abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104196314
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 11:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik vind dat geen schande, maar noem het niet een visionaire voortrekkersrol.
als ik zoiets ooit zou willen zeggen zou ik het gewoon doen hoor...?
enkel vind ik datzelf ook niet dus waarom ga jij mij dat opleggen dat ik iets niet zou mogen zeggen wat ik zelf ook niet denk?


Wel snap ik goed dàt apple flash van hun syssteem weg heeft wilen houden, juist vanuit het stratgische idee dat als Flash er als ontwikelomgeving direkt al gedraaid had een groot aantal applicatie ontwikkelaars er domweg uit 'gewoonte' snel naar hadden gegrepen...
terwijl flash als runtime omgeveing specifiek voor x86 processoren ontwikeld wordt en op ARM tegen fikse problemen oploopt (wat je ook bij android merkt) en sowieso nog een hoop andere problemen had (sowieso erg achterliep op ontwikkeling voor touchscreen-events)...

rua 'webapplications' zal het minder erg zijn geweest, alhoewel Apple vast ook niet blij zal zijn gewest met een andere media-container welke dan veel internetvideo afhandelde ipv Quicktime.. maar dat zou vermoedelijk ook via onderhanelingen op te lossen zijn geweeets..
enkel als Flash wél als plugin zou hebben gewerkt was het onmogelijk het in de App-store als applicaties te weigeren en dan zouden de meste ontwikelaars (die bv in de spelletjesbranche, cq Farmville e.d. toen wel degelijk puur op flash werkten, maar juist nu door iOS overgestapt zijn naar meer HTML5) nooit overgestapt zijn en direkt hun voor desktop-OSen ontwikkelde apps zeer goedkoop maar misschien weinig efficient geport hebben...

dat zou op de korte termijn wel veel content opleveren, maar een duidelijk slechtere 'gebruikservaring en vermoedelijk veel klachten van eindgebruikers die dan toch op iOS en apple-hardware afgewenteld zouden worden...

Apple heeft zn bedrijfsstategie natuurlijk gewoon zo opgezet dat zij de meeste controle over hun platform en specifieke de applicatie-ontwikkeling zélf behouden..
deel daarvan was deels ook de invloed van Adobe sterk te beperken en dat lijkt gelukt te zijn, Adobe is behoorlijk in de problemen geraakt en heeft veel terrein prijsgegeven door de 'andere' aanpak op mobiele devices.
Deels door apple's strategie en deels ook doordat Adobe ook zelf te laat inspeelde op de markt en een groot probleem dat het een puur software bedrijf is die geen direkte feeling heeft met hardware ontwikkeling en dus ook de ontwikkelig van het aanraakgevoelige scherm en de invloed op GUI's mistte.


Strategisch gezien heeft Apple het gewoon erg slim aangepakt..
Al zal het ook lastig blijken de huidige sterke positie te behouden, ik vermoed zelf dat Adobe met AIR best een inhaalslag kan maken en zeker veel grote ontwikkel-bedrijven en bv de grote uitgeverijen en content-aanbieders zien ook Apple's machtspositie met argwaan aan ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 10 november 2011 @ 11:45:17 #68
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_104196346
Leugens? De feiten zijn dat de eerste fatsoenlijke implementaties van Flash for mobile pas in 2010 verschenen en Adobe er nu in 2011 alweer mee stopt. Dat zegt een hoop over hoe ongeschikt Flash eigenlijk voor dit soort apparaten is, toch?
  donderdag 10 november 2011 @ 12:09:46 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_104197303
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 11:44 schreef RM-rf het volgende:
enkel vind ik datzelf ook niet dus waarom ga jij mij dat opleggen dat ik iets niet zou mogen zeggen wat ik zelf ook niet denk?
Ik bedoelde het in de derde persoonsvorm, naar de andere users alhier, niet in tweede persoonsvorm jegens jou.
quote:
-zip-
akkoord. Ik vond het gewoon grappig dat Jobs eerst Flash weert met het excuus dat second party multiplatform ontwikkelomgevingen zijn visie schaden, en vervolgens Epic games vrij spel geeft om haar UnrealEngine erop te zetten. Feit is dat multiplatformomgevingen voordelig zijn voor devs en het second parties in staat stelt beter te optimaliseren. Apple wil graag exclusiviteit om haar product te verkopen, en dat is absoluut verdedigbaar, maar ze zijn als Nintendo die een 3D engine levert voor hun Wii en daarnaast anderen actief verbiedt ervoor te ontwikkelen. Dat zoiets kan bestaan kan alleen bij hordes fanboys die het slikken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 november 2011 @ 12:18:18 #70
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_104197629
Ik snap je vergelijking met Epic niet echt, speknek. Het is toch niet zo dat jan en alleman iets kan maken met de UnrealEngine en daar de gebruikers van mobieltjes mee gaan lastig vallen terwijl ze een website bezoeken?
pi_104198258
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:18 schreef Scorpie het volgende:
Goed zo, draai dat Adobe maar de nek om.
Zie je ze zelf graag gaan, en zo ja, waarom?
Ik werk als vormgever al jaren met Adobe pakketten en ik heb er op de kosten altijd er tevreden over geweest.
Of was je opmerking meer cynisch bedoeld richting Adobe?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Photoshop is niet eens van henzelf :') hebben ze ook maar gekocht, inclusief de bouwers. Zelfde met alle Macromedia crap, hebben ze ook maar gekocht.

http://www.webdesignerdep(...)-of-adobe-photoshop/

Hoe is dit relevant aan de kwaliteit die ze leveren?
In de praktijk is het alleen maar goed dat ze al die verschillende pakketten onder één dak ontwikkelen aangezien dit uitstekende compatibiliteit bevorderd.

Ik bespeur ongefundeerde nijd met als grondslag loyaliteit aan een ander bedrijf ergo fanboyism.
Als dat zo is dan zijn wel snel klaar want bekrompen Nikon vs Canon en Ajax vs Feijenoord vetes daar doe ik niet aan.

[ Bericht 24% gewijzigd door Wapperbaard op 10-11-2011 12:49:35 ]
Er is een poepstorm op komst.
pi_104198400
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 12:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat zoiets kan bestaan kan alleen bij hordes fanboys die het slikken.
mwah.. het is gewoon business hoor... dat er mensen zo enorm over lopen te janken is natuurlijk ook een vorm van 'anti-fanboy'-schap

bedrijven zijn nu eenmaal ook altijd concurrenten én in een machtsstrijd verwikkeld, zelfs of mogelijk ook waar ze nauw samenwerken.
denk ook bv aan Microsoft en IBM die begin jaren negentig zowel heel nauw samenwerkten met windows NT en OS/2 Warp, maar tegelijkertijd ook en machtsstrijd voerden die juist ook gevoerd werd door enerzijds compatibiliteit leveren (met windows 3.1 en DOS) maar daarbinnen juist ook trucjes en bewuste incompatbiliteiten inhield...


Flash als ontwikkelomgeving voor Apps was zeker een groot gevaar voor Apple's positie qua aanbod van hun applicaties..
maar tevens is het volgens mij ok zo dat met de stand van techniek die Flash had ten tijde van de intrioductie en ook de erste twee jaar van iOS dat Flash applicaties nog goed hadden gefunctioneerd op aanraakgevoelige beeldschermen...
door Flash te weigeren veredigde apple ook het functioneren van aplicaties binnen hun OS en dwong af dat ontwikkelaars specifiek voor touch-events bouwden...

Ik weet niet of Adobe overigens voorheen al op de hoogte was van iOS en of er misschien ook onderhandelingen waren, mocht apple bv bewust Adobe weggelaten hebben kan dat te maken hebben met de extreem brakke ondersteuning van Adobe voor Cocoa.... Adobe geld als de ontwikkelaar die het langste wachtte om de totaal verouderde CarbonLib (C-Libraries die nog ontwikeld waren voor Mac OS8+9) op te geven en native in Cocoa en Objective-C te ontwikkelen.
Mocht echter adobe wel ook en aanbod gehad hebben wel bv op een vroeg moment al mee te ontwikkelen zijn ze dom geweest niet ook zelf in te springen.

Wel denk ik dat Adobe wat betreft Flash en mobiele devices ook zelf grote fouten gemaakt heeft, en op dat punt ook zelf duidelijk een behorlijke slag gemist en een domme stratgie gevolgd (toendertijd deden ze nog aan Flash Lite voor mobiele devices)...
Apple heeft hen zeker ook vanuit stragische overwegingen dwarsgezeten, maar als de verantwordeigen en bedrijfs-strategen op het gebied van mobiele development niet hadden zitten slapen hadden de ontwikkeling bij Adobe nooit zo'n zware klag en achterstand opgeleverd
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 10 november 2011 @ 12:44:03 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_104198483
Ja het is overduidelijk dat Adobe zichzelf onaantastbaar waande en beter Apple tegemoet had kunnen komen dan andersom.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_104198594
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 12:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik bedoelde het in de derde persoonsvorm, naar de andere users alhier, niet in tweede persoonsvorm jegens jou.

[..]

akkoord. Ik vond het gewoon grappig dat Jobs eerst Flash weert met het excuus dat second party multiplatform ontwikkelomgevingen zijn visie schaden, en vervolgens Epic games vrij spel geeft om haar UnrealEngine erop te zetten. Feit is dat multiplatformomgevingen voordelig zijn voor devs en het second parties in staat stelt beter te optimaliseren. Apple wil graag exclusiviteit om haar product te verkopen, en dat is absoluut verdedigbaar, maar ze zijn als Nintendo die een 3D engine levert voor hun Wii en daarnaast anderen actief verbiedt ervoor te ontwikkelen. Dat zoiets kan bestaan kan alleen bij hordes fanboys die het slikken.
De Unreal Engine maakt onderdeel uit van de uiteindelijke applicatie. Flash draait in een container en het systeem weet niet wat er binnen die container gebeurt. De Nintendo-vergelijking kan ik niet plaatsen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 10 november 2011 @ 12:49:32 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_104198652
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 12:47 schreef Aether het volgende:
De Unreal Engine maakt onderdeel uit van de uiteindelijke applicatie. Flash draait in een container en het systeem weet niet wat er binnen die container gebeurt.
:?. Ik kan jouw opmerking niet plaatsen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 november 2011 @ 13:42:37 #76
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_104200311
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 12:49 schreef speknek het volgende:

[..]

:?. Ik kan jouw opmerking niet plaatsen.
Ik wel. Jij stelt dat het raar is dat Apple Flash niet toestaat op iOS, maar Epic Games wel toestemming geeft om de UnrealEngine te gebruiken. Alsof dat ook maar enigszins vergelijkbaar is.
  donderdag 10 november 2011 @ 13:47:25 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_104200443
Het zijn toch allebei crossplatform middleware engines? Hetgene dat niet te vergelijken is, is dat het ene standaard is en het andere meer producten verkoopt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 november 2011 @ 13:51:59 #78
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_104200572
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 13:47 schreef speknek het volgende:
Het zijn toch allebei crossplatform middleware engines? Hetgene dat niet te vergelijken is, is dat het ene standaard is en het andere meer producten verkoopt.
Nee, Flash is geen engine, het is een heel eigen platform, totaal iets anders dan wat Epic biedt in de vorm van UnrealEngine. UnrealEngine kun je in je eigen applicatie inbakken, maar het blijft een native binary dat je maakt, met gebruik van de gewone native API's. Met Flash maak je een binary die alleen maar door de Flash interpreter is te lezen.
  donderdag 10 november 2011 @ 13:54:31 #79
360345 TimCook
CEO, Apple Inc.
pi_104200646
De UnrealEngine is een framework dat gecompileerd wordt, en (zoals Tijn al zei) dus onderdeel uit maakt van de uiteindelijke applicatie. Een UnrealEngine game is een native binary die door het OS uitvoerbaar is.

Flash is een interpreter van een scripting language. Flash apps worden uitgevoerd door de Flash plugin. Er zit nogal een verschil in.
  donderdag 10 november 2011 @ 13:56:49 #80
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_104200720
Je kunt met de Unreal Engine ook een Flash game maken. Dat is hoe de relaties liggen. Flash is een concurrent voor native binaries, net zoals Java (wat ook niet werkt op de iPhone, maar waar je raar genoeg niemand over hoort).
  donderdag 10 november 2011 @ 13:59:14 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_104200794
Ah op die manier (ik begon me inderdaad gelijk af te vragen of Java dan ook niet zou werken).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_104201063
quote:
2s.gif Op donderdag 10 november 2011 13:56 schreef Tijn het volgende:
net zoals Java (wat ook niet werkt op de iPhone, maar waar je raar genoeg niemand over hoort).
Dat is een probleem door de licentievoorwaarden waarin staat dat een applicatie geen geïmporteerde code mag uitvoeren (interpreteren). Er zijn wel gesprekken tussen Sun en Apple indertijd geweest om Java-ondersteuning toe te voegen. Alle processoren in de iPhone kunnen hardwarematig Java-code uitvoeren dus dat is al een pluspunt.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 10 november 2011 @ 14:12:43 #83
360345 TimCook
CEO, Apple Inc.
pi_104201239
Overigens was het eerst ook verboden om met Flash apps te compileren voor de iPhone. Flash had uiteindelijk de mogelijkheid om apps om te zetten naar een native iOS binary, maar die apps werden niet toegelaten in de App Store.
  donderdag 10 november 2011 @ 14:13:14 #84
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_104201257
Maar nogmaals: Apple heeft helemaal niks met dit topic te maken. Het is Adobe die altijd beloofde om met een mooie Flash player voor mobile te komen, maar nooit iets liet zien wat goed werkte tot 2010. En nu trekken ze zelf de stekker er alweer uit. Daar is niemand anders de schuld van te geven dan zijzelf.

Het lijkt er trouwens ook op dat Microsoft gaat stoppen met Silverlight. Dus dan zijn we straks met een beetje geluk helemaal verlost van onsemantische binaire blobs in websites en wordt het web er weer een beetje meer platformonafhankelijk, zoals het ook hoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')