abonnement Unibet Coolblue
pi_104164836



De band, het ontstaan
De band werd in 1994 gevormd op de dag dat Sigurrós, het zusje van oprichter Jón Þór Birgisson, werd geboren. Sigur Rós betekent 'zege-roos'. De band maakt sferische rockmuziek, met teksten in het IJslands en in reeksen betekenisloze klanken die door Jón Þór Vonlenska 'Hooplands' werd genoemd, omdat de taal voor het eerst voorkwam op het album Von (Hoop). Sinds het album Ágætis Byrjun (Goed begin) uit 1999 hebben ze ook buiten IJsland een fanschare opgebouwd, die in Nederland van de grond kwam na het voorprogramma van de concerten van Radiohead in September 2000.

In 2002 kwam Sigur Rós met een album met de onuitspreekbare titel ( ). De nummers op dit album hadden officieel geen naam en gingen door het leven als Untitled #1 tot en met Untitled #8. Er zijn echter wel 'werktitels' bekend.

Takk (Dank) uit 2005 bezorgde de IJslanders een uiterst gerespecteerde reputatie. Hoppípolla (Springen in plassen), een single van het album, werd zelfs opnieuw uitgebracht vanwege het bescheiden succes. De single werd door de BBC gebruikt voor het natuurprogramma [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Planet_Earth_%28TV_series%29]Planet Earth[/url] en was te horen in de trailer voor de film Children of Men. Opvallend aan het gitaarspel van Jónsi is dat hij zijn elektrische gitaar bespeelt met de strijkstok van een cello.

Heima
Op 5 november 2007 kwam hun eerste film uit. Deze heet "Heima", wat zoveel betekent als thuis(land). De film is dan ook een documentaire over de tour die de band in de zomer van 2006 maakte in hun thuisland IJsland. Hij bevat ook beelden van de overweldigende natuur in IJsland. Op de website van de film is veel informatie te vinden. De trailer van de film vind je hier in diverse beeldformaten.

Með suð í eyrum við spilum endalaust (Met een zoem in onze oren spelen wij eindeloos)
Het vijfde studio album van de band, opgenomen met producer Flood in Reykjavik, is op 23 juni 2008 uitgekomen en zorgde over het algemeen voor positieve reacties. De stijl is op dit album iets meer veranderd dan op de voorgaande releases, met minder strijkwerk en meer gitaar. De laatste track op het nummer (All Alright) is het eerste nummer dat in het Engels is gezongen, de rest van de nummers zijn nog steeds in het Ijslands.



Discografie

Albums
Von - 1997
Von Brigði (Recycle Bin) - 1998
Ágætis Byrjun - 1999
( ) - 2002
Takk... - 2005
Með suð í eyrum við spilum endalaust - 2008

Singles & EPs
Svefn-g-englar - 1999
Ný Batterí - 2000
Steindór Andersen / Rímur EP - 2001
Untitled #1 (a.k.a. Vaka) - 2003
Ba Ba Ti Ki Di Do - 2004
Hoppípolla - 2005
Sæglópur - 2006
Hvarf-Heim - 2007
Gobbledigook - 2008

Overig
Heima (film) - 2007
Hlemmur (soundtrack) - 2002
Englar Alheimsins [angels of the universe] (film & cd) - 2000
Popp í Reykjavík (film & cd) - 1998
Smekkleysa í hálfa öld (cd) - 1994

De volledige discografie is op deze website te vinden.

Websites
Officiële website
Officiële MySpace-pagina
Last.fm

Muziek downloaden en/of beluisteren
Veel (live) materiaal in MP3 op de officiële website
Op de website van Heime onder het kopje Hvarf Heim
Volledig live concert (live in reykjavík 2005) met foto's en review
Með suð í eyrum við spilum endalaust stream

YouTube:
Bekijk "Glósóli" op YouTube
Bekijk "Hoppípolla" op YouTube
Bekijk "Viðrar Vel Til Loftárása (live in Reykjavík 2006)" op YouTube
Bekijk "Gobbledigook" op YouTube

Documentaire over Takk...

Gerelateerde artiesten
Múm: MySpace
For a Minor Reflection: MySpace

Bronnen:
[*] Wikipedia (Engelse versie)
[*] Last.fm
[*] Sigur Rós #1
[*] Sigur Rós #2 - Eighteen Seconds before Sunrise
[*] Sigur Rós #3 - Ára Bátur
[*] Sigur Rós #4 Jónsi


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2011 16:13:59 ]
  woensdag 9 november 2011 @ 16:16:53 #3
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_104165076
:9~ _O_
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_104167227
:D Goed nieuws!
pi_104167517
Ik heb Inni vorige week bekeken maar ik ben er toch niet helemaal weg van.
Misschien omdat ik totaal andere verwachtingen had.
Ik had gedacht (gehoopt) dat het een echte concertregistratie was maar je ziet tussen de nummers door allerlei andere filmpjes. Dat haalt de vaart er een beetje uit. Verder bestaat Inni "maar" uit 9 nummers, er zitten nog wel wat bonusnummers bij maar toch heb je niet het hele concert op film.

Het is wel prachtig gefilmd, met echt mooie details, maar je ziet en hoort (ook op cd!) het publiek amper, daardoor kan het net zo goed in een studio gefilmd zijn.
Zoals verwacht is het einde van Popplagið wel echt schitterend, met net als in de HMH die sneeuwstorm van witte snippers. O+
Heima maakte toch meer indruk op me.
Maar wie weet verandert mijn mening nog als ik de dvd nog een paar keer heb bekeken. :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_104167699
Ik ga vrijdag in de Catharinakerk hier in Eindhoven kijken. Ben erg benieuwd. Limited edition van inni was ook al onderweg, zag ik.
pi_104169908
Ik had 'm maandag al binnen :D Moet me echt inhouden de dvd niet al te gaan kijken, ga vrijdag nl. ook naar Eindhoven. Vraag me af uit wiens kontzak m'n lapje stof is geknipt.

edit: ik zie net dat de Catharinakerk is uitverkocht, 11 dec een extra vertoning in de Effenaar!

Nieuwe muziek van Jonsi in We Bought a Zoo trailer (soundtrack is ook al te pre-orderen geloof ik)


Ik bekeek toevallig vanmiddag de trailer van Paradiso, en wie zag ik daar opeens... :D



[ Bericht 1% gewijzigd door ZwarteMagika op 09-11-2011 18:54:25 ]
pi_104291777
Screening in Catharinakerk was moooi O+ Geluid en sfeer was echt geweldig, mogen ze vaker in zo'n kerk doen, kreeg alleen een enorme houten reet van die bankjes :')

Wat wel jammer was is dat de mensen die naar Owen Pallet eerder op de avond gingen, gratis mochten blijven zitten. Oftewel de beste plekken waren voor de betalende bezoekers al bezet, en tijdens de film liep de een na de ander weg omdat het ze blijkbaar toch niet beviel, wat nogal storend was.

Vanavond nog maar eens nagenieten met de dvd's thuis :9
pi_104293380
Ik vond Inni wel erg gaaf, maar iets te kort :(

Van mij hadden ze er nog een uur aan mogen plakken :P

Een optie om de interviews ed achterwege te laten zou ook wel leuk geweest zijn, doet wat afbreuk aan de ervaring.
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2011 @ 20:03:19 #11
128220 Peter6000
pi_104294047
quote:
Wat fijn dat er zo snel al een nieuw album verschijnt!

Ik ben benieuwd of het me meteen pakt. Dat Jónsi-album ben ik pas gaan waarderen na het optreden in Paradiso. Daarvoor had ik het twee keer geluisterd en aan de kant geschoven.

Maar deze keer zal ik er eens wat meer moeite voor gaan doen.
'minimaal', 'introvert', 'floaty' en 'ambient-achtig'.
Klinkt goed.
pi_104294747
'Go' vond ik de eerste luisterbeurt ook niet geweldig. Na de 2e kon ik het al erg waarderen.
pi_107159927
Was die soundtrack van We Bought A Zoo van Jonsi eigenlijk al gepost?

Original soundtrack to the 2011 motion picture composed by Sigur Ros main man Jon Thor Birgisson AKA Jonsi. Written and recorded in short order, over four months this summer/fall at the famous Village Studios in Los Angeles and at the singer's home studio in his native Iceland, the soundtrack to We Bought a Zoo comprises more than half-an-hour of brand new music from Jonsi, including two full songs and nine achingly beautiful themes, plus songs from Jonsi's acclaimed solo album, Go, as well as what might well be regarded as Sigur Ros' most memorable tune, in 'Hoppipolla'. Orchestral arrangements on the score have been handled by previous Jonsi working partner, and 'Reader' soundtrack composer, Nico Muhly, who brings his quixotic genius to the string and brass sections.

Tracklist:
1. Why Not?
2. Ævin Endar
3. Boy Lilikoi
4. Sun
5. Brambles
6. Sinking Friendships
7. We Bought a Zoo
8. Hoppipolla
9. Snærisendar
10. Sink Ships
11. Go Do
12. Whole Made of Pieces
13. Humming
14. First Day
15. Gathering Stories

  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:19:32 #14
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_107170753
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 22:35 schreef Faxie het volgende:
Was die soundtrack van We Bought A Zoo van Jonsi eigenlijk al gepost?

Original soundtrack to the 2011 motion picture composed by Sigur Ros main man Jon Thor Birgisson AKA Jonsi. Written and recorded in short order, over four months this summer/fall at the famous Village Studios in Los Angeles and at the singer's home studio in his native Iceland, the soundtrack to We Bought a Zoo comprises more than half-an-hour of brand new music from Jonsi, including two full songs and nine achingly beautiful themes, plus songs from Jonsi's acclaimed solo album, Go, as well as what might well be regarded as Sigur Ros' most memorable tune, in 'Hoppipolla'. Orchestral arrangements on the score have been handled by previous Jonsi working partner, and 'Reader' soundtrack composer, Nico Muhly, who brings his quixotic genius to the string and brass sections.

Tracklist:
1. Why Not?
2. Ævin Endar
3. Boy Lilikoi
4. Sun
5. Brambles
6. Sinking Friendships
7. We Bought a Zoo
8. Hoppipolla
9. Snærisendar
10. Sink Ships
11. Go Do
12. Whole Made of Pieces
13. Humming
14. First Day
15. Gathering Stories

thuis ff beluisteren :P
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_107173987
Heb 'm voor m'n verjaardag gekregen O+ Mooie cd! Gathering Stories (het minste nummer vind ik) staat zelfs op de shortlist voor de Oscars voor beste nummer. Vanmiddag dus even de nominaties in de gaten houden.

Op de website van Jonsi staat trouwens een hilarische Q&A met Cameron Crowe en Jonsi over de film en de soundtrack :)
pi_107746376
Ze gaan weer touren! *O*

Er is in ieder geval een festival in de UK in september aangekondigd. Nu maar hopen op wat concerten hier in de buurt. :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  woensdag 8 februari 2012 @ 12:27:32 #17
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_107746429
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 12:25 schreef Felixa het volgende:
Ze gaan weer touren! *O*

Er is in ieder geval een festival in de UK in september aangekondigd. Nu maar hopen op wat concerten hier in de buurt. :)
las het ook net _O_
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_107747128
Ik zit zo in spanning af te wachten *O*

De officiële site lijkt trouwens plat te liggen :D
  woensdag 8 februari 2012 @ 13:21:12 #19
325683 AbXorb
Shoegazing forever.
pi_107747965
Wow, alleen al lezen over deze band zorgt ervoor dat ik meteen liedjes van ze in m'n hoofd begin af te spelen: acuut kippenvel. :o

Ik vond hun oudere materiaal wat leuker (voor zover ik het nieuwe spul heb gehoord), maar ik zal binnenkort eens opnieuw goed naar de laatste albums luisteren. ^O^
I________have become. Comfortably numb.
pi_107819117
2x in Paradiso! 28 en 29 augustus :D
pi_107819162
*O*
pi_107819189
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 10:13 schreef F_JD het volgende:
2x in Paradiso! 28 en 29 augustus :D
Tof! *O*
Kaartjes zijn 36,50, VVK begint op 18 feb.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  vrijdag 10 februari 2012 @ 11:07:40 #23
325683 AbXorb
Shoegazing forever.
pi_107820436
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 10:17 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Tof! *O*
Kaartjes zijn 36,50, VVK begint op 18 feb.
Oeh dank je voor de info! :D Ik ga zeker heel serieus overwegen om daar heen te gaan.
I________have become. Comfortably numb.
pi_107821103
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 10:13 schreef F_JD het volgende:
2x in Paradiso! 28 en 29 augustus :D
pi_107821204
Mooi, daar ga ik dus zeker eentje van meepakken.
There's a frood who really knows where his towel is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')