quote:
"Ook": ja.
Zoals gebeurd is, de boel onder de pet houden en met een "Kinderverkrachting: daar komen we samen wel uit" elke inmenging van de wereldlijke authoriteiten buitensluiten: nee.
quote:
Niet goed, natuurlijk. Wie de wet overtreedt moet zich verantwoorden, of het nu Robert M., de paus of een overenthousiaste kindervriend binnen de katholieke kerk is. En het feit dat er binnen de kerk mensen zijn sie het kennelijk wel verstandig vonden om het in eerste instantie
binnen de kerk zelf op te lossen heeft geen pas, want het betreft hier strafrechtelijke overtredingen met grote consequenties, zowel voor de dader als voor de slachtoffers.
Mooi zo. Dan zijn we het daar in elk geval over eens.
quote:
Dat neemt niet weg dat ik het goed vind om te zien dat de kerk zelf in ieder geval ook al vroegtijdig het probleem onderkende en daar acties op nam. Jammer dat dat onvoldoende effect heeft gehad.
De kerk heeft actief onderzoeken van buitenaf tegengewerkt en, zoals je neem ik aan weet (en anders kan ik er best wat links bijzoeken, hoor - materiaal genoeg, helaas), actief meegewerkt aan kinderverkrachting door tegen de lamp gelopen priesters niet over te dragen aan de rechterlijke macht, maar deze met stille trom over te plaatsen naar een andere parochie waar het feest weer van voren af aan te beginnen. Schaapjes die ook maar overwogen om aangifte te doen van kinderverkrachting werden bedreigd met excommunicatie en anderszins onder zware druk gezet.
De katholieke kerk heeft zich altijd meer zorgen gemaakt over het eigen prestige, aanzien, macht en vooral banksaldo dan over het lot van de slachtoffertjes en begon pas werk te maken van preventie toen al die rechtzaken wel erg veel geld en aanzien begonnen te kosten.
En dan ook nog eens pretenderen als enige de Juiste Moraal te hebben en anderen voortdurend de maat nemen op moreel gebied... je moet het gore lef maar hebben (en dan zwijgen we nog maar even discreet over de uiterst dubieuze rol van 't Vaticaan in WOII)..
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011