abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2011 @ 14:12:34 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103956264

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

4.gifGedragsregels voor de Huizenmarktreeks4.gif
Kan ik beter een huis kopen of huren? Wat gaat er gebeuren met de huizenmarkt? En waarom vinden er op dit moment zo weinig huizentransacties plaats? Voor velen zijn dit belangrijke vragen, al was het maar omdat een mens in zijn leven een aanzienlijk deel van zijn inkomen aan huisvesting besteedt. Het zijn ook vragen waarvan het vaak moeilijk is om deze eenduidig te beantwoorden. Aan die discussie wordt in deze topicreeks de ruimte gegeven.

Om tot een voor iedereen nuttige en plezierige discussie te komen is het belangrijk dat iedereen de volgende gedragsregels in acht neemt:

Reageer ontopic - Lees goed en reageer ontopic. Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Respecteer meningsverschillen - Respecteer elkaars meningsverschillen. De kracht van internet zit hem niet in het feit dat je anderen van je eigen gelijk kunt overtuigen, maar juist dat je vanuit meningsverschillen nieuwe inzichten op kunt doen. Als je er achter kunt komen waarom je met iemand van mening verschilt kan je daar veel van leren.

Verdraai geen woorden - Wellicht ten overvloede; verdraai geen woorden van een ander.

Internetmemes - Post geen internetmemes. Internetmemes zijn vaak 'grappige' plaatjes met dito onderschriften van bijvoorbeeld de Iraakse Minister van Informatie, Ger Hukker of katten in allerlei standen. Deze internetmemes dragen nauwelijk bij aan de discussie en zijn door hun veelvuldige gebruik ook niet meer grappig.

Volledige artikelen en bronvermelding - Plaats enkel volledige artikelen, met bronvermelding. Als je een specifieke passage wil benadrukken kan dat door het bijvoorbeeld vetgedrukt te maken.

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.

[ Bericht 44% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-11-2011 23:29:53 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 4 november 2011 @ 14:12:45 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103956269
Goed, ik opende dus toch even een nieuw topic omdat ik net een uitgebreide post had voorbereid en ik die anders niet kwijt kon. Wat mij betreft mogen al die topic verpesters met hun moddergooien en kansloze éénregelige posts per direct een perm ban krijgen :(

Nu dan ontopic:

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:39 schreef LXIV het volgende:
Die grafiek in de OP met de prijsontwikkeling mag ook wel eens vernieuwd worden. Sinds januari dit jaar is er toch al weer heel wat af volgens mij.
Grafiek is up to date met de meest recente CBS cijfers (t/m september). Je moet wel oppassen met het trekken van conclusies. De grafiek is gebaseerd op de gemiddelde transactie grootte van de totale markt en is daarmee ook gevoelig voor een verandering van de mix. Zouden er bijvoorbeeld in verhouding meer dure huizen worden verkocht dan stijgt de gemiddelde prijs.

Echter, kijkend naar de prijsontwikkeling van verschillende catagorieen huizen lijkt me niet dat dit de reden is voor de zeer beperkte daling tot nu toe.

Bovenstaande grafiek bevat ook een duidelijke seizoenscomponent. Om die uit te filteren zou je kunnen kijken naar de gemiddelde verkoopprijs van de afgelopen 12-maandse periode. Zoals je ziet krijg je dan een veel vloeiender verloop. (btw: ik heb de verkoopcijfers (bruine oppervlak) wat uitgerekt zodat je het verloop beter kunt zien).

Tenslotte een grafiek met de daling vanaf de top, gebaseerd op de 12-maands grafiek. Deze laatste grafiek is erg interessant want het laat zien dat hoewel de prijsdalingen voorlopig nog niet erg groot zijn, de verkopen zijn wel bijna gehalveerd! Dit suggereert dat tot nu toe de koppige verkoper gewonnen heeft. Hoewel hij moeite had om z'n huis te verkopen is het wachten wel beloond met een hoge prijs.

Mijn reisverslagen
  vrijdag 4 november 2011 @ 14:14:07 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103956316
Ook de prijsontwikkeling van verschillende typen woningen en verschillende regios laat geen dramatische prijsdaling zien. Maar de verkopen zijn dus wel bijna gehalveerd.

Mijn reisverslagen
pi_103957286
Zonde van al het geweldige werk wat in de OP en opvolgende posts zit (kudos @ SeLang), maar ik gooi deze, met verwijzing naar de sluitpost van Bolkesteijn in het vorige topic in reeks, en de discussie die in het feedback topic van AEX loopt, toch even dicht voor nu.

/edit/ en weer open, svp lees de openingspost alvorens te posten.

Dank, en veel plezier, huurtoeslag danwel HRA!

[ Bericht 21% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-11-2011 23:32:11 ]
pi_104060139
ow, en ook maar hier even als PS, en tevens als schop omhoog, voor huisvesting van vogels, eekhoorntjes etc, alsmede of ze een 42 inch of 46 inch met dolby surround of anderszins in hun kast moeten kriigen, is het enige echte SC topic van AEX weer in het leven geschopt, en wel hier: [AEX SC³ #3] Economie is (g)een wetenschap.

Niet teveel posten daar, we moeten er nog een jaar mee doen alvorens we weer een nieuw SC topic krijgen, maar liever daar dan hier als het offtopic is, dus, reeds.....

Hop, het is aan jullie..... maak er wat moois van.....

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-11-2011 23:55:54 ]
  maandag 7 november 2011 @ 08:54:35 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104065022
quote:
8s.gif Op vrijdag 6 november 2011 23:29 schreef SeLang Dinosaur_Sr het volgende:
Kan ik beter een huis kopen of huren?
Op HuisKopenOfHuren.nl kan je vrij eenvoudig een schatting maken van het break-even-point, afhankelijk van de maandhuur, koopprijs, hypotheekrente(aftrek) en je persoonlijke verwachting van de ontwikkeling van zowel huizen- als huurprijzen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 14:12 schreef SeLang het volgende:
Tenslotte een grafiek met de daling vanaf de top, gebaseerd op de 12-maands grafiek. Deze laatste grafiek is erg interessant want het laat zien dat hoewel de prijsdalingen voorlopig nog niet erg groot zijn, de verkopen zijn wel bijna gehalveerd! Dit suggereert dat tot nu toe de koppige verkoper gewonnen heeft. Hoewel hij moeite had om z'n huis te verkopen is het wachten wel beloond met een hoge prijs.

[ afbeelding ]
Dit geldt natuurlijk alleen voor de verkopers die daadwerkelijk hun huis verkocht hebben, niet de mensen die willen verkopen maar nog steeds wachten op de "beloning".
censuur :O
pi_104065679
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Op HuisKopenOfHuren.nl kan je vrij eenvoudig een schatting maken van het break-even-point, afhankelijk van de maandhuur, koopprijs, hypotheekrente(aftrek) en je persoonlijke verwachting van de ontwikkeling van zowel huizen- als huurprijzen.

met de kanttekening dat ze in dat model uitgaan dat de huur 6% van de waarde van het pand zal zijn - in het voorbeeld wat ik te zien kreeg een pand van 220k, jaarhuur 13.2k (=1,100 euro per maand).

Lijkt me dat de huur in de regel wel wat lager is (in het reguliere niet-huisjesmelker circuit dan), schat een % of 4. Dus ik denk dat de aanvangshuur in dit model een beetje te hoog wordt voorgesteld. Wel zie je dat, als je met de balkjes mbt waardemutatie/huuraanpassingen gaat spelen dat jaar-op-jaar huurverhogingen een ontzettende grote impact hebben in de vergelijking (waarbij voor de koopvariant is uitgegaan van een vaste rente over de gehele looptijd, dat lijkt de grootste impact te hebben: bij koop worden lasten bevroren, bij huur stijgen ze jaarlijks, althans in dit model, he)
  maandag 7 november 2011 @ 09:58:48 #8
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_104066153
Nieuwe normen van NIBUD: http://www.nibud.nl/nc/ov(...)men-2012-bekend.html

Strenge regels tegen leenkneusjes beginnen een beetje taboe te worden. Ze doen hun best om de boodschap te verpakken en hun eigen effect te bagitaliseren:

quote:
Volgend jaar kan er bij een zelfde inkomen iets minder hypotheek gekregen worden dan dit jaar. Dat komt door de algehele koopkrachtdaling waar huishoudens mee geconfronteerd worden.

In de praktijk zullen de meeste mensen volgend jaar echter ongeveer evenveel kunnen lenen als dit jaar het geval is vanwege stijgende lonen. Daarnaast hebben we te maken met dalende huizenprijzen.
Kunsjt: Individuele mensen kunnen volgend jaar wel meer verdienen, maar de populatie in zijn algemeen krijgt minder koopkracht. Volgend jaar dus minder hypotheek = extra daling van de huizenprijzen. Niet alleen "daarnaast" maar "mede daardoor" :)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  maandag 7 november 2011 @ 10:08:12 #9
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_104066364
Wat kan een Jan-Modaal alleenstaand met de huidige regels nu nog kopen voor woning/appartement?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_104066422
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:08 schreef SemperSenseo het volgende:
Wat kan een Jan-Modaal alleenstaand met de huidige regels nu nog kopen voor woning/appartement?
Hangt af van de hoeveelheid spaargeld dat ie meeneemt, en vooral ook _waar_ ie wil kopen, imho
  maandag 7 november 2011 @ 10:11:19 #11
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_104066451
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hangt af van de hoeveelheid spaargeld dat ie meeneemt, en vooral ook _waar_ ie wil kopen, imho
Nou, laten we het berekenen op zijn modaal inkomen, het doorsnee inkomen van Nederland. Volgens Wikipedia is dat ¤ 33.000 bruto per jr (2011). En laten we de locatie Zuid-Holland nemen in een doorsnee stad.

Wat ik eigenlijk wilt weten of de doorsnee Jan modaal, met het huidige stelsel en aangescherpte regels ook een modaal woning kan kopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door SemperSenseo op 07-11-2011 10:16:36 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_104066838
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:11 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Nou, laten we het berekenen op zijn modaal inkomen, het doorsnee inkomen van Nederland. Volgens Wikipedia is dat ¤ 33.000 bruto per jr (2011). En laten we de locatie Zuid-Holland nemen in een doorsnee stad.
Mogen we veronderstellen dat Jan een aantal jaren gewerkt heeft, terwijl ie thuiswoonde, en dat ie ook wat centjes gespaard heeft? Want dat vind ik niet teveel gevragd.

Ik heb de NHG toetsing erbij gepakt, en zijn max. lening is circa 148k. Laten we stellen dat ie 20k gespaard heeft bovenop een reservepotje voor onvoorzien. Dus hij heeft 168k te spenderen? Minus afsluitprovisie, notariskosten en overdrachtsbelasting, laten we zeggen 162k kosten koper.

Ten eerste: dat is geen modale woning, want die prijs is hoger (zie SeLang staatjes in de OP). Maar dat wordt denk ik ook beinvloed door twee zaken:
- woningen gekocht door niet-alleenstaanden;
- oververtegenwoordiging hogere inkomens in koop, oververtegenwoordiging lagere inkomen in huur.

Maar, het zou wel interessant zijn om te kijken wat Jan nou kan kopen in Zuid Holland (wil je de regio nog nader aanscherpen?). Meteen een test van jullie creativiteit ;)
En dan vervolgens te kijken wat zoiets nou aan huur kost, en hoe zich dan de kosten in verschillende scenario's verhouden :)

Idee?

Jij bepaalt nader de regio

Het budget is 162k k.k. - ik stel even dat dat correleert met een vraagprijs van tot maximaal 170k tot 180k, of is dat ruim?

Uitdaging: zoek een leuk huis voor Jan met een vraagprijs tot max. 180k in de door jou opgegeven regio; en bedenk welke alternatieven mogelijk zijn direct buiten die regio of prijscategorie - om te kijken of een klein compromis de mogelijkheden erg vergroot.

Bij het leukste huis gaan we met z'n allen naar de open dag. :)
Mag ook wel gezien de hoeveel reclame die we ervoor maken :D
  maandag 7 november 2011 @ 10:36:34 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104067040
Funda geeft in de ruime omgeving van bijvoorbeeld Delft 1466 keuzemogelijkheden. Dit varieert grofweg van 65 m2 portiekflats tot bijna het dubbele in woonhuizen (in dit geval met erfpacht).
censuur :O
pi_104067765
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]
Hoe kun je nu een schatting maken als je niet weet wat de huizenprijzen gaan doen?

m.a.w. dit is wel heeeel erg natte vinger werk.
pi_104070736
Natte vingerwerk, dat wel, maar beter heb je niet, maar door een beetje te experimenteren kun je wel een bandbreedte bepalen waarbinnen je je beslissing kunt nemen.
Wel interessant, maar geeft geen zekerheid (wat wel?).
In elk geval is de keuze in koopwoningen veel groter dan in huurwoningen, dat voordeel wordt (kan ook niet) niet meegenomen, evenals de ligging, koopwoningen hebben doorgaans een wat betere ligging en ook de buurt is vaak wat "beter".
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_104071660
Interessant artikel uit het FD van vandaag:
quote:
De Chinese huizenmarkt hapert na jaren van uitbundige groei
De Chinese huizenmarkt is op een keerpunt beland. Dalende verkoopvolumes als gevolg van afkoelende overheidsmaatregelen en stevige prijskortingen vergroten de kans op een harde landing van de Chinese economie.

Na jaren van ongebreidelde groei, staan de verkopen en de prijzen nu voor het eerst onder druk. Zo erg zelfs, dat Chinezen die onlangs een huis hebben gekocht de straat op gaan om te protesteren tegen prijsverlagingen voor huizen in dezelfde nieuwbouwprojecten. Eind oktober mondden verschillende van die demonstraties uit in de bestorming van verkoopkantoren van projectontwikkelaars in Sjanghai.

Zo verzamelden enkele honderden boze huizenkopers zich op 26 oktober voor het kantoor van China Overseas Property Group en gooiden ze ruiten in. De Chinese ME moest er aan te pas komen. De woede ontstond nadat China Overseas Property Group de prijzen voor woningen in een groot onroerengoedproject in de stad met 30% had verlaagd om kopers aan te trekken. Chinezen die in hetzelfde project onlangs al woningen hadden gekocht, eisten een deel van hun geld terug.

Ook in andere delen van de stad komen meldingen binnen van opstandjes, zoals in het district Jiading, waar een lokale projectontwikkelaar de prijzen eveneens met 30% verlaagde. We eisen een deel van ons geld terug, omdat we het verlies niet kunnen dragen , aldus een huizenbezitter genaamd Wang tegenover de Shanghai Daily. Wang kocht in december vorig jaar een appartement in het nog op te leveren nieuwbouwproject voor ongeveer 17.000 yuan (ruim 1900 euro) per vierkante meter, maar hij ontdekte dat hetzelfde nieuwe appartement nu door projectontwikkelaar Greenland wordt aangeboden voor 11.600 yuan.

Projectontwikkelaars bieden grote kortingen aan omdat ze met steeds grotere hoeveelheden onverkochte woningen blijven zitten, nu afkoelingsmaatregelen van de overheid effect beginnen te krijgen. Peking is al langere tijd bezorgd over de sterk gestegen huizenprijzen, omdat mensen uit de lagere inkomensgroepen nauwelijks mogelijkheden hebben een huis te kopen.

De regering heeft het afgelopen jaren een aantal keer de rente verhoogd en het reservepercentage dat banken moeten aanhouden, om de kredietverlening aan met name de onroerendgoedsector in te dammen en excessieve prijsstijgingen tegen te gaan. Ook heeft een aantal steden de eisen aangescherpt bij de aankoop van een tweede of derde huis.

In september en oktober werden er in Peking slechts 10.743 huizen verkocht, 46% minder dan een jaar eerder. In de eerste tien maanden lag het verkoopvolume 18% lager. De voorraden onverkochte woningen in China lagen aan het eind van het derde kwartaal ruim 12% hoger dan een kwartaal eerder. Ondertussen is de negatieve kasstroom van de 31 genoteerde projectontwikkelaars in China opgelopen tot meer dan 63 miljard yuan (ruim 7 miljard euro).

Huizenprijzen bij zestig projecten in Sjanghai liggen meer dan 10% lager dan in maart , meldde de People s Daily recent. China Vanke, een van de grootste projectontwikkelaars in China, zei onlangs dat de overheidsmaatregelen een ernstige impact hebben op de markt en ontwikkelaars in problemen komen nu de verkoopvolumes in veertien grote steden meer dan gehalveerd zijn in september.

Het gevaar is dat nu huizenprijzen gaan dalen, kopers aan de zijlijn blijven staan in afwachting van nog lagere prijzen. Dat kan de druk op projectontwikkelaars vergroten om prijzen nog verder te verlagen. Grootschalige kortingen moeten eerst worden gemeld bij de regering om onrust zoals recent in Sjanghai te voorkomen, maar veel ontwikkelaars proberen via creatieve wegen dat te vermijden. Zo heeft een aantal ontwikkelaars in Sjanghai, waaronder Long Hu Li Cheng Real Estate en Zhong Hai Real Estate, onlangs de deuren van het kantoor rond middernacht geopend om huizen te verkopen. Het is illegaal, maar die bedrijven willen zo snel mogelijk geld ophalen , zegt Sun Hua van E-House China, een onroerendgoedmarktonderzoeksbureau in Sjanghai. Het gaat vaak om nieuwe projecten buiten het centrum van de stad.

Hua verwacht dat als de overheid de huidige afkoelingsmaatregelen in stand houdt, prijzen de komende maanden verder zullen dalen. Het lijkt erop alsof Peking voorlopig het beleid niet zal wijzigen. Veel marktanalisten rekenen de rest van het jaar op meer grote prijsverlagingen omdat projectontwikkelaars het jaar willen afsluiten met een zo gunstig mogelijke balans om aandeelhouders tevreden te stellen.

Zakenbank UBS verwacht echter niet dat de huizenmarkt in China op dit moment op instorten staat. De zwakke huizenmarkt is vooral een gevolg van restrictieve overheidsmaatregelen , schrijft UBS-econoom Tao Wang in een rapport.

Mochten de huizenprijzen echter in China met 30% dalen, dan verwacht Wang een harde landing voor de Chinese economie. Investeringen in vastgoed zijn goed voor ongeveer 20% van de totale vaste investeringen en we schatten dat 30% van alle eindproducten in de economie worden geabsorbeerd door de vastgoedsector.

Wang: Instorting van de prijzen zal worden veroorzaakt door dalende verkoopvolumes voor een langere periode, vergezeld door ingestorte huizenbouw. Gezien de importantie van de sector voor de hele economie, zal een harde landing in zo n geval moeilijk te voorkomen zijn. Zo n harde landing, veroorzaakt door de huizenmarkt, is behoorlijk waarschijnlijk in de komende paar jaar, hoewel we niet verwachten dat de markt nu al op instorten staat.
Niet alleen in NL loopt de huizenmarkt slecht. ;)
  maandag 7 november 2011 @ 13:22:26 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104072377
quote:
7s.gif Op maandag 7 november 2011 13:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Interessant artikel uit het FD van vandaag:

[..]

Niet alleen in NL loopt de huizenmarkt slecht. ;)
De Chinese huizenbubble is van een heel andere ordegrootte dan de Nederlandse. Kijk dan naar die price/income. En dit is nog een oud plaatje!

Er wordt vaak geredeneerd dat de Chinese prijzen gerechtvaardigd zijn omdat de economische groei hoog is en omdat er een grote verplaatsing plaatsvindt van platteland naar stad. Dat is waar tot op zekere hoogte, maar het is imo naief om te denken dat de verdiencapaciteit van een ongeletterde varkensboer die naar de stad trekt opeens veel hoger wordt. Verder komt een groot deel van de economische groei uit de investeringsbubble zelf, zoals ik in dit topic ook al aangaf. En ook van bevolkingsgroei moet je het niet hebben: de beroepsbevolking in China krimpt vanaf 2017.
Mijn reisverslagen
pi_104072858
Om nog maar te zwijgen van bouwkwaliteit ;'(

Ik ben wel eens voor de grap in Xining naar een nieuw op te leveren woontoren wezen kijken. Daar zal de modelwoning al vol met scheuren (!).
Onroerend goed in Azie heeft in de regel een hele andere technische levensduur.... (door belabberde bouwkwaliteit in combinatie met klimaat)
  maandag 7 november 2011 @ 13:39:49 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104073058
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 13:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Om nog maar te zwijgen van bouwkwaliteit ;'(

Ik ben wel eens voor de grap in Xining naar een nieuw op te leveren woontoren wezen kijken. Daar zal de modelwoning al vol met scheuren (!).
Onroerend goed in Azie heeft in de regel een hele andere technische levensduur.... (door belabberde bouwkwaliteit in combinatie met klimaat)
Yep. En het zijn meestal torens dus je koopt alleen een stukje toren, de grond is niet van jou.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 november 2011 @ 13:48:22 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104073381
In Taiwan zag ik tijdens een aardbeving in real time deze scheur in de muur verschijnen :o
Gelukking was ik een huurtokkie.

Dat was een duur appartementje trouwens, in downtown Taipei (huur ¤2300 per maand)

Was wel tof trouwens. Aan de ingang zat een schuif die de ingang waterdicht afsloot tegen overstromingen tijdens typhoons! (helaas geen foto van). Schuif ging altijd dicht maar de overstroming is nooit gekomen. Taiwan is enorm goed op dat soort dingen voorbereid.

[ Bericht 21% gewijzigd door SeLang op 07-11-2011 13:59:24 ]
Mijn reisverslagen
pi_104073665
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 13:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Onderhoud is in die contreien ook niet gebruikelijk werd mij verteld op een lezing in Shanghai. Als het uit elkaar valt van ellende bouw je gewoon iets nieuws.
  maandag 7 november 2011 @ 14:02:02 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104073857
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 13:56 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Onderhoud is in die contreien ook niet gebruikelijk werd mij verteld op een lezing in Shanghai. Als het uit elkaar valt van ellende bouw je gewoon iets nieuws.
De prijzen gaan ook direct omlaag als iets bewoond is geweest. Heel veel van die torens die in China zijn gebouwd staan grotendeels leeg, want ze zijn puur gebouwd voor koerswinst en niet om in te wonen of te verhuren (want dan daalt de waarde). Welkom in een bubble economie.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 november 2011 @ 14:10:09 #23
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_104074139
quote:
10s.gif Op maandag 7 november 2011 13:48 schreef SeLang het volgende:
In Taiwan zag ik tijdens een aardbeving in real time deze scheur in de muur verschijnen :o
Gelukking was ik een huurtokkie.

[ afbeelding ]

Dat was een duur appartementje trouwens, in downtown Taipei (huur ¤2300 per maand)

[ afbeelding ]

Was wel tof trouwens. Aan de ingang zat een schuif die de ingang waterdicht afsloot tegen overstromingen tijdens typhoons! (helaas geen foto van). Schuif ging altijd dicht maar de overstroming is nooit gekomen. Taiwan is enorm goed op dat soort dingen voorbereid.
Wat voor werk heb jij in hemelsnaam? Technisch of commercieel? Wel leuk dat je er af en toe voor in het buitenland kan werken ^O^
  maandag 7 november 2011 @ 14:13:13 #24
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_104074253
"technische levensduur"

De Italiaan in mij vraagt zich af of dat inclusief of exclusief het opnieuw bepleisteren van de woning is.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  maandag 7 november 2011 @ 14:17:53 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104074404
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:10 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Wat voor werk heb jij in hemelsnaam?
Geen (meer) ;)
Maar het was een technische baan.

Ontopic: nu woon ik hier _O-