abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104278836
Complottheorieën zijn niet zo belangrijk.
  dinsdag 15 november 2011 @ 22:03:57 #27
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_104416429
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 19:01 schreef Lambiekje het volgende:

Daar wordt juist het dumbing down en zombification het ergst doorgevoerd. Daar is de indoctrinatie het ergst. Kritisch nadenken is het allerallerlaatst wat je daar zou kunnen verwachten.
Serieus, ik heb een hoop onzin voorbij zien komen, maar dit is werkelijk de grootste onzin die ik ooit gelezen heb!

Jim Marss is een schrijver over complottheorieën, hij heeft een bachelor of arts in de journalistiek behaald. Hij gaf les op de universiteit van Noord Texas, sinds 1976 gaf hij les in de moord op John F. Kennedy op de universiteit van Texas in Arlington.

Noam Chomsky is Emeritus hoogleraar op de Massachusetts Institute of Technology, hij schreef de boeken 9/11 en Hegemony or Survival, waarin hij zich kritisch uitlaat over de Verenigde Staten.

Steven Earl Jones, een Amerikaanse natuurkundige, trekt 9/11 in twijfel en denkt dat er gebruik is gemaakt van explosieven. Hij heeft op verschillende universiteiten gezeten. Er is dus sprake van dumbing down, omdat mensen in exacte studies zo opgeleid worden, dat ze kunnen zien dat er van het officiële verhaal bij 9/11 niks klopt? En op lagere opleidingen is geen sprake van dumbing down omdat mensen die daarop zijn opgeleid dit niet zo makkelijk kunnen zien als iemand die opgeleid is op universitair niveau?

Op de site van de universiteit van Minnesota is dit te vinden: http://www.upress.umn.edu/book-division/books/conspiracy-theories

Als er sprake is van dumbing down op universiteiten, waarom gaan ze dan een boek promoten waarin wordt gezegd dat het het waard is om naar complottheoretici te luisteren?

Ik geef alleen antwoord op je bewering, omdat je er totaal niet bij geredeneerd lijkt te hebben waarom dit onzin is, omdat de sterkte van deze bewering het niet eens waard is om het te ontkrachten, omdat dat veel te makkelijk is. Indien je doelt op psychologische studies naar complottheorieën, die zie ik zelf als iemand die open staat voor ideeën en ook veel complottheorieën, omdat ze het wel op bepaalde punten juist lijken te hebben, JUIST als zinvol, omdat ze duidelijk maken hoe je een complottheoreticus kunt herkennen die je misschien voor de gek aan het houden is en juist uit is op een soort machtsgevoel of duidelijk maakt waarom veel mensen geneigd zijn erin te geloven.

Ik snap werkelijk waar niet waar je die bewering vandaan haalt, juist op VMBO's en lagere opleidingen is veelal sprake van dumbing down, omdat onderzoek naar 9/11 theorieën of de moord op John F. Kennedy, echt niet uitgebreid en hoogstens alleen aan bod zal komen op een HBO journalistiek opleiding, op sommige universiteiten echter zijn er zelfs speciale colleges te volgen waarin je hierin les krijgt.

Mensen die universitair geleerd zijn, zijn geneigd kritischer te denken, en je zult daar dus ook vaker mensen tegenkomen die officiële verhalen niet geloven en in complottheorieën kunnen vervallen, omdat ze kritisch nadenken. Dit kan ik mij bij veel mensen die VMBO hebben afgerond moeilijk voorstellen, die zullen eerder klakkeloos elke complottheorie aannemen zonder zelf na te denken, terwijl iemand met een VWO opleiding en/of universitaire opleiding juist veel eerder complottheorieën zal onderzoeken en aannemen, omdat die ook constant getraind wordt om kritisch te denken op de opleidingen die hij/zij heeft voltooid. Is het je nooit opgevallen dat vrijwel alle bekende complottheorie-auteurs hoogopgeleid zijn? Kijk maar naar Jim Marss en Noam Chomsky. Let op, je hebt ook complotauteurs als Jan van Helsing waarvan het afronden van een universitaire opleiding niet bekend is, echter, als je wat leest over zijn werk, zie je dat hij soms tot antisemitisme vervalt, daaraan herken je domme complotauteurs die totaal niet kritisch zijn. Als je namelijk een heel ras over een kam gaat scheren en geen nuances kunt aanbrengen, omdat je IEDEREEN van een bepaalde groep ergens van gaat betichten, dan kun je niet kritisch denken. Het is dus logisch dat deze complotauteur niet in het rijtje van Jim Marss en Noam Chosmky thuishoort.

[ Bericht 2% gewijzigd door MetalIsAwesome op 15-11-2011 22:24:10 ]
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')