Laatst werd in de deeltjesversneller aangetoond dat de snelheid van het licht niet het limiet is.quote:Op donderdag 3 november 2011 22:14 schreef LXIV het volgende:
Het is een fundamentele natuurwet dat je niet sneller dan het licht kunt reizen. Dan kun je qua technologie zo ver vorderen als je wil, de natuurwetten blijven gewoon bestaan.
Hooguit wordt het mogelijk om in onze 3D ruimte je te verplaatsen over een afstand gemeten in die ruimte binnen een tijd die korter is dan het licht nodig heeft om zich binnen het stelsel van die ruimte te verplaatsen. Door middel van een 'shortcut' in de ruimte. Daar zou ik niet van 100% zeker kunnen zeggen dat het niet mogelijk is, want ik weet niet 100% zeker of de ruimte die wij waarnemen werkelijk niet gekromd is om iets groters.
ZOiets dus
[ afbeelding ]
Je hoeft natuurlijk niet perse "sneller" dan het licht he? Vroeger dacht men dat de enige manier om te vliegen was: lichter dan lucht. Men was in de veronderstelling dat wanneer je je wil bewegen in de luchtlaag boven onze aarde, je ervoor moest zorgen dat je netto lichter dan lucht zou zijn om zo te kunnen vliegen.quote:Op donderdag 3 november 2011 22:14 schreef LXIV het volgende:
Het is een fundamentele natuurwet dat je niet sneller dan het licht kunt reizen. Dan kun je qua technologie zo ver vorderen als je wil, de natuurwetten blijven gewoon bestaan.
Hooguit wordt het mogelijk om in onze 3D ruimte je te verplaatsen over een afstand gemeten in die ruimte binnen een tijd die korter is dan het licht nodig heeft om zich binnen het stelsel van die ruimte te verplaatsen. Door middel van een 'shortcut' in de ruimte. Daar zou ik niet van 100% zeker kunnen zeggen dat het niet mogelijk is, want ik weet niet 100% zeker of de ruimte die wij waarnemen werkelijk niet gekromd is om iets groter.
Heb de OP iets duidelijker gemaaktquote:Op donderdag 3 november 2011 22:14 schreef LXIV het volgende:
Hooguit wordt het mogelijk om in onze 3D ruimte je te verplaatsen over een afstand gemeten in die ruimte binnen een tijd die korter is dan het licht nodig heeft om zich binnen het stelsel van die ruimte te verplaatsen. Door middel van een 'shortcut' in de ruimte. Daar zou ik niet van 100% zeker kunnen zeggen dat het niet mogelijk is, want ik weet niet 100% zeker of de ruimte die wij waarnemen werkelijk niet gekromd is om iets groters.
ZOiets dus
[ afbeelding ]
Ook vroeger was het geen fundamentele natuurwet dat je lichter moest zijn dan lucht om te vliegen. Het was zelfs algemeen bekend dat dit niet nodig was. Een vogel is niet lichter dan lucht, dat wist iedereen.quote:Op donderdag 3 november 2011 22:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet perse "sneller" dan het licht he? Vroeger dacht men dat de enige manier om te vliegen was: lichter dan lucht. Men was in de veronderstelling dat wanneer je je wil bewegen in de luchtlaag boven onze aarde, je ervoor moest zorgen dat je netto lichter dan lucht zou zijn om zo te kunnen vliegen.
Nu weten we dat we luchtmoleculen op zo'n manier kunnen manipuleren dat we niet lichter dan lucht worden, maar door gebruik te maken van bepaalde eigenschappen van lucht, kunnen we een voor ons toen onbekende kracht creeeren die "lift" heet. Door de eigenschappen van lucht te gebruiken en te manipuleren op een technische manier (vleugel) hebben we een manier gevonden om nier perse lichter dan lucht te worden, maar die schijn roept de kracht die we "lift" noemen wel op.
Dat leek wel de heersende opvatting te zijn onder veel geleerde mensen. Deze overtuiging zal met name tot stand zijn gekomen door de wetten van hoe moleculen in een gas zich gedragen tov een ander gas.quote:Op donderdag 3 november 2011 22:21 schreef LXIV het volgende:
Ook vroeger was het geen fundamentele natuurwet dat je lichter moest zijn dan lucht om te vliegen. Het was zelfs algemeen bekend dat dit niet nodig was. Een vogel is niet lichter dan lucht, dat wist iedereen.
Bron? Het enige wat ik ooit gehoord heb wat een in die richting wijst, is een quote van Lord Kelvin: "No balloon and no aeroplane will ever be practically successful." Ik heb echter het idee dat hij vooral denkt dat het nooit een groot succes gaat worden, niet zozeer dat het praktisch onmogelijk is. Maar zelfs als hij dat wel dacht, was hij volgens mij een van de weinigen.quote:Op donderdag 3 november 2011 22:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat leek wel de heersende opvatting te zijn onder veel geleerde mensen. Deze overtuiging zal met name tot stand zijn gekomen door de wetten van hoe moleculen in een gas zich gedragen tov een ander gas.
Ik vind hier even wat:quote:
maar dat is technisch gezien niet sneller reizen dan het lichtquote:Op vrijdag 4 november 2011 02:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Alcubierre drive
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive
Dat vind ik altijd zo'n vreselijk argument; De wetenschap heeft het vaker fout gehad, dan zullen ze het nu ook wel fout hebben.quote:Op donderdag 3 november 2011 23:32 schreef Jellereppe het volgende:
Ik ben geen natuurkundefreak, maar wat ik wel weet is dat de geschiedenis heeft bewezen dat mensen veel dingen die we nu hebben ooit voor onmogelijk hielden en nu lachen we daarover.
Als de mens overleeft en over duizenden jaren nog leeft, denk ik dat we zeker iets vinden om even snel als het licht te reizen, en het misschien zelfs overtreffen. Zo denk ik erover.
Zie het dikgedrukte gedeelte in de OP.quote:Op vrijdag 4 november 2011 09:02 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar dat is technisch gezien niet sneller reizen dan het licht
minder problemen met tijddilatatie is een voordeelquote:Op vrijdag 4 november 2011 18:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Zie het dikgedrukte gedeelte in de OP.
Aangezien je sneller dan het licht van punt A naar punt B kunt komen, ben je gewoon sneller dan het licht. Je doet het met een "truc" en gaat fysiek niet sneller dan het licht misschien, maar is dat echt belangrijk?
We zullen idd een exotische vorm van energie nodig hebbenquote:Op vrijdag 4 november 2011 18:33 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
minder problemen met tijddilatatie is een voordeel
zorg ervoor dat in het schip de tijd obgeveer even snel loopt als op aarde en je kinderen zijn niet ineens 40 jaar ouder als je een jaar later terugkomt.
Je hebt geen oneindige hoeveelheid energie nodig om tot de lichtsnelheid te versnellen.
nu alleen een manier vinden om ruimte genoeg te verbuigen die niet meer energie kost dan aanwezig is in het zichtbare deel van dit heelal
En dat klopt niet. Maar de maximale snelheid van de propagatie van tijd (wat men nu nog kent als de lichtsnelheid) hoeft geen beperking te zijn. Men kan niet sneller dan deze propagatie, maar een nog uit te werken, theoretisch ART ruimteschip kan de ruimtetijd krommen zodat de afgelegde afstand minder wordt waarbij de SRT beperkingen geminimaliseerd worden. De SRT hoeft daarvoor niet te worden aangepast. De ART ook niet. Maar om goed te verklaren hoe men op deze manier van ART gebruik zou kunnen maken dient het concept van geinverteerd gekromde ruimtetijd worden geintroduceerd, samen met een inleiding en uitwerking van de uitgangspunten van SRT en de uitbreiding van SRT waaruit blijkt waar kromming van ruimtetijd precies vandaan komt.quote:Eventuele wormhole- en warpdrive theorieen die iemand hier aannemelijk vindt, worden in deze poll gekwalificeerd als sneller dan het licht.
Een beetje historisch perspectief kan geen kwaad toch?quote:Op vrijdag 4 november 2011 09:34 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n vreselijk argument; De wetenschap heeft het vaker fout gehad, dan zullen ze het nu ook wel fout hebben.
En zo waren er ook een hoop dingen die ze destijds voor onmogelijk achtten, en die dat nu nog steeds zijn.quote:Op donderdag 3 november 2011 23:32 schreef Jellereppe het volgende:
Ik ben geen natuurkundefreak, maar wat ik wel weet is dat de geschiedenis heeft bewezen dat mensen veel dingen die we nu hebben ooit voor onmogelijk hielden en nu lachen we daarover.
Maar je hoeft niet sneller dan het licht om sneller dan licht te ervaren!quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:09 schreef Jordony het volgende:
Dit wormhole principe is als een wedstrijd tussen een haas(licht) en een schildpad(ruimteschip). De schildpad vind een shortcut en komt eerder aan bij de finish dan de haas. Vals spelen dus.
We komen wel eerder aan maar hebben niet op de snelheid van het licht gereisd.
Sneller dan het licht zullen we niet komen. Als tijd al sterk vertraagd als je maar in de buurt komt van de lichtsnelheid krijg ik hoofdpijn van het idee over sneller dan het licht reizen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |