Ik vraag me oprecht af waar jullie deze gelovigen ontmoeten. Alleen op youtube en internetfora? Of ook wel eens in het echte leven?quote:Op maandag 14 november 2011 13:00 schreef Telecaster het volgende:
Omdat religieuze groepen er in de praktijk nu eenmaal nogal een handje van hebben om hun interpretatie van wat iemand gelukkig maakt, of, liever, wat de Enige Juiste Morele Keuze is in een flink aantal kwesties, aan andersdenkenden op te dringen.
Sja. Jezus heeft het te druk met het verschijnen op toast en printerbonnetjes.quote:Op maandag 14 november 2011 13:44 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Ooit had ik Jezus in mijn hartje gesloten, maar ik was wachten een beetje beu.
Hij zal het ongetwijfeld druk hebben, maar dat komt mooi uit, want ik wist mijn tijd uiteindelijk ook beter invulling te geven.
Sja. Ik heb ook nog nooit een moordenaar ontmoet. Maar daarom zijn ze er nog wel en ben ik blij dat ze in het algemeen in de bak zitten.quote:Op maandag 14 november 2011 13:54 schreef Struijck het volgende:
[..]
Maar deze heb ik nog nooit ontmoet.
Ik heb het geloof niet de rug toegekeerd, ik benader het gewoon op een andere manier. Het ligt er ook maar net aan wat je wilt geloven denk ik.quote:Op maandag 14 november 2011 13:56 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Jezus heeft het te druk met het verschijnen op toast en printerbonnetjes.
Een kwestie van prioriteiten, nietwaar?
En zo ook de impact van economie, moeten we dat dan ook maar afschaffen?quote:Op maandag 14 november 2011 13:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Ik heb ook nog nooit een moordenaar ontmoet. Maar daarom zijn ze er nog wel en ben ik blij dat ze in het algemeen in de bak zitten.
De impact van religie en haar grondpersoneel kan je elke dag in de krant zien.
Ik verzin dit niet.quote:Op maandag 14 november 2011 14:07 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Ik heb het geloof niet de rug toegekeerd, ik benader het gewoon op een andere manier. Het ligt er ook maar net aan wat je wilt geloven denk ik.
Op toast
Sja. In elk geval staat het een ieder vrij te discussieren over de onzinnigheid van sommige economische theorietjes, de schadelijke aspecten van economie en hoe deze laatsten het beste te minimaliseren zijn zonder dat je een onverdraagzame economiebasher genoemd wordt.quote:Op maandag 14 november 2011 14:08 schreef Struijck het volgende:
[..]
En zo ook de impact van economie, moeten we dat dan ook maar afschaffen?
De toon heeft er vaak ook wel wat mee te maken. Die is hier vaak opzettelijk minachtend en kwetsend, dat weet je zelf ook. Dat is het verschil tussen discusseren en bashen.quote:Op maandag 14 november 2011 14:11 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. In elk geval staat het een ieder vrij te discussieren over de onzinnigheid van sommige economische theorietjes, de schadelijke aspecten van economie en hoe deze laatsten het beste te minimaliseren zijn zonder dat je een onverdraagzame economiebasher genoemd wordt.
iddquote:Op maandag 14 november 2011 14:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De toon heeft er vaak ook wel wat mee te maken. Die is hier vaak opzettelijk minachtend en kwetsend, dat weet je zelf ook. Dat is het verschil tussen discusseren en bashen.
quote:Op maandag 14 november 2011 14:10 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik verzin dit niet.
http://www.goupstate.com/article/20090422/ARTICLES/904221068
Ach, bij mensen die met als enige basis een onbewezen boekje vol dubieuze verhalen een ideologie aanhangen die mij nu eenmaal wegzet als inherent minderwaardige zondaar zonder enige moraal die later volkomen terecht voor eeuwig dient te worden gemarteld heb ik persoonlijk nooit zo de neiging om eenzijdig overdreven beleefd te zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 14:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De toon heeft er vaak ook wel wat mee te maken. Die is hier vaak opzettelijk minachtend en kwetsend, dat weet je zelf ook. Dat is het verschil tussen discusseren en bashen.
Kritische vragen op zichzelf worden vaak al door gelovigen als bijzonder kwetsend ervaren en ik heb al meerdere malen gezien dat er een bepaalde toon wordt gelezen in posts die er in het geheel helemaal niet inzit. Daarnaast is het vrij gebruikelijk om in te gaan op de inhoud en niet zielig te doen over een bepaalde toon wanneer er gediscussieerd wordt.quote:Op maandag 14 november 2011 14:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Maar ja. Je moet mensen die Jezus zien in hun toast natuurlijk wel volkomen serieus nemen en met alle egards behandelen.quote:
Ik ben echt benieuwd; heb je ooit iemand gesproken die dit zo tegen je zei?quote:Op maandag 14 november 2011 14:19 schreef Telecaster het volgende:
Ach, bij mensen die met als enige basis een onbewezen boekje vol dubieuze verhalen een ideologie aanhangen die mij nu eenmaal wegzet als inherent minderwaardige zondaar zonder enige moraal die later volkomen terecht voor eeuwig dient te worden gemarteld heb ik persoonlijk nooit zo de neiging om eenzijdig overdreven beleefd te zijn.
Ja. Zowel IRL als hier op Fok.quote:Op maandag 14 november 2011 14:21 schreef Struijck het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd; heb je ooit iemand gesproken die dit zo tegen je zei?
Sja. Een bepaald slag gelovigen vindt het al diep, diep kwetsend, opzettelijk minachtend en beledigend als je alleen al eenvoudigweg niet gelooft wat zij geloven.quote:Op maandag 14 november 2011 14:21 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Kritische vragen op zichzelf worden vaak al door gelovigen als bijzonder kwetsend ervaren en ik heb al meerdere malen gezien dat er een bepaalde toon wordt gelezen in posts die er in het geheel helemaal niet inzit. Daarnaast is het vrij gebruikelijk om in te gaan op de inhoud en niet zielig te doen over een bepaalde toon wanneer er gediscussieerd wordt.
Noem mij ook maar ouderwetsch dan maar ik heb thuis geleerd de meningen van anderen altijd te respecteren, hoezeer je het ook met ze oneensch bent. Er is eenv erschil tussen een mening hebben en 'm te uiten, daar zit nog wel een stukje beschaving tussen.quote:Op maandag 14 november 2011 14:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar ja. Je moet mensen die Jezus zien in hun toast natuurlijk wel volkomen serieus nemen en met alle egards behandelen.
Want, eh, anders ben je... eh... opzettelijk minachtend en kwetsend.
Klaarblijkelijk.
Dat ook nog inderdaad. Respect eisen maar zelf geen respect op kunnen/willen brengen voor andere meningen.quote:Op maandag 14 november 2011 14:23 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Een bepaald slag gelovigen vindt het al diep, diep kwetsend, opzettelijk minachtend en beledigend als je alleen al eenvoudigweg niet gelooft wat zij geloven.
Sorry, daar kan en wil ik geen rekening mee houden.
Sja.Ik heb respect voor mensen, maar niet voor elke krankzinnige overtuiging.quote:Op maandag 14 november 2011 14:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Noem mij ook maar ouderwetsch dan maar ik heb thuis geleerd de meningen van anderen altijd te respecteren, hoezeer je het ook met ze oneensch bent. Er is eenv erschil tussen een mening hebben en 'm te uiten, daar zit nog wel een stukje beschaving tussen.
Quote die er fraai bij aansluit:quote:Op maandag 14 november 2011 14:28 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat ook nog inderdaad. Respect eisen maar zelf geen respect op kunnen/willen brengen voor andere meningen.
http://atheism.about.com/od/aboutreligion/p/RespectReligion.htmquote:The increasingly raucous demands from religious believers that their religions be accorded more “respect” in the public square and from non-adherents is a sign that something very serious is going on — but what, exactly? Believers apparently feel that they are being slighted and insulted in a significant manner, but is this true, or is it instead a case of mutual misunderstanding? It may be that both are occurring at various times, but we won’t get to the root of the problem without being clear about our terminology — and this means that religious believers must make it clear what sort of “respect” they are asking for.
In many instances, we’ll find that religious believers are not asking for something appropriate — they are asking for deference, positive thoughts, and privileges for themselves, their beliefs, and their religions.
Rarely, if ever, are such things justified.
Dat je het op een forum hebt gelezen verbaast me niets.quote:Op maandag 14 november 2011 14:22 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ja. Zowel IRL als hier op Fok.
Verbaast je dat?
Sja. Verbaas je. Het gebeurt.quote:Op maandag 14 november 2011 14:33 schreef Struijck het volgende:
[..]
Het verbaast me wel dat iemand je dat in het echte leven heeft verteld wel.
Ghe. Ook herkenbaar (zij het dat ik in een krakerscafé zei dat ik bij de laatste verkiezingen op D'66 had gestemd).quote:Maar dan nog, als een persoon tegen me zegt dat hij een SPer is en dat ik een smerige kapitalist ben, al mijn bezittingen zou moeten verliezen en dat ik een vertegenwoordiging van het kwaad ben - iets dat ik wel heb meegemaakt en enkel tegen me werd gezegd omdat ik studeerde in Leiden-,
Dat niet.Maar je moet natuurlijk een onderscheid maken tussen een persoonlijke uiting van iemand en het feit dat iemand zich openlijk afficheert als een aanhanger van een bepaalde ideologie. Wat je ook al zegt - je bent dan aanspreekbaar op sommige standpunten als logische conclusie van de ideologie.quote:reken ik die mening niet gelijk alle SPers aan...
Dat is waar, maar als iemand bijvoorbeeld zegt dat hij lid is van de Katholieke kerk hoeft dat (zeker binnen het katholicisme) niet te betekenen dat hij het met alles wat de Paus zegt eens is.quote:Op maandag 14 november 2011 14:40 schreef Telecaster het volgende:
Dat niet.Maar je moet natuurlijk een onderscheid maken tussen een persoonlijke uiting van iemand en het feit dat iemand zich openlijk afficheert als een aanhanger van een bepaalde ideologie.
Waneer iemand zich etaleert als een hardcore Stalinist, moet diegene er niet gek van opkijken als iemand fijntjes informeert hoe dat toch ook alweer zat met al die miljoenen slachtoffers van het Stalinisme.
Niet zo verwonderlijk hoor. Het zijn nét de gelovigen die de bijbel reduceren tot een sprookjesboek.quote:Op maandag 14 november 2011 15:02 schreef Struijck het volgende:
Ik denk dat daarvoor een bepaalde moet voor nodig is en kan daar sneller respect voor opbrengen dan voor iemand die op een forum 'alle gelovigen, met hun sprookjesboek etc. etc' aan het bashen is.
En hoe verhouden die gelovigen van jouw tot de mensen die ik beschreef?quote:Op maandag 14 november 2011 15:11 schreef ATON het volgende:
Niet zo verwonderlijk hoor. Het zijn nét de gelovigen die de bijbel reduceren tot een sprookjesboek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |