Het zou hun meervoudige orgasmes wel verklaren. Dammit.quote:
quote:Op maandag 14 november 2011 11:03 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Het zou hun meervoudige orgasmes wel verklaren. Dammit.
En het feit dat god's wegen ondoorgrondelijk zijn. En waarom ze in het OT zo'n jaloerse bitch was, en in het NT plotseling zo lief. En waarom ze een waterlopende zombie naar aarde moest sturen om te sterven voor een straf die ze zelf had opgelegd, terwijl ze ook gewoon: "Ik zat ernaast, waarvoor excuses", had kunnen zeggen. Het verklaart sowieso al waarom ze kwaad wordt op de mens vanwege iets waar de mens geen weet van had. De volkomen willekeurige woede jegens Job wordt ook een stuk logischer. Ook moobs worden evident, als je bedenkt dat we in haar evenbeeld zijn geschapen.quote:Op maandag 14 november 2011 11:03 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Het zou hun meervoudige orgasmes wel verklaren. Dammit.
Zeer eenvoudig: niet God, maar het Flying Spaghetti Monster heeft altijd gelijk, en jij kunt dat niet snappen. Want zo staat geschreven in Zijn Gospel, en ook dat Hij de bijbel heeft bedacht om Zijn volgelingen op de proef te stellen. Waaruit dus ook de onwaarheid van de bijbel e.d. onomstotelijk bewezen is. QED.quote:Op maandag 14 november 2011 09:40 schreef SingleCoil het volgende:
Ik herhaal nog maar even: het is vrij simpel. God heeft altijd gelijk en jij kunt dat niet snappen. Is het zinvol om een discussie aan te gaan met iemand die die uitgangspunten hanteert?
Hoho, dan ga je voorbij aan de blijde boodschap die ons zondaars geopenbaard is in de Heilige Floepiefloep, waaruit glashelder blijkt dat de Grote Oebiedoebie de enige echte weg naar licht, verlossing en eeuwige zaligheid (inclusief open bar!) is.quote:Op maandag 14 november 2011 11:34 schreef Akziom het volgende:
[..]
Zeer eenvoudig: niet God, maar het Flying Spaghetti Monster heeft altijd gelijk,
't OT is gewoon één brok PMS, bedoellu..?quote:Op maandag 14 november 2011 11:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En waarom ze in het OT zo'n jaloerse bitch was, en in het NT plotseling zo lief.
Tja.quote:Op maandag 14 november 2011 09:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mensen als Kingdom, die Democraat hierboven, Toon Taliban et cetera zijn allemaal al reddeloos verloren. Ik hoop alleen dat mensen (en vooral jongeren) die met hun identiteit worstelen, en dat zijn er veel, dit lezen, en zo niet de wereld van de georganiseerde religie worden ingezogen door een of andere opdringerige evangelist/moslim/ander soort fundamentalist met bekeringsdrang.
Deze mensen zijn kwetsbaar, maar nog steeds vatbaar voor rede. Door ze te wapenen tegen de valse redeneringen die gelovigen dikwijls hanteren kun je voorkomen dat ze ingepakt worden door de sofismen en mooie woorden van een stel totalitaire godsdienstwaanzinnigen. Dat vind ik voldoende om elke keer als zo'n mafketel z'n propaganda begint rond te strooien daar serieus op in te gaan.
Dat het onmogelijk is om je discussiepartner op een ander idee te brengen, dat heb ik ondertussen wel door. Maar dat betekent niet dat je de drogredeneringen maar met rust moet laten.
Daarnaast is het, zoals Telecaster zegt, bij tijd en wijlen best leuk om relifanaten wanhopig hun standpunt te zien verdedigen met de meest onlogische en buitenissige theorieën, en om daar dan ook weer doorheen te prikken.
Oh, ik snap het wel hoor. Dat is denk ik het probleem ook niet. Ik zal het bestaan van HVSM ook niet ontkennen.quote:Op maandag 14 november 2011 11:34 schreef Akziom het volgende:
[..]
Zeer eenvoudig: niet God, maar het Flying Spaghetti Monster heeft altijd gelijk, en jij kunt dat niet snappen. Want zo staat geschreven in Zijn Gospel, en ook dat Hij de bijbel heeft bedacht om Zijn volgelingen op de proef te stellen. Waaruit dus ook de onwaarheid van de bijbel e.d. onomstotelijk bewezen is. QED.
Zelfs de meest verstokte als kind gehersenspoelde randdebiel zal de symmetrie in die "redenering" kunnen herkennen, en dus inzien hoe eenzijdig die vorm van argumentatie is. Al onttrekken ze zich dan doorgaans aan de discussie, omdat ze niet kunnen dealen met de cognitieve dissonantie tussen onmiskenbare ratio en het sinds hun kinderjaren vastgeroeste (en door ouders en pastoor zorgvuldig ingestampte) referentiekader.
Is ook lastig, ik vond het niet bestaan van Sinterklaas destijds al een hele shock.
Eerder:quote:Op maandag 14 november 2011 11:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja.
Onzekere jongere: "Help mij, ik ben onzeker en ongelukkig"
Gelovige: "Ik help je, kom bij ons en je wordt gelukkiger"
Onzekere jongere: "Dat wil ik wel!"
Atheist: "Nee! Niet doen! Ze gaan je onwaarheden vertellen!"
Onzekere jongere: "Hmmm...dat wil ik misschien niet. Kun jij me helpen gelukkiger te worden?"
Atheist: "Nee natuurlijk niet. Wij zijn tegen geloof, maar we weten het verder ook niet"
Onzekere jongere: "Hmmm...wat zal ik doen...gelukkig worden met onwaarheden of ongelukkig blijven en het verder ook niet weten?"
Dus of je als gelovige of als atheist die onzekere jongere kunt helpen staat eigenlijk helemaal los van de vraag of je gelooft in vliegende spaghetti monsters en/of goden en los van de vraag of either daadwerkelijk bestaat? Interessante conclusie, vind je niet?quote:Op maandag 14 november 2011 11:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Oh, ik snap het wel hoor. Dat is denk ik het probleem ook niet. Ik zal het bestaan van HVSM ook niet ontkennen.
Het maakt mij verder niet zoveel uit, of ze bestaan of niet, het heeft toch geen invloed op mijn bestaan. Ik denk ook dat je verschillende dingen los van elkaar moet zien:
1. Bestaan HVSM en/of God?
2. Wordt je van geloven/religeus leven gelukkig(er)?
3. Is de kerk als instituut wel OK?
Zijn eigenlijk volledig losstaande vragen.
Ik ben toevallig wel aTVkijker en als iemand aan mij vraagt wat ie dan wel met z'n vrije tijd zou moeten doen heb ik wel wat suggestiesquote:Op maandag 14 november 2011 11:48 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Eerder:
Rationeel mens * : "Je moet het zelf weten, maar blijf kritisch. En wees voorbereid op deze en deze drogredenen."
*: ik noem mezelf immers ook geen astudiosportkijker of een arubberfetisjist.
Het lijkt me geen conclusie maar een observatie. Geloven heeft niets te maken met "echt bestaan" en iemand helpen kun je ook los van de vraag of HVSM/God bestaat. En dat grote groepen georganiseerde mensen met een gemeenschappelijk dogmatisch denkbeeld veel kwaad aan kunnen richten is ook al geen onderscheidend vermogen van religie - vraag maar aan Godwin, Stalin, Mao en (vul zelf je favoriete volksmenner in)quote:Op maandag 14 november 2011 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus of je als gelovige of als atheist die onzekere jongere kunt helpen staat eigenlijk helemaal los van de vraag of je gelooft in vliegende spaghetti monsters en/of goden en los van de vraag of either daadwerkelijk bestaat? Interessante conclusie, vind je niet?
Maar wat geeft jou het idee dat een atheist iemand die onzeker en ongelukkig is zou proberen te helpen door hem te vertellen dat goden niet bestaan? Als iemand onzeker en ongelukkig is dan zijn daar 1 of meerdere oorzaken van. Het gaat om die oorzaken, niet om de vraag of er wel of niet onzin staat in de Bijbel, dat is totaal niet relevant.quote:Op maandag 14 november 2011 11:59 schreef SingleCoil het volgende:
Het punt blijft dat uitgedragen atheisme zoals je dat hier vaak ziet geen antwoorden geeft. Het is negatieve benadering van veel vraagstukken: mensen vertellen je wel hoe het niet zit maar niet hoe het dan wel zit. Technisch gesproken is dat terecht, want "het zit" nu eenmaal niet. Maar daar help je ook niemand mee die onzeker en ongelukkig is.
1. Het is niet aannemelijk.quote:Op maandag 14 november 2011 11:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Oh, ik snap het wel hoor. Dat is denk ik het probleem ook niet. Ik zal het bestaan van HVSM ook niet ontkennen.
Het maakt mij verder niet zoveel uit, of ze bestaan of niet, het heeft toch geen invloed op mijn bestaan. Ik denk ook dat je verschillende dingen los van elkaar moet zien:
1. Bestaan HVSM en/of God?
2. Wordt je van geloven/religeus leven gelukkig(er)?
3. Is de kerk als instituut wel OK?
Zijn eigenlijk volledig losstaande vragen.
Een beetje ongelukkig vergelijk, denk ik zo.quote:Op maandag 14 november 2011 11:59 schreef SingleCoil het volgende:
Ik vergelijk het maar een beetje met iemand die terminaal kanker heeft: echt helpen kun je 'm ook niet, maar je hoeft er ook niet in te wrijven.
Bovendien is uit experimenten gebleken dat patienten voor wie gebeden wordt, en dat ook weten, significant minder snel herstellen dan patienten voor wie niet wordt gebeden.quote:Op maandag 14 november 2011 12:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Een beetje ongelukkig vergelijk, denk ik zo.
- Kanker = ongelukkig wezen
- remedie tegen ongelukkig wezen = religie
- de inwrijver = atheïst
De inwrijver maakt de patiënt er op attent dat het drinken van appelsap de kanker niet doet genezen en dit een misleidende raadgeving is. De inwrijver maakt de patiënt duidelijk dat zijn genezing van elders moet komen en zijn therapie niet op appelsap mag berusten.
Optie 1: je zegt: "Ja, appelsap, wel een goed idee" en hij leeft nog 3 maanden in de gelukkige veronderstelling dat het wel goed komt, waarna hij binnen een maand dood is.quote:Op maandag 14 november 2011 12:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Een beetje ongelukkig vergelijk, denk ik zo.
- Kanker = ongelukkig wezen
- remedie tegen ongelukkig wezen = religie
- de inwrijver = atheïst
De inwrijver maakt de patiënt er op attent dat het drinken van appelsap de kanker niet doet genezen en dit een misleidende raadgeving is. De inwrijver maakt de patiënt duidelijk dat zijn genezing van elders moet komen en zijn therapie niet op appelsap mag berusten.
Als dat waar is hoeven we ons toch geen zorgen te maken over de vermeende aantrekkingskracht van geloof op onzekere ongelukkige mensen? Het is juist die verlokking van een gelukkig leven onder valse voorwendselen dat hier onderwerp was.quote:Op maandag 14 november 2011 12:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar wat geeft jou het idee dat een atheist iemand die onzeker en ongelukkig is zou proberen te helpen door hem te vertellen dat goden niet bestaan? Als iemand onzeker en ongelukkig is dan zijn daar 1 of meerdere oorzaken van. Het gaat om die oorzaken, niet om de vraag of er wel of niet onzin staat in de Bijbel, dat is totaal niet relevant.
Geen idee of dat waar is. We weten wel zeker dat veel alleenstaande ouderen die religieus leven gelukkiger zijn dan zij die dat niet doen. Dat zal wel komen door het sociale effect van een religeus leven maar hey, who cares? Heeft het zin die mensen te zeggen dat ze maar naar hun flatje terug moeten gaan omdat God toch niet bestaat?quote:Op maandag 14 november 2011 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bovendien is uit experimenten gebleken dat patienten voor wie gebeden wordt, en dat ook weten, significant minder snel herstellen dan patienten voor wie niet wordt gebeden.
Ik denk dat zo'n patient er veel meer baat bij heeft als je hem vertelt dat hij het op eigen kracht moet doen en hem daarbij te steunen, en niet tegen hem te zeggen: och, vertrouw maar op de man met de grijze baard. Dat is niet inwrijven, dat is oprecht en rationeel doen wat het beste is voor zo'n persoon.
Jawel, want de oorzaken van die onzekerheid en die ongelukkigheid zijn concrete oorzaken. En het geloof in goden is geen concrete oplossing. Mensen blijven daarmee hangen in de illusie dat ze werkelijk zijn geholpen, en daarmee wordt het alleen maar moeilijker om ze echt te helpen.quote:Op maandag 14 november 2011 12:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als dat waar is hoeven we ons toch geen zorgen te maken over de vermeende aantrekkingskracht van geloof op onzekere ongelukkige mensen? Het is juist die verlokking van een gelukkig leven onder valse voorwendselen dat hier onderwerp was.
Oh? Heb je daarvan een bron?quote:Op maandag 14 november 2011 12:20 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen idee of dat waar is. We weten wel zeker dat veel alleenstaande ouderen die religieus leven gelukkiger zijn dan zij die dat niet doen.
Als dat de oplossing is dan werkt deelname aan, zeg, een buurtvereniging toch even goed?quote:Op maandag 14 november 2011 12:20 schreef SingleCoil het volgende:
Dat zal wel komen door het sociale effect van een religeus leven maar hey, who cares?
Het een volgt helemaal niet uit het ander, dus waarom zou je dat zeggen?quote:Op maandag 14 november 2011 12:20 schreef SingleCoil het volgende:
Heeft het zin die mensen te zeggen dat ze maar naar hun flatje terug moeten gaan omdat God toch niet bestaat?
Ah! Subtiele Steve Jobsverwijzingen, ik mag ze graag zien.quote:Op maandag 14 november 2011 12:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Je antwoorden zijn niet zo relevant, wat ik probeer duidelijk te maken is dat de vragen los van elkaar staan: Je kunt prima een gelukkig religeus leven leiden zonder dat God bestaat, bijvoorbeeld. Je kunt ook prima een ongelukkig atheistisch bestaan leven terwijl God wel bestaat.quote:Op maandag 14 november 2011 12:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
1. Het is niet aannemelijk.
2. Niet noodzakelijk, alsof atheisten geen geluk kennen.
3. Wanneer deze instituten proberen hun regels aan anderen op te leggen en zo beperken in hun geluk dan is dat absoluut kwalijk.
Ik zie niet in hoe deze vragen los van elkaar staan.
Op z'n hoogst zegt het dat een niet onaanzienlijk deel van gods zelfbenoemd grondpersoneel kennelijjk zelf ook niet zo rotsvast gelooft in het breed uitgedragen dogma dat god alles ziet en later mensen zal straffen voor misstappen.quote:Op maandag 14 november 2011 12:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het feit dat er in de katholieke kerk misstanden zijn geconstateert zegt dus niets over het bestaan van God of het geluksgevoel van gelovigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |