abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 november 2011 @ 13:20:02 #1
165633 eriksd
The grand facade...
pi_104028388
Politiek was voor mij altijd een soort mix tussen idealen, de menselijke maat en eigen verantwoordelijkheid. Hoe langer ik echter de daadwerkelijke praktische uitwerking hiervan gade sla, des te misselijker word ik van “Den Haag”. Laat ik dit aan de hand van een drietal elementen toelichten:

- Individueel niveau: Laten we wel wezen, er loopt een hoop wrakhout rond. Begin ik eens met de PVV. Een bonte verzameling, soms zelfs crimineel, waarvan sommige vergrijpen hebben gepleegd waarvan het land op zijn achterste benen zou staan indien "Nieuwe Nederlanders" dergelijk gedrag hadden vertoond. Maar ook "mijn" partij, de VVD, heeft een aantal walgelijke figuren rondlopen, met name in de vorm van de supercommissarissen die waar ze komen, een enorme chaos creëren en vervolgens door de achterdeur verdwijnen. Zonder ook maar een greintje verantwoordelijkheid te nemen. Typerend vond ik ook het gedraai van Mariko Peters. Over dat ontvoeringgebeuren laat ik mij niet uit, maar dat gedonder met subsidieverstrekking door iemand die jarenlang de rest de maat nam als het ging over integriteit, komop zeg. En zo kan ik wel pagina's doorgaan. We maken allemaal fouten, maar momenteel lijkt het wel of men zich van incident naar incident sleept zonder enige vorm van zelfrespect

- Partijpolitiek niveau: Hier pak ik eens de kwestie Mauro erbij. Laat ik vooraf zeggen dat wat mij betreft de regels duidelijk zijn, en hij weg moet. Andere mening: prima. Hoe verliep dit spektakelstuk in de politiek? Het ontaardde in een soort profileringspelletje over de rug van deze jongen. Bij het CDA werd er weer dusdanig gedraaid dat ik er hoofdpijn van kreeg, de media-adoptatie bij GroenLinks was stuitend en het commentaarcircus met de usual suspects was een vertoning waarvan men zich af moet vragen of dit nou gewoon een regelrechte aanfluiting was. Kortom: men zwabbert maar wat rond, van dag tot dag, zonder zich te bezinnen of het nou allemaal wel zo nodig is. Zolang het nieuws maar gehaald wordt, is men tevreden. Walgelijk.

- Nationaal niveau: dit is nog het meest bezwaarlijke aspect van de huidige staat van de Nederlandse politiek. Typisch hiervoor vind ik het debat over Europa. Europa is een nuttig instituut en levert ons een hoop geld op. Europa is een onderneming, daar hoort bij tijd en wijle een slechtere periode bij. Doet dat afbreuk aan het netto resultaat? Nee. Sta er dan gewoon voor. Hier moet ik D66 een compliment maken. Idioot vind ik echter met name de houding van Rutte, de VVD en het CDA. Een beetje halfbakken de oren laten hangen naar wat ontevreden electoraat, wat stoere kreten en een soort "het moet maar gevoel creeren".

Dit laatste is wat mij betreft tekenend voor "de politiek". Men laat de oren hangen naar wat mensen willen. Laat ik duidelijk zijn: men zit er voor de burgers. Maar soms moet je de burger even uit zijn comfort zone trekken, over de schaduw heen laten springen en vermanend toespreken. Net zoals je een kind opvoedt.

Kennelijk is dat te hoog gegrepen voor een hoop mensen en onze premier. Slappe schouders, meewaaien met een geluid wat op dat moment goed ligt, zwaar leunend op een PR-apparaat wat zo ondoorzichtig is dat het lijkt alsof die de macht hebben.

Oplossing: durf te staan voor je idealen. Dit is wat anders dan schermen met een ideologie. Ideologieën verblinden. Maar wees eerlijk, en men komt wel naar jou toe. En als je naar jouw mening alles gedaan hebt om mensen te overtuigen, en men is nog steeds ontevreden: jammer dan. Dus met name Mark: stop eens met lachen in de weerspiegeling van de camera's en laat je scheve rug niet je nieuwe trademark worden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 13:47:39 #2
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104029774
Je wil dat politici staan voor hun idealen en eerlijk zijn. In wat voor wereld leef jij?
Carpe Libertatem
pi_104030211
Ja ben het er wel mee eens, maar net wat B_A zegt; dat is nou eenmaal de politiek.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 6 november 2011 @ 13:56:22 #4
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104030295
Erik lijkt in dit topic naief, maar hij is eerlijk genoeg aan te geven dat de politiek van nu hem heeft teleurgesteld.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_104030364
Als wat meer politici de bevlogenheid van erik hadden kwamen we een stuk verder.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_104030401
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2011 13:56 schreef GSbrder het volgende:
Erik lijkt in dit topic naief, maar hij is eerlijk genoeg aan te geven dat de politiek van nu hem heeft teleurgesteld.
Ja maar principes worden toch niet meer gewaardeerd tegenwoordig, met de wind mee waaien des te meer.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 6 november 2011 @ 13:59:22 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104030461
quote:
9s.gif Op zondag 6 november 2011 13:58 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ja maar principes worden toch niet meer gewaardeerd tegenwoordig, met de wind mee waaien des te meer.
Ongetwijfeld een golfbeweging.
Als straks 3/4e van het parlement meewaait, komt er weer een hang naar principiele politici.
pi_104030485
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 13:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ongetwijfeld een golfbeweging.
Als straks 3/4e van het parlement meewaait, komt er weer een hang naar principiele politici.
Dat denk ik ook, gewoon even door de zure appel heen bijten.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 14:00:02 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104030491
Met principe krijg je niets voor elkaar, dat is de crux. Je moet meegaan in het systeem om iets voorelkaar te boksen, er is geen andere manier om dat te doen.
Carpe Libertatem
pi_104030532
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2011 14:00 schreef Boze_Appel het volgende:
Met principe krijg je niets voor elkaar, dat is de crux. Je moet meegaan in het systeem om iets voorelkaar te boksen, er is geen andere manier om dat te doen.
Het poldermodel is gewoon een kwaadaardig gezwel op de politiek, we krijgen sowieso nooit wat gedaan omdat we altijd een slap aftreksel krijgen waar niemand het mee eens is maar ook niemand mee oneens.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 6 november 2011 @ 14:01:50 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104030581
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2011 14:00 schreef Boze_Appel het volgende:
Rutte is meegegaan met het systeem om premier te worden, in theorie zou hij nu het slangengedrag kunnen laten varen om zijn principes te volgen. Het probleem is dat veel politici echter al zolang het holle gedrag vertonen dat dit hen als enige houvast biedt en ze hun jeugdige idealen allang vergeten zijn.
  zondag 6 november 2011 @ 14:03:33 #12
66825 Reya
Fier Wallon
pi_104030654
quote:
Begin ik eens met de PVV.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 14:05:55 #13
137949 Disana
pi_104030754
Ik denk dat er nog genoeg bevlogen politici zijn, mannen en vrouwen die er met idealen en overtuiging in stappen, maar dat die zelden nog de boventoon mogen voeren. Ze hebben de tijd en het tij tegen, want alles staat in het teken van de soundbite en het scoren van een zo hoog mogelijk kiezerspercentage.

Kijk eens naar Job Cohen. Van scoringsdrift kun je hem niet beschuldigen, wel van integriteit en degelijkheid. Job wordt van alle kanten bespot en ongevaarlijk gemaakt. Niet omdat hij nergens voor staat, maar omdat hij het niet op de gewenste manier brengt.

Kijk dan naar Emile Roemer, eveneens integer en bevlogen. Maar Emile weet het grote publiek aan te spreken en haalt daarmee veel kiezers bij o.a. Job weg maar (gelukkig?) ook bij de PVV.

Het gaat veel kiezers niet meer om de inhoud maar om de verpakking, en daar kunnen politici ook weinig aan doen.
pi_104031219
Ja, de oppositie is integer en degelijk.

Lekker op de onderbuik ingaan m.b.t. Angolezen, Europa, AOW, de zorg. :')
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 14:18:47 #15
137949 Disana
pi_104031480
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2011 14:14 schreef Voorschrift het volgende:
Ja, de oppositie is integer en degelijk.

Lekker op de onderbuik ingaan m.b.t. Angolezen, Europa, AOW, de zorg. :')
Wil je een ander voorbeeld? Koppejan, keurige Zeeuwse familie, recht in de leer en op de bres voor rechtvaardigheid. Redt het niet de rug recht te houden onder druk van hanige gladjakkers als Verhagen.
pi_104031629
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 14:18 schreef Disana het volgende:

[..]

Wil je een ander voorbeeld? Koppejan, keurige Zeeuwse familie, recht in de leer en op de bres voor rechtvaardigheid. Redt het niet de rug recht te houden onder druk van hanige gladjakkers als Verhagen.
Koppejan integer en degelijk?

Oh dear. :')
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 14:21:52 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104031646
De insteek van eriksd was leuk, maar zitten jullie nou serieus een discussie te houden over de integriteit van politici. Mensen die met geweld hun wil afdwingen. Echt?
Carpe Libertatem
pi_104031691
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 14:21 schreef Boze_Appel het volgende:
De insteek van eriksd was leuk, maar zitten jullie nou serieus een discussie te houden over de integriteit van politici. Mensen die met geweld hun wil afdwingen. Echt?
Ik tracht juist aan te geven dat ze niet integer zijn schat.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_104031710
Tsja, welkom in de politiek anno 2011. We leven nu eenmaal in een wereld waar zaken steeds meer draaien om soundbytes, sentiment en halve waarheden. Hoe dat uitpakt op politiek niveau vind ik ook vaak zeer treurig en beneden alle peil, maar het tij keren gaat niet meer lukken vrees ik. In de politiek gaan om je idealen te realiseren lijkt mij de slechtste motivatie die er kan bestaan.

Daarnaast vind ik die authenticiteitskwestie heel dubbel. Aan de ene kant willen we dat politici echt zijn, dicht bij ons staan en herkenbaar voor ons, maar aan de andere kant willen we dat ze ook ons op onze naïviteit en domheid wijzen. Het is een soort onmogelijk balanceren op een zijde draad om als politicus nog authentiek (of bevlogen) over te komen.

Dit gezegd hebbende vind ik ook dat burgers soms veel te veel van politici verwachten. De burger verwacht soms alsof deze politici de oplossingen voor allerlei maatschappelijke problemen zo uit de kast trekken, terwijl er soms ook niet direct oplossingen bestaan. Burgers zouden moeten leren dat de samenleving waarin wij leven nu eenmaal niet perfect is en pogen deze imperfectie te accepteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2011 14:26:53 ]
pi_104031850
ik ben het hier volledig eens met eriksd. dat gebeurd mij niet vaak, dus dat wil ik ook maar eens even gezegd hebben ;)
pi_104033808
Persoonlijk vindt ik D66 dat compliment ook niet verdienen, want zij doen zich net zo gemakkelijk van de hele discussie af als de eurosceptische partijen. Er wordt enkel en alleen gezegd "Europa is een nuttig instrument dat ons veel geld oplevert", maar daarna houdt het ineens op. Er worden, net zoals de eurosceptici die ook niet geven, geen cijfers gegeven over hoeveel geld het nou precies gaat en wie dat geld dan verdient.
pi_104035493
De politiek heeft zichzelf al lang uitgeleverd aan speculanten op de beurs voor wie het snelle geld het enige is dat telt. Ze hebben daarmee de macht gekregen om samenlevingen in het verval te storten. Daarom tonen ze geen visie. Het is allemaal een op maat gesneden verhaal om de beursjongens te plezieren.
pi_104035600
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 15:39 schreef Arolsen het volgende:
De politiek heeft zichzelf al lang uitgeleverd aan speculanten op de beurs voor wie het snelle geld het enige is dat telt. Ze hebben daarmee de macht gekregen om samenlevingen in het verval te storten. Daarom tonen ze geen visie. Het is allemaal een op maat gesneden verhaal om de beursjongens te plezieren.
Dat is waar, we zouden gewoon de beurzen moeten sluiten en negeren, worden we allemaal beter van.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 6 november 2011 @ 15:59:42 #24
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104036383
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2011 15:42 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat is waar, we zouden gewoon de beurzen moeten sluiten en negeren, worden we allemaal beter van.
Inderdaad. #graaiers #mauro #banksters #kapitalisme
pi_104044771
Ach, dit gedrag vind je ook ik het bedrijfsleven en slaat niet alleen op de politiek. Het is betreurenswaardig maar persoonlijk belang gaat altijd voor op het algemeen belang, zo ook in de politiek.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2011 19:32:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')