abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103818716
Ik zou graag van ouders hier wat advies willen betreft een vervelende situatie waar ik in ben verzeild. Het is wat leesvoer maar ik stel ieder advies op prijs.

Ik heb een uitermate goede band met mijn broer, hij is 12 jaar ouder en heeft mij veel geleerd over het leven etc We hebben nooit iets meegemaakt wat onze broederschap heeft in twijfel heeft gesteld. Vertrouwen is enorm en we weten dat we nooit tegen elkaar zouden liegen en dat ook nooit hebben gedaan. Hij is getrouwd met een schat van een vrouw en heeft 3 kinderen, 1 jongen van 17, een meid van 15 en nog een jongen van 12. Zijn kinderen gun ik veel omdat ik nog niet meer neefjes en nichtjes heb.
Eerst een korte inleiding.

Mijn werkgever zorgt voor een mobiel abonnement plus telefoon. Nu krijg ik iedere 2 jaar een nieuwe telefoon, voorheen Blackberry maar de laatste keer een iPhone omdat we ook veel me de iPad werken. Mijn Blackberry was nog in nieuwstaat na 2 jaar dus ik besloot mijn iPhone, ongebruikt en in de doos die ik ook niet eens had geopend. Me oudste neefje kreeg de telefoon besloot ik in overleg met mijn broer en schoonzus, hun vonden het best. Dat me oudste neefje 2 maanden geleden een andere telefoon kreeg en zijn iPhone die hij van mij had gekregen aanbood aan zijn zusje, die bedankte en me jongste neefje van 12 kreeg hem.

Nu komt het daadwerkelijke probleem.

Er stond een app op die iPhone, een spelletje waarmee je lijntjes coke binnen een bepaalde tijd moet maken en opsnuiven. Mijn neefje, 12 en geen idee wat coke is (gelukkig) speelt het spel enthousiast in bijzijn van zijn ouders. Heel verhaal hoe die app op die telefoon komt. Mijn broer en schoonzus hadden eerst een gesprek met allebei me neefjes maar die zeggen allebei niet te weten hoe die app op die iPhone komt, en hun ouders en ik geloof hun. Dus blijf ik over en me broer neemt mij apart om te vragen of ik er echt niks vanaf weet waarop ik eerlijk antwoord en uitleg dat ik die telefoon nog nooit met 1 vinger heb aangeraakt.

Mijn oudste neefje doet Gymnasium, brave jongen, niet roken, goede cijfers en altijd luisteren naar zijn ouders en zit altijd thuis behalve als hij gaat sporten of stappen, verder kent me broer al zijn vrienden en de ouders van die vrienden en we kunnen het ons niet voorstellen dat hij zich daarmee bezig houdt, en die jongste is sowieso uitgesloten van verdenking.

Welke oplossing zorgt voor het meeste gemoedsrust want zowel me broer en schoonzus nemen dit zwaar op en zoeken een antwoord, ikzelf loop ook rond met dat eerder genoemde schuldgevoel en onze ouders weten ook sinds zondag ervan en die zijn uiteraard ook bezorgd hierom. Oftewel wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Alvast bedankt.
  dinsdag 1 november 2011 @ 01:58:47 #2
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_103818780
Niets. Als jij het er niet op heeft gezet, dan heeft of je brave neefje het gedaan, of je telefoon is in een extreem geval ooit geretourneerd door een andere klant. En die app zegt niet dat hij snuift, je neefje heeft de leeftijd om stoer mee te doen met vriendjes met dit soort grappen. Jullie hebben vast allemaal wel wat beters te doen, hoe dan ook is het niet jouw zaak.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_103818838
Ik denk dat jullie er te zwaar aan tillen.
pi_103818986
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:05 schreef Nemephis het volgende:
Mijn broer heeft als motivatie dat hij zelf een korte tijd in zijn jeugd een donkere periode had waarin hij veel gebruikt heeft en veel heeft verloren zoals zijn zaak. Ik heb dat niet meegemaakt omdat ik te jong was, en ik wist ook niks daarvan tot me broer het me vertelde. Dat is denk een grote motivatie van me broer. Zijn vrouw is een schat maar trekt zich veel aan van wat andere over haar denken/zeggen/roddelen ala gooise vrouwen.

Ikzelf trek het me veel aan vanwege het vertrouwen tussen mij en me broer. Het feit dat hij mij twee keer dezelfde vraag stelde, namelijk of ik er iets meer van wist, de eerste keer in bijzijn van zijn vrouw en hun oudste zoon, en nogmaals nadat hij me apart nam. Dat vond ik vreemd en wantrouwend van hem.

Onze ouders zijn gewoon zoals een opa en oma betaamt bezorgd om de kids.

Ik snap zelf ook wel dat een app niet per definitie iemand een junk maakt, en de fascinatie voor drugs is zoals veel andere dingen iets wat de meeste pubers aanspreekt lijkt mij. Maar 17 is jong in mijn ogen al met zulke gevaarlijke dingen bezig te zijn.

Begrijp goed, ik heb zelf ook net een kind en heb een paar stevige glazen whiskey op waardoor ik me nu misschien meer zorgen maak dan nodig is, maar was gewoon benieuwd of iemand hier nog goede raad had, immers kan ik dit niet bespreken met me ouders want die zijn gesloten in zulke dingen en ik heb liever niet dat me sociale kring zoals vrienden en andere familie dit soort problemen te weten krijgen voordat het opgelost is.
pi_103818996
het is maar een app hoor :')
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
  dinsdag 1 november 2011 @ 03:46:33 #6
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_103819199
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:30 schreef beetotheizzo het volgende:
Maar 17 is jong in mijn ogen al met zulke gevaarlijke dingen bezig te zijn.
En nu ff wakker worden :{ Het grootste gedeelte van de jeugd die hoort en nieuwsgierig wordt over drugs doet dat op leeftijd 12-14 al.

En ik moet de eerste puber, of hij nu 12 is of 17, nog tegenkomen die altijd eerlijk is, hoe onschuldig hij ook lijkt en hoe intelligent hij ook is.

Verder is het een complete non-issue. Als het je blijft steken, begin er dan later (als in, over enkele maanden nadat dit voorbij is) eens over tegen je broer, waarom hij je niet vertrouwde. Alhoewel ik denk dat het meer kwaad doet dan goed.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  dinsdag 1 november 2011 @ 07:08:41 #7
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_103819432
Euh, er komt toch niet echt cocaine uit die Iphone? Het is maar een app, een spel. Hebben ze ook een Xbox, playstation of weet ik wat? En spelen ze daar ook Call of Duty op? Ze gaan toch niet schietend door de straat ineens?

Ik zou niet enthousiast worden van die App, maar er ook niet zo'n paniek van maken als er nu gedaan wordt. De app is een wedstrijd, het gaat om het snelst zijn, en dat spreekt jongens middenin een testosteronpiek enorm aan. Ik zou de app er laten afhalen onder de noemer niet geschikt voor 12 jarigen, en verder gaan met mijn leven. Blijkbaar heeft puberzoon ook niet gedacht dat het een probleem zou zijn anders had ie m wel eraf gehaald :P voordat de telefoon doorgegeven werd. Zijn openheid pleit voor hem.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 1 november 2011 @ 07:41:11 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103819616
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:05 schreef Nemephis het volgende:
Dit dus...

Zoals buufke ook zegt, de iPhone zelf is geen coke-dispenser.
Er zijn genoeg dingen waar je in het dagelijks leven op kan letten en aan kan merken of hij wel of geen drugs gebruikt. Ga daar eens op letten voor je overhaaste conclusies gaat trekken.
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2011 @ 07:46:22 #9
37843 lady-wrb
kortaf
pi_103819670
vraag de telefoon terug.
probleem opgelost.
  dinsdag 1 november 2011 @ 07:47:59 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103819690
Nee toch? Het gaat ze toch niet om de telefoon of de app? Ze zijn nu toch sws bezorgd of de 17-jarige met drugs experimenteert?
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2011 @ 07:52:04 #11
37843 lady-wrb
kortaf
pi_103819737
o ik lees het anders.
broer denkt dat ts die app op de telefoon heeft gezet en gelooft niet als hij ontkent.
dat kan dus gebeuren bij iedere andere app die op die foon staat.
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2011 @ 08:14:56 #12
43556 miss_dynastie
pi_103819966
Ik denk ook dat er echt te zwaar aan getild wordt. Het is een spelletje, for crying out loud! Er zijn ook veel schietspelletjes op de markt, doen ze daar ook zo hysterisch over? Als ze dit koste wat het kost willen voorkomen, moeten ze hun kinderen géén telefoon toestaan, of een simpele voor bellen en sms-en alleen.

quote:
Ikzelf trek het me veel aan vanwege het vertrouwen tussen mij en me broer. Het feit dat hij mij twee keer dezelfde vraag stelde, namelijk of ik er iets meer van wist, de eerste keer in bijzijn van zijn vrouw en hun oudste zoon, en nogmaals nadat hij me apart nam. Dat vond ik vreemd en wantrouwend van hem.
Ik snap best dat je daarmee zit en ik vind het ook wat naief van je broer, om te denken dat kinderen eerlijk toe zullen geven dat ze zo'n app hebben gedownload terwijl ze ook wel merken dat papa woest is :') . Meer in het algemeen zou ik uit zijn reactie wel de conclusie trekken: je koopt voortaan maar lekker zelf telefoons voor je kinderen, ik doe het niet meer.
pi_103820047
Ik schiet op mijn telefoon met vogels en sla mollen dood maar in het echt ben ik ook best lief hoor.

Dat je neefje die app leuk vind heeft niets met drugsgebruik of fascinatie te maken.
Snap dan ook niet waar die ouders zo moeilijk over doen.

Makkelijkste manier om van het gezeik af te komen is idd de optie opperen dat de iphone waarschijnlijk geruild is. (of van een andere collega geweest indien ouder model)
pi_103820224
Niet zo bang en beschermend, is niet goed voor kinderen.
Dit, dus.
pi_103821573
het is maar een spelletje. Mijn jongens (bijna 4 en bijna 2) kijken naar schietspellen omdat papa dat speelt. Wil niet zeggen dat mijn knullen met een pistool rond lopen toch. En misschien een beetje naief maar de meeste pubers beginnen wel eerder dan op 17 jarige leeftijd te experimenteren met drugs, sommige al op 14 jarige leeftijd (mijn wederhelft bijv). Gewoon app van de site halen en desnoods de puber in kwestie een keer mee nemen naar een voorlichting over drugs en laten zien wat het met je kan doen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Faja-Lobi op 01-11-2011 10:26:38 ]
  dinsdag 1 november 2011 @ 09:52:06 #16
11682 Moonah
Jolie femme
pi_103821962
quote:

Mijn broer heeft als motivatie dat hij zelf een korte tijd in zijn jeugd een donkere periode had waarin hij veel gebruikt heeft en veel heeft verloren zoals zijn zaak.
Ik denk dat hem hier de pijn zit. Ook best logisch dan, dat je broer er zwaar aan tilt. Maar het zou imo wel goed zijn als hij het wat meer kan relativeren.
Qua vertrouwen tussen jou en je broer snap ik je wel. Dat zou ik ook erg lastig vinden. Je kunt het ook benoemen naar hem hè, dat je je gekwetst voelt door het wantrouwen...

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 09:37 schreef Faja-Lobi het volgende:
het is maar een spelletje. Mijn jongens (bijna 4 en bijna 2) zijn helemaal weg van Metal Gear Solid omdat papa dat speelt.
En Faja, kijken jouw zoons écht naar zo'n spel? :o :N
Ook al is het 'maar een spelletje', dat soort beelden (ik heb even gegoogled) zijn toch absoluut niet voor 2- en 4-jarige oogjes geschikt? :{
Ik ben eerlijk gezegd best geshockeerd door de nonchalance waarmee je dit vertelt...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_103821989
quote:

[..]

Mijn broer heeft als motivatie dat hij zelf een korte tijd in zijn jeugd een donkere periode had waarin hij veel gebruikt heeft en veel heeft verloren zoals zijn zaak.
Ik denk dat je broer moet leren dat hij zijn kinderen niet kan verbieden dezelfde fouten te maken als hij zelf gemaakt heeft. Verder tillen ze er wel erg zwaar aan zoals gezegd; je kunt er wel op hopen (twijfelachtig trouwens) dat je kinderen brave Hendriks zonder belangstelling voor 'stoute' dingen zijn, maar je kunt het zeker niet van ze eisen.

Het is je broer die hiermee om zal moeten leren gaan. Volgende keer als hij een zakje wiet tussen het bed en het matras vindt wordt hij zeker boos op ikea?
  dinsdag 1 november 2011 @ 09:57:56 #18
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_103822074
Ah joh, als je 17 bent is zo'n app keistoer en lachen enzo. Gezien het profiel dat je van je neefje schetst, lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij echt met coke in aanraking is. Je broer kan beter even een serieus gesprek met de jongen voeren, gewoon als twee (bijna) volwassenen, waarin hij uitlegt waarom hij zo van die app schrikt, om hem op het hart te drukken echt voorzichtig met die shit te zijn. Lijkt me flauw van je broer als hij je nu niet meer vertrouwt.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  Licht Ontvlambaar dinsdag 1 november 2011 @ 09:58:50 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103822097
Dit zullen de ouders zelf moeten oplossen, lijkt me...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 1 november 2011 @ 10:01:52 #20
153229 Cuban-necktie
Confucius is confused
pi_103822160
Je kan ook je iphone jailbraken en kijken wanneer die app geinstalleerd is :)
http://www.tecrux.com/201(...)-iphone-cydia-tweak/
By three methods we may learn wisdom:
First, by reflection, which is noblest;
Second, by imitation, which is easiest;
and third by experience, which is the bitterest.
  dinsdag 1 november 2011 @ 10:02:50 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103822184
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 09:52 schreef Moonah het volgende:
*knip*
En Faja, kijken jouw zoons écht naar zo'n spel? :o :N
Ook al is het 'maar een spelletje', dat soort beelden (ik heb even gegoogled) zijn toch absoluut niet voor 2- en 4-jarige oogjes geschikt? :{
Ik ben eerlijk gezegd best geshockeerd door de nonchalance waarmee je dit vertelt...
F. speelt ook af en toe flink aggressieve spelletjes op zijn Xbox-dinges, maar idd wel alleen maar 's avonds als ze slapen.
Een keertje speelde hij 'Grand theft auto' en toen begon Sasha al meteen over 'je moet die nog doodrijden papa'. :o Daar is hij toen wel van geschrokken en ging acuut heel braaf rijden en uitleggen hoe stoplichten werkten om het wat af te zwakken. :') Daarna nooit meer gedaan.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 1 november 2011 @ 10:04:01 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103822212
Wij zijn echt te braaf geloof ik, wij spelen 'Cut the rope' en kijken 24Kitchen :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 1 november 2011 @ 10:09:36 #23
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_103822345
ik vind zo'n : wie is het snelste in [insert een vaardigheid] níet te vergelijken met GTA of Call of Duty en andere agressieve spellen. Het is waarschijnlijk de wedstrijd die de App leuk maakt. En dat het dan over drugs gaat maakt het net wat stoerder dan smack the Gugle bijvoorbeeld.

Andere discussie waarschijnlijk, maar ik denk dat daarmee werkelijk wat veranderd in je hersenen, dat je het sort of normaal gaat vinden dat er wapens zijn, dat je iemand een headshot kan geven, dat je mensen dood moet rijden.... (wij hinken nu ook door Xboxland, wat willen we wel wat niet... lastig hoor! nu mag Fable en Halo wel, onder protest, want je wil ze niet wereldvreemd maken, en die staan wat mij betreft verder van de realiteit dan GTa of Call of duty)
Zo'n cocainesnuifgedoe kan hij niet eens betalen, buiten dat ie het niet overleefd. En voor een 12 jarige vind ik het compleet ongepast ook hoor, maar voor een 17 jarige? come on!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_103822370
Eerst vroeg ik mijn man dit soort spellen te spelen wanneer de kinderen op bed lagen maar kennelijk is het toch overdag ook gespeeld en de kinderen vinden het niet eng. Ze zien het niet als dood en verderf. Maar als punten scoren. Het zelfde gaat op voor het spel F1 en voetbal. Het schietspel wordt niet dagelijks gespeeld hoor. Maar ze vragen er zelf om. En ik denk dat als ze er last van zouden hebben wij dat al lang gemerkt zouden hebben.
  dinsdag 1 november 2011 @ 10:12:16 #25
11682 Moonah
Jolie femme
pi_103822415
Kom zeg Faja! Die keuze laat je toch niet aan peuters over? Jíj bent toch de ouder? En verantwoordelijk!!
Het is een spel voor 18+....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 1 november 2011 @ 10:13:15 #26
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_103822441
last van hebben, nee vast niet, maar het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat er dingen veranderen in je hersenen. Dat je op een andere manier naar de wereld kijkt.

En helemaal kleine kinderen, die nog niet kunnen relativeren.... middenin hun magische fase zitten. Mijn grote snapt al veel beter het verschil tussen écht en spel, die speelt veel meer voor de strategie. Mijn andere twee mogen het níet spelen, of er bij zitten kijken. (en die zijn 7 en 10)
pi_103822472
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:10 schreef Faja-Lobi het volgende:
Eerst vroeg ik mijn man dit soort spellen te spelen wanneer de kinderen op bed lagen maar kennelijk is het toch overdag ook gespeeld en de kinderen vinden het niet eng. Ze zien het niet als dood en verderf. Maar als punten scoren. Het zelfde gaat op voor het spel F1 en voetbal. Het schietspel wordt niet dagelijks gespeeld hoor. Maar ze vragen er zelf om. En ik denk dat als ze er last van zouden hebben wij dat al lang gemerkt zouden hebben.
jeumig, dat komt mij heel simpel over, de kinderen worden blootgesteld aan iets, daar ondervinden ze toch invloed van ? en die lijkt me niet positief :?
alles waar 16/18+ "op staat" is hier voor papa :+ , voor als thomas (en ik :P ) naar bed zijn :{w

edit: spuit elf... }:|
pi_103822485
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:02 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

F. speelt ook af en toe flink aggressieve spelletjes op zijn Xbox-dinges, maar idd wel alleen maar 's avonds als ze slapen.

Same here, veel blood & gore, blijkbaar heel leuk maar niet als er kindjes van 1 en 3 mee zitten te kijken. Dat kunnen die kleintjes toch niet handelen?
  dinsdag 1 november 2011 @ 17:24:53 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_103837311
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:15 schreef Spewey het volgende:

[..]

Same here, veel blood & gore, blijkbaar heel leuk maar niet als er kindjes van 1 en 3 mee zitten te kijken. Dat kunnen die kleintjes toch niet handelen?
Ik durf mijn kinderen al niet eens Bambi te laten zien :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:05:09 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103841865
Die van mij vroeg idd vorige week of jungle book uit mocht wegens eng. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')