Mijn eigen ervaring ermee is dat het in principe niet de statistiek zelf is, die het grootste probleem oplevert, maar met name de koppeling aan de theorie / hypothesen en dan nog eens het interpreteren van SPSS bewerkingen. Om ook maar enige snars te vatten van wat SPSS uitdraait moet je in feite al een intiem begrip hebben van de statistische technieken. Maar: die worden niet op het middelbaar onderwijs gegeven (afgezien van normaalverdeling en kansberekening) en binnen het bestek van een vervolgopleiding is daar allemaal geen tijd meer voor, dus iedereen wordt een beetje erin "gedumpt" met een instructiebriefje en succeswensen.quote:Wat is dat toch met sociale wetenschappen (in het algemeen) en de grote aantallen studenten die tegen statistiek aanlopen. Zou statistiek niet een louter instrumentele bijzaak moeten zijn en niet datgene dat door veel studenten als moeilijkst wordt ervaren?
Ik denk dat het goed is om basale dingen als correlaties, anova's en regressieanalyses ooit eens op papier uit te voeren, maar om nu te stellen dat je dit altijd zou moeten kunnen lijkt me wat overdreven. Ik heb dit allemaal wel eens gedaan, maar als je me nu vraagt om dit uit het niets te doen gaat dat echt niet lukken. Volgens mij is belangrijk dat iemand begrijpt wat er gebeurt in bijvoorbeeld een regressieanalyse, en hoe de uitkomsten daarvan correct kunnen worden geïnterpreteerd (voorbij 'p<0.05 betekent dat het klopt, toch?').quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:22 schreef twaalf het volgende:
Op de vraag 'waarom gebruik ik SPSS en doe ik het niet op papier?' zijn twee antwoorden mogelijk. Het foute antwoord is 'ik kan het niet op papier'. Het goede antwoord is 'ik wil geen 1000 waarden opschrijven op papier'. Iemand die SPSS gebruikt moet zich altijd afvragen of hij de berekeningen die SPSS uitvoert, ook zelf zou kunnen doen. Als dat niet zo is, is SPSS zinloos; die situatie komt bij studenten sociale wetenschappen vaak voor.
Waarom eigenlijk 5% en niet bijvoorbeeld 3%, 2% of 1%? Waarom niet 0.1%?quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:31 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik denk dat het goed is om basale dingen als correlaties, anova's en regressieanalyses ooit eens op papier uit te voeren, maar om nu te stellen dat je dit altijd zou moeten kunnen lijkt me wat overdreven. Ik heb dit allemaal wel eens gedaan, maar als je me nu vraagt om dit uit het niets te doen gaat dat echt niet lukken. Volgens mij is belangrijk dat iemand begrijpt wat er gebeurt in bijvoorbeeld een regressieanalyse, en hoe de uitkomsten daarvan correct kunnen worden geïnterpreteerd (voorbij 'p<0.05 betekent dat het klopt, toch?').
Ik heb ook wel eens 10 procent gezien hoor. Zolang je als wetenschapper maar vermeldt welk significatieniveau je hanteert maakt het niet zoveel uit natuurlijk.quote:Op vrijdag 11 november 2011 19:03 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk 5% en niet bijvoorbeeld 3%, 2% of 1%? Waarom niet 0.1%?
Heb ik me altijd al afgevraagd
Natuurlijk trekken sociale wetenschappen minder diehard bèta's aan, maar vrij basale statistiek moet door elke vwo'er wel begrepen kunnen worden lijkt me. Ik zie trouwens niet in waarom we moeten twijfelen aan het nut van statistiek in sociale wetenschappen, dat lijkt me vrij evident namelijk.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kijk naar de groep studenten bij een ´sociale` studierichting: vooral studenten die als VWO'er of als havist (instroom via een jaartje HBO) moeite hadden met de exacte vakken.
Het lijkt me logisch dat iemand die geen wiskunde B volgt en die al moeite heeft met wiskunde A dat zo iemand ook moeite gaat hebben met statistiek en al helemaal als die ook nog ietwat gevorderder zij het minder theoretisch (niet de afleidingen hoeven te kunnen geven van allerlei formules) is.
Zou het niet een interessantere topicvraag zijn waarom statistiek wel al dan niet belangrijk is voor 'sociaal' onderzoek?
De werkelijke oorsprong is onbekend. Waarschijnlijk is het een mix tussen Fisher zijn ideeën en die van Jerzy Neyman en Egron Pearson.quote:Op vrijdag 11 november 2011 19:03 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk 5% en niet bijvoorbeeld 3%, 2% of 1%? Waarom niet 0.1%?
Heb ik me altijd al afgevraagd
Oneens. Wiskunde A of B zou totaal geen invloed moeten hebben op het wel of niet snappen van statistiek. Zeker gezien het feit dat statistiek het invullen is van formules, niet algebraïsch rekenen. Het is het punt waarin er überhaupt cijfers aan te pas komen, dat studenten schrikken en falen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 20:17 schreef Lindstrøm. het volgende:
Ligt allemaal aan de middelbare school. Mensen die wiskunde A hebben gehad missen op een van de manier dat inzicht om logisch na te denken.
Alleen jammer dat Andy Field naar mijn mening net iets teveel om het punt heen draait. Wat resulteert in een boek van plus minus 800 pagina's. Maar dat wat hij bespreekt, is wel in duidelijke taal en zeer begrijpelijk. Verklaart ook waarom ik het boek in mijn studie moet gebruiken.quote:
jij heb helemal gelijk vriendquote:Op vrijdag 11 november 2011 20:19 schreef Guma het volgende:
[..]
Oneens. Wiskunde A of B zou totaal geen invloed moeten hebben op het wel of niet snappen van statistiek. Zeker gezien het feit dat statistiek het invullen is van formules, niet algebraïsch rekenen. Het is het punt waarin er überhaupt cijfers aan te pas komen, dat studenten schrikken en falen.
Voor een vakgebied waarin bij elk onderzoek conclusies uit statistiek worden getrokken, is het niet voldoende om wat losse gereedschappen aan te bieden. Iedere prutser kan gegevens invoeren in SPSS en vervolgens een p-waarde of een schatter overschrijven. Zonder voldoende theoretische kennis kun je die uitkomsten niet interpreteren. Uiteraard hoeft het geen wiskundevak te worden, maar een kennis van waarom je welke aannames nodig hebt voor welke toets of schatting maakt SPSS veel duidelijker. Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.quote:Op vrijdag 11 november 2011 20:35 schreef speknek het volgende:
De laatste reden (en hierin sta ik diametraal tegenover twaalf), is dat statistiekvakken vaak door wiskundigen gegeven worden, of door mensen die hun vak proberen te perfectioneren vanuit een mathematisch correct oogpunt. Daardoor beginnen ze met veel te veel theorie, het uitvoeren van volkomen triviale sommetjes en tabelletjes, en allemaal weinig nuttige tests voor de gemiddelde onderzoeker. Dit staat veel te ver af van de gemiddelde student, die statistiek enkel als tool nodig heeft. Statistiek is in wezen hartstikke simpel; je hebt verdelingen en je kunt bij vrijwel elk experiment een variantie analyse doen, waar je een onafhankelijke en een afhankelijke variabele hebt. Dan nog wat over covariaten en je kunt zo onderzoek doen en papers gaan publiceren. In plaats daarvan word je eindeloos gedoceerd over elk soort nonparametrische test, ookal blijkt uit monte carlo tests dat deze meestal veel minder precies zijn zelfs bij niet-normale verdelingen. Na een compleet blok van dat oeverloze gelul kunnen de meeste studenten net een t-test doen, en zijn ze alle theorie een jaar later toch weer vergeten. Leer ze gewoon wat ze moeten weten. Zelf vind ik wat dat betreft Andy Field fantastisch.
Hoe moeilijk is het de uitkomst van p = 0.04 te interpreteren. Dat je daar moeilijk over doet is exemplarisch voor het probleem.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
Zonder voldoende theoretische kennis kun je die uitkomsten niet interpreteren.
Al moet ik wel zeggen dat ik het bij geneeskundestudenten nog veel erger vindt...quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.
Dit ligt toch echt aan de docent zelf en niet aan Field. Field beschrijft gewoon hoe je om moet gaan met dat archaïsche programma dat SPSS heet (ik kan met Excel, Stata, Maple en EViews flitsend overweg dus het ligt niet aan mijquote:Op vrijdag 11 november 2011 21:06 schreef twaalf het volgende:
Het is schokkend dat met Andy Field statistiek wordt gereduceerd tot een handleiding voor een computerprogramma.
"We vonden een p-waarde van 0.04, dus de nulhypothese is niet waar."quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het de uitkomst van p = 0.04 te interpreteren. Dat je daar moeilijk over doet is exemplarisch voor het probleem.
Er is een statistisch significante aanwijzing gevonden dat de nulhypothese verworpen moet worden.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:16 schreef SH. het volgende:
[..]
"We vonden een p-waarde van 0.04, dus de nulhypothese is niet waar."
Veelgemaakte fout nummero uno?
Ik vind het toch jammer dat vaak gesteld wordt dat mensen die wiskunde a/c hebben gevolgd slecht zouden zijn in wiskunde. Om te koppeling naar statistiek te maken, waarom moet je daarvoor in staat zijn om algebraïsch te kunnen werken? Je hoeft een theorie niet tot op de bodem te doorgronden, elke waarde om te keren om te begrijpen wat er wordt uitgevoerd en waarom dit gebeurt. Daar kunnen mensen die 'slechts' wiskunde a of c hebben gedaan ook uitkomen. Er moet gestopt worden om een onderscheidt te maken tussen wiskunde a/c en b op het gebied van statistiek. Het probleem ligt daar waarschijnlijk helemaal niet.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:11 schreef SH. het volgende:
Tja, waarom zou het niet moeilijk zijn?
- De meeste mensen in de sociale wetenschappen hebben wiskunde A1,2 (of A / C) gedaan en zijn dus vaak slecht in wiskunde.
- Statistiek is de enige vorm van wiskunde in de studie en dus train je niet met andere vakken. Calculus ontbreekt, heck, zelfs haakjes uitwerken waren veel studenten vergeten ().
- Het blijft 'statistiek zonder wiskunde'. Ja, je moet bepaalde waardes uit kunnen rekenen, maar dat is puur stappen volgen. Echt wiskundig wordt het nooit. Eigenlijk precies wat twaalf net zegt:
[..]
Al moet ik wel zeggen dat ik het bij geneeskundestudenten nog veel erger vindt...
Dan nog is het meer syntactiek dan semantiek. Iedereen weet wat het uiteindelijke effect ervan is.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is een statistisch significante aanwijzing gevonden dat de nulhypothese verworpen moet worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |