abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104226404
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:

Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
dacht ik, waarom moet ik 'geloven' dat er iets is als god? En vervolgens dacht ik er cliché achterna; hoe komt het dat de welvaart in de wereld dan zo ongelijk is verdeeld? waarom mag ik wel eten, en een willekeurig kind in afrika niet? hebben zij dat dan ook verdiend? je kent dat soort vragen wel (:

Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
pi_104226479
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:

Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
dacht ik, waarom moet ik 'geloven' dat er iets is als god? En vervolgens dacht ik er cliché achterna; hoe komt het dat de welvaart in de wereld dan zo ongelijk is verdeeld? waarom mag ik wel eten, en een willekeurig kind in afrika niet? hebben zij dat dan ook verdiend? je kent dat soort vragen wel (:

Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Dat kan niemand uitleggen hier, metafysica genaamd..
Of niet?
pi_104226564
Zo mooi dat daar weer een woord voor is bedacht, ik ben nu de wiki pagina erover aan het lezen, zeer interessant eigenlijk, dankjewel (:
pi_104226684
god bestaat ook niet
pi_104226889
Nee dat denk ik ook (:
Geloof je wel in iets anders?
[geesten, dat soort shit?]
pi_104227065
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:02 schreef Blue-birds het volgende:
Nee dat denk ik ook (:
Geloof je wel in iets anders?
[geesten, dat soort shit?]
Ja dat dan weer wel, maar dat berust op m'n eigen ervaringen.
pi_104227120
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Erg overtuigend kom je niet over. En dat kan ook niet. Zowel aan- als afwezigheid van God kan je niet bewijzen.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_104227168
Ik denk dat TS vooral moeite heeft met wetenschap en geloof.

Wetenschap is berust op feiten en observaties.

Geloof niet. Wat niet betekent dat de wetenschap geloof per sé uitsluit (ligt aan de benadering uiteraard)
Of niet?
pi_104227365
TS, geef je definitie van bestaan als je wilt.
pi_104227470
Ik klink niet overtuigend omdat ik nog niet begonnen was ;)
maar ik kan je met volle overtuiging zeggen, dat ík niet in god géloof.
ik zeg niet dat hij voor andere niet kan bestaan(:
pi_104227748
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:13 schreef Blue-birds het volgende:
Ik klink niet overtuigend omdat ik nog niet begonnen was ;)
maar ik kan je met volle overtuiging zeggen, dat ík niet in god géloof.
ik zeg niet dat hij voor andere niet kan bestaan(:
Dat is een hele andere invalshoek.

Kun je niet beter bij je ouders aankloppen met dit soort vragen? :)
pi_104227823
quote:
7s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:10 schreef Darkestrah het volgende:
TS, geef je definitie van bestaan als je wilt.
Dit, en ook van God while you're at it.
pi_104227919
En als mijn ouders mij christelijk hebben opgevoed? en ze niks van mijn nonsens willen weten px
dan vraag ik het dus fijn hier ^^
en andere invalshoek of niet. mening blijft mening.
pi_104228096
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:21 schreef Blue-birds het volgende:
En als mijn ouders mij christelijk hebben opgevoed? en ze niks van mijn nonsens willen weten px
Als je niet in god gelooft heb je iig wel een geloof. Jij blij..
Of niet?
pi_104228163
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:21 schreef Blue-birds het volgende:
Ik heb het idee dat weinig mensen hier antwoord kunnen geven op je vraag. Probeer het eens op een christelijk forum. En wees dan wat voorzichtiger met je woordkeus dan in de OP.
pi_104228350
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:24 schreef Self-Catering het volgende:
Als je niet in god gelooft heb je iig wel een geloof. Jij blij..
Hoe bedoel je? Op dezelfde manier dat je ook een geloof hebt als je niet in the Flying Spaghetti Monster gelooft? Of niet in de Invisible Pink Unicorn? En als je ze allebei niet gelooft, ben je dan polyatheïstisch?
  donderdag 10 november 2011 @ 23:39:24 #17
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_104228749
Ik denk dat voor de beantwoording van de vraag "waarom worden kinderen opgevoed met leugens?", je niet perse "god" of "bestaan" hoeft te definiëren.

Een heel simpel antwoord op je vraag is dat je ouders datgene wat jij nu als leugens bestempeld, als waarheid zien. En dat ze het zien als hun plicht op hun kind die waarheid bij te brengen, zeker met in het achterhoofd de eeuwige martelingen die je te wachten zouden staan als je niet zou geloven... Het is wat alle ouders eigenlijk doen; hun kinderen zo goed mogelijk proberen voor te bereiden op het leven (plus het eventuele eeuwige wat daar dan na komt)...

Het enige dat je jouw ouders kwalijk zou kunnen nemen is de goedgelovigheid die geleid heeft tot de manier waarop ze je opvoeden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_104228947
Kinderen worden opgevoed met leugens, voor een groot deel omdat religie traditie is. Het is niet alleen nadenken over het leven en God en uiteindelijk zelf tot een bepaalde conclusie komen die bij jou past, maar vooral vroeger zag je dat geloof gewoon onderdeel van het leven was en mensen dachten daar juist helemaal niet bij na. Het was ook niet zo belangrijk denk ik, de kerk had een hele brede rol en veel dingen nam je maar voor lief aan.
Tel daarbij op dat we de laatste tientallen jaren steeds meer en meer kennis hebben gekregen en ook betere opleiding, waardoor we ook in staat zijn geweest om veel meer voor onszelf na te gaan denken.. we hebben de instrumenten gekregen om sneller en makkelijker kritische vragen te stellen.

Ik denk dat angst en onwetendheid de grote motors zijn van religie.
-
pi_104228998
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik denk dat voor de beantwoording van de vraag "waarom worden kinderen opgevoed met leugens?", je niet perse "god" of "bestaan" hoeft te definiëren.
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.
pi_104229112
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:43 schreef splendor het volgende:
Ik denk dat angst en onwetendheid de grote motors zijn van religie.
En macht. Al die taboes op seks enzo, en die beloftes in het vooruitzich stellen op eeuwige beloningen respectievelijk dreigementen met eeuwige verdoemenis, en dan claimen de persoonlijke afgezant van de Grote Scheidsrechter te zijn, daar hebben ze aardig wat volksstammen mee onder de duim gehouden. En nog steeds.
pi_104229192
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Het topic luidt "God bestaat niet", welnu, ik (en ik denk velen met mij) weet niet eens wat dat betekent! Wat wil TS nu eigenlijk precies zeggen?
  donderdag 10 november 2011 @ 23:49:23 #22
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_104229230
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:44 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.
Tsja, topictitel past niet goed bij, wat m.i. uiteindelijk de kern van de OP is, namelijk die vraag. De keuze voor deze topictitel wijst m.i. op een wat jonge TS, die voor een onhandige en provocerende titel is gegaan. Voor de discussie die TS m.i. wil voeren, is het niet van belang.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 11 november 2011 @ 00:11:59 #23
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_104230339
Heulmaal wel! Want het staat geschreven!
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_104232142
god, de kerstman, sinterklaas. Wat zou het leven saai zijn zonder fantasie. Kinderen geloven sowiezo in sprookjes, maar waarom niet, het prikkelt de fantasie.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_104234955
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:44 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Ik wil best wel heel diep ingaan, over waarom ik denk, dat er geen god bestaat.
Als je alleen al kijkt naar al die verschillende geloven, iedereen die wat anders zegt,
ieder z'n eigen bijbel, tegenstrijdige tradities.
Vroeger offerde mensen dieren, en soms zelfs mensen aan god op.
Waarom zou god willen, dat een levend wezen, een ander levend wezen dood, voor het plezier van hem? Als er dus al een god zou bestaan, zou deze ongelooflijk gruwelijk zijn.
Dan zou hij, het verhaal bijvoorbeeld van de ark van noach, onschuldige kinderen, baby's zelfs. laten verdrinken om de wille van wie? zichzelf opnieuw?
Vervolgens gaat hij tegen de wetten van zijn eigen natuur in, door te zeggen dat maria een maagd is, terwijl ze volgens de bijbel een kindje baard?

Ik geloof niet dat er zoiets gruwelijks god genoemd mag worden, en daarom geloof ik er niet in.
Ik geloof dat de wereld 'zichzelf heeft gecreeerd' met alle schoonheidsfoutjes inbegrepen. Niks ziektes zijn de schuld van satan, ziektes zijn de schuld van de natuur, die ook foutjes maakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')