quote:
als ik zoiets ooit zou willen zeggen zou ik het gewoon doen hoor...?
enkel vind ik datzelf ook niet dus waarom ga jij mij dat opleggen dat ik iets niet zou mogen zeggen wat ik zelf ook niet denk?
Wel snap ik goed dàt apple flash van hun syssteem weg heeft wilen houden, juist vanuit het stratgische idee dat als Flash er als ontwikelomgeving direkt al gedraaid had een groot aantal applicatie ontwikkelaars er domweg uit 'gewoonte' snel naar hadden gegrepen...
terwijl flash als runtime omgeveing specifiek voor x86 processoren ontwikeld wordt en op ARM tegen fikse problemen oploopt (wat je ook bij android merkt) en sowieso nog een hoop andere problemen had (sowieso erg achterliep op ontwikkeling voor touchscreen-events)...
rua 'webapplications' zal het minder erg zijn geweest, alhoewel Apple vast ook niet blij zal zijn gewest met een andere media-container welke dan veel internetvideo afhandelde ipv Quicktime.. maar dat zou vermoedelijk ook via onderhanelingen op te lossen zijn geweeets..
enkel als Flash wél als plugin zou hebben gewerkt was het onmogelijk het in de App-store als applicaties te weigeren en dan zouden de meste ontwikelaars (die bv in de spelletjesbranche, cq Farmville e.d. toen wel degelijk puur op flash werkten, maar juist nu door iOS overgestapt zijn naar meer HTML5) nooit overgestapt zijn en direkt hun voor desktop-OSen ontwikkelde apps zeer goedkoop maar misschien weinig efficient geport hebben...
dat zou op de korte termijn wel veel content opleveren, maar een duidelijk slechtere 'gebruikservaring en vermoedelijk veel klachten van eindgebruikers die dan toch op iOS en apple-hardware afgewenteld zouden worden...
Apple heeft zn bedrijfsstategie natuurlijk gewoon zo opgezet dat zij de meeste controle over hun platform en specifieke de applicatie-ontwikkeling zélf behouden..
deel daarvan was deels ook de invloed van Adobe sterk te beperken en dat lijkt gelukt te zijn, Adobe is behoorlijk in de problemen geraakt en heeft veel terrein prijsgegeven door de 'andere' aanpak op mobiele devices.
Deels door apple's strategie en deels ook doordat Adobe ook zelf te laat inspeelde op de markt en een groot probleem dat het een puur software bedrijf is die geen direkte feeling heeft met hardware ontwikkeling en dus ook de ontwikkelig van het aanraakgevoelige scherm en de invloed op GUI's mistte.
Strategisch gezien heeft Apple het gewoon erg slim aangepakt..
Al zal het ook lastig blijken de huidige sterke positie te behouden, ik vermoed zelf dat Adobe met AIR best een inhaalslag kan maken en zeker veel grote ontwikkel-bedrijven en bv de grote uitgeverijen en content-aanbieders zien ook Apple's machtspositie met argwaan aan ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25