abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103965675

quote:
In de film The Secret wordt uitgelegd hoe je de zogenaamde Wet van de Aantrekking kan aanwenden om iets te bereiken. Technieken zijn "het zetten van een intentie" en "visualisatie". Volgens de film kan men op die wijze een goede gezondheid verkrijgen, zijn/haar droombaan verkrijgen en de relatie die je wil. In de oude, Griekse literatuur is dit ook bekend als het Pygmalion-effect.

De manier waarop dit volgens de film zou werken is dat (onder meer) de persoon zich voorstelt (visualisatie) dat hetgeen hij/zij wenst al in zijn/haar bezit is, of, als het een bepaalde gebeurtenis is, deze al heeft plaatsgevonden. Deze regels zouden dan zonder onderscheid gelden voor alles wat gewenst kan worden; rijkdom, vrijheid, gezondheid, bezit, maar ook een bepaalde gebeurtenis of persoon.

Er is in wetenschap en praktijk geen enkele aanwijzing bekend dat deze ideeën juist zouden kunnen zijn.

Hierbij een vraag of er momenteel mensen zijn die nog geloven in The Secret of die er in hebben geloofd.

Zijn er zaken die effectief gelukt zijn en waarom geloof je er precies in?
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:13:44 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_103965751
The Secret is een commercieel antwoord op De kracht van het NU.
Een beetje bijgespijkerd om zieltjes te winnen door ze te laten denken dat je het zomaar even kunt toepassen, maar erg effectief is het niet.
Je moeder is een hamster
pi_103965931
zolang de grote levensvragen onbeantwoord blijven zullen religies en dit soort kul blijven bestaan. de meest succesvolle verklarende modellen geproduceerd door de mensheid beantwoorden een paar vragen, maar stellen er een heel hoop meer. Alles dat pretendeert om het antwoord op alles te hebben kun je eigenlijk al op voorhand afwijzen.
wazza!
pi_103966041
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:18 schreef Epsix het volgende:
zolang de grote levensvragen onbeantwoord blijven zullen religies en dit soort kul blijven bestaan. de meest succesvolle verklarende modellen geproduceerd door de mensheid beantwoorden een paar vragen, maar stellen er een heel hoop meer. Alles iets pretendeert om het antwoord op alles te hebben kun je eigenlijk al op voorhand afwijzen.
Mooi verteld, al heeft religie ook zo zijn voordelen en nadelen.

Ik heb dit hier gepost of er nog users zijn (met alle respect) die geloven in The Secret en waarom juist.
pi_103969736
Past meer thuis in TRU ---> ^O^
pi_103969927
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 19:54 schreef Gray het volgende:
Past meer thuis in TRU ---> ^O^
Thanks ;)
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:03:25 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_103970169
Ik heb er wel positieve ervaringen mee eigenlijk, in de periode dat ik er bewust mee bezig was dan . Maar het is een beetje van alles, breder dan puur secret. Stukje synchroniseren ook.
The truth was in here.
pi_103970340
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:03 schreef Bastard het volgende:
Ik heb er wel positieve ervaringen mee eigenlijk, in de periode dat ik er bewust mee bezig was dan . Maar het is een beetje van alles, breder dan puur secret. Stukje synchroniseren ook.
Leuk dat het positief voor je is geweest. Wil je me meer informatie geven over synchroniseren en over hoe je er nu naar toe kijkt, alvast bedankt ;)
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:15:23 #9
8372 Bastard
Persona non grata
pi_103970766
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:07 schreef hydroven het volgende:

[..]

Leuk dat het positief voor je is geweest. Wil je me meer informatie geven over synchroniseren en over hoe je er nu naar toe kijkt, alvast bedankt ;)
Als ik niet mobiel ben wel. ;)
The truth was in here.
pi_103972164
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:15 schreef Bastard het volgende:

[..]

Als ik niet mobiel ben wel. ;)
ok, thanks :)
  zaterdag 5 november 2011 @ 10:05:39 #11
347693 BlackLodge
Beauty is truth, truth beauty
pi_103989220
Wij hebben dat boek ook thuis, en ik ging er eens in lezen met een positieve instelling. Toen kwam ik bij een gedeelte waarin in principe gezegd werd dat als je geld wilt hebben als een miljonair, je het moet uitgeven als een miljonair, en dan komt het vanzelf. Dus dan moet je gewoon dure kleding, auto's en wat dan allemaal gaan kopen, en dan komt het geld daarna zelf jouw kant op. En toen had ik zoiets van, dat gaat 'm niet worden...
pi_104011130
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 10:05 schreef BlackLodge het volgende:
Wij hebben dat boek ook thuis, en ik ging er eens in lezen met een positieve instelling. Toen kwam ik bij een gedeelte waarin in principe gezegd werd dat als je geld wilt hebben als een miljonair, je het moet uitgeven als een miljonair, en dan komt het vanzelf. Dus dan moet je gewoon dure kleding, auto's en wat dan allemaal gaan kopen, en dan komt het geld daarna zelf jouw kant op. En toen had ik zoiets van, dat gaat 'm niet worden...
En daarom ga jij dus nog steeds maandag t/m vrijdag met je broodtrommeltje naar je werk! Eigen schuld, dikke bult!
  zaterdag 5 november 2011 @ 21:35:24 #13
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104011494
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 november 2011 21:26 schreef Wezlke het volgende:

[..]

