In het noorden vanwege het klimaat (zomers zijn er super, winters al helemaal) en de gigantische vrijheid in de natuur. Vader heeft jaren geleden een camping opgekocht en deze geprivatiseerd. Ik ben er jaarlijks een maand of 3 a 4 te vinden. Zijn nu bezig om een hotel met skifaciliteiten op te kopen in een naastgelegen dorp. Ook zit er een restaurant en zwembad bij. Wanneer dat rond komt dan verhuis ik naar Zweden om de boel daar te regelen. Duimen dus!quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:30 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
tof. Vorig jaar hadden wij ook een halve meter rond deze tijd. En die bleef ook tot April liggen...
Ik vind dit gemiezer echt niets aan...
Wat doen jullie zo hoog noordelijk?
mijn vriendin komt van Graningen en wij wonen zelf nu in sollefteå.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:30 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
tof. Vorig jaar hadden wij ook een halve meter rond deze tijd. En die bleef ook tot April liggen...
Ik vind dit gemiezer echt niets aan...
Wat doen jullie zo hoog noordelijk?
Ik ben nog geen winkel tegen gekomen waar ze geen PIN accepteren. Alleen tankstations willen nogal eens lastig zijn..quote:Op zondag 18 december 2011 18:45 schreef folkhemmet het volgende:
Weet iemand misschien of je bij de Mediamarkt in Zweden (Stockholm) ook gewoon met je Nederlandse pinpas (Maestro) kunt betalen?
Ik heb het idee dat Zweden meer van de creditcards zijn namelijk.
Tack!
Volgens mij kan dat. En anders kan je ook bij de automaat daar geld haleb, toch?quote:Op zondag 18 december 2011 18:45 schreef folkhemmet het volgende:
Weet iemand misschien of je bij de Mediamarkt in Zweden (Stockholm) ook gewoon met je Nederlandse pinpas (Maestro) kunt betalen?
Tack!
kan je gewoon pinnen hoor geen enkel probleem in geen enkele winkel let wel dat in de meeste winkels alleen het "nieuwe" pinnen aan de orde is heb maar bar weinig winkels gevonden waar ze nog met de magneet strip werken eigenlijk behalve 1 van de 3 ICA's hier in het dorpquote:Op zondag 18 december 2011 18:45 schreef folkhemmet het volgende:
Tack!
kost wel extra natuurlijk (omzetten en "kopen") kan je beter geld uit de muur trekken en dan cash betalen ipv in verschillende winkels allemaal dingentjes kopen tenzij je maar 1 ding gaat kopen natuurlijk dan maakt het niet uitquote:Op dinsdag 20 december 2011 11:01 schreef folkhemmet het volgende:
Als ik de reacties zo lees, is pinnen geen probleem.![]()
Tack.
Gotlandquote:Op dinsdag 20 december 2011 18:45 schreef Shispeed het volgende:
beste Zweedse kaaskoppen,
ik heb een vraagje en ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben:
bestaat er in Zweden iets als een Zweedse Renesse of Terschelling, dus een plaats waar veel (zweedse) jongeren op vakantie gaan, liefst met wat uitgaan erbij e.d.?
wij willen namelijk graag met onze vriendengroep een keer op vakantie naar Scandinavië, maar ook lekker kunnen stappen en aan het water liggen![]()
alvast bedankt
rabobank 2.95 euro per transactiequote:Op dinsdag 20 december 2011 18:41 schreef heaven7 het volgende:
Uhm pinnen kost juist niks extra's.. geld uit de muur trekken kost wel geld.
kan ook, heb geen idee eigenlijkquote:Op woensdag 21 december 2011 12:43 schreef heaven7 het volgende:
Voor zover ik weet is de enige betaalpas van de Rabobank de wereldpas..
my bad skit lol heb de abn amro :/ ik ben ook echt zo dom soms he zal wel tekort aan daglicht zijnquote:Op woensdag 21 december 2011 07:24 schreef McWurth het volgende:
[..]
rabobank 2.95 euro per transactie
nordea is gratis heb ik ook een account hoorquote:Op woensdag 21 december 2011 14:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
Serieus 2,95E per transactie? Dus als toerist een flesje cola bij de pomp pint betaal je die dus driedubbel. Dacht serieus dat het gratis was, pinnen. Ik ga gelijk maar eens kijken hoe dat bij Nordea zit.
Het is je vergevenquote:Op woensdag 21 december 2011 14:34 schreef McWurth het volgende:
[..]
my bad skit lol heb de abn amro :/ ik ben ook echt zo dom soms he zal wel tekort aan daglicht zijn![]()
maar als ik op mijn rekekening kijk zie ik dat ik steeds als ik pin dat ik 2.95 extra betaal... erg vreemd en hoe ik nu weer bij de rabobank kom heb geen flauw idee
Daar heb je wel gelijk in. Tis wel een pokkenend weg natuurlijk.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:09 schreef ItaloDancer het volgende:
Maar ja, je kunt niet even ergens anders naartoe, alles is zo ver weg gelijk...
En ik zou er dan in de lente/vroege zomer zijn, dus geen wintersport![]()
Maar je mag me overtuigen, wat is er zo leuk aan Östersund?
Ik ben een sneaker fan, dus ga altijd graag naar Six Feet Down en C Premium.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:43 schreef Jagärtrut het volgende:
Wat zijn je 2 favoriete winkels?
Ik ga zondag weer terug, heerlijk lang weggeweest, maar nu ook wel weer langzaam zin om terug te gaan. Zeker omdat er wat winter aan lijkt te komen...
En Sneakersnstuff op Södermalm? Mijn favoriet!quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:49 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Ik ben een sneaker fan, dus ga altijd graag naar Six Feet Down en C Premium.
Het grappige is dat juist ICA onderdeel is van AHOLD / AHquote:Op donderdag 5 januari 2012 07:42 schreef McWurth het volgende:
nou ik ga niet zo vaak "winkelen" lol dichtsbijzijnde beetje fatsoenlijke "shopingmall" is 250KM bij ons van daan (ikea mediamarkt en nog zo een 60 andere winkels maar dan xxl) dus heb tot zover de keus uit ICA of COOPal is de COOP wel fijner want die lijkt toch ietwat meer op de AH
oh dat wist ik nietquote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:03 schreef sweboy het volgende:
[..]
Het grappige is dat juist ICA onderdeel is van AHOLD / AH
Maar Ahold heeft slecht 50% en mag geen meerderheid uitoefenen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:03 schreef sweboy het volgende:
[..]
Het grappige is dat juist ICA onderdeel is van AHOLD / AH
Ok voor sneakers, maar qua kleding minder interessant. En daarbij hebben we ons flatje ongeveer om de hoek van die twee winkels, net boven Regeringsgatan, dan is Soder wat ver weg.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:54 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
En Sneakersnstuff op Södermalm? Mijn favoriet!
tips voor een it-beheerder? woon at this moment nog gewoon in NL, helaas met nog maar weinig werkervaring...quote:Op maandag 2 januari 2012 18:56 schreef Knutknuttsson het volgende:
Er is in Stockholm vaak wel callcenterwerk te vinden. Als je op AMS zoekt naar Nederlandstalig werk kom je vaak daar op uit. Wat is je vakgebied trouwens? Voor banen als persoonlijk assistent e.d. worden vaak niet al te hoge eisen gesteld. Maar laatst zag ik bijvoorbeeld ook een advertentie voor een Nederlandstalige salesmanager. Het is natuurlijk maar net wat je tegenkomt en waar je geschikt voor bent.
Zie een paar posts boven jequote:Op donderdag 12 januari 2012 08:35 schreef Virus3000 het volgende:
Wij hebben een huis gekocht nabij Karlskoga / Örebro.
Alle voorbereidingen zijn gedaan, Zweedse cursus zijn we nog steeds aan het volgen en zijn op zoek naar een prive leerkracht om wat extra bij te kunnen leren (Omgeving Antwerpen).
Mocht iemand iets weten om iemand te vinden, reacties zijn welkom
Zodra ik of vriendin een baan heb gevonden kunnen we verhuizen (ongeveer 1 maand nodig ivm opzegtermijn werk).
Dus mocht iemand nog vacatures weten (IT/Microsoft sector) dan hoor ik het graag
das "vlakbij" waar wij zittenquote:Op donderdag 12 januari 2012 12:58 schreef Dven het volgende:
Over een maandje voor drie weken naar Rodvattnet (Bredbyn, Ornskoldsvik) !
je heb daar power big meetquote:Op donderdag 12 januari 2012 07:56 schreef superheist het volgende:
Iemand ooit in Västerås geweest? Ga er vanaf maart een half jaar werken
Ik vind dat zo mooi. Dat kan gewoon daarquote:Op donderdag 12 januari 2012 17:51 schreef McWurth het volgende:
[..]
je heb daar power big meeteerste week van juli geloof ik. allemaal gasten met amerikaanse auto's beetje rondrijden en hun wagens showen. verdomde ragers haha hier ook ieder weekend die lui aan het rondrijden in hun oude bakkies.
Ornskoldsvik is leuk om een keer naar toe te gaan maar meer ook niet echt. De skihelling is wel tof!quote:Op donderdag 12 januari 2012 17:49 schreef McWurth het volgende:
[..]
das "vlakbij" waar wij zittenwij wonen in sollefteå.
zelf nog niet in övik geweestwij gaan meestal naar beneden lol sundsvall
Gefeliciteerd. Maar begrijp ik goed dat je een huis hebt gekocht zonder werk in Zweden? Of is het een soort tweede huis?quote:Op donderdag 12 januari 2012 08:35 schreef Virus3000 het volgende:
Wij hebben een huis gekocht nabij Karlskoga / Örebro.
Alle voorbereidingen zijn gedaan, Zweedse cursus zijn we nog steeds aan het volgen en zijn op zoek naar een prive leerkracht om wat extra bij te kunnen leren (Omgeving Antwerpen).
Mocht iemand iets weten om iemand te vinden, reacties zijn welkom
Zodra ik of vriendin een baan heb gevonden kunnen we verhuizen (ongeveer 1 maand nodig ivm opzegtermijn werk).
Dus mocht iemand nog vacatures weten (IT/Microsoft sector) dan hoor ik het graag
Wel eens geweest. Is niet zo heel ver van Uppsala vandaan, geen idee of het een leuke stad is om te verblijven.quote:Op donderdag 12 januari 2012 07:56 schreef superheist het volgende:
Iemand ooit in Västerås geweest? Ga er vanaf maart een half jaar werken
een uur rijden in zweden veel vindenquote:Op donderdag 12 januari 2012 18:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ornskoldsvik is leuk om een keer naar toe te gaan maar meer ook niet echt. De skihelling is wel tof!
Sundsvall vind ik op Stockholm na de leukste en mooiste stad van Zweden. Helaas net iets te ver.. Ornskoldsvik is al een uur rijden
Als je het zo stelt klinkt het een beetje vreemd maar puur op je zin afgaande: ja.quote:Op donderdag 12 januari 2012 21:52 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Maar begrijp ik goed dat je een huis hebt gekocht zonder werk in Zweden? Of is het een soort tweede huis?
beter begin je nu al met soliciteren ook hier ligt het werk niet voor het oprapen natuurlijkquote:Op vrijdag 13 januari 2012 08:12 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Als je het zo stelt klinkt het een beetje vreemd maar puur op je zin afgaande: ja.
Nu even meer in detail: kom al jaren in Zweden, heb er ook stage gelopen (Stockholm).
Ouders hebben een vakantie huisje daar en wij (ik en vriendin) hebben er sinds een paar maanden nu ook een huis. Geen duur huis ofzo, zelfs goedkoper dan een garagebox in de stad...
Maar het huis is wel oporde en netjes (gaan natuurlijk wel wat veranderen in de toekomst).
Huis kon ook zo goed als gewoon cash betaald worden dus we zitten niet met rare hoge kosten ofzo.
Hier huren we op dit moment een goedkoop appartementje (350/maand). We hebben al dingen geregeld dat we snel kunnen verhuizen (ivm opzegging huur etc).
Het is ook nog mogelijk dat ik voor mijn huidige werkgever (een tijd) kan blijven werken en vanuit Zweden werk maar hier heb ik het nog niet over gehad. Liever wil ik ook op een Zweeds bedrijf komen te werken, heb je wat meer contacten en is goed voor de taal verder te beheersen.
Binnen een maandje zal ik beginnen met solliciteren en dan zien we wel wat er uit de bus komt
Ja, hmm, ben nog paar dingen aan het voorbereiden en dan kan het echte solliciteren beginnen. CV is aardig goed maar makkelijk zal het zeker niet zijn nee. Daarom dat misschien doorwerken vanuit zweden voor oude werkgever eerste maanden (zodat je daar al bent als je solliciteert) kan helpenquote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:46 schreef McWurth het volgende:
[..]
beter begin je nu al met soliciteren ook hier ligt het werk niet voor het oprapen natuurlijk
Dat krijgt elke gek, toch? Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:40 schreef McWurth het volgende:
heb vandaag bericht gehad over mijn verblijfsvergunning in zweden van migrationsverket
migrationsverket bslutar att bevilja dig permanent uppehållstillstånd
ik kan dus lekker hier blijven zolang ik wil![]()
lekker hoor daar ook geen zorgen meer over nu nog burgerschap aanvragenmaar dat kan wel tijdje duren voordat ik die heb nu
we zijn wel heel erg blij nu!!
Ik heb geen permanent uppehålstillstånd, maar uppehållsrätt. Mijn vriendin heeft dan wel weer permanent uppehållstillstånd. Maar geloof niet dat daar in de praktijk veel verschil tussen die twee zit.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Dat krijgt elke gek, toch? Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!
ochtendhumeurtjequote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Dat krijgt elke gek, toch? Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!
Anyways: volgende week komt de winter hier echt, zegt men. En zeg yr. [ afbeelding ]
En om dat te vieren heb k vandaag een nieuwe winterjas gekocht, gevuld met dons![ afbeelding ]
ik weet niet eens wat ik heb. En stiekem ga ik mezelf nu afvragen of ik wel wat heb. Maar goed, het zal wel. Toen ik hier 3.5 half jaar geleden aankwam heb ik me aangemeld bij het migrationsverket en een of ander papiertje gekregen. En ik betaal belasting, heb een personnummer, etc.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:21 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik heb geen permanent uppehålstillstånd, maar uppehållsrätt. Mijn vriendin heeft dan wel weer permanent uppehållstillstånd. Maar geloof niet dat daar in de praktijk veel verschil tussen die twee zit.
Mooie jas trouwens, hopen dat je er nog wat aan hebt deze winter. Ik hoop nog echt op een beetje kou en veel sneeuw. Die troep van nu is echt drie keer niks, bleeeh
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:40 schreef McWurth het volgende:
heb vandaag bericht gehad over mijn verblijfsvergunning in zweden van migrationsverket
migrationsverket bslutar att bevilja dig permanent uppehållstillstånd
ik kan dus lekker hier blijven zolang ik wil![]()
lekker hoor daar ook geen zorgen meer over nu nog burgerschap aanvragenmaar dat kan wel tijdje duren voordat ik die heb nu
we zijn wel heel erg blij nu!!
Dankjequote:
bedankt trouwens om me een gek te noemen.... ik heb de rest toch wel redelijk uitgelegd eerder in dit of vorige topic. Ik wil geen nederlander meer zijn ik heb daar niks meer ik wil daar ook niet meer naar terug nieuwe start nieuwe nationaliteit. is dat erg moeilijk te begrijpen of???quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ik ookquote:Op woensdag 18 januari 2012 12:49 schreef aardappel het volgende:
Ik had niet geloofd dat ik het ooit zou zeggen, maar ik mis de Zweedse -20 van vorig jaar![]()
Handigquote:Op zondag 22 januari 2012 14:30 schreef Knutknuttsson het volgende:
Misschien heb je nog wat aan destination.se. Is zo'n verzamelsite.
kan iedereen uit zweden zo beetje je wel vertellen en het antwoord is voor zweedse termen was het mild winter het begint nu een beetje aan te trekken met vriezen en sneeuw maar ook niet echt bijzonder te noemen ijs op zee denk het niet op het momentquote:Op maandag 23 januari 2012 11:00 schreef Catch22- het volgende:
Zit hier iemand in de buurt van Loftahammar/Stockholm? We gaan in Mei die kant op, maar ik ben wel benieuwd hoe het weer daar nu is en de afgelopen tijd was (met name of het erg gevroren heeft en er ijs lag op zee).
Ik doe 'm sowieso morgen op de post alleen twijfel ik dus nog tussen DHL en de reguliere postservice. Maar ik betwijfel dus ten zeerste of die die brief op tijd in Strömsund kunnen krijgen dus denk dat ik maar voor DHL ga want het is wel belangrijk. Ervaringen of tips hoor ik nog graag!quote:Op maandag 23 januari 2012 20:57 schreef skunkasaur het volgende:
Hmpf, van Nederland naar een remote eilandje boven Göteborg duurt al vijf dagen... Beter te vroeg dan te laat verzenden zou ik zeggen.
Als je het morgen opstuurt dan is het nog een hele week. En er gaan er heel veel naar Stromsund (daar had ik de connectie nog niet echt mee gelegd). Wat voor opleiding?quote:Op maandag 23 januari 2012 21:42 schreef Zwzw het volgende:
Hmm het gaat over een universiteitsaanmelding dus wel vrij belangrijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |