quote:Op woensdag 9 november 2011 21:15 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
verrijking?
alles snel leren, in 1x onthouden
je bezig houden met nieuwe uitdagende dingen?
één groot feest!
quote:Op woensdag 9 november 2011 21:46 schreef Northside het volgende:
[..]
Constant tegen beperkingen van anderen aanlopen, merken hoe dom de gemiddelde mens is, alles kapot analyseren, twijfelen over beslissingen omdat jij wel alle mogelijke nadelen ziet...
(ik open trouwens geen deel 4, lijkt me niet nodig)
Ik ben het zelf met deze poster eens. Ik heb mijn hoogbegaafdheid altijd zelf ervaren als een groot nadeel en heb tijden gehad dat ik dacht dat ik misschien meer autistisch was dan hoogbegaafd. Vaak ook gewenst dat ik er niet mee geboren was.quote:Op donderdag 10 november 2011 08:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Laatste posts:
[quote]
Constant tegen beperkingen van anderen aanlopen, merken hoe dom de gemiddelde mens is, alles kapot analyseren, twijfelen over beslissingen omdat jij wel alle mogelijke nadelen ziet...
(ik open trouwens geen deel 4, lijkt me niet nodig)
Volgens mij komt voor 4 een 3? :pquote:Na het succes van de eerste drie delen is het tijd voor deel 4. Link naar het vorige deel: Hoogbegaafdheid? - deel 2
Er zit volgens mij niet echt een taboe op. Ik hoor in ieder geval moeders overal om me heen beweren dat hun kind misschien wel begaafd is omdat het met 1,5 jaar al kan lopen, terwijl leeftijdsgenootjes dat pas met 2 kunnen. Of hun jantje kent al 20 woorden terwijl pietje van de buren er pas 10 kent. Tsja, dan moet je kind wel ontzettend slim zijn toch? Ook later in je leven denk ik niet dat er echt een taboe op rust, het is meer dat het mensen niet interesseert of dat ze denken dat je aandacht probeert te trekken of wil opscheppen ofzo.quote:Op donderdag 10 november 2011 14:25 schreef PeterGliffin het volgende:
Begaafd zijn is niet altijd even leuk en gezellig, en er wordt nog steeds verkeerd over gedacht in de maatschappij, het is gewoon nog een soort van taboe terwijl dat uiteraard nergens opslaat. Er weten maar 2 mensen over mij, Je zou het kunnen vergelijken als een soort van uit de kast komen.. maar wat ik niet begrijp, waarom hangt er zo'n taboe op? Waarom is het dat als iemand zegt ik ben begaafd, dat diegene meteen raar wordt aangekeken, uitgelachen etc..
Mensen zullen je altijd als een gemiddeld iemand behandelen. Zeker hier in Nederland, waar middelmatigheid heerst. 'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. Nog erger, als je een paar keer laat merken dat je sneller/beter/slimmer bent ben je een bedreiging voor die mensen omdat ze denken dat je ze te kakken probeert te zetten. Not good.quote:En waarom iemand zou vertellen dat hij begaafd is? zodat mensen daar rekening mee kunnen houden, idd rekening mee kunnen houden. Omdat ik zelf niet laat blijken hoe of wat, wordt ik behandeld als een gemiddeld iemand. En dat kan zwaar funest zijn voor iemand, niemand gelooft wat ik zeg, of waarom ik doe wat ik op dat moment doe. En nee, ik ben niet depressief :p Ik sta zelfs elke ochtend fluitend op! Anyway, als iemand me kan vertellen waarom het zo'n taboe is?
quote:Op donderdag 10 november 2011 16:22 schreef thabit het volgende:
Dit is wel deel 4 van de reeks; de link in de OP is naar het verkeerde topic.
Ik kon deel 3 niet vinden, maar nu wel.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:30 schreef Northside het volgende:
TT en de link naar het vorige deel kloppen nu beide niet.