En daarom ga jij dus nog steeds maandag t/m vrijdag met je broodtrommeltje naar je werk! Eigen schuld, dikke bult!
Goh, opvallend bekende opmerking.
The truth was in here.
pi_104012691
The Secret heeft mijn leven gered. Hoe zwaar het ook mag klinken, het is waar.

Ik heb m'n hele leven met ernstige gezondheidsproblemen gekampt die op een gegeven moment mijn leven zelfs enkele jaren stil hebben laten staan.
Geen enkele arts, regulier en alternatief (ben er bij tientallen van beide soorten geweest) kon iets voor me betekenen.

Toen kreeg ik van iemand The Secret. Ik besloot het volledig toe te gaan passen, wat had ik te verliezen? Hoe moeilijk ook aangezien ik inmiddels diep depressief was, en de kern van The Secret is juist positief denken en handelen. Dat is dan een moeilijke omslag als je leven kut met peren is.

2 maanden later werd, na jaren tevergeefs zoeken, letterlijk vanuit het niets de diagnose gesteld en een jaar vol zware behandelingen later was ik genezen.

Nou kan je uiteraard zeggen dat het toeval is, of door welke omstandigheid dan ook is gekomen. Die reacties kan ik volledig begrijpen. Je zult mij ook niet horen zeggen dat The Secret 'De Waarheid' is. Alles wat ik weet is dat het voor mij m'n wereld op z'n kop heeft gezet en de alle ellende die ik kende heeft weggenomen. Voor mij heeft het dus gewerkt. Voor anderen werkt wellicht een bepaalde religie of iets totaal anders.

Voor mijn eigen leven houd ik vast aan The Secret. Maar toch noem ik mezelf een Agnost, aangezien ik besef dat het iets persoonlijks is. Dat er geen enkele waarheidsclaim aan gekoppeld kan worden, evenmin als aan religies of wat dan ook.

Ik ben iig diep dankbaar voor The Secret.

Edit: ik ben bijv. ook geen fan van dat stuk over geld. Je verstand blijven gebruiken lijkt me idd wel van belang. Maar goed, dat stuk heb ik gewoon genegeerd. Why not? Al zou je maar 1 alinea uit het boek willen gebruiken, wat let je? Miljarden Christenen en Moslims leven ook naar de regels van een boek waar een hoop bullshit in staat die ze niet aanstaat, dus dat negeren ze dan maar. Is hun goed recht, het probleem ontstaat als ze een waarheidsclaim aan het betreffende boek gaan hangen. Daar ben ik dus in alle gevallen groot tegenstander van. Zij worden gelukkig van bijbel, koran, etc. Ik wordt gelukkig van The Secret. Verder dan dat ga ik niet.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_104022066
.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 22:07 schreef UltraR het volgende:
Edit: ik ben bijv. ook geen fan van dat stuk over geld. Je verstand blijven gebruiken lijkt me idd wel van belang. Maar goed, dat stuk heb ik gewoon genegeerd. Why not? Al zou je maar 1 alinea uit het boek willen gebruiken, wat let je?
Toen ik the secret gelezen had vond ik dta ook te mooi om waar te zijn. Maar, ik besloot dat toch een kans te geven.
In die tijd had ik het niet breed, ik kon amper rondkomen en iedere onverwachte rekening was er 1 teveel. En dan reageerde ik er standaard op met iets van "ze weten me ook altijd te vinden voor rekeningen" maar door secret ging ik daar anders naar kijken. Inderdaad, als het zo werkte dan trok ik de slechte dingen naar mij toe en moest ik dat gaan omdraaien.
Dus ik heb een week lang sterk gedacht en geloofd dat er geld binnen zou stromen en het tij te keren. Die week ontving een correctierekening van het electragebruik, ik kreeg geld terug, en van de belastingdienst kreeg ik ook onverwachts geld terug. Sindsdien denk ik niet meer met negatieve gedachten over geldzaken, en dat werkt tot nu toe een stuk beter. Hoe het werkt snap ik nog steeds niet. Gedachtenkracht is sterk? *O*
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
  maandag 7 november 2011 @ 08:53:18 #16
342898 MissVanity
Wijkt af van het onderwerp
pi_104065001
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 06:51 schreef De_kluizenaar het volgende:
.

[..]

Toen ik the secret gelezen had vond ik dta ook te mooi om waar te zijn. Maar, ik besloot dat toch een kans te geven.
In die tijd had ik het niet breed, ik kon amper rondkomen en iedere onverwachte rekening was er 1 teveel. En dan reageerde ik er standaard op met iets van "ze weten me ook altijd te vinden voor rekeningen" maar door secret ging ik daar anders naar kijken. Inderdaad, als het zo werkte dan trok ik de slechte dingen naar mij toe en moest ik dat gaan omdraaien.
Dus ik heb een week lang sterk gedacht en geloofd dat er geld binnen zou stromen en het tij te keren. Die week ontving een correctierekening van het electragebruik, ik kreeg geld terug, en van de belastingdienst kreeg ik ook onverwachts geld terug. Sindsdien denk ik niet meer met negatieve gedachten over geldzaken, en dat werkt tot nu toe een stuk beter. Hoe het werkt snap ik nog steeds niet. Gedachtenkracht is sterk? *O*
Dat sowieso ;) Als je positief denkt dan komen de tegenslagen minder hard aan.
Ik ga dat boek toch maar eens lezen. Ben wel erg benieuwd geworden.
Op dinsdag 20 september 2011 14:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Ik werk bij MissVanity en neem wel eens een onderwerp mee.
Ik bedoel, zij wijkt er toch vanaf.
pi_104067003
Voor mij werkt the secret echt wel,
Maar the secret boek is wel erg "geamerikaanst" zeg maar. "Als je nou even aan cheque met 100000 euro denkt, dan komt het vanzelf verschijnen".

Het gaat mij meer om, dat je dingen gaat verbeelden, en dat je werkelijk in gelooft dat je er al bent.
Dan ga je iig meer focussen op dat positieve beelden. Dan ga je vanzelf op die kant op.
Dat concept van "alles wat je denkt, krijg je er alles van terug" daar geloof ik sterk in.
pi_104093044
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:35 schreef Splii het volgende:
Voor mij werkt the secret echt wel,
Maar the secret boek is wel erg "geamerikaanst" zeg maar. "Als je nou even aan cheque met 100000 euro denkt, dan komt het vanzelf verschijnen".

Het gaat mij meer om, dat je dingen gaat verbeelden, en dat je werkelijk in gelooft dat je er al bent.
Dan ga je iig meer focussen op dat positieve beelden. Dan ga je vanzelf op die kant op.
Dat concept van "alles wat je denkt, krijg je er alles van terug" daar geloof ik sterk in.
Als het om "simpele" dingen gaat kan de positieve verbeeldingskracht goed van pas komen.

Maar waar ik het moeilijk mee heb is dat als je bv. longkanker hebt, het boek zegt dat het je eigen schuld is en dat je het goed mogelijk is om positief te denken zodat de cellen zich kunnen normaliseren.
pi_104093496
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:58 schreef hydroven het volgende:

[..]

Als het om "simpele" dingen gaat kan de positieve verbeeldingskracht goed van pas komen.

Maar waar ik het moeilijk mee heb is dat als je bv. longkanker hebt, het boek zegt dat het je eigen schuld is en dat je het goed mogelijk is om positief te denken zodat de cellen zich kunnen normaliseren.
Dat vind ik ook zo fout dat dat er in staat. Hebben mensen behalve kanker ook nog een opgelegd schuldgevoel. Erg jammer dat er dit soort uitspraken in The Secret staan, verder vind ik het een positief en soms ook inspirerend boek.
  maandag 7 november 2011 @ 21:22:18 #20
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104094909
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat vind ik ook zo fout dat dat er in staat. Hebben mensen behalve kanker ook nog een opgelegd schuldgevoel. Erg jammer dat er dit soort uitspraken in The Secret staan, verder vind ik het een positief en soms ook inspirerend boek.
Aangezien het een wet is, is het altijd van toepassing dus ook bij dat soort zaken ...

Daarom twijfel ik dus aan het "wet" gehalte :)
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_104095066
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:22 schreef Michielos het volgende:

[..]

Aangezien het een wet is, is het altijd van toepassing dus ook bij dat soort zaken ...

Daarom twijfel ik dus aan het "wet" gehalte :)
Een wet heeft toch ook standaardafwijkingen?
pi_104095263
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:03 schreef Bastard het volgende:
Een stukje synchroniseren :? In combinatie met The Secret :? Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt, leg eens uit als je wilt.
  maandag 7 november 2011 @ 22:02:25 #23
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104098358
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:26 schreef Wezlke het volgende:

[..]

Een stukje synchroniseren :? In combinatie met The Secret :? Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt, leg eens uit als je wilt.
Je bent het niet waard om uitleg aan te geven zoek zelf maar
The truth was in here.
pi_104098599
quote:
2s.gif Op maandag 7 november 2011 22:02 schreef Bastard het volgende:

[..]

Je bent het niet waard om uitleg aan te geven zoek zelf maar
Ik snap heus wat synchroniseren betekent en daarom snap ik de combinatie synchroniseren icm The Secret juist niet.
pi_104098935
Ik snap het nu. In het zweverige gebeuren betekent synchroniciteit : Dingen aan elkaar koppelen die op geen enkele wijze iets met elkaar te maken hebben.

http://nederlands.skepdic.com/dict_synchro.htm

In ieder geval bedankt voor de uitleg Bastard !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')