abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104348218
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jawel, want de oorzaken van die onzekerheid en die ongelukkigheid zijn concrete oorzaken. En het geloof in goden is geen concrete oplossing. Mensen blijven daarmee hangen in de illusie dat ze werkelijk zijn geholpen, en daarmee wordt het alleen maar moeilijker om ze echt te helpen.
Geluksgevoel kan dan wel een illusie zijn maar als het werkt, maakt dat dan wel uit? Wanneer ben je reeel gelukkig dan, en waarom is dat van belang? Ik sprak toevallig vanochtend iemand die flink in de problemen zit en dat gewoon even kwijt moest. Ik heb ook niet zo 1-2-3 oplossing voor hem maar na het gesprek voelde hij zich wel een stuk beter. Is dat een illusie?
Mu!
pi_104348264
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:26 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Op z'n hoogst zegt het dat een niet onaanzienlijk deel van gods zelfbenoemd grondpersoneel kennelijjk zelf ook niet zo rotsvast gelooft in het breed uitgedragen dogma dat god alles ziet en later mensen zal straffen voor misstappen.

Dat noemen we in organisaties "een geloofwaardigheidsprobleempje".
Tja. Jij geloofde er sowiewo al niet in dus dat probleem hadden ze al, nietwaar? Het toont in ieder geval duidelijk de losmakelijkheid van die vragen aan.
Mu!
pi_104348272
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:27 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Geluksgevoel kan dan wel een illusie zijn maar als het werkt, maakt dat dan wel uit? Wanneer ben je reeel gelukkig dan, en waarom is dat van belang? Ik sprak toevallig vanochtend iemand die flink in de problemen zit en dat gewoon even kwijt moest. Ik heb ook niet zo 1-2-3 oplossing voor hem maar na het gesprek voelde hij zich wel een stuk beter. Is dat een illusie?
Nee, natuurlijk is dat geen illusie. Het wordt pas een illusie als je hem in zo'n gesprek vertelt dat hij op goden moet vertrouwen in plaats van op zichzelf.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 14 november 2011 @ 12:32:10 #204
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104348343
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:28 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Tja. Jij geloofde er sowiewo al niet in dus dat probleem hadden ze al, nietwaar? Het toont in ieder geval duidelijk de losmakelijkheid van die vragen aan.
Sja. De katholieke kerk is inmiddels zo ongeloofwaardig geworden dat zelfs de Ieren het doorhebben.

Dan moet je het wel erg bont hebben gemaakt.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_104348734
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:24 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Je antwoorden zijn niet zo relevant, wat ik probeer duidelijk te maken is dat de vragen los van elkaar staan: Je kunt prima een gelukkig religeus leven leiden zonder dat God bestaat, bijvoorbeeld. Je kunt ook prima een ongelukkig atheistisch bestaan leven terwijl God wel bestaat.
De kerk kan een prima instituut zijn terwijl God niet bestaat, of een gruwelijk instituut waar geen gelovige gelukkig van wordt. Die zaken moet je los van elkaar zien, zeker als je op een gefundeerde manier kritiek op geloof, kerk of God wilt leveren.

Het feit dat er in de katholieke kerk misstanden zijn geconstateert zegt dus niets over het bestaan van God of het geluksgevoel van gelovigen. En het feit dat veel gelovigen gelukkiger zijn dan ogelovigen zegt weer niets over het al dan niet bestaan van God.
Je gaat er onterecht vanuit dat gelovigen altijd gelukkiger zijn dan ongelovigen en dat er verder geen consequenties aan geloof zitten.
Als een katholiek claimt dat zijn geloof de enige juiste is hoe is het dan ongefundeerd om hem aan te spreken op het wel/niet bestaan van god, de acties van zijn kerk te beoordelen en wanneer nodig de relevantie van zijn geluk in twijfel te trekken.
Hij doet diverse waarheidsclaims daarmee, namelijk: god bestaat, mijn interpretatie is de juiste.
pi_104348785
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:16 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Optie 1: je zegt: "Ja, appelsap, wel een goed idee" en hij leeft nog 3 maanden in de gelukkige veronderstelling dat het wel goed komt, waarna hij binnen een maand dood is.
Optie 2: je zegt: "Nee gast, face it, je gaat over 4 maanden dood en niks helpt", waarna hij nog 4 maanden ongelukkig op z'n einde gaat zitten wachten.

Wat is wijsheid?
De wijsheid is dat men aan een patiënt geen placebo mag aanraden en wijsmaken dat dit een geneesmiddel is, terwijl je goed weet dat ie daarvan ook doodgaat.
pi_104348819
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2011 12:48 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Je gaat er onterecht vanuit dat gelovigen altijd gelukkiger zijn dan ongelovigen en dat er verder geen consequenties aan geloof zitten.
Daar ga ik helemaal niet vanuit. Het is wel zo dat sommige groepen gelovigen gelukkiger zijn dan vergelijkbare groepen die niet gelovig zijn. Waarom zou je ze dat af willen nemen? Iedereen moet maar geloven waar 'ie zin in heeft, denk ik dan.
quote:
Als een katholiek claimt dat zijn geloof de enige juiste is hoe is het dan ongefundeerd om hem aan te spreken op het wel/niet bestaan van god, de acties van zijn kerk te beoordelen en wanneer nodig de relevantie van zijn geluk in twijfel te trekken.
Hij doet diverse waarheidsclaims daarmee, namelijk: god bestaat, mijn interpretatie is de juiste.
Wat is er mis mee om te zeggen: "laat 'm, ik weet wel beter"? Waarom is het uberhaupt zinnig om de "relevantie" van iemands geluk in twijfel te trekken? Of word je daar zelf nou juist gelukkiger van?
Mu!
pi_104348841
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jawel, want de oorzaken van die onzekerheid en die ongelukkigheid zijn concrete oorzaken. En het geloof in goden is geen concrete oplossing. Mensen blijven daarmee hangen in de illusie dat ze werkelijk zijn geholpen, en daarmee wordt het alleen maar moeilijker om ze echt te helpen.
Zo zie ik het ook ja!
pi_104348846
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

De wijsheid is dat men aan een patiënt geen placebo mag aanraden en wijsmaken dat dit een geneesmiddel is, terwijl je goed weet dat ie daarvan ook doodgaat.
Immers...? Liever 4 maanden ellende terwijl jij weet dat je gelijk hebt dan 3 maanden in zalige onjuistheid? Ik zou het wel weten...
Mu!
pi_104349024
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:28 schreef Molurus het volgende:
Nee, natuurlijk is dat geen illusie. Het wordt pas een illusie als je hem in zo'n gesprek vertelt dat hij op goden moet vertrouwen in plaats van op zichzelf.
En DAT, is een echte remedie !!!! De rest is standwerkers-praat !
  maandag 14 november 2011 @ 13:00:39 #211
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104349028
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:52 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Wat is er mis mee om te zeggen: "laat 'm, ik weet wel beter"? Waarom is het uberhaupt zinnig om de "relevantie" van iemands geluk in twijfel te trekken? Of word je daar zelf nou juist gelukkiger van?
Omdat religieuze groepen er in de praktijk nu eenmaal nogal een handje van hebben om hun interpretatie van wat iemand gelukkig maakt, of, liever, wat de Enige Juiste Morele Keuze is in een flink aantal kwesties, aan andersdenkenden op te dringen.

Als mohammedanen, om maar eens een voorbeeld te noemen, er nou intens blij van worden de hele dag gezellig samen Mohammed niet af te beelden moeten ze dat vooral doen.

Maar nee - als een niet-mohammedaan dat wel doet wordt er gereld, moordaanslagen op cartoonisten beraamd, bomaanslagen gepleegd en vallen er doden.

Als gristenen er blij van worden geen abortus of euthanasie te plegen of geen huwelijk aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht: sja, knock yourself out.

Maar nee, "Als wij het niet mogen mag niemand het!"

En ga zo maar door.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_104349089
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:53 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Immers...? Liever 4 maanden ellende terwijl jij weet dat je gelijk hebt dan 3 maanden in zalige onjuistheid? Ik zou het wel weten...
Hoe kom je aan die ellende ? Zijn atheïsten zielepoten, ongelukkige zielen, levensdoellozen ?
pi_104349154
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:00 schreef ATON het volgende:

[..]

En DAT, is een echte remedie !!!! De rest is standwerkers-praat !
:D :7 *;
  maandag 14 november 2011 @ 13:15:20 #214
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104349385
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:03 schreef ATON het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die ellende ? Zijn atheïsten zielepoten, ongelukkige zielen, levensdoellozen ?
Sja. Stugge zwaarmoedige gelovigen die lijden onder de zware last van hun belemmerende geloof dat iedereen al zondig geboren wordt, dat elke vorm van aards plezier taboe is, dat een of andere onzichtbare luchtstasi je de hele dag, altijd en overal, in de gaten houdt, en elke overtreding van de arbitraire grillen van dat opperwezen genadeloos gestraft wordt in het hiernamaals....

Dat lijkt me persoonlijk een stuk deprimerender.
pi_104349401
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Placebo's kunnen wel degelijk heel effectief zijn, in die zin moet ik SingleCoil wel gelijk geven. Twee voorbeelden waar ik recent tegenaan liep:

- In de VS is een keer een experiment gedaan met ter dood veroordeelden. Ze vertelden hen: je kunt vrijkomen, maar onder 1 voorwaarde: we hakken je hand af. Een aantal kandidaten stemde hiermee in en liet zich geblinddoekt vastbinden op een stoel. Bij de linkerarm werd onder de leuning een buis gemonteerd waar water doorheen kan stromen, en een object met de grootte en substantie van een hand. Vervolgens liet men een blok ijs vallen op de linkerpols van de gevangene, viel het object op de grond, en liet men water door de buis stromen dat op de grond valt zodat het echt leek alsof er bloed uit de pols stroomde. De gevangene, lichamelijk volstrekt gezond, was binnen 2-3 uur overleden. En dit experiment is met succes nog 2 keer herhaald.

- Een patient met gezwellen in de nek ter grootte van tennisballen wilde graag gebruik maken van een, dan nog, experimenteel medicijn. Hij kon echter niet meedoen omdat zijn levensverwachting te kort was. Na lang zeuren zei de arts: vooruit, je mag het medicijn ook krijgen. De patient kreeg echter een placebo. En na een dag of 10 waren de gezwellen nagenoeg verdwenen. Enkele maanden later verscheen er in een medisch tijdschrijft een artikel over het nieuwe medicijn dat de patient meende te hebben gekregen. In dit artikel werd gezegd dat onderzoek naar dit medicijn was stopgezet omdat het geen werking had. De patient las dit artikel, de gezwellen kwamen weer terug en enkele weken later was ie dood.
  maandag 14 november 2011 @ 13:17:13 #216
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104349443
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:15 schreef Molurus het volgende:

[..]
Twee voorbeelden waar ik recent tegenaan liep:
Heb je hier toevallig ook bronnen voor?

Dit soort verhalen hoor je vaak, namelijk, maar bij nadere bestudering blijkt dat de achterliggende bewijzen flinterdun zijn.
pi_104349483
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:53 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Weer een vals dilemma.
Je weet helemaal niet of het dan 4 maanden ellende zijn. Je weet helemaal niet of het 3 maanden zalige onjuistheid zijn. Het kan net zo goed zijn dat er een hoop angsten wegvallen wanneer het geloof wegvalt en diegene daardoor de laatste maanden gelukkiger doorbrengt of dat diegene dankzij zijn geloof juist erg ongelukkig wordt omdat hij bang is om in de hel te komen.
pi_104349563
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:17 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Heb je hier toevallig ook bronnen voor?

Dit soort verhalen hoor je vaak, namelijk, maar bij nadere bestudering blijkt dat de achterliggende bewijzen flinterdun zijn.
Deze twee voorbeelden hoorde ik gisteren van iemand, maar ik moet bekennen dat ik nog niet de kans heb gehad ze na te trekken. Ik ga eens wat rondzoeken of ik hier bronnen van kan vinden. (En anders kan diegene wat beleven. :D)

Maar algemeen is de werking van placebo's wel een bekend en redelijk onbetwist verschijnsel volgens mij.
pi_104349670
En menig Fok-gelovige leest nu mee en zit nu minachtend te gniffelen 'haha zie ze nou allemaal de wijsheid in pacht hebben, al die internetatheïstjes, nou god weet wel beter!'
  maandag 14 november 2011 @ 13:25:11 #220
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104349672
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:21 schreef Molurus het volgende:

[..]
Deze twee voorbeelden hoorde ik gisteren van iemand, maar ik moet bekennen dat ik nog niet de kans heb gehad ze na te trekken. Ik ga eens wat rondzoeken of ik hier bronnen van kan vinden. (En anders kan diegene wat beleven. :D)

Maar algemeen is de werking van placebo's wel een bekend en redelijk onbetwist verschijnsel volgens mij.
Dat het een beetje werkt: soit.

Maar in deze extreme mate...
  maandag 14 november 2011 @ 13:26:06 #221
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104349702
quote:
7s.gif Op maandag 14 november 2011 13:25 schreef Modus het volgende:
En menig Fok-gelovige leest nu mee en zit nu minachtend te gniffelen 'haha zie ze nou allemaal de wijsheid in pacht hebben, al die internetatheïstjes, nou god weet wel beter!'
Sja. Ook de Fok!-kers die het leven niet aankunnen op eigen kracht hebben het volste recht op hun illusies.
  maandag 14 november 2011 @ 13:39:05 #222
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_104350155
quote:
7s.gif Op maandag 14 november 2011 13:25 schreef Modus het volgende:
Wel jammer als ze enkel meelezen. Ook jammer dat dit soort topics altijd worden gedomineerd door atheïsten/niet-gelovigen.
Nogal een eenzame strijd die hier wordt gevoerd.
  maandag 14 november 2011 @ 13:41:38 #223
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104350234
quote:
99s.gif Op maandag 14 november 2011 13:39 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Wel jammer als ze enkel meelezen. Ook jammer dat dit soort topics altijd worden gedomineerd door atheïsten/niet-gelovigen.
Nogal een eenzame strijd die hier wordt gevoerd.
Sja. Wij hebben de rationele argumenten dan ook. :7

Gelovigen komen veelal niet verder dan "Ja maar dat geloof ik nu eenmaal", "Je hebt te weinig kennis", "Je hebt de bijbel niet gelezen... of dan tenminste niet goed gelezen" of "Jij hebt de Heere Jezus niet in je hartje gesloten dus jij kan dat nooit bevatten".
  maandag 14 november 2011 @ 13:44:38 #224
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_104350332
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:41 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Wij hebben de rationele argumenten dan ook. :7

Gelovigen komen veelal niet verder dan "Ja maar dat geloof ik nu eenmaal", "Je hebt te weinig kennis", "Je hebt de bijbel niet gelezen... of dan tenminste niet goed gelezen" of "Jij hebt de Heere Jezus niet in je hartje gesloten dus jij kan dat nooit bevatten".
Ooit had ik Jezus in mijn hartje gesloten, maar ik was wachten een beetje beu.
Hij zal het ongetwijfeld druk hebben, maar dat komt mooi uit, want ik wist mijn tijd uiteindelijk ook beter invulling te geven. *O*
  maandag 14 november 2011 @ 13:48:00 #225
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_104350444
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:16 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Optie 1: je zegt: "Ja, appelsap, wel een goed idee" en hij leeft nog 3 maanden in de gelukkige veronderstelling dat het wel goed komt, waarna hij binnen een maand dood is.
Optie 2: je zegt: "Nee gast, face it, je gaat over 4 maanden dood en niks helpt", waarna hij nog 4 maanden ongelukkig op z'n einde gaat zitten wachten.

Wat is wijsheid?
Optie 3: je zegt: "Nee gast, face it, je gaat over 4 maanden dood en niks helpt", waarna hij nog 4 maanden kan genieten van de mensen om hem heen en de momenten die hij nog heeft met hen, van dingen doen die hij nog wilde doen voordat ie, als gelukkig mens, overlijdt.

Oh yeah!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')