dan komt het weerstation er nog bij, kortom de schoorsteen krijgt bij flink wat wind toch behoorlijk wat te voorduren.

Anyway hou me maar op de hoogte, en ja het weer is zo veranderlijk als wat dus je kan niet 1 2 3 even een vergelijking maken.
Graag gedaan ;)
Als ik het nieuwe speelgoed heb laat ik het weten, eerst gezellig onder het mes voor ik het bestel.
Je weet nooit dat ik het niet overleef en onder de grond kan ik nie veel met da windmetertje doen :)
  donderdag 17 november 2011 @ 09:53:36 #12
34663 SpeedyGJ
pi_104466445
Prima :)

Ik heb mijn weerstation op het ISS na verkocht :)
Ik ga ook de VUE aanschaffen, dus voor de mensen die nog een ISS sensorhut zoeken ;)
  vrijdag 18 november 2011 @ 14:17:54 #13
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_104512224
Hallo Speedy en gerspie,

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring/resultaten in de zon dan worden vanwege de kleine schilden van de Vue :)

Nou verwacht ik, in tegenstelling tot wat ik een half jaar geleden dacht, dat een kleiner schild misschien zelfs beter is dan een groter schild. Waarom dan? omdat een schild volgens mij alleen bedoeld is om de sensor uit de zon te houden en het mogelijk te kunnen maken om het niet dicht bij objecten (zoals huizen en stene schuttingen) in de schaduw te hangen en dus doordat de schilden klein zijn de wind er makkelijker doorheen gaat dan de grotere schilden. De kleine schilden hebben een kleiner oppervlak die eventueel bij relatief windstille momenten warmere lucht vasthoud waardoor de kleine schilden de warmte ertussen sneller kwijt raakt.
Maar of dit ook daadwerkelijk op gaat.... ik heb geen flauw idee :P
Daarom ben ik benieuwd naar jullie resultaten :9~
pi_104569065
Ik dacht dat het ISS iets is die in de ruimte vloog? Maar jij hebt dat dus in je eigen achtertuin? :)

@Hobbymaker: als het in de zomer opeens 45°C is gaan die schilden dus niet zo goed werken, en dan laat ik het zeker weten :)
Of anders doen we een groepsaankoop, extra korting mss :) haha
  zaterdag 19 november 2011 @ 23:30:40 #15
34663 SpeedyGJ
pi_104570890
@Gerspie: ISS = Integrated Sensor Suite ;)

@Hobbymaker:
Mah daar zijn de meningen nog wel eens over gedeeld. Je moet niet vergeten dat grotere schotels de zon beter tegenhouden dan kleinere schotels, vooral als de zon in een bepaalde hoek komt te staan zou de schotels van VP2 beter zijn dan die van de Vue, uiteindelijk geeft dit een effect van max 0.5 graden, ik heb hier vanmiddag even in verdiept.

Of ik nog voor de Vue ga is nog maar de vraag gezien ik nu met een nieuwe Vp2 zit die ik gisteren heb gekregen. Gezien de dure decembermaand denk ik dat ik het geld daar maar uit ga besteden.
pi_104575062
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 23:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
@Gerspie: ISS = Integrated Sensor Suite ;)

@Hobbymaker:
Mah daar zijn de meningen nog wel eens over gedeeld. Je moet niet vergeten dat grotere schotels de zon beter tegenhouden dan kleinere schotels, vooral als de zon in een bepaalde hoek komt te staan zou de schotels van VP2 beter zijn dan die van de Vue, uiteindelijk geeft dit een effect van max 0.5 graden, ik heb hier vanmiddag even in verdiept.

Of ik nog voor de Vue ga is nog maar de vraag gezien ik nu met een nieuwe Vp2 zit die ik gisteren heb gekregen. Gezien de dure decembermaand denk ik dat ik het geld daar maar uit ga besteden.
krijg jij dat zomaar? :) schoon cadeau. waarom heb je de vorige vp2 dan weggedaan als je nu weer dezelfde hebt ? :)
  zondag 20 november 2011 @ 02:26:54 #17
34663 SpeedyGJ
pi_104575524
Omdat ik het zat was dat die weerstation elke keer maar weer kuren gaf en wel weer eens wat anders wou hebben. Maar gezien ik nu een nieuwe heb wil ik het nog even aanzien, wil zo wie zo nog voor de vue gaan al wordt het lastig met die december maand.
Hantum vp2 en hier dan een vue :) leuke combinatie + mooie vergelijking, tja was de sint nu maar zo lief geweest om mij een vue cado te geven haha :D
pi_104575601
de vp2 is toch duurder? is de kans dan niet groter dat de vue nog meer rare kuren heeft? :)
  zondag 20 november 2011 @ 14:03:04 #19
34663 SpeedyGJ
pi_104584871
Vp2 is duurder omdat de windmeter los zit, tevens is deze uitbreidbaar met solar/uv etc etc, dit is niet mogelijk met de vue, ik denk dat dit een grotere rol speelt, ook de console is uitgebreider en duurder.
pi_104872227
Interessant topic!

Ben me namelijk aan het orienteren op de aanschaf van een weerstation.
Heb natuurlijk al de nodige sites bekeken, maar ben door de bomen het bos een beetje kwijt.
Er worden hier op het forum een aantal stations genoemd:
- Cresta WXR815
- Nexus TFA
- WS3650
- LaCrosse 2800

maar gezien die modellen al 2 jaar geleden genoemd zijn, vraag ik me af door welke modellen ze inmiddels zijn vervangen.

Ooit kocht ik een Ultimeter 2000 van Peet Bros. Dat ding heb ik 2 jaar geleden verkocht. Was op zich een prima apparaat, maar ik vond de gegevens op de console wat basic. Sensoren stonden op een mast, die plm. 2 meter boven het platte dak uitstak.

Inmiddels, mede door de verwachte 'horror-winter' wil ik weer een weerstation.

Ik zou natuurlijk een Davis VP2 kunnen kopen, maar dat lijkt me wat overkill.
Ben vooralsnog niet van plan mijn meteo-gegevens met de rest van de wereld te delen; ik wil gewoon kunnen zien hoe warm of koud het binnen en buiten is, wat de gevoelstemp is, hoe hard het waait, wat de luchtvochtigheid binnen en buiten is, en hoeveel neerslag er is gevallen.

Verder heb ik een iMac, en daar is niet veel meteo-(logging) software voor.

Ik woon op de 6e (hoogste) etage van een vrijstaand flatgebouw.

Ik stel de volgende prioriteiten:
A) nauwkeurigheid van de gemeten data (ik kijk niet op 0.1 graad nauwkeurig)
B) snelheid (update-interval)
C) de console moet makkelijk verplaatsbaar zijn (liefst zowel op batterijen als ook op lichtnet werken)
D) wind liefst ook in Bft afleesbaar
E) mogelijkheid voor plaatsing van extra console voor naast mijn warme bed ;)
F) draadloos in de 800 MHz band
G) uitbreidbaar met, of standaard geleverd met extra sensoren (bv. UV)

Dus.... wie laat mij in de goede richting kijken?

Groet,
iMees
pi_105012869
Inmiddels een Davis VP2 gekocht, en daarbij een extra Davis Vue display voor naast mijn bed ;-)
  woensdag 30 november 2011 @ 19:34:31 #22
34663 SpeedyGJ
pi_105018202
Goeie keuze ^O^ , nu nog een solar/UV erbij, datalogger en online zetten ^O^
pi_105049437
Ben ik de enige die dit opvalt:

- mijn nieuwe Davis VP2 staat buiten opgesteld, in een test-setting.
De RVS mast staat 100% verticaal uitgericht.
't Wil maar niet gaan regenen, dus de rainrate staat nog op 0, maar verder werkt alles naar behoren.

Wat me opvalt is dat de windmeter niet helemaal verticaal staat. Alsof de behuizing van de anemometer en de windvaan niet helemaal goed op de arm is bevestigd.
Ik meet een afwijking van 3 graden naar links. Lijkt mij niet goed voor een precisie-instrument als de Davis VP2.
De windvaan zou bij windstilte een voorkeur kunnen hebben voor "west", omdat hij nu door de zwaartekracht naartoe getrokken word.

Zitten de arm en de behuizing van de anemometer en de windvaan met elkaar verlijmd?
Ik wil er namelijk niet aan draaien, en daarmee de zaak slopen.
De arm zit wel goed aan de kant van de basis, dus daar waar het boutje doorheen zit.
pi_105049605
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Goeie keuze ^O^ , nu nog een solar/UV erbij, datalogger en online zetten ^O^
Ff op jouw site gekeken. Leuk, vooral het meteogram met de wolkjes. Ik neem aan dat dan plaatje gegenereerd word door de solar/UV sensor.

ook leuk is de console van de VP2 met daarin de data.
pi_105080459
Hier regent het wel voor 't moment dus hier zou je jou pluviometer wel kunnen testen :)
Dat je windmeter niet helemaal recht staat kan ik niks van zeggen,SpeedyGJ zal daar iets meer over kunnen vertellen. :)
pi_105081146
Ik heb maar 2.0 mm afgetapt, want hij staat nog op playa balconia. Het wachten is op SpeedyGJ. Of andere Davis VP2 gebruikers. ;)
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:44:13 #27
34663 SpeedyGJ
pi_105082839
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:18 schreef iMees het volgende:
Ben ik de enige die dit opvalt:

- mijn nieuwe Davis VP2 staat buiten opgesteld, in een test-setting.
De RVS mast staat 100% verticaal uitgericht.
't Wil maar niet gaan regenen, dus de rainrate staat nog op 0, maar verder werkt alles naar behoren.

Wat me opvalt is dat de windmeter niet helemaal verticaal staat. Alsof de behuizing van de anemometer en de windvaan niet helemaal goed op de arm is bevestigd.
Ik meet een afwijking van 3 graden naar links. Lijkt mij niet goed voor een precisie-instrument als de Davis VP2.
De windvaan zou bij windstilte een voorkeur kunnen hebben voor "west", omdat hij nu door de zwaartekracht naartoe getrokken word.

Zitten de arm en de behuizing van de anemometer en de windvaan met elkaar verlijmd?
Ik wil er namelijk niet aan draaien, en daarmee de zaak slopen.
De arm zit wel goed aan de kant van de basis, dus daar waar het boutje doorheen zit.
Je hebt wel neerslag gemeten?
Rainrate wordt meestal berekent als er voldoende neerslag valt in xx minuten, ik weet niet hoe het op dit moment is?

De arm van de windmeter die aan het bevestigingsplaat vast zit zou je eens kunnen draaien, in de meeste gevallen zit deze gewoon met een boutje vast idem als de arm > windmeter gedeelte. Als dit het geval is moet die recht staan, indien dit niet het geval is, even voorzichtig aan draaien dit kan verder geen kwaad.

Qua windrichting is het meestal zo dat, als er geen wind gemeten wordt of te weinig wind om de vaan van richting te veranderen, dat die dan gewoon in de positie blijft staan voor de wind weg viel.
Dus als de richting zuid was en de wind is weg gevallen, moet die zuid blijven aangeven.

En dan is er nog een hele belangrijke punt wat je moet weten over de regenmeter en hopelijk snap je het een beetje gezien het allemaal best ingewikkeld is.
Davis maakt weerstations die eigenlijk voor metingen zijn in inch, echter kan er ook gewoon in mm worden gemeten, nu gaat het hier helemaal de verkeerde kant op.
Ik heb enige tijd geleden mijn regenmeter gekalibreerd, dit heb ik gedaan door precies 1 liter water (1.1liter omdat er altijd wel wat water restanten achter blijft) in de regenmeter te gieten.
LET OP!! Doe dit op druppelende wijze, zorg ervoor dat de rainrate niet hoger wordt dan 50mm/h, anders worden de metingen niet correct!
Dan komt er een hele leuke rekenformule aan te pas, en dat is namelijk het volgende:

47,33 = Werkelijke waarde wat de regenmeter moet aangeven.
36.00 = Gemeten waarde wat de regenmeter aangeeft.
23.9xx = Aantal afwijking in procent.

(47,33-36,0)/47,33*100%=0.239830551447285%

Let op dat je na de 100% geen enter indrukt, anders klopt je gegevens niet!
Neem de eerste 4 cijfers mee en bij de 1 na laatste cijfer een komma, in mijn geval was dit dus 0.23.9 of wel 23.9%.

Dit waren mijn waardes:
Gemeten waarde: 36.0mm
Werkelijke waarde moet zijn: 47.3mm
Te kort: 11.3.
Afwijking 23.9%

Als je de kap van de regenmeter eraf haalt en je verwijderd voorzichtig de opvangbakjes van de regenmeter, dan zie je 2 verstel bouten.
Nu deel je de afwijking door 2en, in mijn geval was dit dus: 23.9% / 2 = 11.95%
Betekent dus dat je beide stelschroeven 11.95% moet gaan verstellen.
Hoever je moet draaien staat wel aangegeven op de regenmeter hoeveel 1 draai xx% is.
Onthou wel de beginpunt.
Zodra je klaar bent ga je opnieuw de eerste stap volgen, 1 liter water. Bij mij kwam er toen 47.1mm uit de 2de test.
Zolang je tussen de 47.0 en 47.5 zit is dit wel voldoende.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, uiteraard is het voorlopig even geen mooi en droog weer, anders morgen middag als het droog is de regen aantal onthouden, deze dat even naar 0.0mm veranderen en gaan testen tot je waarde goed is, dan vervolgens je regenwaarde weer veranderen naar het juiste aantal mm wat er op die dag is gevallen :)

quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:22 schreef iMees het volgende:

[..]

Ff op jouw site gekeken. Leuk, vooral het meteogram met de wolkjes. Ik neem aan dat dan plaatje gegenereerd word door de solar/UV sensor.

ook leuk is de console van de VP2 met daarin de data.
Bedankt :)
Die meteogram wordt niet door het weerstation genegeerd, de grafieken daartegen wel.
Die meteogram haal ik bij yr.no weg.

De link: http://www.yr.no/place/Ne(...)ansert_meteogram.png
Je hoeft alleen Friesland/Holwerd te veranderen naar je eigen provincie en plaats.
pi_105088988
Ik heb er mijn bedenkingen bij dat je al met 1.1 liter begint. Dat is alvast 10% meer.
Er blijft echt geen 10% water hangen.
Verder heb ik de EU uitvoering van de VP2, en die is al metrisch.
Maarr.... ik zal 'em zeker gaan kalibreren! :Y

V.w.b. de bevestiging van de anemometer en de windvaan op de arm, de scheefstand daarvan wil ik niet oplossen door verdraaiing van de onderkant van de arm (dus waar het boutje zit) maar juist aan de bovenkant. Vandaar dat ik me afvroeg of de beide delen aan de bovenkant van de arm verlijmd zitten.
Is de arm van metaal of plastic?
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:38:50 #29
34663 SpeedyGJ
pi_105090244
Ik heb het zelf in een cola fles gedaan, als je het achter gebleven water optelt schrik je toch wel even.
Anyway probeer het maar even :) het scheelt je enorm op jaarbasis:)

Hmmz dat verhaal snap ik niet helemaal, kun je er misschien een foto van maken zodat het voor mij wat duidelijker wordt en ook kan zien wat het probleem is?

De stang tussen de plaat en de windmeter is van ijzer :)
pi_105091411
Zo 1,2,3 ff geen plaatje voorhanden van mijn windmeter, maar ff aan de hand van jouw plaatje:

De bevestiging van het bovenste gedeelte (dus dat met de cups en de vaan) staat niet exact verticaal t.o.v. de arm.
Als je recht van voren (of van achteren) dus in het verlengde van de arm zou kijken, zodat je de knik van de arm niet meer ziet, dan zie je bij mij dat de 'houder' van de cups en de vaan onder een hoek staat. Daardoor draaien zowel de vaan als de cups niet exact horizontaal, en dat leidt onherroepelijk tot een afwijking of zelfs slijtage van de lagers. Heel overdreven geschetst staan mijn cups dus zo:

\
\ o
o |
|
|
|
|

Ik heb het ook al gemaild aan Dick in Sweetlakecity, en hem was het nooit opgevallen. Hij heeft ff gekeken bij een andere VP2 windmeter, en zag toen wat ik bedoelde. Dus ik ben niet de enige.
Maar Davis levert het zo af, dus....
pi_105091465
Hmm... schematische weergave schiet enigszins tekort ;) _O-
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:34:26 #32
34663 SpeedyGJ
pi_105098693
Ah volgens mij snap ik al wat je bedoeld.
De windmeter staat scheef toch? Staat de windwijzer ook omhoog? Idem als de cupjes? Zo ja dan moet je de arm even half slag omdraaien en de windmeter recht zetten.

Of zit ik nu weer verkeerd _O-
pi_105121336
Hmhm... cups zitten boven, vaan zit onder... O-) 8)7 :W _O-

Denk dat we elkaar niet snappen ;)
  zaterdag 3 december 2011 @ 00:37:21 #34
34663 SpeedyGJ
pi_105122999
Daarom zou een foto makkelijker zijn ;)

En nee de cupjes moeten onder ;)
pi_105127969
Foto's heb ik al, alleen dat gedoe om zo'n ding hier op 't forum te plaatsen. Via Imageshack toch? Eerst een accountje maken, inloggen etc.... pfff... 't is 2011! Moet toch makkelijker kunnen?
pi_105130423

[ Bericht 67% gewijzigd door iMees op 03-12-2011 13:15:33 ]
pi_105130647

[ Bericht 100% gewijzigd door iMees op 03-12-2011 13:15:18 ]
  zaterdag 3 december 2011 @ 14:22:50 #38
34663 SpeedyGJ
pi_105132684
Anders even een account aanmaken bij photobucket, dan kun je daar je foto plaatsen en ben je klaar :)
En anders de foto even mailen naar info@weerstationholwerdpier.nl :)
pi_105290896
okee.... net maar ff mijn stoute schoenen aangetrokken, en voorzichtig geprobeerd om de windvaan/windcup unit te verdraaien op de arm. Dat ging dus gewoon... 8)7 _O- _O_
Dus nu staat ' ie goed; geen slant meer.

Volgende project is om een mast (liefst RVS) van plm. 5 a 6 meter te scoren bij de lokale oudijzerboer, om daarmee de VP2 sensoren boven het dak uit te krijgen.
Nu even niet, helaas, ivm windje 8 Bft. Jammer, want ik mis nu wel een paar mooie meetdagen!
  woensdag 7 december 2011 @ 21:00:53 #40
34663 SpeedyGJ
pi_105311841
Kijk eens aan, dat is goed nieuws!
En ja inderdaad jammer dat je nu niet de beste meting kan hebben, maar goed dat zal allemaal wel goed komen ;)
Ik heb hier nog een 6m mast liggen, maar wordt lastig om die te gaan vervoeren ;)
  donderdag 8 december 2011 @ 15:06:09 #41
34663 SpeedyGJ
pi_105338838
Ik zag net de foto van jou in de mailbox _O-
En ja die kon je gewoon draaien, echter hoort die ook vast te zitten met een boutje meende ik, dit om te voorkomen dat die tijdens harde wind weer scheef gaat staan.
pi_105362783
Hij heeft bij mij geen gaatje en geen boutje aan de bovenkant, maar dat komt wel.
Net ff gecheckt met zaklamp, maar hij staat nu nog goed.
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:02:43 #43
34663 SpeedyGJ
pi_105380779
oke dan, gewoon even in de gaten houden indd. Ik controleer het binnenkort wel even bij die van mij hoe het zit.
  woensdag 1 februari 2012 @ 20:14:45 #44
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_107492259
ff kickje,

geen idee of dit het juiste topic is, maar ik ga een poging wagen :P

ik heb een hygrometer nodig om de luchtvochtigheid te meten. Nu weet ik ten eerste niet waar te kopen (fysiek) en ten tweede: ik zie dat op veel weerstationen de luchtvochtigheid wordt weergegeven, maar ik vraag mij af hoe betrouwbaar dit is gezien de prijs vna die dingen.

het moet eigenlijk niet te veel kosten, zeg een paar tientjes. Iemand enige aanbevelingen of alternatief? Ik neem aan dat er geen variant bestaat zoals een ouderwetse maar goede kwikthermometer :?

het gaat mij dus in 1ste instantie om het meten van de luchtvochtigheid ;)
  woensdag 1 februari 2012 @ 20:24:08 #45
34663 SpeedyGJ
pi_107492747
Die oude methodes bestaan wel maar die zijn niet te betalen.
Die van het weerstations zijn over het algemeen betrouwbaar + je hebt alle actuele gegevens bij de hand ;0 zeker weten dat je niet een weerstation wilt hebben ;)
Anyway ik zou even moeten kijken voor vochtigheidsmeters, ik kan echter niet zeggen of deze wel goed en betrouwaar zijn of niet.
  woensdag 1 februari 2012 @ 20:29:33 #46
142400 RedFever007
pi_107493006
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:24 schreef SpeedyGJ het volgende:

Die van het weerstations zijn over het algemeen betrouwbaar + je hebt alle actuele gegevens bij de hand ;0 zeker weten dat je niet een weerstation wilt hebben ;)

Dit spreekt elkaar nogal tegen :P
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:05:52 #47
34663 SpeedyGJ
pi_107495092
Ik heb even snel gekeken, maar dan kun je net zo goed een weerstation voor paan tientjes gaan kopen, dus je kan beter in die richting gaan kijken. Welke buget heb je?
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:07:07 #48
142400 RedFever007
pi_107495159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik heb even snel gekeken, maar dan kun je net zo goed een weerstation voor paan tientjes gaan kopen, dus je kan beter in die richting gaan kijken. Welke buget heb je?
Prff euh.... 40 euro :? :@
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:32:16 #49
34663 SpeedyGJ
pi_107496540
http://www.weerstationkop(...)hp/cPath/41/show/all

Kijk hier even bij, je hebt al simpele dingen met temp only, deze hebben tevens gewoon een vochtigheidsmeter.
pi_107559471
Hoi, ben op zoek naar een leuk weerstation tot 100 euro. Heb een beetje rondgekeken en deze gezien:
Ventus W155, Ventus W177, Stratos WH 1070 of Cresta DX600 bij de weerspecialist.
Denk voorlopig niet dat ik er een hele grote hobby van ga maken, heb er nog weinig verstand van ;) maar heeft zeker mn interesse, samen met mn zoon van 7 die erg met weer bezig is, (en behoorlijk van cijfers en computers is)
Zit me dan ook af te vragen of het leuk is om evt ook op computer te kunnen zetten.
Wat zijn jullie aanbevelingen?

Zie net deze op de site met computermogelijkheden:
http://www.weerstationkop(...)h/0/products_id/1518 en
http://www.weerstationkop(...)php/products_id/1687

[ Bericht 24% gewijzigd door buzzwheedle op 03-02-2012 18:30:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')