Ok, taboe is idd niet echt het juiste woord ervoor. Maar net wat je zegt de Nederlandse mentaliteit van "Doe maar normaal" is voor sommige mensen funest, en ook op scholen zou er eigenlijk iets van een toelichting moeten zijn voor leraren. Leraren weten nog steeds niet hoe ze er mee om moeten gaan en schuiven het af als een makkelijkere probleem die op te lossen is ( Autistisch, Faalangst of gewoon lui ) Ik heb dyscalculie , een soort dyslexie alleen dan met cijfers, nu kan ik dat gelukkig redelijk compenseren waardoor ik nog wel 7x7 weet :p, maar wy hadden vroeger op de basisschool tijdens rekenen een paar opgaven die we moesten maken, dat worden 5 sommen onder elkaar, en dan 4 in een rij. Nou ik was dus echt een faalert in reken, maar ipv dat ik geholpen werd, dat het uitgelegd werd of wat dan ook, werd er maar gezegd ; Maak er maar 2 van de 5, ben je sneller klaar.. Dat voorbeeld heeft niks met intelligentie oid te maken, maar gewoon als voorbeeld dat ipv dat het onderwijs je helpt of je stimuleert, het je gewoon "vermakkelijkt" zodat je alsnog mee kan draaien met de rest van de groep. Ik vond het trouwens ook een schande van me middelbare school dat er geen scheikunde/natuurkunde werd gegeven, tuurlijk we hadden biologie.. maar goed fotosynthese is ook niet echt iets waar een uitdaging in zat :p tuurlijk het was wel vmbo dus daar kan je in principe ook geen natuurkunde oid geven, maar toch.. ik vind dat er gewoon iets fout zit in het onderwijs, alles wordt te makkelijk gemaakt, de mindere "slimme" mensen worden geholpen, en de meer "slimme" mensen worden terug geduwd als het ware, naar het gemiddelde. Alles wordt te makkelijk gemaakt, en dat is gewoon zonde. En naar mijn idee ook de reden waardoor die Nederlandse natuurkunde prof naar yale is gegaan. In Nederland kom je gewoon niet ver met natuurkundige/scheikundige kennis.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:43 schreef Northside het volgende:
[..]
Er zit volgens mij niet echt een taboe op. Ik hoor in ieder geval moeders overal om me heen beweren dat hun kind misschien wel begaafd is omdat het met 1,5 jaar al kan lopen, terwijl leeftijdsgenootjes dat pas met 2 kunnen. Of hun jantje kent al 20 woorden terwijl pietje van de buren er pas 10 kent. Tsja, dan moet je kind wel ontzettend slim zijn toch? Ook later in je leven denk ik niet dat er echt een taboe op rust, het is meer dat het mensen niet interesseert of dat ze denken dat je aandacht probeert te trekken of wil opscheppen ofzo.
[..]
Mensen zullen je altijd als een gemiddeld iemand behandelen. Zeker hier in Nederland, waar middelmatigheid heerst. 'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. Nog erger, als je een paar keer laat merken dat je sneller/beter/slimmer bent ben je een bedreiging voor die mensen omdat ze denken dat je ze te kakken probeert te zetten. Not good.
niet eens alleen de "doe maar normaal mentaliteit"quote:Op donderdag 10 november 2011 19:07 schreef PeterGliffin het volgende:
[..]
Ok, taboe is idd niet echt het juiste woord ervoor. Maar net wat je zegt de Nederlandse mentaliteit van "Doe maar normaal" is voor sommige mensen funest, en ook op scholen zou er eigenlijk iets van een toelichting moeten zijn voor leraren. Leraren weten nog steeds niet hoe ze er mee om moeten gaan en schuiven het af als een makkelijkere probleem die op te lossen is ( Autistisch, Faalangst of gewoon lui ) Ik heb dyscalculie , een soort dyslexie alleen dan met cijfers, nu kan ik dat gelukkig redelijk compenseren waardoor ik nog wel 7x7 weet :p, maar wy hadden vroeger op de basisschool tijdens rekenen een paar opgaven die we moesten maken, dat worden 5 sommen onder elkaar, en dan 4 in een rij. Nou ik was dus echt een faalert in reken, maar ipv dat ik geholpen werd, dat het uitgelegd werd of wat dan ook, werd er maar gezegd ; Maak er maar 2 van de 5, ben je sneller klaar.. Dat voorbeeld heeft niks met intelligentie oid te maken, maar gewoon als voorbeeld dat ipv dat het onderwijs je helpt of je stimuleert, het je gewoon "vermakkelijkt" zodat je alsnog mee kan draaien met de rest van de groep. Ik vond het trouwens ook een schande van me middelbare school dat er geen scheikunde/natuurkunde werd gegeven, tuurlijk we hadden biologie.. maar goed fotosynthese is ook niet echt iets waar een uitdaging in zat :p tuurlijk het was wel vmbo dus daar kan je in principe ook geen natuurkunde oid geven, maar toch.. ik vind dat er gewoon iets fout zit in het onderwijs, alles wordt te makkelijk gemaakt, de mindere "slimme" mensen worden geholpen, en de meer "slimme" mensen worden terug geduwd als het ware, naar het gemiddelde. Alles wordt te makkelijk gemaakt, en dat is gewoon zonde. En naar mijn idee ook de reden waardoor die Nederlandse natuurkunde prof naar yale is gegaan. In Nederland kom je gewoon niet ver met natuurkundige/scheikundige kennis.
TLDR;
Onderwijs systeem zuigt.
Idd, als je zegt dat je zo bent, alsof dat gelijk zou staan aan dat andere dom zijn oid. Daarom vertel ik het ook niet aan mensen die ik persoonlijk ken, alleen me broer en me vriendin weten et. Maar het zeggen dat je zoiets bent, dan denken anderen idd meteen ohh dus ik ben dom?quote:Op donderdag 10 november 2011 19:37 schreef dewshine het volgende:
[..]
niet eens alleen de "doe maar normaal mentaliteit"
ik heb de ervaring dat mensen het eng vinden als ik hen vertel over mijn hoogbegaafdheid. het is net of je die mensen dan verteld dat zíj dom zijn:O
voorderest, de vooroordelen.. als ik kijk naar een van de reacties in deel één (geloof ik) over het automatisch goed zijn in wiskunde en hoogbegaafdheid, hier kan ik mij kapot aan ergeren. er zijn naar mijn weten 7 vormen van hoogbegaafdheid. dus hoezo steriotype
sorry voor mijn niet al te duidelijke bewoording.. maar ik zeg het nu even zoals ik het voel
volg meerder studies// extra vakken // extra onderzoek verrichtenquote:Op donderdag 10 november 2011 19:59 schreef TJV het volgende:
Wat ik overigens wel godsgruwelijk irritant vind is dat ik sommige dingen zo snel door heb. Zit ik tijdens college me dood te vervelen omdat het me al duidelijk is terwijl anderen er wat meer moeite mee hebben. Klinkt raar maar het wordt best saai als je alles na 1x uitleggen door hebt en verdere uitleg eigenlijk overbodig is. Het is zo leuk om na een uur klooien eindelijk een som te snappen, en niet alles achter elkaar uit kunt rekenen.
En niet zeggen dat ik nu een moeilijkere studie moet gaan doen.
Want volgens jou staat hoogbegaafdheid, gelijk aan een goeie taalvaardigheid?quote:Op donderdag 10 november 2011 20:04 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik heb vaak moeite te geloven dat sommige mensen hoogbegaafd zijn maar duidelijk over weinig taalvaardigheid blijken te beschikken. Maar goed, wat weet ik ervan? Ik ben niet hoogbegaafd.
Ja daar moet ik nog even motivatie voor vinden.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:04 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
volg meerder studies// extra vakken // extra onderzoek verrichten
keuzes zat !
Zo moeilijk is grammatica toch niet?quote:Op donderdag 10 november 2011 20:06 schreef PeterGliffin het volgende:
[..]
Want volgens jou staat hoogbegaafdheid, gelijk aan een goeie taalvaardigheid?
er is altijd wel wat intressant, je verveelt je anders toch doodquote:Op donderdag 10 november 2011 20:06 schreef TJV het volgende:
[..]
Ja daar moet ik nog even motivatie voor vinden.
@Scrutinizer niet zo zeuren alsjeblieft, alvast bedankt.
Wat extra geld verdienen bevalt ook wel tot nu toe. Maar daar zit eigenlijk geen uitdaging aan.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:08 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
er is altijd wel wat intressant, je verveelt je anders toch dood
doe gewoon wat je intressant vind; filosofie / geschiedenis / economie / vreemde taal, je kan gewoon random vakken volgen desnoods
het beeld wat mensen bij sommige hoogbegaafden hebben is meestal verkeerd. er zijn mensen die:quote:Op donderdag 10 november 2011 20:04 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik heb vaak moeite te geloven dat sommige mensen hoogbegaafd zijn maar duidelijk over weinig taalvaardigheid blijken te beschikken. Maar goed, wat weet ik ervan? Ik ben niet hoogbegaafd.
Dus alles wat niet moeilijk is zou iemand met een hoog IQ vlekkeloos moeten kunnen?quote:Op donderdag 10 november 2011 20:07 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Zo moeilijk is grammatica toch niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |