Dit zeer complexe, en onbegrijpelijke christelijke dogma dient volgens mij vooral om de onbevattelijkheid van de Goddelijke natuur aan te tonen: de natuur van God is 1 grote logische paradox, derhalve is het niet mogelijk God op een rationele manier te vatten. Het is wel een beetje vergelijkbaar met de Zen koan, die ook meestal onbegrijpelijk zijn en logisch contradictoir. Op zich lijkt me dit niet gevaarlijk of slecht. Het is een manier, zij het niet de makkelijkste, om God te doorgronden.
Volgens ons aller oh zo geliefde Bansheeboy is dit dogma echter een gruwel van de ergste soort. Er zijn volgens hem ontelbare oorlogen door ontstaan, en nog veel meer ellende en onrecht. Welnu, hier is dan, speciaal voor Bansheeboy, de gelegenheid om dit toch wel op zijn minst opmerkelijke standpunt toe te lichten en te beargumenteren! Brand los, Bansheeboy!
Oh ja: opmerkingen als "ik heb al genoeg bronnen/argumenten gegeven", "gebruik de search" of links naar kant-en-klare brokken tekst uit de bekende hoek, zijn in dit topic expliciet VERBODEN. We willen steekhoudende argumenten horen, in eigen woorden. Geen verwijzingen naar eerdere opmerkingen, geen ontwijkend gedrag. Dit is je kans om te bewijzen dat je niet een domme relkloon bent, maar wel degelijk wat te melden hebt!
Anderen mogen uiteraard ook hun licht laten schijnen over dit moeilijke onderwerp.
quote:Ja idd pfff. zeg dan niets!
Op maandag 08 juli 2002 21:44 schreef Roscoo het volgende:
Pfffff
quote:De vraag is hier wel, is het moeilijk of onbegrijpelijk, oftewel onbegrijpelijk moeilijk gedaan, ik kan me voorstellen dat ze het vroeger niet eenvoudig wilden laten lijken.
Anderen mogen uiteraard ook hun licht laten schijnen over dit moeilijke onderwerp
Jezus is dood gegaan ( ok, en een keertje terug gekomen )..
Maar wel dood gegaan, en naar de hemel gegaan (zeggen ze)
En daar zal ie eeuwig blijven, maar dat is ie dus niet altijd geweest..
Zijn al kleine dingetjes die niet kloppen.
De heilige geest werd geschonken door God of Jezus, weet ik niet zeker meer, en je kunt jezelf natuurlijk niet schenken.
(mijn simpele zielen visie op het verhaal).
quote:Waarom wilde men dat niet? Zodat de mensen het geloof niet zouden begrijpen? Onder het mom van "kennis is macht", laten we het zo moeilijk mogelijk maken om te doorgronden?
Op maandag 08 juli 2002 21:51 schreef MRGEKKIE het volgende:[..]
De vraag is hier wel, is het moeilijk of onbegrijpelijk, oftewel onbegrijpelijk moeilijk gedaan, ik kan me voorstellen dat ze het vroeger niet eenvoudig wilden laten lijken.
Het kan ook zo zijn dat de drie-eenheid een mystieke werkelijkheid is, en het niet meer dan een "ontdekking" is, dus dat men het niet met opzet moeilijk heeft gemaakt, maar het gewoon moeilijk IS.
quote:Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De hiërarchie en "harmonie" van de standenmaatschappij ontleenden er hun symboliek aan. Harmonie is dan een zeer zuur eufemisme voor adel, geestelijken en boeren om te berusten in de taken en plichten die ze (bij geboorte) toe is gekomen. Genoeg sociale onrechtvaardigheid, maar aan wie is het om daartegen in opstand te komen?
Op maandag 08 juli 2002 21:17 schreef Schorpioen het volgende:
Volgens ons aller oh zo geliefde Bansheeboy is dit dogma echter een gruwel van de ergste soort. Er zijn volgens hem ontelbare oorlogen door ontstaan, en nog veel meer ellende en onrecht. Welnu, hier is dan, speciaal voor Bansheeboy, de gelegenheid om dit toch wel op zijn minst opmerkelijke standpunt toe te lichten en te beargumenteren! Brand los, Bansheeboy!
Voor elke misstand in de samenleving kon men wel weer bijbelse symboliek vinden. Onderdrukking van vrouwen? Scheppingsverhaal.. zondeval.. Slavernij? Foute afstammelingen van Noach..
Het is wat mij betreft niet een manier om God te doorgronden, maar een excuus om niet op geoorloofde wijze tot "ware" kennis te komen.
[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 08-07-2002 22:18]
quote:Maarten 't Hart had een uitstekend stuk geschreven over de onzinnigheid van de bijbelse drie-eenheid.
Op maandag 08 juli 2002 22:10 schreef Schorpioen het volgende:
Waarom wilde men dat niet? Zodat de mensen het geloof niet zouden begrijpen? Onder het mom van "kennis is macht", laten we het zo moeilijk mogelijk maken om te doorgronden?Het kan ook zo zijn dat de drie-eenheid een mystieke werkelijkheid is, en het niet meer dan een "ontdekking" is, dus dat men het niet met opzet moeilijk heeft gemaakt, maar het gewoon moeilijk IS.
quote:Het is wel zo dat men vroeger dacht: geloven mag dat klootjesvolk wel, maar voor de rest moeten ze zich stil houden en door het dan moeilijk te maken bereik je heel veel.
Op maandag 08 juli 2002 22:10 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Waarom wilde men dat niet? Zodat de mensen het geloof niet zouden begrijpen? Onder het mom van "kennis is macht", laten we het zo moeilijk mogelijk maken om te doorgronden?
Het kan ook zo zijn dat de drie-eenheid een mystieke werkelijkheid is, en het niet meer dan een "ontdekking" is, dus dat men het niet met opzet moeilijk heeft gemaakt, maar het gewoon moeilijk IS.
quote:Ik denk dat dit niet specifiek voor de triniteitsleer geldt maar dit is meer een argument tegen het geloof in het algemeen.
Op maandag 08 juli 2002 22:17 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De hiërarchie en "harmonie" van de standenmaatschappij ontleenden er hun symboliek aan. Harmonie is dan een zeer zuur eufemisme voor adel, geestelijken en boeren om te berusten in de taken en plichten die ze (bij geboorte) toe is gekomen. Genoeg sociale onrechtvaardigheid, maar aan wie is het om daartegen in opstand te komen?
quote:Maar als een leer misbruikt wordt om verkeerde dingen goed te praten, is de leer dan fout?
Voor elke misstand in de samenleving kon men wel weer bijbelse symboliek vinden. Onderdrukking van vrouwen? Scheppingsverhaal.. zondeval.. Slavernij? Foute afstammelingen van Noach..
quote:Kun je uitleggen waarom het in jouw ogen een "niet geoorloofde" wijze om tot kennis te komen?
Het is wat mij betreft niet een manier om God te doorgronden, maar een excuus om niet op geoorloofde wijze tot "ware" kennis te komen.
Later.
quote:Nee, de drie-eenheid is wel degelijk een breed geaccepteerd idee geweest, en dat is het nog in bepaalde kringen, dus niet alleen bij het klootjesvolk, maar vooral bij de hogere geestelijken. Sterker nog, volgens mij had een groot van het klootjesvolk nooit echt van de drieeenheid gehoord.
Op maandag 08 juli 2002 22:27 schreef MRGEKKIE het volgende:[..]
Het is wel zo dat men vroeger dacht: geloven mag dat klootjesvolk wel, maar voor de rest moeten ze zich stil houden en door het dan moeilijk te maken bereik je heel veel.
quote:Volgens mij is dat juist exact wat bedoeld werd.
Op maandag 08 juli 2002 22:41 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Nee, de drie-eenheid is wel degelijk een breed geaccepteerd idee geweest, en dat is het nog in bepaalde kringen, dus niet alleen bij het klootjesvolk, maar vooral bij de hogere geestelijken. Sterker nog, volgens mij had een groot van het klootjesvolk nooit echt van de drieeenheid gehoord.
Iig hadden die het over het algemeen veel te druk om over dergelijke dingen na te denken. Er was een God boven in de Hemel, en als je stout was kwam je in de hel, en als je goed was kwam je in de hemel. Heel veel verder ging de geloofskennis volgens mij niet bij het gewone volk...
oei wat een generalisatie
Ik denk zelf dat je het een beetje kunt opvatten als het spreekwoord: man en vrouw zijn 1. Dat is niet letterlijk zo, want na het trouwen worden ze niet opeens een siamese tweeling ofzo, maar in bepaalde opzichten (bijvoorbeeld opvoeding en geldzaken) is het wel de bedoeling dat ze vanuit 1 inzicht handelen.
Zowiezo snap ik niet helemaal wat het wereldleed te maken heeft met het bestaan van een drie-1-heid.
Ik denk dat we niet kunnen oordelen over waarom God leed in deze wereld laat bestaan, zolang we niet weten of hij bestaat, wat zijn beweegredenen zijn, en wat zijn alternatieven zijn.
'Want die zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één'
Het tekstgedeelte tussen de [] haken, de befaamde Comma Johanneum, is pas in de vierde eeuw na Christus de bijbel binnen gesmokkeld om toch maar enig houvast te geven voor het dogma van de Heilige Drie-eenheid, dat verder nergens in enige bijbeltekst beleden wordt.
Maar misschien doet dit niet terzake in deze discussie?
quote:Het is niet zo zeer de drie-eenheid die voor oorlogen zorgde, maar de paulinistische (tegenwoordig katholieke) kerk. De eerste paar eeuwen na christus had het christendom veel concurentie van andere godsdiensten, religies en filosofien. De drie-eenheid was waarschijnlijk ingelijfd van de Grieken (weliswaar enigzins vervormd zodat het binnen de christelijke leer zou vallen) om de concurentiestrijd te winnen als het ware (ook zaken als pasen, kerst komen hier vandaan). Echter, niet alle volkeren, sekten, etc, gingen mee met die stroom en werden daarom op gruwelijk wijze uitgeroeid.
Op maandag 08 juli 2002 23:07 schreef Kennyman het volgende:
Maar wie legt het verband tussen de drie-eenheid en oorlogen, want ik hoopte deze wijsheid in dit topic te verkrijgen.
Dit is een zeer beknopte weergave, so don't shoot me als je vind dat er iets niet klopt.
[Dit bericht is gewijzigd door nikk op 08-07-2002 23:26]
quote:Het ging dus specifiek over die relatie: de Makaken van het discussieren (ok, das misschien weer te veel lof voor BansheeBoy) moest bewijzen dat hij inhoudelijk kon reageren door ons dit uit te leggen. Vandaar dat we dus naar de relatie tussen de drie-eenheid zoeken, en het liefst horen we dat van BSB zelf.
Op maandag 08 juli 2002 23:16 schreef nikk het volgende:[..]
Het is niet zo zeer de drie-eenheid die voor oorlogen zorgde, maar de paulinistische (tegenwoordig katholieke) kerk. De eerste paar eeuwen na christus had het christendom veel concurentie van andere godsdiensten, religies en filosofien. De drie-eenheid was waarschijnlijk ingelijfd van de Grieken (weliswaar enigzins vervormd zodat het binnen de christelijke leer zou vallen) om de concurentiestrijd te winnen als het ware te winnen (ook zaken als pasen, kerst komen hier vandaan). Echter, niet alle volkeren, sekten, etc, gingen mee met die stroom en werden daarom op gruwelijk wijze uitgeroeid.
Dit is een zeer beknopte weergave, so don't shoot me als je vind dat er iets niet klopt.
ik denk dat ik weet hoe dit topic eindigt
Lucas 1:35 - En de engel antwoordde en zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.
Johannes 1:1-3,14 - In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. [...] Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.
Johannes 5:22 - Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven.
Johannes 10:30 - Ik en de Vader zijn een.
Johannes 14:1-3,9 - Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen - anders zou Ik het u gezegd hebben - want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben. [...] Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?
Hebreeën 4:15 - Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.
Hebreeën 7:25 - Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.
Hebreeën 8:1,2 - De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen, de dienst verrichtende in het heiligdom, in de ware tabernakel, die de Here opgericht heeft, en niet een mens.
2 Corinthiërs 5:17-21 - Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd. Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
Colossenzen 1:15-19 - Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken.
quote:Ik heb altijd gedacht dat dit in verband stond met de passage in Exodus waar staat dat niemand God kan zien en leven. Met andere woorden: voorzover de mens in staat is om God te zien, heeft hij Hem in Jezus gezien.
Op dinsdag 09 juli 2002 14:04 schreef DennisMoore het volgende:
Even wat relevante (denk ik) teksten van 't web geplukt. EnjoyJezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?
In verschillende griekse geloven, ging men uit van de drievoudige godin. De maagd (het meisje), de moeder en de godin (de oude vrouw).
De griekse godenstructuur laat dit ook keer op keer zien, en vele griekse mythen vallen onder dit religieus systeem.
Athene, ons allen wel bekend, ging prat op haar maagdelijkheid, haar moeder Hera was oppergodin, maar ook zij moest zich in de onderwereld schikken naar de wil van Hekabe welke geen gelijke had in leeftijd.
In troje ging het om Helena als meisje. En tijdens odyseus' terugreis was daar Nausikaa, als de maagd, zijn vrouw Penelope als de moeder en Athene als de godin.
Dat gezegd. De vader, de zoon en de heilige geest zijn geleende concepten om zoveel mogelijk reeele zaken onder 1 vlag te vangen, daarbij niet schuwend om vrienden te maken met volkeren aan wie je je religie probeert op te leggen.
quote:Precies, alleen waren deze grieken waar deze befaamde "triniteit" oorspronkelijk vandaan kwam veel beschaafder dan de latere Gristenen die deze theorie her-invoerden en daardoor plagiaat speelde met de bijbel en daardoor de ware letter van de bijbel vervalste. Deze doctrine is tot de dag van vandaag nog steeds verantwoordelijk voor veel bloedvergieten, zij het in mindere mate dan toen deze verdorven theorie werd ingevoerd...
Op dinsdag 09 juli 2002 14:17 schreef stigchel het volgende:
De triniteit is inderdaad niets meer dan leentjebuur spelen bij oude griekse geloven. Het hele christendom is leentjebuur spelen bij andere geloven, maar dit terzijde.In verschillende griekse geloven, ging men uit van de drievoudige godin. De maagd (het meisje), de moeder en de godin (de oude vrouw).
De griekse godenstructuur laat dit ook keer op keer zien, en vele griekse mythen vallen onder dit religieus systeem.
Athene, ons allen wel bekend, ging prat op haar maagdelijkheid, haar moeder Hera was oppergodin, maar ook zij moest zich in de onderwereld schikken naar de wil van Hekabe welke geen gelijke had in leeftijd.
In troje ging het om Helena als meisje. En tijdens odyseus' terugreis was daar Nausikaa, als de maagd, zijn vrouw Penelope als de moeder en Athene als de godin.Dat gezegd. De vader, de zoon en de heilige geest zijn geleende concepten om zoveel mogelijk reeele zaken onder 1 vlag te vangen, daarbij niet schuwend om vrienden te maken met volkeren aan wie je je religie probeert op te leggen.
quote:Zolang je niet met bronnen, links, quotes, argumenten en onderbouwing komt, beschouw ik dit als een lachwekkende troll, en neem ik het/jou absoluut niet serieus.
Op dinsdag 09 juli 2002 14:36 schreef BansheeBoy het volgende:Precies, alleen waren deze grieken waar deze befaamde "triniteit" oorspronkelijk vandaan kwam veel beschaafder dan de latere Gristenen die deze theorie her-invoerden en daardoor plagiaat speelde met de bijbel en daardoor de ware letter van de bijbel vervalste. Deze doctrine is tot de dag van vandaag nog steeds verantwoordelijk voor veel bloedvergieten, zij het in mindere mate dan toen deze verdorven theorie werd ingevoerd...
Het was niet het triniteitdogma dat het bloed vergoot, waarde banshee. Het is nooit het zwaard dat moord, het is altijd de arm die het zwaait.
Het waren de kerkpotentaten die zich in hun macht bedreigt voelden, het waren de god-keizers en de priesterkoningen die andere lieden te vuur en te zwaar en in de naam van god bestreden, niet de religie zelf.
Maar dit is echt geen uitzondering. Alle heersers in de menselijke geschiedenis, benne het een griek, een romein, een hun, een cathaar, een mongool, een perzier of een opperhoofd der siouxnation, bestrijden andere lieden te vuur en te zwaard en in de naam van de toepasselijke plaatselijke antropomorfische personificatie, daarbij het nodige bloedvergieten niet uit de weg gaand.
Het zijn de succesvollen die als veroveraar of moordenaar te boek komen te staan. Je hoort niemand over de hellinisten die de atheners wel even dachten te overmeesteren, dat is dan ook niet gelukt.
Vermoord 20 man en je bent een massamoordenaar, vermoord er 20 duizend en je bent een veroveraar.
Maar ik begrijp dat jij dit alles steeds ter sprake brengt uit pro palestijns oogpunt?
Religie heeft er weinig mee te maken hoor (nou ja, nu wel dus). Het is gewoon landje pik. De palestijnen waren er eerst (alhoewel er historisch weinig verschil zit in waar welke stammen nu eigenlijk vandaan komen en wie waar het eerst was, het blijven nomaden tenslotte).
En nu willen de israeliers (let wel dat zijn geen israelieten wat dat zijn wel weer palenstijnen inmiddels)dat land hebben en de westerse wereld kan ze het niet ontkennen wat die handeld naar het gewraakte woord van God waarin toch echt staat dat het land van hun is, wat dus ten zeerste te betwijfelen valt.
Over integreren gesproken. Dan dachten wij dat wij een probleem met niet-nederlanders hadden.
En dat doe ik dus niet. Jezus zal wellicht bestaan hebben, en ongetwijfeld een charismatisch man geweest zijn, maar wat mij betreft is ie gewoon uit vlees en bloed geboren hoor. Het hele Christendom er omheen heeft mij nooit kunnen overtuigen, of *geloof* kunnen inboezemen.
En ik ben natuurlijk niet de enige. Da's op z'n minst iets wat je ook even moet bedenken. Er geloven miljoenen mensen in. Maar ook miljoenen *niet*.
Hmm. misschien hoort dit in een ander topic thuis.
Anyway, succes met dit topic. De discussie kan zonder meer leuk worden!
quote:Op basis van wat je hier aandraagt, klinkt het mij erg vergezocht. Dat je in een aantal Griekse 'mythen' misschien (met enige moeite?) wel een dochter/moeder/godin kunt aanwijzen, wil nog niet zeggen dat het een soort van rode draad is, of iets kenmerkends voor de Grieken.
Op dinsdag 09 juli 2002 14:17 schreef stigchel het volgende:
De triniteit is inderdaad niets meer dan leentjebuur spelen bij oude griekse geloven. Het hele christendom is leentjebuur spelen bij andere geloven, maar dit terzijde.In verschillende griekse geloven, ging men uit van de drievoudige godin. De maagd (het meisje), de moeder en de godin (de oude vrouw).
In troje ging het om Helena als meisje. En tijdens odyseus' terugreis was daar Nausikaa, als de maagd, zijn vrouw Penelope als de moeder en Athene als de godin.Dat gezegd. De vader, de zoon en de heilige geest zijn geleende concepten om zoveel mogelijk reeele zaken onder 1 vlag te vangen, daarbij niet schuwend om vrienden te maken met volkeren aan wie je je religie probeert op te leggen.
Stél, dat deze drie-eenheid iets specifiek Grieks zou zijn, dan gaat het nog te ver om te zeggen dat het Christendom leentjebuur heeft gespeeld, enkel omdat het Christendom ook iets met 'drie' heeft.
Ik denk dat deze symbolische weergave, vader/zoon/geest, enkel bedoeld is, door de bijbelschrijvers/-uitleggers, om verschillende facetten van dezelfde godheid te verduidelijken of benadrukken. Omdat die anders het menselijk bevattingsvermogen te boven gaan.
quote:Laat maar zitten trieste sukkel, ik geef het op
Op dinsdag 09 juli 2002 14:36 schreef BansheeBoy ALWEER de gebruikelijke onbeargumenteerde BULLSHIT:BLAAT
quote:De vraag of God bestaat is een geheel andere discussie, die hebben we al te vaak gevoerd zonder resultaat.
Op dinsdag 09 juli 2002 15:06 schreef Antikal het volgende:
Schorpioen: die hele stelling in jouw openingspost gaat er wel even blindelings van uit dat je in dit alles *gelooft*.
Triniteit
Hoewel wij ons in 1962 op het eindexamen hbs-B moesten voorbereiden, bleek in april van dat jaar dat er in onze klas minstens twee jongens waren die het dogma van de heilige drie-eenheid niet konden begrijpen. Bij de eerstvolgende religieles loste onze godsdienstieraar, dominee Krijger, dat probleem in een handomdraai op. 'Ik ben,' zei hij, 'echtgenoot, huisvader en predikant. Ziedaar, drie in één. Welnu, zo is het ook met God, Hij is Vader, Zoon en Heilige Geest.' Tot op dat moment was de triniteit waarover wij altijd zongen ('Ere zij aan God, de Vader, ere zij aan God, de Zoon, eer de Heil'ge Geest, de Trooster, de Drieëen'ge in zijn troon') nooit een probleem voor mij geweest. Maar van de verbluffend gemakkelijke wijze waarop dominee Krijger zo'n raadselachtige en mysterieuze zaak wist te 'verklaren', werd ik kopschuw. Was het zo eenvoudig, dan was ook ik drie-enig, immers broer, puber en zoon. En toen ik na school op de fiets naar huis reed dacht ik: een fiets is een rijwiel, vervoermiddel en hoopje ijzer. Terwijl de spaken van m'n drie-enige fiets ruisten, dacht ik: als ik thuis ben, ga ik eerst eens in de bijbel opzoeken wat er precies over de drie-eenheid gezegd wordt. Dat bleek niet eenvoudig. Zelfs mijn vader, zo werd 's avonds duidelijk, kon niet zeggen op welke bijbelteksten het geloof in de drie-eenheid berustte. 'Het staat overal,' zei hij, 'het staat al in Genesis, daar zegt God: laat ons mensen maken. En met die ons bedoelt hij Zichzelf, Jezus en de Heilige Geest.' 'De koningin,' zei ik, 'zegt ook: wij Juliana. Bedoelt ze daarmee dan ook dat ze met z'n drieën is?'
Mijn vader overtuigde me niet met zijn tekst uit Genesis. Ik zocht en zocht in de Schrift, maar kon nergens een bijbeltekst over de drie-eenheid vinden. Toen greep ik naar de Heidelbergse catechismus. Stond daarin iets over de drie-eenheid? Nergens werd er met zoveel woorden over gerept, maar in zondag 20 werd de vraag gesteld: 'Wat gelooft gij van den Heiligen Geest?' En het antwoord daarop luidde: 'Eerstelijk, dat Hij te zamen met den Vader en den Zoon waarachtig en eeuwig God is (a).' Dat a'tje tussen haakjes verwees naar de bijbeltekst 1 Johannes 5 vers 7. Die tekst zocht ik op en ik las: 'Want Drie zijn
er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.'
Daarmee had ik toen, in mijn argeloosheid, zegge en schrijve de enige bijbeltekst gevonden waarop dat hoogst zonderlinge dogma van de heilige drie-eenheid berust. Ik kon toen niet geloven dat dat dogma, waarover altijd zoveel te doen was, waarover uit volle borst gezongen werd, en dat iedereen in mijn omgeving zo vanzelfsprekend geloofde, op slechts één bijbeltekst berustte. En daarbij ook nog zo'n onduidelijke bijbeltekst. De Vader, het Woord en de Heilige Geest. En deze drie zijn één. Zo het dat geheimzinnige dogma van de drie-eenheid al leek te schragen, dan werd dat dadelijk vrijwel tenietgedaan door de tekst die er onmiddellijk op volgde, 1 johannes 5 vers 8: 'En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest en het water, en het bloed, en die drie zijn tot één.' Een heilige drie-eenheid van Geest, water en bloed, wat moest ik mij daar bij voorstellen? Waarom werd daarover nooit gepreekt en gezongen? Als God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest drie in één waren, en de Heilige Geest en het water en het bloed in één moeite door op hun beurt ook, ja, waar bleef je dan?
Ik had altijd de gewoonte om bijbelteksten op te zoeken in de reusachtige Statenvertaling die bij ons op de schoorsteenmantel lag. Die vertaling vond ik (en vind ik) oneindig veel mooier dan de Nieuwe Vertaling. Toch loont het af en toe de moeite om een bijbeltekst in de Nieuwe Vertaling op te zoeken. Toen ik 1 Johannes 5 vers 7 een keer opzocht in de Nieuwe Vertaling zag ik, hoogst verbaasd, dat daar stond: 'Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.' Het gedeelte waarop dat dogma van de drie-eenheid berustte stond tussen teksthaken! En dat betekende, wist ik, dat dat gedeelte niet tot de oorspronkelijke grondtekst had behoord, maar later was toegevoegd! In werkelijkheid had er dus simpelweg gestaan: 'Want drie zijn er, die getuigen: de Geest en het water en het bloed.' Niks heilige drie-eenheid in de grondtekst!
Wanneer was dan dat tekstgedeelte tussen haakjes aan de grondtekst toegevoegd? Het heeft jaren geduurd voor ik daar achter was, want over zulke zaken vond je nooit iets in exegetische handboeken, laat staan dat erover gepreekt werd. Het tekstgedeelte tussen haken, de befaamde Comma Johanneum, is pas in de vierde eeuw na Christus de bijbel binnengesmokkeld om toch maar enig houvast te geven voor dat dogma van de Heilige Drie-eenheid, dat verder nergens in enige bijbeltekst beleden wordt.
Onlangs las ik de fantastische biografie van Richard Westfall over Isaac Newton. Het reusachtige, magistrale boek draagt de titel 'Never at Rest'. Je kunt er onder meer uit leren waarom Newton onze kennis vergrootte en waarom Descartes bleef steken in onvruchtbaar gefilosofeer. Newton heeft ons niet alleen nieuwe inzichten geschonken over onder andere de kleuren, de aard van het licht en de zwaartekracht, maar hij was ook een verwoed alchemist en amateur-theoloog. Hij heeft zich tijdens zijn leven vastgebeten in het dogma van de heilige
drie-eenheid. Hij kwam erachter dat dat gedeelte tussen teksthaken waarop dat krankzinnige dogma berust, een vervalsing is die de bijbel binnengesmokkeld werd. Hij heeft er uitvoerig over geschreven, maar durfde het niet aan een en ander tijdens zijn leven te publiceren. Weliswaar kon er in zijn tijd al openlijk aan de drie-eenheid getwijfeld worden, maar het zou Newton zeker zijn baan en zijn aanzien hebben gekost. Twee eeuwen daarvoor was het nog levensgevaarlijk om het dogma der drie-eenheid te betwijfelen, zoals Michael Servet heeft gemerkt. Die
werd, op aandringen van Calvijn, in 1553 te Genève verbrand omdat hij niet geloofde in de drie-eenheid. Dat men een mens kan verbranden op grond van het feit dat hij twijfelt aan iets wat berust op zegge en schrijve één vervalste bijbeltekst! Maar Servet was niet de enige. Ferenc Dávid, bisschop in Transsylvanië en stichter van de oudste en nog steeds bestaande unitarische Kerk, kwam ellendig om in de gevangenis (1579). En John Biddle werd op grond van het feit dat hij durfde te twijfelen aan de heilige drie-eenheid, in de zeventiende eeuw verbannen
naar de Scilly Isles.
Laatst kocht ik bij een marktkraampje het 'Fischer Lexikon der Christliche Religion'. Daarin vinden we onder het lemma 'Dreifaltigkeit' maar liefst vijf bladzijden over wat daar de 'allerheiligsten Dreifaltigkeit' genoemd wordt. Het lemma begint met de opmerkelijke uitspraak. 'Het leerstuk der triniteit vormt samen met de verlossingsleer het kernstuk van het christelijke geloof' En dan wordt een en ander heel mooi en heel vroom toegelicht. Niettemin staat er en passant ook even: 'Hoe helder en duidelijk het Nieuwe Testament ook over de drie goddelijke personen spreekt, het bevat toch geen eigenlijke leerstellige formulering over de personen op zich.' Een bladzijde verder lezen we: 'De triniteitsleer is geen product van slimme theosofische speculatie, maar geloofsleer.' En dan volgt het zinneije: 'Man kann zwar ihre Aussagen nicht unmittelbar aus der Bibel ablesen.' Ofwel, vrij vertaald, over de drie-eenheid is in de bijbel niets te vinden. Dus is het absurd dat zoiets en 'kernstuk van het christelijk geloof' wordt genoemd.
PS. Geen enkele van mijn bijbelcolumns in NRC Handelsblad heeft zo'n stortvloed van ingezonden brieven opgeroepen als deze over de drie-eenheid. Naast adhesiebetuigingen waren er ook tientallen brieven waarin triomfantelijk ter staving van het geloof in de drie-eenheid Matheus 28 vers 19 werd geciteerd: 'Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes.' Merkwaardig is dat al die briefichrijvers er voetstoots van uitgaan dat die tekst de drie-eenheid bewijst. Jezus zegt alleen maar dat er gedoopt moet worden 'in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes'. Anders gezegd, er klinken drie namen, maar er wordt niet gezegd of zelfs maar geïmpliceerd dat die drie één zijn. Dat valt op geen enkele manier uit die tekst op te maken.
Maarten 't Hart
[Dit bericht is gewijzigd door nikk op 09-07-2002 15:51]
quote:Niet alleen uit mythen, maar ook uit de filosofie van Plato valt de triniteit te herleiden.
Op dinsdag 09 juli 2002 15:12 schreef DennisMoore het volgende:
Stél, dat deze drie-eenheid iets specifiek Grieks zou zijn, dan gaat het nog te ver om te zeggen dat het Christendom leentjebuur heeft gespeeld, enkel omdat het Christendom ook iets met 'drie' heeft.
quote:Een prachtig stuk, het symboliseert de natuurlijke aanleg van de mens die niet kan begrijpen dat drie 1 is en andersom. Deze theorie druist zelfs in tegen de wiskunde. Het is maar toch 3, wat een onzin...
Op dinsdag 09 juli 2002 15:42 schreef nikk het volgende:
Een stuk van Maarten 't Hart:
Het grappige is dat sommige gristenen dan met het volgende vb. komen:
Water, stoom, ijs is allemaal water maar is toch 3
1 maar toch 3
quote:En waarom leidt het dan tot oorlog, bloedbaden, kwaad en ellende?
Op dinsdag 09 juli 2002 16:20 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Een prachtig stuk, het symboliseert de natuurlijke aanleg van de mens die niet kan begrijpen dat drie 1 is en andersom. Deze theorie druist zelfs in tegen de wiskunde. Het is maar toch 3, wat een onzin...
Het grappige is dat sommige gristenen dan met het volgende vb. komen:
Water, stoom, ijs is allemaal water maar is toch 3
1 maar toch 3
![]()
![]()
![]()
quote:En toch is het zo. De hele griekse godenstructuur en de herkomst van vele mythen is terug te voeren op de matriarchale samenleving. Vrouwen hebben de macht en mannen vervullen in hoge posities slechts ceremoniele rollen.
Op dinsdag 09 juli 2002 15:12 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Op basis van wat je hier aandraagt, klinkt het mij erg vergezocht. Dat je in een aantal Griekse 'mythen' misschien (met enige moeite?) wel een dochter/moeder/godin kunt aanwijzen, wil nog niet zeggen dat het een soort van rode draad is, of iets kenmerkends voor de Grieken.
Het is werkelijk geen enkele moeite om dit verband te ontdekken. Het is zelfs wetenschappenlijk onderzocht. Historisie zijn het er over eens.
Maar dat doet niets af aan het punt, ter zake.
quote:Veel mensen stoppen hun hard en ziel erin om deze theorie erin te stampen bij mensen die hier niks van moet hebben.
Op dinsdag 09 juli 2002 16:26 schreef Schorpioen het volgende:[..]
En waarom leidt het dan tot oorlog, bloedbaden, kwaad en ellende?
Vb. In 1634 in Madagascar, van oorsprong een Gristelijk land, was er een complete volksopstand alleen maar omdat bepaalde geestelijken deze theorie aan het volk wilde opleggen, als waren zij dictators.
Deze opstand waar direct veel (onschuldige) slachtoffers uit vielen word ook wel de Spina-tridente genoemd...
...
quote:Mijn god ik pleur hier zowat van mijn stoel! Eindelijk argumenten!!
Op dinsdag 09 juli 2002 16:44 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Veel mensen stoppen hun hard en ziel erin om deze theorie erin te stampen bij mensen die hier niks van moet hebben.
Vb. In 1634 in Madagascar, van oorsprong een Gristelijk land, was er een complete volksopstand alleen maar omdat bepaalde geestelijken deze theorie aan het volk wilde opleggen, als waren zij dictators.
Deze opstand waar direct veel (onschuldige) slachtoffers uit vielen word ook wel de Spina-tridente genoemd...
Maar als er mensen zijn die hun hele hart en ziel in het erinstampen van een theorie leggen, en hierbij de hardere middelen niet schuwen, wie is er dan fout? Die theorie of die mensen? Ik zal niet ontkennen dat er hele foute dingen zijn gebeurd met het doel mensen bepaalde standpunten of ideeën op te dringen, maar wat zegt dat over die standpunten? Iemand kan wel gaan eisen dat iedereen accepteert dat schilderijen van Van Gogh mooi zijn en mensen die het hiermee oneens zijn dood gaan maken. Maakt dat het idee "Schilderijen van Van Gogh zijn mooi" opeens verderfelijk?
quote:Joechei ende Vreugde!!!
Veel mensen stoppen hun hard en ziel erin om deze theorie erin te stampen bij mensen die hier niks van moet hebben.
...
Maar om te reageren, net zoals schorpioen: je kunt de redenatie ook draaien naar andere gedeeltes van het christendom of andere geloven of gebeurtenissen. Er zijn mensen die hun voetbalclub met huid en haar verdedigen, maar maakt dat de voetbalclub zelf fout? Er zijn mensen die met hart en ziel de Islam willen verdedigen, maar maakt dat de Islam fout?
Het idee is theologisch gezien verwerpelijk en dat er oorlog om is gestreden is duidelijk, maar dat maakt het idee niet verwerpelijk.
Je generaliseert, iets wat niet geheel onbekend of Fok is helaas...
Het is dus de hogere macht die zich d.m.v. 3 verschillende personages uit.
1+1+1 = 3 maar 1x1x1 = 1
quote:Beste brave SportsIllustrated, zou je voortaan willen quoten want ik moet altijd zoeken over welke post je het nou eigenlijk hebt.
Op dinsdag 09 juli 2002 19:49 schreef SportsIllustrated het volgende:
De oude Grieken 'beschaafd?' Ze behandelden overwonnen steden en dorpen alsof de inwoners runderen voor de slacht waren.
psst... dat rode pijltje moet je hebben..
quote:Beste Kogando,
Op dinsdag 09 juli 2002 14:36 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Precies, alleen waren deze grieken waar deze befaamde "triniteit" oorspronkelijk vandaan kwam veel beschaafder dan de latere Gristenen die deze theorie her-invoerden en daardoor plagiaat speelde met de bijbel en daardoor de ware letter van de bijbel vervalste. Deze doctrine is tot de dag van vandaag nog steeds verantwoordelijk voor veel bloedvergieten, zij het in mindere mate dan toen deze verdorven theorie werd ingevoerd...
Verzoek ingewilligd!
Ik heb trouwens eens op Google gezocht, maar ben geen opstand op Madagascar tegengekomen in 1643.
quote:Whoaah!:o Ze bestaan dus toch, argumenten.
...
Maar wel eentje die als een boemerang terugkomt. BansheeBoy toch, als een Islamiet zich met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegt vanwege de Islam, maakt dat de Islam verantwoordelijk, gruwlijk en verderfelijk?
quote:Er is een belanrijk verschil tussen de spina-tridente en de gebeurtenis van 11 september. Veel Christenen vertegenwoordigen nog steeds vol trots de 3-eenheid, ofschoon er maar weinig zijn die dit ontkennen, er staat dus een hele grote groep achter deze theorie.
Op dinsdag 09 juli 2002 19:57 schreef Gbazz het volgende:[..]
Whoaah!:o Ze bestaan dus toch, argumenten.
Maar wel eentje die als een boemerang terugkomt. BansheeBoy toch, als een Islamiet zich met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegt vanwege de Islam, maakt dat de Islam verantwoordelijk, gruwlijk en verderfelijk?
Terwijl de daders van de 11 september ramp een heel klein deel vertegenwoordigen en het niet om religieuze maar om POLITIEKE redenen hebben gedaan...
quote:Touché
Op dinsdag 09 juli 2002 19:57 schreef Gbazz het volgende:[..]
Whoaah!:o Ze bestaan dus toch, argumenten.
quote:De grote menigte gelooft aan de triniteit en houdt zijn poten thuis, terwijl een klein groepje 'Moslims' tweejarigen tot as doet vergaan.
Op dinsdag 09 juli 2002 20:11 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Er is een belanrijk verschil tussen de spina-tridente en de gebeurtenis van 11 september. Veel Christenen vertegenwoordigen nog steeds vol trots de 3-eenheid, ofschoon er maar weinig zijn die dit ontkennen, er staat dus een hele grote groep achter deze theorie.
Terwijl de daders van de 11 september ramp een heel klein deel vertegenwoordigen en het niet om religieuze maar om POLITIEKE redenen hebben gedaan...
En ik wil nog steeds een bron over die zogenaamde'spina-tridente'.
quote:Je moet LEZEN. Het Gristendom van origine was een geloof zonder de 3-eenheid. De zgn. triniteit is omstreeks 300 na Crhistus INGEVOERD !!!
Op dinsdag 09 juli 2002 20:03 schreef SportsIllustrated het volgende:
Nee, ik geloof het steeds minder. Als het een 'van oorsprong Christelijk land' was, dan zouden die priesters de triniteits-doctrine er niet in hebben hoeven stampen.
De 3-eenheids-theorie is gebaseerd op de geloofsleer die werd aangenomen door het Concilie van Nicea, meer dat 300 jaar na Christus. Het is dus een verzonnen iets.
Wat ik dus wil zeggen dat Madagascar van oorsprong orineel Gristelijk was zonder dus de erkenning of bestaan van de valse triniteit...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |