Mijn eigen ervaring ermee is dat het in principe niet de statistiek zelf is, die het grootste probleem oplevert, maar met name de koppeling aan de theorie / hypothesen en dan nog eens het interpreteren van SPSS bewerkingen. Om ook maar enige snars te vatten van wat SPSS uitdraait moet je in feite al een intiem begrip hebben van de statistische technieken. Maar: die worden niet op het middelbaar onderwijs gegeven (afgezien van normaalverdeling en kansberekening) en binnen het bestek van een vervolgopleiding is daar allemaal geen tijd meer voor, dus iedereen wordt een beetje erin "gedumpt" met een instructiebriefje en succeswensen.quote:Wat is dat toch met sociale wetenschappen (in het algemeen) en de grote aantallen studenten die tegen statistiek aanlopen. Zou statistiek niet een louter instrumentele bijzaak moeten zijn en niet datgene dat door veel studenten als moeilijkst wordt ervaren?
Ik denk dat het goed is om basale dingen als correlaties, anova's en regressieanalyses ooit eens op papier uit te voeren, maar om nu te stellen dat je dit altijd zou moeten kunnen lijkt me wat overdreven. Ik heb dit allemaal wel eens gedaan, maar als je me nu vraagt om dit uit het niets te doen gaat dat echt niet lukken. Volgens mij is belangrijk dat iemand begrijpt wat er gebeurt in bijvoorbeeld een regressieanalyse, en hoe de uitkomsten daarvan correct kunnen worden geïnterpreteerd (voorbij 'p<0.05 betekent dat het klopt, toch?').quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:22 schreef twaalf het volgende:
Op de vraag 'waarom gebruik ik SPSS en doe ik het niet op papier?' zijn twee antwoorden mogelijk. Het foute antwoord is 'ik kan het niet op papier'. Het goede antwoord is 'ik wil geen 1000 waarden opschrijven op papier'. Iemand die SPSS gebruikt moet zich altijd afvragen of hij de berekeningen die SPSS uitvoert, ook zelf zou kunnen doen. Als dat niet zo is, is SPSS zinloos; die situatie komt bij studenten sociale wetenschappen vaak voor.
Waarom eigenlijk 5% en niet bijvoorbeeld 3%, 2% of 1%? Waarom niet 0.1%?quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:31 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik denk dat het goed is om basale dingen als correlaties, anova's en regressieanalyses ooit eens op papier uit te voeren, maar om nu te stellen dat je dit altijd zou moeten kunnen lijkt me wat overdreven. Ik heb dit allemaal wel eens gedaan, maar als je me nu vraagt om dit uit het niets te doen gaat dat echt niet lukken. Volgens mij is belangrijk dat iemand begrijpt wat er gebeurt in bijvoorbeeld een regressieanalyse, en hoe de uitkomsten daarvan correct kunnen worden geïnterpreteerd (voorbij 'p<0.05 betekent dat het klopt, toch?').
Ik heb ook wel eens 10 procent gezien hoor. Zolang je als wetenschapper maar vermeldt welk significatieniveau je hanteert maakt het niet zoveel uit natuurlijk.quote:Op vrijdag 11 november 2011 19:03 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk 5% en niet bijvoorbeeld 3%, 2% of 1%? Waarom niet 0.1%?
Heb ik me altijd al afgevraagd
Natuurlijk trekken sociale wetenschappen minder diehard bèta's aan, maar vrij basale statistiek moet door elke vwo'er wel begrepen kunnen worden lijkt me. Ik zie trouwens niet in waarom we moeten twijfelen aan het nut van statistiek in sociale wetenschappen, dat lijkt me vrij evident namelijk.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kijk naar de groep studenten bij een ´sociale` studierichting: vooral studenten die als VWO'er of als havist (instroom via een jaartje HBO) moeite hadden met de exacte vakken.
Het lijkt me logisch dat iemand die geen wiskunde B volgt en die al moeite heeft met wiskunde A dat zo iemand ook moeite gaat hebben met statistiek en al helemaal als die ook nog ietwat gevorderder zij het minder theoretisch (niet de afleidingen hoeven te kunnen geven van allerlei formules) is.
Zou het niet een interessantere topicvraag zijn waarom statistiek wel al dan niet belangrijk is voor 'sociaal' onderzoek?
De werkelijke oorsprong is onbekend. Waarschijnlijk is het een mix tussen Fisher zijn ideeën en die van Jerzy Neyman en Egron Pearson.quote:Op vrijdag 11 november 2011 19:03 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk 5% en niet bijvoorbeeld 3%, 2% of 1%? Waarom niet 0.1%?
Heb ik me altijd al afgevraagd
Oneens. Wiskunde A of B zou totaal geen invloed moeten hebben op het wel of niet snappen van statistiek. Zeker gezien het feit dat statistiek het invullen is van formules, niet algebraïsch rekenen. Het is het punt waarin er überhaupt cijfers aan te pas komen, dat studenten schrikken en falen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 20:17 schreef Lindstrøm. het volgende:
Ligt allemaal aan de middelbare school. Mensen die wiskunde A hebben gehad missen op een van de manier dat inzicht om logisch na te denken.
Alleen jammer dat Andy Field naar mijn mening net iets teveel om het punt heen draait. Wat resulteert in een boek van plus minus 800 pagina's. Maar dat wat hij bespreekt, is wel in duidelijke taal en zeer begrijpelijk. Verklaart ook waarom ik het boek in mijn studie moet gebruiken.quote:
jij heb helemal gelijk vriendquote:Op vrijdag 11 november 2011 20:19 schreef Guma het volgende:
[..]
Oneens. Wiskunde A of B zou totaal geen invloed moeten hebben op het wel of niet snappen van statistiek. Zeker gezien het feit dat statistiek het invullen is van formules, niet algebraïsch rekenen. Het is het punt waarin er überhaupt cijfers aan te pas komen, dat studenten schrikken en falen.
Voor een vakgebied waarin bij elk onderzoek conclusies uit statistiek worden getrokken, is het niet voldoende om wat losse gereedschappen aan te bieden. Iedere prutser kan gegevens invoeren in SPSS en vervolgens een p-waarde of een schatter overschrijven. Zonder voldoende theoretische kennis kun je die uitkomsten niet interpreteren. Uiteraard hoeft het geen wiskundevak te worden, maar een kennis van waarom je welke aannames nodig hebt voor welke toets of schatting maakt SPSS veel duidelijker. Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.quote:Op vrijdag 11 november 2011 20:35 schreef speknek het volgende:
De laatste reden (en hierin sta ik diametraal tegenover twaalf), is dat statistiekvakken vaak door wiskundigen gegeven worden, of door mensen die hun vak proberen te perfectioneren vanuit een mathematisch correct oogpunt. Daardoor beginnen ze met veel te veel theorie, het uitvoeren van volkomen triviale sommetjes en tabelletjes, en allemaal weinig nuttige tests voor de gemiddelde onderzoeker. Dit staat veel te ver af van de gemiddelde student, die statistiek enkel als tool nodig heeft. Statistiek is in wezen hartstikke simpel; je hebt verdelingen en je kunt bij vrijwel elk experiment een variantie analyse doen, waar je een onafhankelijke en een afhankelijke variabele hebt. Dan nog wat over covariaten en je kunt zo onderzoek doen en papers gaan publiceren. In plaats daarvan word je eindeloos gedoceerd over elk soort nonparametrische test, ookal blijkt uit monte carlo tests dat deze meestal veel minder precies zijn zelfs bij niet-normale verdelingen. Na een compleet blok van dat oeverloze gelul kunnen de meeste studenten net een t-test doen, en zijn ze alle theorie een jaar later toch weer vergeten. Leer ze gewoon wat ze moeten weten. Zelf vind ik wat dat betreft Andy Field fantastisch.
Hoe moeilijk is het de uitkomst van p = 0.04 te interpreteren. Dat je daar moeilijk over doet is exemplarisch voor het probleem.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
Zonder voldoende theoretische kennis kun je die uitkomsten niet interpreteren.
Al moet ik wel zeggen dat ik het bij geneeskundestudenten nog veel erger vindt...quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.
Dit ligt toch echt aan de docent zelf en niet aan Field. Field beschrijft gewoon hoe je om moet gaan met dat archaïsche programma dat SPSS heet (ik kan met Excel, Stata, Maple en EViews flitsend overweg dus het ligt niet aan mijquote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.
"We vonden een p-waarde van 0.04, dus de nulhypothese is niet waar."quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het de uitkomst van p = 0.04 te interpreteren. Dat je daar moeilijk over doet is exemplarisch voor het probleem.
Er is een statistisch significante aanwijzing gevonden dat de nulhypothese verworpen moet worden.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:16 schreef SH. het volgende:
[..]
"We vonden een p-waarde van 0.04, dus de nulhypothese is niet waar."
Veelgemaakte fout nummero uno?
Ik vind het toch jammer dat vaak gesteld wordt dat mensen die wiskunde a/c hebben gevolgd slecht zouden zijn in wiskunde. Om te koppeling naar statistiek te maken, waarom moet je daarvoor in staat zijn om algebraïsch te kunnen werken? Je hoeft een theorie niet tot op de bodem te doorgronden, elke waarde om te keren om te begrijpen wat er wordt uitgevoerd en waarom dit gebeurt. Daar kunnen mensen die 'slechts' wiskunde a of c hebben gedaan ook uitkomen. Er moet gestopt worden om een onderscheidt te maken tussen wiskunde a/c en b op het gebied van statistiek. Het probleem ligt daar waarschijnlijk helemaal niet.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:11 schreef SH. het volgende:
Tja, waarom zou het niet moeilijk zijn?
- De meeste mensen in de sociale wetenschappen hebben wiskunde A1,2 (of A / C) gedaan en zijn dus vaak slecht in wiskunde.
- Statistiek is de enige vorm van wiskunde in de studie en dus train je niet met andere vakken. Calculus ontbreekt, heck, zelfs haakjes uitwerken waren veel studenten vergeten ().
- Het blijft 'statistiek zonder wiskunde'. Ja, je moet bepaalde waardes uit kunnen rekenen, maar dat is puur stappen volgen. Echt wiskundig wordt het nooit. Eigenlijk precies wat twaalf net zegt:
[..]
Al moet ik wel zeggen dat ik het bij geneeskundestudenten nog veel erger vindt...
Dan nog is het meer syntactiek dan semantiek. Iedereen weet wat het uiteindelijke effect ervan is.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is een statistisch significante aanwijzing gevonden dat de nulhypothese verworpen moet worden.
Ik weet niet welk boek jij hebt zitten lezen, maar ik vind de uitleg van Andy Field vele malen helderder dan de uitleg in formules in andere boeken over statistiek. Ja, de uitleg in formules kan ook werken en het vermogen om het op zijn minst handmatig in te schatten kán handig zijn, maar in de praktijk is de tussenvoeging van een programma / interface niet anders dan het tussenvoegen van een rekenmachine. SPSS doet bijvoorbeeld bijzonder weinig voor je en laat het interpreteren van de data compleet aan de gebruiker over. Om SPSS dus te kunnen gebruiken moet je al weten hoe de methodes werken.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
[..]
Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.
Ik vind de nuancering wel belangrijk hoor, je voorkomt er mee dat er conclusies van waar en onwaar door getrokken gaan worden.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:22 schreef speknek het volgende:
Dan nog is het meer syntactiek dan semantiek. Iedereen weet wat het uiteindelijke effect ervan is.
Niet als je waar en onwaar al in de eerste plaats op basis van statistische waarschijnlijkheid (tot het verwerpen etc) definieert, wat de gemiddelde sociale wetenschapper zal doen. Een ander voorbeeld is, zo is mij althans geleerd, dat je niet mag opschrijven dat groepen significant verschillend zijn (maar je moet zeggen dat er een significant effect van conditie op een factor is). Ik doe het heel soms fout, en heel veel wetenschappers doen het altijd fout, maar ik kan me er niet te druk om maken. Uiteindelijk gaat het om de resultaten, en laten andere mensen maar gaan zitten kommaneuken als dat ze belangrijk doet voelen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind de nuancering wel belangrijk hoor, je voorkomt er mee dat er conclusies van waar en onwaar door getrokken gaan worden.
Er is een groot verschil tussen het niet waar zijn van een theorie en het aannemen dat hij niet waar is. Evenals dat de alternatieve hypothese(n) niet waar hoeven te zijn. Heel statistiek gaat om kansen, maar zonder echt achterliggende theorie zullen de studenten dat niet goed bevatten. Heck, juist de dingen waar ze bij psychologie (waar ik bij zit) over struikelen, is het begrijpen van de achterliggende concepten. Ze kunnen allemaal overweg met SPSS, ze weten hoe ze GLM en MANOVA's en dat soort prut kunnen doen, maar het begrijpen laat vaak te wensen over. En daar gaat het juist fout in mijn optiek.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Dan nog is het meer syntactiek dan semantiek. Iedereen weet wat het uiteindelijke effect ervan is.
Het punt van wiskunde a/c geef ik je toe, dat maakt verder ook niet uit (of de discussie moet een andere richting op). Punt blijft dat je wiskunde moet kunnen om ook statistiek te kunnen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:21 schreef Guma het volgende:
Ik vind het toch jammer dat vaak gesteld wordt dat mensen die wiskunde a/c hebben gevolgd slecht zouden zijn in wiskunde. Om te koppeling naar statistiek te maken, waarom moet je daarvoor in staat zijn om algebraïsch te kunnen werken? Je hoeft een theorie niet tot op de bodem te doorgronden, elke waarde om te keren om te begrijpen wat er wordt uitgevoerd en waarom dit gebeurt. Daar kunnen mensen die 'slechts' wiskunde a of c hebben gedaan ook uitkomen. Er moet gestopt worden om een onderscheidt te maken tussen wiskunde a/c en b op het gebied van statistiek. Het probleem ligt daar waarschijnlijk helemaal niet.
Oke, daar kan ik wel in komen, maar erger vind ik het bijvoorbeeld als niet duidelijk omschreven wordt of aan alle aannames van bijvoorbeeld meervoudige lineaire regressie (OLS in dit geval) is voldaan. Bijna nooit worden residuplots gepubliceerd in een appendix, zelden wordt aangetoond dat de onafhankelijke variabelen voldoen aan de vereiste afwezigheid van multicollineariteit, om maar eens twee belangrijke aannames te noemen. Als er hier fouten in zitten kan dat een volstrekt verkeerde statistische analyse opleveren dus je moet hier transparant in zijn ook al lijkt het misschien overbodig om het te vermelden.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:31 schreef speknek het volgende:
Ik doe het heel soms fout, en heel veel wetenschappers doen het altijd fout, maar ik kan me er niet te druk om maken. Uiteindelijk gaat het om de resultaten, en laten andere mensen maar gaan zitten kommaneuken als dat ze belangrijk doet voelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |