quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:18 schreef iMees het volgende:Ben ik de enige die dit opvalt:
- mijn nieuwe Davis VP2 staat buiten opgesteld, in een test-setting.
De RVS mast staat 100% verticaal uitgericht.
't Wil maar niet gaan regenen, dus de rainrate staat nog op 0, maar verder werkt alles naar behoren.
Wat me opvalt is dat de windmeter niet helemaal verticaal staat. Alsof de behuizing van de anemometer en de windvaan niet helemaal goed op de arm is bevestigd.
Ik meet een afwijking van 3 graden naar links. Lijkt mij niet goed voor een precisie-instrument als de Davis VP2.
De windvaan zou bij windstilte een voorkeur kunnen hebben voor "west", omdat hij nu door de zwaartekracht naartoe getrokken word.
Zitten de arm en de behuizing van de anemometer en de windvaan met elkaar verlijmd?
Ik wil er namelijk niet aan draaien, en daarmee de zaak slopen.
De arm zit wel goed aan de kant van de basis, dus daar waar het boutje doorheen zit.
Je hebt wel neerslag gemeten?
Rainrate wordt meestal berekent als er voldoende neerslag valt in xx minuten, ik weet niet hoe het op dit moment is?
De arm van de windmeter die aan het bevestigingsplaat vast zit zou je eens kunnen draaien, in de meeste gevallen zit deze gewoon met een boutje vast idem als de arm > windmeter gedeelte. Als dit het geval is moet die recht staan, indien dit niet het geval is, even voorzichtig aan draaien dit kan verder geen kwaad.
Qua windrichting is het meestal zo dat, als er geen wind gemeten wordt of te weinig wind om de vaan van richting te veranderen, dat die dan gewoon in de positie blijft staan voor de wind weg viel.
Dus als de richting zuid was en de wind is weg gevallen, moet die zuid blijven aangeven.
En dan is er nog een hele belangrijke punt wat je moet weten over de regenmeter en hopelijk snap je het een beetje gezien het allemaal best ingewikkeld is.
Davis maakt weerstations die eigenlijk voor metingen zijn in inch, echter kan er ook gewoon in mm worden gemeten, nu gaat het hier helemaal de verkeerde kant op.
Ik heb enige tijd geleden mijn regenmeter gekalibreerd, dit heb ik gedaan door precies 1 liter water (1.1liter omdat er altijd wel wat water restanten achter blijft) in de regenmeter te gieten.
LET OP!! Doe dit op druppelende wijze, zorg ervoor dat de rainrate niet hoger wordt dan 50mm/h, anders worden de metingen niet correct!
Dan komt er een hele leuke rekenformule aan te pas, en dat is namelijk het volgende:
47,33 = Werkelijke waarde wat de regenmeter moet aangeven.
36.00 = Gemeten waarde wat de regenmeter aangeeft.
23.9xx = Aantal afwijking in procent.
(47,33-36,0)/47,33*100%=
0.239830551447285%
Let op dat je na de 100% geen enter indrukt, anders klopt je gegevens niet!
Neem de eerste 4 cijfers mee en bij de 1 na laatste cijfer een komma, in mijn geval was dit dus 0.23.9 of wel 23.9%.
Dit waren mijn waardes:
Gemeten waarde: 36.0mm
Werkelijke waarde moet zijn: 47.3mm
Te kort: 11.3.
Afwijking 23.9%
Als je de kap van de regenmeter eraf haalt en je verwijderd voorzichtig de opvangbakjes van de regenmeter, dan zie je 2 verstel bouten.
Nu deel je de afwijking door 2en, in mijn geval was dit dus: 23.9% / 2 = 11.95%
Betekent dus dat je beide stelschroeven 11.95% moet gaan verstellen.
Hoever je moet draaien staat wel aangegeven op de regenmeter hoeveel 1 draai xx% is.
Onthou wel de beginpunt.
Zodra je klaar bent ga je opnieuw de eerste stap volgen, 1 liter water. Bij mij kwam er toen 47.1mm uit de 2de test.
Zolang je tussen de 47.0 en 47.5 zit is dit wel voldoende.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, uiteraard is het voorlopig even geen mooi en droog weer, anders morgen middag als het droog is de regen aantal onthouden, deze dat even naar 0.0mm veranderen en gaan testen tot je waarde goed is, dan vervolgens je regenwaarde weer veranderen naar het juiste aantal mm wat er op die dag is gevallen
quote:
Op donderdag 1 december 2011 13:22 schreef iMees het volgende:[..]
Ff op jouw site gekeken. Leuk, vooral het meteogram met de wolkjes. Ik neem aan dat dan plaatje gegenereerd word door de solar/UV sensor.
ook leuk is de console van de VP2 met daarin de data.
Bedankt
Die meteogram wordt niet door het weerstation genegeerd, de grafieken daartegen wel.
Die meteogram haal ik bij yr.no weg.
![avansert_meteogram.png]()
De link:
http://www.yr.no/place/Ne(...)ansert_meteogram.pngJe hoeft alleen Friesland/Holwerd te veranderen naar je eigen provincie en plaats.